[DATABASE] NS/NL U Kuilwagens
Geplaatst: 11 jan 2023 22:00
Kuilwagens in 1:1 (nog in bewerking)
Enkele van de bijzondere wagens in dienst van NS waren de kuilwagens. NS had een aantal zes-assige wagens in dienst als KWK met de nummering NS 90001-90004. Dit waren ex-DRG wagens uit de DRG 12956 serie. Later ontvingen deze wagens de nummering 21 84 989 8 000-003.
Zes assers (bron Utrechts Archief/167604/Gerdessen, D.C. (Nederlandse Spoorwegen))
Dit wagenpark werd uitgebreid met twee twee-assige kuilwagens, de NS 90100 en de NS 90101. Deze wagens kregen een wagenaanduiding Ld mee en hadden verplaatsbare laadbalken in de laadkuil. Op de beide verhoogde gedeelten aan beide koppen waren aan elke kant vier rongen aangebracht die konden worden omgeklapt en afgenomen. Deze wagens hadden geen luchtrem, wel een handrem op één van de assen. De maximale toegestane snelheid was 80 km/u en er kon een lading gedragen worden van 15,5 tot 23,5 ton. De NS 90100, later Ui 909 1 000 en weer later 40 84 990 3 000-3 is bewaard als Kuilwagen U 293 van Museumspoorlijn STAR.
Naast deze twee twee-assige wagens kreeg NS vanaf 1966 nog een vijf twee-assige wagens als Uikk in dienst, gebouwd door Krupp in Essen. Deze wagens hadden een maximale snelheid van 80 km/u en een gewicht van 16,5 ton bij een lengte van 12,2 meter. Een van deze wagens de ex-NS 90 84 909 1 004-1 / NS 990 3 004 is bij de VSM bewaard als Kuilwagen 990 3 004. Een andere wagen de NS 909 1 002 / NS 990 3 002-9 werd bewaard door de MBS.
Er werd één vier-assige kuilwagen in dienst genomen, de aanduiding voor deze wagen werd Sds en het kreeg het nummer 90200. De assen waren ondergebracht in twee UIC-draaistellen. De draaistellen waren uitgerust met een Oerlikon G-P remwerk en de wagen mocht maximaal 100 km/u rijden. Eén van de assen kon met een handrem worden vastgezet. De lading kon tussen de 31 en 47 ton bedragen.
Tot slot kende men bij Ns de Saad met nummer NS 90300. Deze wagen had een laadvermogen van 102 ton en telde acht assen verdeeld over vier draaistellen, twee aan elke zijde. De beide buitenste draaistellen waren beremd met een Oerlikon G remwerk en een handrem. Deze wagen mocht maximaal 80 km/u rijden.
Naast de hier genoemde wagens waren nog andere kuilwagens in dienst. Deze worden nog geïnventariseerd en zullen later worden aangevuld. Alle wagens hebben nog diverse benamingen gedragen in de U reeksen.
Een aantal speciale kuilwagens waren bij NS ingedeeld en hebben in dienst gereden van Smit transformatoren de Nijmegen. De eerste was een zes-assige die gereden heeft onder het nummer P 580 001 en later 21 84 096 9 000 (UIC I). De laatste was een zestien-assige wagen welke gereden heeft onder de nummers 20 84 096 9 001 (UIC I) en 84 84 995 6 000 (UIC II). De benaming was respectievelijk Uai en Uaai.
de zestien assige wagen van Smit
Enkele van de bijzondere wagens in dienst van NS waren de kuilwagens. NS had een aantal zes-assige wagens in dienst als KWK met de nummering NS 90001-90004. Dit waren ex-DRG wagens uit de DRG 12956 serie. Later ontvingen deze wagens de nummering 21 84 989 8 000-003.
Zes assers (bron Utrechts Archief/167604/Gerdessen, D.C. (Nederlandse Spoorwegen))
Dit wagenpark werd uitgebreid met twee twee-assige kuilwagens, de NS 90100 en de NS 90101. Deze wagens kregen een wagenaanduiding Ld mee en hadden verplaatsbare laadbalken in de laadkuil. Op de beide verhoogde gedeelten aan beide koppen waren aan elke kant vier rongen aangebracht die konden worden omgeklapt en afgenomen. Deze wagens hadden geen luchtrem, wel een handrem op één van de assen. De maximale toegestane snelheid was 80 km/u en er kon een lading gedragen worden van 15,5 tot 23,5 ton. De NS 90100, later Ui 909 1 000 en weer later 40 84 990 3 000-3 is bewaard als Kuilwagen U 293 van Museumspoorlijn STAR.
Naast deze twee twee-assige wagens kreeg NS vanaf 1966 nog een vijf twee-assige wagens als Uikk in dienst, gebouwd door Krupp in Essen. Deze wagens hadden een maximale snelheid van 80 km/u en een gewicht van 16,5 ton bij een lengte van 12,2 meter. Een van deze wagens de ex-NS 90 84 909 1 004-1 / NS 990 3 004 is bij de VSM bewaard als Kuilwagen 990 3 004. Een andere wagen de NS 909 1 002 / NS 990 3 002-9 werd bewaard door de MBS.
Er werd één vier-assige kuilwagen in dienst genomen, de aanduiding voor deze wagen werd Sds en het kreeg het nummer 90200. De assen waren ondergebracht in twee UIC-draaistellen. De draaistellen waren uitgerust met een Oerlikon G-P remwerk en de wagen mocht maximaal 100 km/u rijden. Eén van de assen kon met een handrem worden vastgezet. De lading kon tussen de 31 en 47 ton bedragen.
Tot slot kende men bij Ns de Saad met nummer NS 90300. Deze wagen had een laadvermogen van 102 ton en telde acht assen verdeeld over vier draaistellen, twee aan elke zijde. De beide buitenste draaistellen waren beremd met een Oerlikon G remwerk en een handrem. Deze wagen mocht maximaal 80 km/u rijden.
Naast de hier genoemde wagens waren nog andere kuilwagens in dienst. Deze worden nog geïnventariseerd en zullen later worden aangevuld. Alle wagens hebben nog diverse benamingen gedragen in de U reeksen.
Een aantal speciale kuilwagens waren bij NS ingedeeld en hebben in dienst gereden van Smit transformatoren de Nijmegen. De eerste was een zes-assige die gereden heeft onder het nummer P 580 001 en later 21 84 096 9 000 (UIC I). De laatste was een zestien-assige wagen welke gereden heeft onder de nummers 20 84 096 9 001 (UIC I) en 84 84 995 6 000 (UIC II). De benaming was respectievelijk Uai en Uaai.
de zestien assige wagen van Smit