Pagina 1 van 2
Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 26 jun 2010 18:36
door Pim
Een hele stomme vraag misschien (hij zal vast al vaker voorbij zijn gekomen), maar ik gebruik op het moment een roco multimaus (
http://www.dcctrain.com/images/ROCOmultimaus.jpg, zo'n ding dus).
Nu wil ik graag het spul op de PC gaan aansluiten, niet zozeer omdat het nodig is (3 treinen op een paar rondjes spoor), maar uit interesse en het feit dat het gewoon erg leuk is natuurlijk.
Nu de hamvraag, ik heb de treinen reeds allemaal via de multimaus rijden, als ik dit product bestel:
Item 403, S88XPressNetLI + S88SD16-N, starterkit, gebouwd met kabels ( 1 XPressNet en 1 Patch ) van beide 1 meter
http://www.rosoft.info/s88XPressNetLI.html
Heb ik daar dan genoeg aan om m'n baan op koploper te kunnen aansluiten? (Zo ja, heeft iemand de link in de webshop van dit product want ik kan het toch echt niet vinden daar..)
En als dat hetgeen is dat ik nodig heb, hoe moet ik dat dan op m'n baan realiseren. Zoals ik al zei is het een klein baantje (
http://pim.oudeveldhuis.eu/modelspoor/baanplan.png voor het baanplan). Ik neem aan dat ik stukken rails moet gaan isoleren in baanvakken waar 1 trein per keer op mag komen, om vervolgens vanuit de terugmeld module een draadje aan de rail te solderen in het baanvak plus een draadje met stroom aan het baanvak moet solderen (immers, de stroom komt niet meer vanuit het basisstation vanwege de isolatie). Ik neem aan dat er vervolgens een handleiding bij de module zit de zegt: die kabel hierin, die kabel daarin en daar zit de seriele kabel voor je pc'tje of iets dergelijks.
Alvast bedankt
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 26 jun 2010 19:26
door gdw1963
Dit is in principe voldoende, als je op 't knopje "Bestellen" drukt kom je in de winkel terecht. Daar kies je voor XPressNet en dan bij uitvoering kies je het startpakket "S88XPressNetLi + S88SD16-n met kabels".
Houd je er wel rekening mee dat de s88XPressNetLi serieel aangestuurd moet worden (of met een USB-RS232 converter).
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 26 jun 2010 19:49
door Pim
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 26 jun 2010 20:00
door gdw1963
Nee je bent niet gek, je moet rechts op "s88XPressNetLi" klikken, dan kun je van daar uit voor de opties kiezen, of rechtstreeks (zonder de opties)
http://www.rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel ... NetLi.html dan bij "uitvoering" kies je voor het "Start Pakket".
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 26 jun 2010 20:17
door Pim
Oww 90 euro, daar kan je niets van zeggen..
Ik las trouwens ergens dat je de baan niet in delen isoleert, maar de bezetmelders genoeg zijn, klopt dit?
Dat zou betekenen dat ik vanaf de
http://www.rosoft.info/S88SD16-N.html 16 draadjes naar 16 plekken kan laten lopen (ik las dat je maar aan 1 kant een draadje aan de rails hoeft te solderen) en dan heb ik 15 baanvakken gecreeerd die ik in koploper kan gaan aanspreken.
Moet ik als totale n00b hierin nog iets belangrijks weten?
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 26 jun 2010 20:35
door gdw1963
De ontwerper/bouwer van al dit moois, Wim Ros, kan dat veel beter uitleggen als ik, maar ik ga het toch proberen.
Je deelt je baan op in blokken, elk blok wat gedetecteerd moet worden wordt aangesloten op de bezetmelder. In totaal kun je met 1 S88SD16-N bezetmelder 16 blokken detecteren. Alle wissels en delen die niet gedetecteerd hoeven te worden sluit je middels een diodeschakeling aan op de rijspanning. Je onderbreekt in principe maar een railstaaf, de andere blijft ononderbroken.
Op
http://pahasoft.nl/ staat een mooie begin cursus, hierin wordt ook al ingegaan op blokdetectie. En op
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/S88SD16BS3.htm staat het ook uitgelegd.
