KATO 11-105 N digitaliseren
KATO 11-105 N digitaliseren
Hallo,
Geinspireerd door het artikeltje 'Het maken van een geisterwagen in schaal N' (https://www.nproject.org/nl/modelspoor- ... -schaal-n/) heb ik een KATO 11105 N 4-assig gemotoriseerd onderstel gekocht (https://www.conrad.nl/nl/p/kato-11105-n ... 46472.html).
Nu wil ik dit motorblokje natuurlijk digitaliseren. Het witte kapje krijg ik er wel af, maar dan komt er een heel klein motortje los, dat met een kort flexibel cardan-asje verbonden is met één van de wielstellen.
Heeft iemand ervaring hoe dit verder te demonteren is zodat ik bij de koperen verbindingsstrips kan komen die daaronder liggen?
Geinspireerd door het artikeltje 'Het maken van een geisterwagen in schaal N' (https://www.nproject.org/nl/modelspoor- ... -schaal-n/) heb ik een KATO 11105 N 4-assig gemotoriseerd onderstel gekocht (https://www.conrad.nl/nl/p/kato-11105-n ... 46472.html).
Nu wil ik dit motorblokje natuurlijk digitaliseren. Het witte kapje krijg ik er wel af, maar dan komt er een heel klein motortje los, dat met een kort flexibel cardan-asje verbonden is met één van de wielstellen.
Heeft iemand ervaring hoe dit verder te demonteren is zodat ik bij de koperen verbindingsstrips kan komen die daaronder liggen?
Laatst gewijzigd door ailbert op 14 okt 2022 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Chirk viaduct en aquaduct: viewtopic.php?t=17900
Re: KATO 11105 N digitaliseren
Hallo Ailbert,
Dit Kato onderstel heb ik toevallig begin dit jaar gedigitaliseerd. Ik heb er een Zimo MX616 voor gebruikt.
Het cardan-asje kun je simpel uit het draaistel (en de motor) trekken. Bij montage heb je haast wel een loep nodig om het nokje op het asje weer correct in het gleufje terug te steken. Ik heb het pertinax plaatje gedemonteerd, en aan de printbaantjes daarvan de rode en zwarte draad van de decoder gesoldeerd. Het was een eindeloos gepiel om het daarna weer te monteren met de koperstrips in de juiste positie. Maar uiteindelijk is het me wel gelukt. De koperstrips die tegen de motorcontacten drukken heb ik verwijderd. De grijze en oranje draad heb ik direct aan de motor gesoldeerd. Daarna de kap er weer opgezet. Let wel op de juiste positie.
Na montage van de geofferde wagon heb ik het geheel nog wat verzwaard met wat loodsnippers.
Het geheel loopt nu goed, en trekt op het horizontaal een gesneuveld Ibertren Kofje (zonder motor).
Succes
Paul
Dit Kato onderstel heb ik toevallig begin dit jaar gedigitaliseerd. Ik heb er een Zimo MX616 voor gebruikt.
Het cardan-asje kun je simpel uit het draaistel (en de motor) trekken. Bij montage heb je haast wel een loep nodig om het nokje op het asje weer correct in het gleufje terug te steken. Ik heb het pertinax plaatje gedemonteerd, en aan de printbaantjes daarvan de rode en zwarte draad van de decoder gesoldeerd. Het was een eindeloos gepiel om het daarna weer te monteren met de koperstrips in de juiste positie. Maar uiteindelijk is het me wel gelukt. De koperstrips die tegen de motorcontacten drukken heb ik verwijderd. De grijze en oranje draad heb ik direct aan de motor gesoldeerd. Daarna de kap er weer opgezet. Let wel op de juiste positie.
Na montage van de geofferde wagon heb ik het geheel nog wat verzwaard met wat loodsnippers.
Het geheel loopt nu goed, en trekt op het horizontaal een gesneuveld Ibertren Kofje (zonder motor).
Succes
Paul
Schäßburg an der Kokel
Re: KATO 11105 N digitaliseren
Ha Paul,
Super! Dank je wel!! Mijn modelletje is nog wel een beetje anders, maar hier ga ik wel uitkomen.
