Pagina 1 van 1
Boogstraal berekenen
Geplaatst: 22 nov 2022 09:33
door PeterBuyk
is het mogelijk om een minimale boogstraal te berekenen wanneer je de bufferlengte weet van een treinstel, is daar bijvoorbeeld een rekenmethode voor?
Re: Boogstraal berekenen
Geplaatst: 22 nov 2022 11:19
door WilcoV
PeterBuyk schreef: ↑22 nov 2022 09:33
is het mogelijk om een minimale boogstraal te berekenen wanneer je de bufferlengte weet van een treinstel, is daar bijvoorbeeld een rekenmethode voor?
Nee de boogstraal is eerder afhankelijk van de radafstand oftewel de afstand tussen twee paar wielen.
Re: Boogstraal berekenen
Geplaatst: 22 nov 2022 11:20
door WimC
Lijkt me niet, want is ook afhankelijk van hoe het in elkaar zit, bij voorbeeld hoe vrij de assem of draaistellen kunnen bewegen.
Re: Boogstraal berekenen
Geplaatst: 22 nov 2022 11:57
door FidOo
Vooral niet omdat die data allemaal niet beschikbaar is en dus alles zelf moet meten. Over het algemeen is R2 (flm/minitrix) goed genoeg. Anders staat de minimum boogstraal wel vermeld door de fabrikant.
Re: Boogstraal berekenen
Geplaatst: 22 nov 2022 14:47
door PeterBuyk
Dank voor de antwoorden
Re: Boogstraal berekenen
Geplaatst: 23 nov 2022 09:20
door WilcoV
WimC schreef: ↑22 nov 2022 11:20
Lijkt me niet, want is ook afhankelijk van hoe het in elkaar zit, bij voorbeeld hoe vrij de assem of draaistellen kunnen bewegen.
Dan verandert de asafstand, die wordt dan namelijk tussen de assen op een draaistel. Als een wielstel zelf beweegbaar is wordt de draaicirkel heel klein. Wel moet je dan uiteraard voldoende afstand van de rails houden met je scenery. Bij 90% van de wagens en locomotieven is de asafstand, dus de afstand tussen twee vaste assen (op een draaistel of op de wagen als er geen draaistellen worden toegepast) maatgevend.
Re: Boogstraal berekenen
Geplaatst: 23 nov 2022 10:38
door WimC
WilcoV schreef: ↑23 nov 2022 09:20
WimC schreef: ↑22 nov 2022 11:20
Lijkt me niet, want is ook afhankelijk van hoe het in elkaar zit, bij voorbeeld hoe vrij de assem of draaistellen kunnen bewegen.
Dan verandert de asafstand, die wordt dan namelijk tussen de assen op een draaistel. Als een wielstel zelf beweegbaar is wordt de draaicirkel heel klein. Wel moet je dan uiteraard voldoende afstand van de rails houden met je scenery. Bij 90% van de wagens en locomotieven is de asafstand, dus de afstand tussen twee vaste assen (op een draaistel of op de wagen als er geen draaistellen worden toegepast) maatgevend.
Als bij een wagen met draaistellen de draaistellen 90 graden kunnen draaien (dus dwars op de wagen kunnen staan), dan kan de wagen om het eigen middelpunt draaien. De minimale boogstraal is dan de afstand tussen de punten waar de draaistellen is opgehangen. Niet erg praktisch om zo rond te rijden overigens.
Re: Boogstraal berekenen
Geplaatst: 23 nov 2022 20:50
door bpieters
WimC schreef: ↑23 nov 2022 10:38
WilcoV schreef: ↑23 nov 2022 09:20
WimC schreef: ↑22 nov 2022 11:20
Lijkt me niet, want is ook afhankelijk van hoe het in elkaar zit, bij voorbeeld hoe vrij de assem of draaistellen kunnen bewegen.
Dan verandert de asafstand, die wordt dan namelijk tussen de assen op een draaistel. Als een wielstel zelf beweegbaar is wordt de draaicirkel heel klein. Wel moet je dan uiteraard voldoende afstand van de rails houden met je scenery. Bij 90% van de wagens en locomotieven is de asafstand, dus de afstand tussen twee vaste assen (op een draaistel of op de wagen als er geen draaistellen worden toegepast) maatgevend.
Als bij een wagen met draaistellen de draaistellen 90 graden kunnen draaien (dus dwars op de wagen kunnen staan), dan kan de wagen om het eigen middelpunt draaien. De minimale boogstraal is dan de afstand tussen de punten waar de draaistellen is opgehangen. Niet erg praktisch om zo rond te rijden overigens.
Dat laatste klopt niet: de boogstraal is dan de helft van die afstand.
Maar straal R1 is denk ik de door fabrikanten aangehouden straal,tenzij bij bepaalde modellen anders is aangegeven.
Dus bijv. tram kleiner en bij grote stoomlocs groter.(r2)
Re: Boogstraal berekenen
Geplaatst: 23 nov 2022 21:27
door bpieters
FidOo schreef: ↑22 nov 2022 11:57
Vooral niet omdat die data allemaal niet beschikbaar is en dus alles zelf moet meten. Over het algemeen is R2 (flm/minitrix) goed genoeg. Anders staat de minimum boogstraal wel vermeld door de fabrikant.
Mee eens.
Alhoewel ik ervaren heb dat het meeste materieel van de gangbare merken ook door R1 kunnen rijden prefereer ik ook minimaal R2.
Wordt ook hier op het forum vaak geadviseerd.
Dus in het niet zichtbare deel minimaal R2 en voor het zichtbare deel zo groot mogelijk.
Re: Boogstraal berekenen
Geplaatst: 24 nov 2022 07:56
door WilcoV
WimC schreef: ↑23 nov 2022 10:38
Als bij een wagen met draaistellen de draaistellen 90 graden kunnen draaien (dus dwars op de wagen kunnen staan), dan kan de wagen om het eigen middelpunt draaien. De minimale boogstraal is dan de afstand tussen de punten waar de draaistellen is opgehangen. Niet erg praktisch om zo rond te rijden overigens.
Nee de draaicirkel wordt dan beïnvloed door de asafstand van de twee assen in het draaistel. Doordat deze dichter bij elkaar staan wordt de draaicirkel kleiner ten opzichte van bijvoorbeeld een wagen op twee assen.
Re: Boogstraal berekenen
Geplaatst: 24 nov 2022 21:07
door bpieters
PeterBuyk schreef: ↑22 nov 2022 09:33
is het mogelijk om een minimale boogstraal te berekenen wanneer je de bufferlengte weet van een treinstel, is daar bijvoorbeeld een rekenmethode voor?
De minimale boogstraal is standaard R1.(maar ik zou R2 aanhouden)
Er is verder geen simpele rekenmethode voor.
Testen en uitproberen is eenvoudiger.
Re: Boogstraal berekenen
Geplaatst: 25 nov 2022 10:27
door bpieters
De draaicirkel van het materieel is eigenlijk helemaal niet relevant.
Draaistellen kunnen zodanig draaien over het algemeen dat dat niet het probleem is.
2-assers kunnen waarschijnlijk nog scherpere bochten maken dan R1.
Maar dat is niet het criterium.
Voor ons is het van belang dat het soepel zonder ontsporingen en al te veel wrijving door de boog kan.
En bepaalde kortkoppelingen zullen ook invloed op hebben.
Ervaring leert dat de vrije ruimte om de boog met het langste rijtuig te kunnen maken meestal ook maatgevend is.