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 26 jun 2010 20:52
door Jos
Kleine aanvulling: Blokken bevatten vaak 2 bezetmeld-secties als er van 2 kanten ingereden kan worden. 1 voor het detecteren van het inrijden en 1 voor de stopplaats.
Groetjes,
Jos
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 26 jun 2010 21:04
door Pim
gdw1963 schreef:De ontwerper/bouwer van al dit moois, Wim Ros, kan dat veel beter uitleggen als ik, maar ik ga het toch proberen.
Je deelt je baan op in blokken, elk blok wat gedetecteerd moet worden wordt aangesloten op de bezetmelder. In totaal kun je met 1 S88SD16-N bezetmelder 16 blokken detecteren. Alle wissels en delen die niet gedetecteerd hoeven te worden sluit je middels een diodeschakeling aan op de rijspanning. Je onderbreekt in principe maar een railstaaf, de andere blijft ononderbroken.
Op
http://pahasoft.nl/ staat een mooie begin cursus, hierin wordt ook al ingegaan op blokdetectie. En op
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/S88SD16BS3.htm staat het ook uitgelegd.
Dus ik isoleer 1 kant, de stroom van die kant loopt van via de bezetmelder of moet ik dat zelf nog aan dat spoor leggen (oftewel een ringleiding met tenmniste 15 aansluitpunten).
Hoe werkt een diodeschakeling? de wissel gewoon samen met een led(/diode dus) aansluiten op de ringleiding?
En ik wilde de wissels in eerste instantie nog met de hand blijven besturen, ik heb gezien dat dat kan met koploper en in principe hoeft er tijdens het rijden niet gewisseld te worden op de baan. Als ik dit allemaal uit heb gezocht ga ik wel kijken hoe ik de wissels ga aansluiten. (met de hand als ik met m'n schakelbord, ze zijn al elektronisch)
@Jos: Ik rij eenrichtingsverkeer, maar wat is precies de reden dat er 2 nodig zijn om van beide kanten te melden ? Als ik de volgende situatie heb:
----------<melder>-------<baanstuk 12>-----------<melder>--------
Dan kan hij toch van beide kanten zien dat er een trein in baanstuk 12 is gereden?
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 26 jun 2010 21:07
door martinb
Hoe werkt een diodeschakeling?
klikerdieklik diodeschakeling. Dat is voor je ongedetecteerde stukken.
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 26 jun 2010 21:15
door Jos
Pim schreef:
@Jos: Ik rij eenrichtingsverkeer, maar wat is precies de reden dat er 2 nodig zijn om van beide kanten te melden ? Als ik de volgende situatie heb:
----------<melder>-------<baanstuk 12>-----------<melder>--------
Dan kan hij toch van beide kanten zien dat er een trein in baanstuk 12 is gereden?
Bovenstaande schets is dan 1 blok. Op de eerste melder begint de lok met afremmen, zodat hij op de 2e melder stilstaat. Dan stoppen je treinen altijd op een vaste plaats.
Groetjes,
Jos
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 26 jun 2010 21:18
door Pim
Maar wanneer is iets een ongedetecteerd stuk? Mijn wissel kan ik toch bij het gedetecteerde stuk pakken dat eraan vast zit? (aan de kant waar maar 1 rail zit natuurlijk) en van de 2 rails aan de andere kant weer losse baanstukken maken.
@Jos, ik wist niet dat er 2 aparte stukken nodig waren voor het afremmen en stoppen, maar ik rij eenrichting, dus dat zit wel goed.
Ik zal wel even mijn baanplan aanpassen met baanvlakken en dan zet ik dat hier wel neer in de hoop dat het goed is
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 26 jun 2010 21:25
door Pim
http://pim.oudeveldhuis.eu/modelspoor/b ... lokken.png
De rode strepen zijn voor de dremel (1 kant van het spoor), de blauwe circels waar ik de decoderdraad op wil aansluiten (en eventueel dus de stroom, maar ik weet nog niet of dat dus nodig is).
De groene zijn voor de dremel en de paarsen weer de aansluiting in het geval dat nodig is (ik weet niet of je wissels als appart blok moet maken?
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 26 jun 2010 21:43
door dentheo
Hier klopt iets niet.
Indien je in één richting rijdt, is het best een blok in te delen in twee delen, één lang deel en een kort deel (stopdeel).