Gr, Ailbert
Super! Dank je wel!! Mijn modelletje is nog wel een beetje anders, maar hier ga ik wel uitkomen.
Gr, Ailbert
Chirk viaduct en aquaduct: viewtopic.php?t=17900
Re: KATO 11105 N digitaliseren
Hoi Ailbert,
Ik had dat pertinaxplaatje ook verwijderd omdat ik niet wist of er nog een condensator en/of spoeltjes onder zouden zitten. Maar dat is niet het geval. Zie ook dit plaatje dat ik van internet heb geplukt.
Je zou dus de zwarte en rode draad aan de opstaande koperstrips kunnen solderen, en deze isoleren van de motor, en dan de grijze en oranje draad direct aan de motorcontacten. Dan hoef je niet te prutsen met het pertinax plaatje en de koperstrips. Ik weet alleen niet zeker of dat mechanisch zonder problemen zou kunnen.
Succes in elk geval. Laat je voortgang hier maar zien. Ik ben benieuwd.
Paul
Ik had dat pertinaxplaatje ook verwijderd omdat ik niet wist of er nog een condensator en/of spoeltjes onder zouden zitten. Maar dat is niet het geval. Zie ook dit plaatje dat ik van internet heb geplukt.
Je zou dus de zwarte en rode draad aan de opstaande koperstrips kunnen solderen, en deze isoleren van de motor, en dan de grijze en oranje draad direct aan de motorcontacten. Dan hoef je niet te prutsen met het pertinax plaatje en de koperstrips. Ik weet alleen niet zeker of dat mechanisch zonder problemen zou kunnen.
Succes in elk geval. Laat je voortgang hier maar zien. Ik ben benieuwd.
Paul
Schäßburg an der Kokel
Re: KATO 11105 N digitaliseren
Ha Paul,
Bij nader inzien heb ik toch exact hetzelfde modelletje
Ik vraag me een beetje af wat de bedoeling is van het pertinaxplaatje. Precies onder de vier soldeer 'blokjes' in het midden zit er in de bodem van het onderstel een ruimte van ca 2mm diep. Net of daar een component op zou kunnen zitten, maar wat, geen idee. En ook bovenaan zit een gaatje met in het het onderstel wat ruimte, zodat daar goed een draadje te solderen is. Waarvoor?
Omdat de contacten van de wielen direct doorverbonden zijn met de contacten van de motor is dit niet zonder modificatie te gebruiken voor digitalisering. Ik begrijp niet goed waarom Kato daar geen rekening mee gehouden heeft.
Ik kwam op https://www.trainboard.com/highball/ind ... t-1.22208/ een idee tegen om de soldeerbaantjes op het pertinaxplaatje op sommige plaatsen door te slijpen en via gaatjes draadjes te solderen. Alleen zou ik het dan iets anders doen dan daar gedaan is omdat daar twee soldeerpunten niet zitten op plaatsen waar er in de onderstel wat ruimte voor is.
Ik zit nu een beetje in dubio, want jouw voorstel - de opstaande koperstrips losbuigen van de motor en de DCC draadjes rechtstreeks solderen aan die koperstrips en aan de motor - klinkt wel heel erg eenvoudig. Alleen moet ik daarvoor wel aan de kopse kant een stukje van de kap weghalen waarmee de kap en de motor op zijn plaats wordt gehouden. De vraag is of de klemmetjes aan de zijkant van de kap voldoende sterk zijn om die taak over te nemen. Ik denk het wel....
Ik zou ook nog de koperstipjes niet om kunnen buigen maar een dun kunststof plaatje kunnen schuiven tussen de motor en de koperen plaatjes. Denk dat ik daarvoor ga.
Wordt vervolgd...
Gr, Ailbert
Bij nader inzien heb ik toch exact hetzelfde modelletje
Ik vraag me een beetje af wat de bedoeling is van het pertinaxplaatje. Precies onder de vier soldeer 'blokjes' in het midden zit er in de bodem van het onderstel een ruimte van ca 2mm diep. Net of daar een component op zou kunnen zitten, maar wat, geen idee. En ook bovenaan zit een gaatje met in het het onderstel wat ruimte, zodat daar goed een draadje te solderen is. Waarvoor?
