Beste modelspoorders,
Als herintruder ben ik bezig om een baan te ontwerpen.
Nu heb ik een probleem.
Is er een gemiddelde te geven voor de lengte van een personentrein in tijdvak III, duitsland.
Dit om de lengtes van de perrons te berekenen.
Ik weet dat de beschikbare ruimte natuurlijk ook een rol speelt maar toch zou het leuk zijn om wat realistische gegevens te hebben.
Bij voor baat dank
Hans
lengte van personentreinne
Re: lengte van personentreinne
Ik hou zelf 6 passagiers wagons aan en een maximale lengte van 1.20 cm. Voor de perrons zou ik extra lengte nemen daar niet alle loks op de zelfde plaats stoppen. Voor de baan zelf zijn mijn blokken rond de 2 meter
Re: lengte van personentreinne
Wat Paulan aangeeft lijkt me een mooi compromis. Aanvullend zou ik nog willen zeggen dat je niet alle perrons even lang moet maken. Je kan 1 perron voorzien voor de uitzonderlijke extra lange trein van 8 rijtuigen, en de rest voor normale of korte treinen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: lengte van personentreinne
Hans,
Je noemt tijdperk III, ook ik heb een groot deel van mijn materiaal in deze tijdperk.
Voor een redelijke lengte kun je idd uit gaan van minimaal 5 a 6 rijtuigen.
Wellicht is het een optie om alleen de in die jaren ook nog veel gebruikte kortere rijtuigen te kiezen.
in de beginjaren van tijdperk III waren rijtuigen van 24meter of minder namelijk veel voorkomend, in de latere jaren werd de 26 meter rijtuigen meer gebouwd.
dit scheelt je in model al snel een centimeter of 2 minimaal, per rijtuigen, waardoor je uitendelijk toch een trein neer zet met meer rijtuigen op relatief wat minder spoorlengte.
Verder natuurlijk de optie die michiel noemt, om perrons van verschillende lengte te gebruiken, al denk ik persoonlijk, dat je een trein met 8 a 9 rijtuigen beter gewoon kunt laten voorbij rijden, want dit zullen al snel de internationale of inter-regionale treinen zijn, die alleen ook daadwerkelijk grote steden aan deden als stopplaats.
Op onze banen (een enkele uitgezonderd natuurlijk) is er meestal geen ruimte voor dit soort grote stations, waarbij je dus mss beter kunt kiezen voor middellange afstands treinen van 5 a 6 rijtuigen, om die te laten stoppen, en een eventueel langere trein alleen te laten passeren. zoals het in werkelijkheid ook voor komt.
Wil je hem toch af en toe laten stoppen? doe dan alsof het een grensstation is.
Heb in oldenzaal toch al regelmatig de internationale toch even zien stoppen, omdat iemand in de verkeerde trein gestapt was, en onbedoeld de grens dreigde over te gaan. waardoor deze er alsnog in oldenzaal nog snel ff uit kon (laatste station wat voor de grens aanwezig is).
Suc7
mvg
Freddy
Je noemt tijdperk III, ook ik heb een groot deel van mijn materiaal in deze tijdperk.
Voor een redelijke lengte kun je idd uit gaan van minimaal 5 a 6 rijtuigen.
Wellicht is het een optie om alleen de in die jaren ook nog veel gebruikte kortere rijtuigen te kiezen.
in de beginjaren van tijdperk III waren rijtuigen van 24meter of minder namelijk veel voorkomend, in de latere jaren werd de 26 meter rijtuigen meer gebouwd.
dit scheelt je in model al snel een centimeter of 2 minimaal, per rijtuigen, waardoor je uitendelijk toch een trein neer zet met meer rijtuigen op relatief wat minder spoorlengte.
Verder natuurlijk de optie die michiel noemt, om perrons van verschillende lengte te gebruiken, al denk ik persoonlijk, dat je een trein met 8 a 9 rijtuigen beter gewoon kunt laten voorbij rijden, want dit zullen al snel de internationale of inter-regionale treinen zijn, die alleen ook daadwerkelijk grote steden aan deden als stopplaats.
Op onze banen (een enkele uitgezonderd natuurlijk) is er meestal geen ruimte voor dit soort grote stations, waarbij je dus mss beter kunt kiezen voor middellange afstands treinen van 5 a 6 rijtuigen, om die te laten stoppen, en een eventueel langere trein alleen te laten passeren. zoals het in werkelijkheid ook voor komt.
Wil je hem toch af en toe laten stoppen? doe dan alsof het een grensstation is.
Heb in oldenzaal toch al regelmatig de internationale toch even zien stoppen, omdat iemand in de verkeerde trein gestapt was, en onbedoeld de grens dreigde over te gaan. waardoor deze er alsnog in oldenzaal nog snel ff uit kon (laatste station wat voor de grens aanwezig is).
Suc7
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2