En dat moet slechts in één van de twee sporen, het andere mag volledig doorverbonden blijven.
De wissels liggen NIET in een blok.
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 26 jun 2010 21:53
door Pim
dentheo schreef:Hier klopt iets niet.
Indien je in één richting rijdt, is het best een blok in te delen in twee delen, één lang deel en een kort deel (stopdeel).
En dat moet slechts in één van de twee sporen, het andere mag volledig doorverbonden blijven.
De wissels liggen NIET in een blok.
Dus de wissels moet ik dan volledig van het circuit afsluiten en met een diodeschakeling aan de ringleiding vastmaken?
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 26 jun 2010 21:57
door martinb
correct
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 26 jun 2010 22:02
door Pim
martinb schreef:correct
Langzaam verdwijnt die mist
, dan zou het dus zoiets worden:
----<spoor>------------<terugmelder 1>--|--------<terugmelder 2>------|----<wissel>---|-----<terugmelder 3>
De "|" zijn waar ik met de dremel door 1 kant van het spoor ga. Terugmelder 1 zorgt dan voor het afremmen zodat er bij terugmelder 2 kan worden gestopt. De wissel wordt met een diodeschakeling aan de ringleiding gemaakt en terugmelder 3 is bijv. een peronspoor.
Vertragen/Stoppen treinen op de terugmelder of gewoon op het baanstuk (oftewel, maakt de plek van de terugmelder in het baanvak uit?)
En moet ik de baanstukken verbinden aan de ringleiding of zorgt de draad van/naar de terugmelder tevens voor de voeding?
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 26 jun 2010 23:22
door dentheo
Pim schreef:
Vertragen/Stoppen treinen op de terugmelder of gewoon op het baanstuk (oftewel, maakt de plek van de terugmelder in het baanvak uit?)
En moet ik de baanstukken verbinden aan de ringleiding of zorgt de draad van/naar de terugmelder tevens voor de voeding?
1) Ergens is een terugmelder het "oog" van koploper, die zegt hem waar de trein juist is.
Wil je acties ongeveer op de juiste plaats dan moet daar een terugmelder.
Je kan nog wat oplossen met virtuele meldpunten (vervolmaking koploper) en doorrijden, maar de nauwkeurigheid daarvan hangt af van de juiste "ijking" van de lokomotieven.
Dus ook in je perronblok twee bezetmelders, maar daar moet die niet op echt op het einde liggen, want je wil korte treinen toch ook stoppen aan het perron.
Ik zou hem iets na het midden van het perron leggen. Langere treinen kun je dan door koploper iets laten "doorrijden" voor ze "echt" stoppen.
2) Ik zou de ringleiding minimum om de meter op het doorgaand spoor aansluiten. Spoorverbindingsklemmetjes worden langzaam slechter.
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 27 jun 2010 00:32
door Pim
dentheo schreef:Pim schreef:
Vertragen/Stoppen treinen op de terugmelder of gewoon op het baanstuk (oftewel, maakt de plek van de terugmelder in het baanvak uit?)
En moet ik de baanstukken verbinden aan de ringleiding of zorgt de draad van/naar de terugmelder tevens voor de voeding?
1) Ergens is een terugmelder het "oog" van koploper, die zegt hem waar de trein juist is.
Wil je acties ongeveer op de juiste plaats dan moet daar een terugmelder.
Je kan nog wat oplossen met virtuele meldpunten (vervolmaking koploper) en doorrijden, maar de nauwkeurigheid daarvan hangt af van de juiste "ijking" van de lokomotieven.
Dus ook in je perronblok twee bezetmelders, maar daar moet die niet op echt op het einde liggen, want je wil korte treinen toch ook stoppen aan het perron.
Ik zou hem iets na het midden van het perron leggen. Langere treinen kun je dan door koploper iets laten "doorrijden" voor ze "echt" stoppen.
2) Ik zou de ringleiding minimum om de meter op het doorgaand spoor aansluiten. Spoorverbindingsklemmetjes worden langzaam slechter.
Dus als de trein over het punt rijd waar de draadjes van de terugmeldmodule aan de baan gesoldeert is merkt koploper het op? Niet op het moment dat hij het baandeel oprijd waar de module aan vast zit?
