Kassenberg, NS in 1981-1982
Geplaatst: 07 mar 2023 18:35
Met het beschrijven van het modelbaanplan los ik eindelijk de belofte in die ik afgelopen zomer bij mijn introductie deed.
Thema
Het thema is station Kassenberg in het spoorjaar ’81-’82 waarbij de elektrificatie van Oldenzaal – Bad Bentheim nog niet is gerealiseerd. Afgezien van de hieruit voortvloeiende locwisseling, wat extra verkeer naar Duitsland en een enkelsporige verbinding naar het fictieve Boswinkel, doet het verdere treinverloop en de topografische ligging sterk denken aan Hengelo. Over het materieel en de inzet daarvan later meer, eerst wat over de ruimte en de mogelijkheden die dit geeft.
Krap
Met netto 2570 x 2020 mm is de beschikbare ruimte niet echt royaal. Ik heb een sporenplan bedacht waarbij het net mogelijk is om met treinen van vier standaard sneltreinrijtuigen + een loc te rijden. Dit is toch wel de minimale samenstelling voor een IC-station. In die tijd buiten de spitsuren heel gewoon overigens. Ook de weinig aanwezige doorgaande goederentreinen (een lege PON-trein en een TEEM ) hebben ongeveer dezelfde lengte. Met radii 2+3 (Roco) is de beschikbare ruimte op en het is dan ook erg krap bemeten allemaal, ook in de schaduwstations. Dat maakt dat menig deskundige op het gebied van beveiliging en spoorontwerp in het grootbedrijf zijn wenkbrauwen zal fronsen. Ik gooi wat dat betreft meteen maar even de disclaimer er in: het is niet mijn bedoeling er een realistische sporenplan van te maken. Het is een speelplaats voor mijn materieel om lekker treintje te rijden met locwisselen en verder een dienstregeling die gebaseerd is op het spoorboekje ’81-’82. De treinsamenstellingen het tijdperk zullen wel wat meer natuurgetrouw aandoen.
Het zichtbare deel van de modelbaan heb ik bedacht op een L-vormige plaat waarop het verkeer zich op drie niveau’s 0 (Kassenberg), 1 (Kassenberg Zuid ) en 2 (Boswinkel) afspeelt.
Het schaduwstation West, tevens keerlus, bevindt zich op niveau -1 en wordt met een klimspiraal bereikt. Dit schaduwstation dient als parkeerruimte voor de treinen richting Zutphen, Zwolle en de Randstad. De rechthoekige plaat waarop West is gepland meet 555 x 1960 mm.
Het schaduwstation Oost, is ook een keerlus en bevindt zich op niveau -2. Dit zeer uitgebreide schaduwstation wordt met een klimspiraal met meer windingen bereikt. Dit schaduwstation geeft ruimte aan de treinen richting Enschede, Oldenzaal en Duitsland. De rechthoekige plaat waarop Oost is geprojecteerd, meet 1665 x 900 mm en staat qua ligging haaks op dat van West.
Ik heb reeds het nodige materieel aangeschaft, ik had namelijk al snel door dat bepaald materieel voor een redelijke prijs niet voor het oprapen lag, zoals ICR-rijtuigen. Desondanks zit ik nog wel in de voorbereidende fase waarin ik onderzoek of het in de praktijk wel mogelijk is wat ik allemaal wil op zo’n beperkte ruimte.
Omdat de maximale reikwijdte (900 mm) boven de kritische grens van 800 mm uitkomt, zal ik de onderbouw op wielen moeten plaatsen om ook de achterste delen bereikbaar te houden voor bouw, reparatie, aanpassingen en (hopelijk een beperkt aantal) hersporingen. In het licht daarvan zou ik van de ervaren modelbaanbouwers graag adviezen krijgen v.w.b. de aan te houden hoogtes van de niveaus 0, -1 en -2.
Thema
Het thema is station Kassenberg in het spoorjaar ’81-’82 waarbij de elektrificatie van Oldenzaal – Bad Bentheim nog niet is gerealiseerd. Afgezien van de hieruit voortvloeiende locwisseling, wat extra verkeer naar Duitsland en een enkelsporige verbinding naar het fictieve Boswinkel, doet het verdere treinverloop en de topografische ligging sterk denken aan Hengelo. Over het materieel en de inzet daarvan later meer, eerst wat over de ruimte en de mogelijkheden die dit geeft.
Krap
Met netto 2570 x 2020 mm is de beschikbare ruimte niet echt royaal. Ik heb een sporenplan bedacht waarbij het net mogelijk is om met treinen van vier standaard sneltreinrijtuigen + een loc te rijden. Dit is toch wel de minimale samenstelling voor een IC-station. In die tijd buiten de spitsuren heel gewoon overigens. Ook de weinig aanwezige doorgaande goederentreinen (een lege PON-trein en een TEEM ) hebben ongeveer dezelfde lengte. Met radii 2+3 (Roco) is de beschikbare ruimte op en het is dan ook erg krap bemeten allemaal, ook in de schaduwstations. Dat maakt dat menig deskundige op het gebied van beveiliging en spoorontwerp in het grootbedrijf zijn wenkbrauwen zal fronsen. Ik gooi wat dat betreft meteen maar even de disclaimer er in: het is niet mijn bedoeling er een realistische sporenplan van te maken. Het is een speelplaats voor mijn materieel om lekker treintje te rijden met locwisselen en verder een dienstregeling die gebaseerd is op het spoorboekje ’81-’82. De treinsamenstellingen het tijdperk zullen wel wat meer natuurgetrouw aandoen.
Het zichtbare deel van de modelbaan heb ik bedacht op een L-vormige plaat waarop het verkeer zich op drie niveau’s 0 (Kassenberg), 1 (Kassenberg Zuid ) en 2 (Boswinkel) afspeelt.
Het schaduwstation West, tevens keerlus, bevindt zich op niveau -1 en wordt met een klimspiraal bereikt. Dit schaduwstation dient als parkeerruimte voor de treinen richting Zutphen, Zwolle en de Randstad. De rechthoekige plaat waarop West is gepland meet 555 x 1960 mm.
Het schaduwstation Oost, is ook een keerlus en bevindt zich op niveau -2. Dit zeer uitgebreide schaduwstation wordt met een klimspiraal met meer windingen bereikt. Dit schaduwstation geeft ruimte aan de treinen richting Enschede, Oldenzaal en Duitsland. De rechthoekige plaat waarop Oost is geprojecteerd, meet 1665 x 900 mm en staat qua ligging haaks op dat van West.
Ik heb reeds het nodige materieel aangeschaft, ik had namelijk al snel door dat bepaald materieel voor een redelijke prijs niet voor het oprapen lag, zoals ICR-rijtuigen. Desondanks zit ik nog wel in de voorbereidende fase waarin ik onderzoek of het in de praktijk wel mogelijk is wat ik allemaal wil op zo’n beperkte ruimte.
Omdat de maximale reikwijdte (900 mm) boven de kritische grens van 800 mm uitkomt, zal ik de onderbouw op wielen moeten plaatsen om ook de achterste delen bereikbaar te houden voor bouw, reparatie, aanpassingen en (hopelijk een beperkt aantal) hersporingen. In het licht daarvan zou ik van de ervaren modelbaanbouwers graag adviezen krijgen v.w.b. de aan te houden hoogtes van de niveaus 0, -1 en -2.