Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Op de valreep ontvangen, een zwaar gehavend Lima locomotiefje. Het is een model van het type 4F van de Engelse LMS maatschappij. Met een beetje fantasie zit daar een type 30 van de Belgische Staatspoorwegen in. Maar het is ten eerste al een uitdaging om het model mechanisch en elektrisch volledig in orde te krijgen, en ten tweede om het om te bouwen naar een type dat er niet eens familie van is. In augustus wordt de handschoen opgenomen...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Hoi Michiel,
Ik ken het type 30 niet, maar gezien bovenstaande foto zou ik dit project als uitermate ambitieus willen bestempelen
Groeten,
Edwin
Ik ken het type 30 niet, maar gezien bovenstaande foto zou ik dit project als uitermate ambitieus willen bestempelen
Groeten,
Edwin
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Het is inderdaad een ambiteus project. Maar het is geen project voor klinknageltellers of perfectionisten. Een foto van het type 30 plaats ik volgende maand, als de ombouwwerken van start gaan...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
En dan werd het Limaatje uit elkaar gehaald. Bleek dat dit modelletje al ferm heeft afgezien. Alle vijsjes en lipjes om het model samen te houden zijn afgebroken, en het werd dichtgekleefd met dikke klieders lijm. Ik heb het model dus voorzichtig opengeprutst en volledig ontdaan van lijm en ander onnodig spul. Tender en brandhaard werden meteen ook aangepakt...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Oef of niet, ik ga gewoon door. Met Milliput heb ik de behuizing wat bijgewerkt: vuurhaard is nu rond en de vensters zijn gedicht. De plaats voor de kolen in de tender werd met papier aangebracht, en dan werd het papier met secondenlijm doordrengt. De tender (gemotoriseerd) is nu een paar millimeter lager dan voorheen, wat een betere indruk geeft. (De tender is nóg veel te hoog, maar met die mastodont van een Lima-motor kan het echt niet lager).
Oh ja, als je zo'n Lima locomotiefje uit elkaar haalt, krijg je deze hoop onderdelen.
Oh ja, als je zo'n Lima locomotiefje uit elkaar haalt, krijg je deze hoop onderdelen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
De Lima schaal N locomotieven staan bekend om hun uiterst slechte stroomopname. Ook dit model neemt maar van 2 tenderassen stroom. Daarom heb ik de drijfwielen voorzien van extra stroomopnemers. Geknipt uit forsforbrons, en vastgekleeft. Vier stroomopnemende assen is zo goed als de gemiddelde moderne loc, dus dat moet volstaan.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
De ronde vensters werden uitgeboord, en ik heb een compressor in elkaar geknutseld. Van ver ziet het er niet slecht uit!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Hallo Michiel,
Je bent weer goed op dreef, fantastisch om dit te volgen.
gr. Ron.
Je bent weer goed op dreef, fantastisch om dit te volgen.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Ron, bedankt voor je reaktie. Ondertussen houdt het model met wat inventiviteit weer samen. Ik heb lipjes van forforbrons gemaakt om de tenderbehuizing op het onderstel te houden. Een oude, verroeste schroef uit de rommelbak past precies om de lockast vast te zetten op het onderstel. En een op maat gezaagd kunststof plaatje met 2 gaatjes koppelt tender en loc samen. De eerste rijproef verraadt dat de tender wat licht uitvalt. Extra gewicht in de tender is aan de orde...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
...en dan wat restauratiewerk. Een hoekje onderaan de cabine was afgebroken. Met een stukje afvalplastiek heb ik de hoek terug geconstrueerd. Op het eerste zicht ziet het er niet slecht uit...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Bij mijn vorig ombouwproject had ik een probleem met de kwaliteit van matte lak. Vandaar dat ik nu een test heb gedaan. 4 verschillende lakken op een vel papier. Als voorberiding heb ik het papier eerst behandeld met grondverf. Dat bracht meteen aan het licht dat mijn verf niet compatible is met deze grondverf, waardoor de aangebrachte verf in druppels trekt, als water op olie.
Ik heb 2 kleuren verf gebruikt: bruin en zwart (ik weet het, zwart is geen kleur). Daarop heb ik 4 soorten lak aangebracht; van rechts naar links: Humbrol mat, Schmincke mat, Maribu mat en Maribu satijn (als vergelijk). Alles werd snel met een borstel aangebracht om verschillen in dekking te accentueren.