En nog even voor de duidelijkheid, ik moet zowel de + als - rail aan de ringleiding maken (dus ook de rail waar de bezetmelder aan vast zit)?
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 27 jun 2010 10:47
door dentheo
De bezetmelder verandert van uitgang als het eerste asje over de zaagsnede komt, die toestandverandering geeft hij door aan koploper.
Een rail, die zonder onderbrekingen, wordt gevoed uit de ringleider , de andere rail via de bezetmelders (of de diodeschakeling).
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 27 jun 2010 10:55
door Rob Fongers
Ennn....
Als het alleen eenrichtingverkeer verkeer is kan je de volgende variatie toepassen waardoor je complete blok gedetecteerd is.
|------BM--------------||-SM--| BM = binnenkomst melder of melder 1 of hoe je het wil noemen
|<-------Blok----------------->| SM = stopmelder. Hier heb je dus ook geen diodeschakeling meer nodig en het scheelt.
Het één melder systeem i.c.m. virtuele melders, bevalt me niet, mede omdat er bij een noodstop of bijzondere omstandigheid het voorkomt dat de treinen soms al verder zijn als gedacht. met totale detectie voorkom je die problemen, dus ook de wisselstraten. Op kleinere banen zal dat niet zoveel uitmaken maar voor grote banen raad ik het ten zeerste af.
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 27 jun 2010 11:07
door Pim
dentheo schreef:De bezetmelder verandert van uitgang als het eerste asje over de zaagsnede komt, die toestandverandering geeft hij door aan koploper.
Een rail, die zonder onderbrekingen, wordt gevoed uit de ringleider , de andere rail via de bezetmelders (of de diodeschakeling).
En daarom is die diode schakeling nodig, omdat er minder volt op de baanstukken staat die via de bezetmelder aan hun spanning komen?
Wissels vallen buiten alle melders (door de rails door te snijden voor en na de wissel) en worden via zo'n diodeschakeling van stroom voorzien. Koploper heeft dan geen idee wanneer een trein op de wissel zit, maar wel op het spoor direct voor en direct na waardoor een fatsoenlijk beeld blijft bestaan waar de trein zich bevind?
Is het dan misschien ook leuk/verstandig om op rechte stukken ervoor te kiezen elke meter bijv een bezetmelder te plaatsen zodat je wat precieser kan zien waar de trein zich bevind? (Ik neem aan dat alhoewel er zich maar 1 trein op een baanvlak mag bevinden het wel zo is dat 1 trein wel gespreid over meerdere baanvlakken mag zitten).
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 27 jun 2010 11:08
door shoven
Een paar plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden.
Een diodeschakeling (die weerstand in sommige schema's kun je weglaten).
Een totaalschema.
Zoals je ziet heeft de ringleiding 3 draden. Blauw voor de voeding van de S88 bezetmelders, die op hun beurt weer de gedetecteerde stukken voeden. Geel (=blauw na diodeschakeling, je hebt dus maar 1 zo'n schakeling nodig) om de ongedetecteerde stukken te voeden. Bruin voedt de doorlopende spoorstaaf. Bij de rode streepjes is de rail doorgezaagd (of met isolatielasjes).
Wissels zitten in de stukken die door de gele leiding worden gevoed.
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 27 jun 2010 11:11
door Pim
Ah ik dacht dat het systeem werkte met opeenvolgende blokken zonder tussenruimte, maar ik zie hier nu dat je kleine blokjes maakt die ze passeren en verder over ongedetecteerde rails gaan.
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 27 jun 2010 11:16
door dentheo
Ik werk zonder tussenruimtes in blokken, lees ook reactie van RFongers hoger...
Zolang je in één richting rijdt, kan je beter één lange bezetmelder hebben en één korte, dan heb je geen diodeschakeling nodig en alles wordt gedetecteerd.
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 27 jun 2010 11:20
door Pim
dentheo schreef:Ik werk zonder tussenruimtes in blokken, lees ook reactie van RFongers hoger...
Zolang je in één richting rijdt, kan je beter één lange bezetmelder hebben en één korte, dan heb je geen diodeschakeling nodig en alles wordt gedetecteerd.
Geld dat ook voor de wissels?