[DATABASE] Materieel 1954
Geplaatst: 31 dec 2022 14:42
Mat 54 in grootspoor
In 1954 werd door de Nederlandse Spoorwegen aan de industrie in Nederland gevraagd te komen met ontwerpen voor een nieuw elektrisch treinstel ter vervanging van de nog in dienst zijnde mat '24 en in verband met de uitbreidingen van het elektrische spoorwegnet. In eerste termijn ging het hierbij om 30 stellen met vier rijtuigen en 15 met twee rijtuigen. Uit deze studie kwam het materieel 1954 naar voren. Een eerste bestelling in 1954 omvat uiteindelijk 31 vierwagen stellen en 14 tweewagenstellen. Deze serie kreeg als aanduiding Plan F. In 1955 werd een tweede bestelling geplaatst, de zogenaamde Plan G met 15 vierwagenstellen en 16 tweewagenstellen. Onder de aanduiding Plan M werd een derde bestelling geplaatst van 15 tweewagenstellen. Hierna volgden nog een vierde bestelling als Plan P met 25 vierwagenstellen en een vijfde bestelling als Plan Q met 23 tweewagenstellen.
De vierwagenstellen werden genummerd in de reeksen 711-757 en 761-786 en de tweewagenstellen als 321-365 en 371-393. De rijtuigen werden gebouwd bij Allan in Rotterdam, Beijnes in Beverwijk en Werkspoor in Utrecht. Bij Heemaf in Hengelo werd de elektrische installatie geleverd. De treinstellen werden in groen afgeleverd, ontvingen tijdens hun loopbaan nog een andere kleur groen en uiteindelijk de huisstijlkleuren geel/blauw/grijs. Vanaf 1989 werden de eerste stellen buiten dienst gesteld en in 1993 vloeide de laatste af. De stellen werden als Hondekop aangeduid.
Tussen met name de vierwagenstellen bestonden en ontstonden enige verschillen in de uitvoering door de bouw en aanpassingen. Voor uitgebreidere details over dit materieel verwijs ik graag naar Somda-Railwiki en Seinarm voor de tweetjes en de viertjes
In 1954 werd door de Nederlandse Spoorwegen aan de industrie in Nederland gevraagd te komen met ontwerpen voor een nieuw elektrisch treinstel ter vervanging van de nog in dienst zijnde mat '24 en in verband met de uitbreidingen van het elektrische spoorwegnet. In eerste termijn ging het hierbij om 30 stellen met vier rijtuigen en 15 met twee rijtuigen. Uit deze studie kwam het materieel 1954 naar voren. Een eerste bestelling in 1954 omvat uiteindelijk 31 vierwagen stellen en 14 tweewagenstellen. Deze serie kreeg als aanduiding Plan F. In 1955 werd een tweede bestelling geplaatst, de zogenaamde Plan G met 15 vierwagenstellen en 16 tweewagenstellen. Onder de aanduiding Plan M werd een derde bestelling geplaatst van 15 tweewagenstellen. Hierna volgden nog een vierde bestelling als Plan P met 25 vierwagenstellen en een vijfde bestelling als Plan Q met 23 tweewagenstellen.
De vierwagenstellen werden genummerd in de reeksen 711-757 en 761-786 en de tweewagenstellen als 321-365 en 371-393. De rijtuigen werden gebouwd bij Allan in Rotterdam, Beijnes in Beverwijk en Werkspoor in Utrecht. Bij Heemaf in Hengelo werd de elektrische installatie geleverd. De treinstellen werden in groen afgeleverd, ontvingen tijdens hun loopbaan nog een andere kleur groen en uiteindelijk de huisstijlkleuren geel/blauw/grijs. Vanaf 1989 werden de eerste stellen buiten dienst gesteld en in 1993 vloeide de laatste af. De stellen werden als Hondekop aangeduid.
Tussen met name de vierwagenstellen bestonden en ontstonden enige verschillen in de uitvoering door de bouw en aanpassingen. Voor uitgebreidere details over dit materieel verwijs ik graag naar Somda-Railwiki en Seinarm voor de tweetjes en de viertjes