Wat blijkt? Humbrol is the way to go (meest egaal mat)! En Maribu mat is niet eens mat! Vandaar mijn probleem vorig keer. Soit, een beeld vertelt meet dan 1000 woorden...
Ik heb 2 kleuren verf gebruikt: bruin en zwart (ik weet het, zwart is geen kleur). Daarop heb ik 4 soorten lak aangebracht; van rechts naar links: Humbrol mat, Schmincke mat, Maribu mat en Maribu satijn (als vergelijk). Alles werd snel met een borstel aangebracht om verschillen in dekking te accentueren.
Wat blijkt? Humbrol is the way to go (meest egaal mat)! En Maribu mat is niet eens mat! Vandaar mijn probleem vorig keer. Soit, een beeld vertelt meet dan 1000 woorden...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Nee, jullie zijn nog niet van mij af! Heb ik nu de locomotief gedigitaliseerd, althans de loc, de tender nog niet. Het was een heel gedoe om die decoder mét draadjes weg te moffelen zonder dat ze het vrij draaien van de wielen verstoorden. Maar nu zit ie goed, een gerecupereerde ESU Lokpilot, die dikwijls te groot is voor schaal N modelletje, maar hier toch een plaats heeft gevonden onder de vuurhaard.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Hoi Michiel.
Weer een ouwertje dat gered wordt van het afvalbakje.
Denk je dat je nog wat met het drijfwerk kan? of blijft het zo.
Mvg.
Matheus.
Weer een ouwertje dat gered wordt van het afvalbakje.
Denk je dat je nog wat met het drijfwerk kan? of blijft het zo.
Mvg.
Matheus.
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Het leuke van die ouwertjes, is dat je ze voor een paar euro kan kopen. Zo kan ik me lekker uitleven, ervaring opdoen, zonder erg als het zou mislukken. Mijn iets dierbaardere lievertjes komen dan later aan de beurt.
Bij dit model (en vele andere Engelse modellen) lag de hele schaarbeweging, met drijfstangen en schuifwerk, tussen de wielen, uit het zicht. Enkel de koppelstangen lagen langs de buitenkant. Dus, het stangenstelsel van dit model is compleet, maar wel een beetje bruut uitgevoerd. Maar ja, het is en blijft en Lima. Maar van op een afstand (normale kijkafstand als ie op de baan zou staan) valt het eigelijk best wel mee.
Bij dit model (en vele andere Engelse modellen) lag de hele schaarbeweging, met drijfstangen en schuifwerk, tussen de wielen, uit het zicht. Enkel de koppelstangen lagen langs de buitenkant. Dus, het stangenstelsel van dit model is compleet, maar wel een beetje bruut uitgevoerd. Maar ja, het is en blijft en Lima. Maar van op een afstand (normale kijkafstand als ie op de baan zou staan) valt het eigelijk best wel mee.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
[quote="Michiel"]Het leuke van die ouwertjes, is dat je ze voor een paar euro kan kopen. Zo kan ik me lekker uitleven, ervaring opdoen, zonder erg als het zou mislukken. Mijn iets dierbaardere lievertjes komen dan later aan de beurt.
[quote]
Daarom oefen ik eerst op slechte 1100 die ik voor een euro of 30-35 kan kopen en later op modellen die wat meer geld kosten.
Oftewel je hebt groot gelijk.
Gr Bruce
[quote]
Daarom oefen ik eerst op slechte 1100 die ik voor een euro of 30-35 kan kopen en later op modellen die wat meer geld kosten.
Oftewel je hebt groot gelijk.
Gr Bruce
Sporend online op mijn site!
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Hoi Bruce,
heb je ook ergens die ombouw- of omschilderverslagen van je 1100 ergens staan? Ik ben best wel benieuwd hoe het jou vergaat met je uitleefwerk! En ik hoop er natuurlijk iets van op te steken... een techniek, een truuk, ...
... maar goed, mijn tender is ook digitaal voorbereid. Ik verwacht nu elke dag een pakje met ministekkertjes, zodat ik loc en tender kan verbinden...
heb je ook ergens die ombouw- of omschilderverslagen van je 1100 ergens staan? Ik ben best wel benieuwd hoe het jou vergaat met je uitleefwerk! En ik hoop er natuurlijk iets van op te steken... een techniek, een truuk, ...