Omdat de contacten van de wielen direct doorverbonden zijn met de contacten van de motor is dit niet zonder modificatie te gebruiken voor digitalisering. Ik begrijp niet goed waarom Kato daar geen rekening mee gehouden heeft.
Ik kwam op https://www.trainboard.com/highball/ind ... t-1.22208/ een idee tegen om de soldeerbaantjes op het pertinaxplaatje op sommige plaatsen door te slijpen en via gaatjes draadjes te solderen. Alleen zou ik het dan iets anders doen dan daar gedaan is omdat daar twee soldeerpunten niet zitten op plaatsen waar er in de onderstel wat ruimte voor is.
Ik zit nu een beetje in dubio, want jouw voorstel - de opstaande koperstrips losbuigen van de motor en de DCC draadjes rechtstreeks solderen aan die koperstrips en aan de motor - klinkt wel heel erg eenvoudig. Alleen moet ik daarvoor wel aan de kopse kant een stukje van de kap weghalen waarmee de kap en de motor op zijn plaats wordt gehouden. De vraag is of de klemmetjes aan de zijkant van de kap voldoende sterk zijn om die taak over te nemen. Ik denk het wel....
Ik zou ook nog de koperstipjes niet om kunnen buigen maar een dun kunststof plaatje kunnen schuiven tussen de motor en de koperen plaatjes. Denk dat ik daarvoor ga.
Wordt vervolgd...
Gr, Ailbert
Chirk viaduct en aquaduct: viewtopic.php?t=17900
Re: KATO 11-105 N digitaliseren
Het pertinax plaatje drukt op de horizontale koperstrips en op de opstaande strips en houdt deze in positie. Er zit verder niets onder. Ik heb ook wat aan de printbaantjes gemodificeerd, zodat de soldeerpunten boven de holle ruimte uitkomen. De buitenbanen moeten goed schoon blijven omdat die op de horizontale koperstrips moeten drukken. Als er soldeer op komt is de druk op de strip niet goed meer. Zie mijn tweede foto waar de draden naar boven komen.
Maar als het je lukt de opstaande strips van de motor te isoleren en de draden rechstreeks aan de strip en aan de motor te solderen is dat wel eenvoudiger.
Als isolatie tussen motorcontacten en koperstrips zou je die plaatjes uit de elektronica kunnen gebruiken waarmee je bv een 2N3055 van een metalen frame isoleert. Of gewoon een stuk blisterverpakking.
Maar als het je lukt de opstaande strips van de motor te isoleren en de draden rechstreeks aan de strip en aan de motor te solderen is dat wel eenvoudiger.
Als isolatie tussen motorcontacten en koperstrips zou je die plaatjes uit de elektronica kunnen gebruiken waarmee je bv een 2N3055 van een metalen frame isoleert. Of gewoon een stuk blisterverpakking.
Schäßburg an der Kokel
Re: KATO 11-105 N digitaliseren
P.S. Ik zou niet aan de kap gaan zitten vijlen/zagen. Anders wordt misschien de motor niet meer goed aangedrukt.
Schäßburg an der Kokel
Re: KATO 11-105 N digitaliseren
Ha Paul,
Het is gelukt, maar wel met wat vallen en opstaan.
Ik had het pertinax plaatje verwijderd om te zien wat er onder zat, en daarmee komen de koperen baantjes los. Tja, en hoe moeten die baantjes nu zitten, met name de lange die de verbinding vormen van de stroomafnemers van de wielen naar het plaatje toe. Met het dakje in het midden naar boven of juist naar beneden. En dat blijkt cruciaal te zijn, blijkt later.
Solderen aan het motortje en aan de kopen stripjes is gelukt. Een klemmetje waarin je het motortje of het onderstelletje kunt vasthouden is dan wel erg handig Stukje plastic ertussen om de verbinding tussen motorcontacten en koperen stripjes te onderbreken en weer monteren.
De draadjes aan de decoder zijn nog wat lang, maar te kort geknipt is ook zo wat. Kapje erop en testen maar. Helaas, de decoder wordt niet herkent.
Kapje eraf, decoder wordt wel herkent. Kapje erop, decoder wordt niet herkent.
