Pagina 1 van 1

Hobbytrain taurus (1e gen) met NEM schacht

Geplaatst: 31 okt 2008 15:53
door Robert_N-Nm
Hoi,

Inleiding
Hobbytrain heeft sinds enige jaren een taurus in het assortiment zitten, vele van jullie kennen het model wel. Hobby model, betrekkelijk goede rij-eigenschappen en vooral een zachte prijs. Het model werd als eerste door conrad uitgegeven en al snel stroomde de klachten binnen. De lok kon niet gekoppeld worden, laat staan kortgekoppeld. De oorzaak een verkeerd ontworpen NEM-schacht. Als oplossing werd er een verlengde standaard haakkoppeling ontwikkeld (een prima eerste oplossing overigens) maar ja, ik wil flm profi kortkoppeldingen (9545) en dat was daarmee nog niet opgelost.

Sinds halverwege dit jaar worden echter vervangende NEM schachten aangeboden door Lemke-Hobbytrain onder de artikelnummers H2700-1A (antraciet-grijs) en H2700-1B (zwart).

De benodigdheden
Een taurus van de eerste generatie (eigenlijk alle taurussen van voor dit jaar, de EK-tauri hebben de nieuwe NEM koppelingen al)
Een kortkoppelsetje H2700-1A of -1B, afhankelijk van de kleurstelling van de taurus in kwestie. Kosten kwanta €9,95.
Een schroevendraaier
Maskeertape (0,5 cm) van Tamiya
Geduld, en nog eens geduld. En anders in ieder geval een stressballetje om vliegende stieren (Red Bulletjes) te voorkomen.

De ombouw

Allereerst een fotootje van de patiënt; Hobbytrain taurus H2741 in Mittelweserbahn kleurstelling.

http://i527.photobucket.com/albums/cc35 ... C00929.jpg

Een close up van de huidige koppelingen.

http://i527.photobucket.com/albums/cc35 ... C00930.jpg

Die dus niet werken als je de 9545 van FLM wil gebruiken.

http://i527.photobucket.com/albums/cc35 ... C00939.jpg

En de implantaten nodig om deze ingreep tot een succes te maken (in dit geval H2700-1A).

http://i527.photobucket.com/albums/cc35 ... C00932.jpg

Als eerste verwijderen we de kap zodat de klipjes die de oude koppelingen op hun plek houden vrij komen te liggen. Vervolgens nemen men een schroevendraaier en wat goed gedoseerde kracht om de klipjes (4st.) 1 voor 1 open te duwen eerst de linker en dan de rechter zijde (het maakt niet of je links of rechts begint overigens :mrgreen:).
De draaistellen moet je laten zitten want om die te verwijderen moet je het chassis uiteen nemen en dan mag je na het plaatsen van de koppelingen de boel weer loshalen om de draaistellen terug te plaatsen.

http://i527.photobucket.com/albums/cc35 ... C00933.jpg

Vervolgens gaan we de nieuwe houdertjes plaatsen met behulp van wat Tamiya masking tape. Dit is wel handig want de koppelingen hebben twee verende uiteindjes die anders niet op hun plek blijven zitten (volgende foto). Door die een voor 1 vast te plakken en wat aan te duwen blijven ze zitten in het houdertje en kan jij de hele handel onder het chassis bevestigen.

http://i527.photobucket.com/albums/cc35 ... C00940.jpg

Zodra de koppeling op z'n plek zit kan je het maskeertape er gemakkelijk weer tussenuit trekken (want het plakte niet erg sterk). Het resultaat is een nieuwe schacht en iets kortere bufferbalk. Het stootwerk wordt zo geplaatst.

http://i527.photobucket.com/albums/cc35 ... C00934.jpg

Het verschil met de oude schachten (eerst de oude en dan de nieuwe)

http://i527.photobucket.com/albums/cc35 ... C00935.jpg

http://i527.photobucket.com/albums/cc35 ... C00936.jpg

Even testen dan maar. En ja ook dat is een succes

http://i527.photobucket.com/albums/cc35 ... C00938.jpg

Het eindresultaat met de kap erop.

http://i527.photobucket.com/albums/cc35 ... C00941.jpg

http://i527.photobucket.com/albums/cc35 ... C00942.jpg

Conclusie
De setjes zijn niet zo heel gemakkelijk te plaatsen in mijn beleving omdat de vering van koppelingen nogal gemakkelijk uit het houdertje komt. Maar met een half uurtje moeten ze er wel onder te frotten zijn. Het resultaat is wel erg goed. Je bent het korkoppelprobleem kwijt en omdat de baanruimers ook wat hoger tov het spoor liggen heb je ook minder last van aanlopen in hellingen.

Robert