... maar goed, mijn tender is ook digitaal voorbereid. Ik verwacht nu elke dag een pakje met ministekkertjes, zodat ik loc en tender kan verbinden...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Het loden gewicht van vooraan in de tender is hersteld. Ik had nog een oud gewicht liggen van een kapotte P8. Daar heb ik het ontbrekende stuk uit gezaagd. Solderen bleek niet te gaan, dan maar geplakt. De paar grammetjes meer komen erg van pas voor de trekkracht van dit dingetje.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Hoi Michiel,
http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic ... 3&start=30
Ik moet het nog updaten.
Maar wat jij doet kan ik nog niet nadoen.
Gr Bruce
http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic ... 3&start=30
Ik moet het nog updaten.
Maar wat jij doet kan ik nog niet nadoen.
Gr Bruce
Sporend online op mijn site!
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Hoi Bruce,
Nadoen? Dat hoeft helemaal niet! Gewoon doen waar je plezier in hebt, en dan kan je niets fout doen. De rest komt vanzelf. Om die 1100 onder handen te nemen, is een perfect idee. En zie, je hebt resultaat! Niet perfect, maar je weet waar het fout ging. Volgende keer beter. Ik zit hier ook maar te knoeien en prutsen, en gooi mijn exploten op internet. Instant feedback, vooral als het fout gaat. Ik bedoel maar, het is een hobby. Have fun! De rest is bijzaak.
Nadoen? Dat hoeft helemaal niet! Gewoon doen waar je plezier in hebt, en dan kan je niets fout doen. De rest komt vanzelf. Om die 1100 onder handen te nemen, is een perfect idee. En zie, je hebt resultaat! Niet perfect, maar je weet waar het fout ging. Volgende keer beter. Ik zit hier ook maar te knoeien en prutsen, en gooi mijn exploten op internet. Instant feedback, vooral als het fout gaat. Ik bedoel maar, het is een hobby. Have fun! De rest is bijzaak.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Ik zit al een tijdje te denken hoe ik gemakkelijk een lantaarn kan maken zoals hieronder op de foto. Op elke loc stond er minstens 1, dus ik zal er met de tijd een hoop moeten bouwen. Duitse en Engelse lantaarns zijn wel te vinden, maar die zien er echt heel anders uit.
Dus, wie heeft een lumineus idee hoe ik ze eenvoudig kan maken in schaal N. Het hoeft niet perfect te zijn; een koperen cilinder met reflector en schoorsteen is al prima.
Dus, wie heeft een lumineus idee hoe ik ze eenvoudig kan maken in schaal N. Het hoeft niet perfect te zijn; een koperen cilinder met reflector en schoorsteen is al prima.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Mijn suggestie:
Messing buis van 2 a 3 mm (hol). Schijfje afzagen, dan heb je het lamphuis.
Messing rond profiel (massief) van 0,7 mm of zo. Stukje afzagen voor de schoorsteen.
Op het lamphuis solderen.
Lamphuis vullen met Kristal Klear, na drogen achterkant met zilververf afwerken en je hebt een reflector.
Groetjes,
Jos
Messing buis van 2 a 3 mm (hol). Schijfje afzagen, dan heb je het lamphuis.
Messing rond profiel (massief) van 0,7 mm of zo. Stukje afzagen voor de schoorsteen.
Op het lamphuis solderen.
Lamphuis vullen met Kristal Klear, na drogen achterkant met zilververf afwerken en je hebt een reflector.
Groetjes,
Jos
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29
Re: Ombouw Engelse 4F naar Belgisch type 30 (Lima)
Hoi Michiel,
Maar ik bedoelde meer de creaties die doet, daar heb ik de aanleg nog niet voor, maar wat er nog niet is kan nog komen!
Maar je vordert lekker zo.
Groetjes Bruce
Dat is zo!Michiel schreef: Gewoon doen waar je plezier in hebt, en dan kan je niets fout doen. De rest komt vanzelf. Om die 1100 onder handen te nemen, is een perfect idee. En zie, je hebt resultaat! Niet perfect, maar je weet waar het fout ging. Volgende keer beter. Ik zit hier ook maar te knoeien en prutsen, en gooi mijn exploten op internet. Instant feedback, vooral als het fout gaat. Ik bedoel maar, het is een hobby. Have fun! De rest is bijzaak.
Maar ik bedoelde meer de creaties die doet, daar heb ik de aanleg nog niet voor, maar wat er nog niet is kan nog komen!
Maar je vordert lekker zo.
Groetjes Bruce
Sporend online op mijn site!