Drukt het kapje zoveel, dat er toch een verbinding ontstaat tussen de motor en het koperen stripjes? Na heel veel proberen toch besloten de koperen stipjes open te buigen, maar daarvoor moet dan wel het voorste deel van het kapje af.
Maar het probleem blijft: kapje eraf, decoder wordt wel herkent. Kapje erop, decoder wordt niet herkent.
Motor met aansluiting inpakken in een cellotapeje. Ook dat helpt niet.
Na heel veel proberen bleek dat een van de lange koperen stripjes verkeerd om gemonteerd was. Aan het kapje zitten puntjes die het stripje weer op zijn plaats houden. Door het kapje op zijn plaats te drukken werd op een of andere manier geen verbinding meer gemaakt met de baantjes op het pertinax plaatje. Omdraaien van het koperen stripje loste het probleem gelukkig op. Eind goed, al goed.
Een stukje tweezijdig tape houd de decoder op zijn plaats. De draadjes voor de lampjes (geel en wit) heb ik er nog niet afgehaald, wie weet ga ik er nog wat mee doen.
Het opbouwen van een mooi bakje moet nog wachten, ik heb nog geen rommeldoos met ouder wagentjes waar ik een kapje van kan gaan gebruiken.
Binnenkort maar eens op een beurs naar wat oud spul gaan zoeken.
Groet,
Ailbert
Samenvatting:
De beste manier lijkt te zijn:
1. het pertinax plaatje niet demonteren. Doe je het toch, let goed op hoe de lange koperen stripjes horen te liggen.
2. oranje en grijs solderen aan de binnenzijde van de motor contactjes,
3. rood en zwart solderen aan de buienkant van de koperen stripjes die tegen de motor duwen,
4. het motortje omwikkelen met een stukje cellotape of op een andere wijze goed isoleren zodat de motor contactjes niet tegen de koperen contacten komen.
5. witte kapje weer monteren, draadjes kunnen aan de zijkant van het kapje door de gleuf naar buiten.
Het is gelukt, maar wel met wat vallen en opstaan.
Ik had het pertinax plaatje verwijderd om te zien wat er onder zat, en daarmee komen de koperen baantjes los. Tja, en hoe moeten die baantjes nu zitten, met name de lange die de verbinding vormen van de stroomafnemers van de wielen naar het plaatje toe. Met het dakje in het midden naar boven of juist naar beneden. En dat blijkt cruciaal te zijn, blijkt later.
Solderen aan het motortje en aan de kopen stripjes is gelukt. Een klemmetje waarin je het motortje of het onderstelletje kunt vasthouden is dan wel erg handig Stukje plastic ertussen om de verbinding tussen motorcontacten en koperen stripjes te onderbreken en weer monteren.
De draadjes aan de decoder zijn nog wat lang, maar te kort geknipt is ook zo wat. Kapje erop en testen maar. Helaas, de decoder wordt niet herkent.
Kapje eraf, decoder wordt wel herkent. Kapje erop, decoder wordt niet herkent.
Drukt het kapje zoveel, dat er toch een verbinding ontstaat tussen de motor en het koperen stripjes? Na heel veel proberen toch besloten de koperen stipjes open te buigen, maar daarvoor moet dan wel het voorste deel van het kapje af.
Maar het probleem blijft: kapje eraf, decoder wordt wel herkent. Kapje erop, decoder wordt niet herkent.
Motor met aansluiting inpakken in een cellotapeje. Ook dat helpt niet.
Na heel veel proberen bleek dat een van de lange koperen stripjes verkeerd om gemonteerd was. Aan het kapje zitten puntjes die het stripje weer op zijn plaats houden. Door het kapje op zijn plaats te drukken werd op een of andere manier geen verbinding meer gemaakt met de baantjes op het pertinax plaatje. Omdraaien van het koperen stripje loste het probleem gelukkig op. Eind goed, al goed.
Een stukje tweezijdig tape houd de decoder op zijn plaats. De draadjes voor de lampjes (geel en wit) heb ik er nog niet afgehaald, wie weet ga ik er nog wat mee doen.
Het opbouwen van een mooi bakje moet nog wachten, ik heb nog geen rommeldoos met ouder wagentjes waar ik een kapje van kan gaan gebruiken.
Binnenkort maar eens op een beurs naar wat oud spul gaan zoeken.
Groet,
Ailbert
Samenvatting:
De beste manier lijkt te zijn:
1. het pertinax plaatje niet demonteren. Doe je het toch, let goed op hoe de lange koperen stripjes horen te liggen.
2. oranje en grijs solderen aan de binnenzijde van de motor contactjes,
3. rood en zwart solderen aan de buienkant van de koperen stripjes die tegen de motor duwen,
4. het motortje omwikkelen met een stukje cellotape of op een andere wijze goed isoleren zodat de motor contactjes niet tegen de koperen contacten komen.
5. witte kapje weer monteren, draadjes kunnen aan de zijkant van het kapje door de gleuf naar buiten.
Laatst gewijzigd door ailbert op 17 okt 2022 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Chirk viaduct en aquaduct: viewtopic.php?t=17900
-
- Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: KATO 11-105 N digitaliseren
Paul en Ailbert, bedankt voor jullie uitgebreide uitleg, Bjorn(Ol49) en ik moeten zulke onderstellen ook nog digitaliseren dus dan is dit zeer nuttig.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: KATO 11-105 N digitaliseren
Hoi Ailbert,
Nog even twee opmerkingen op jouw 5 punten lijstje:
ad 2) Je bedoelde natuurlijk de oranje en de grijze draad aan de binnenzijde van de motor contactjes solderen.
Wit en geel zijn voor front- en sluitlichten.
ad 4) Motor omwikkelen met cellotape zou ik niet doen. Dat is niet nodig, en verstoort misschien een goede montage. Het geheel luistert best nauw.
Maar bij jou heeft het blijkbaar geen problemen gegeven.
Wel mooi dat het je uiteindelijk ook goed gelukt is.
Groet,
Paul
Nog even twee opmerkingen op jouw 5 punten lijstje:
ad 2) Je bedoelde natuurlijk de oranje en de grijze draad aan de binnenzijde van de motor contactjes solderen.
Wit en geel zijn voor front- en sluitlichten.
ad 4) Motor omwikkelen met cellotape zou ik niet doen. Dat is niet nodig, en verstoort misschien een goede montage. Het geheel luistert best nauw.
Maar bij jou heeft het blijkbaar geen problemen gegeven.
Wel mooi dat het je uiteindelijk ook goed gelukt is.
Groet,
Paul
Schäßburg an der Kokel
Re: KATO 11-105 N digitaliseren
Ha, Paul,
Dank voor je opmerkzaamheid. Ik heb mijn 5-punten lijstje hierboven aangepast.
Gr, Ailbert
Dank voor je opmerkzaamheid. Ik heb mijn 5-punten lijstje hierboven aangepast.
Gr, Ailbert
Chirk viaduct en aquaduct: viewtopic.php?t=17900
Re: KATO 11-105 N digitaliseren
Kan iemand mij vertellen wat de lengte is van de bodemplaat, ik wil er namelijk een bepaalde kap
van een wagon op plaatsen maar weet niet of de lengte over eenkomt.
Groete.
P. Rehorst
van een wagon op plaatsen maar weet niet of de lengte over eenkomt.
Groete.
P. Rehorst
Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Re: KATO 11-105 N digitaliseren
Hallo Piet,
Uitgaande van een grootte van 10 * 10 mm van het raster op de foto zou ik de lengte van de grondplaat op 58 mm schatten. De hoge bak wagen die mijn donor was is van MiniTrix. Deze past (na wat vijlwerk) perfect over het geheel.
Ik heb de wagon nu niet bij de hand anders zou ik het even voor je opmeten.
Groet,
Paul
Uitgaande van een grootte van 10 * 10 mm van het raster op de foto zou ik de lengte van de grondplaat op 58 mm schatten. De hoge bak wagen die mijn donor was is van MiniTrix. Deze past (na wat vijlwerk) perfect over het geheel.
Ik heb de wagon nu niet bij de hand anders zou ik het even voor je opmeten.
Groet,
Paul
Schäßburg an der Kokel
Re: KATO 11-105 N digitaliseren
Paul.
Bedankt voor de info ik ga hiermee aan de gang.
Bedankt voor de info ik ga hiermee aan de gang.
Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )