Keerlus Fleischmann Piccolo met bedding
Keerlus Fleischmann Piccolo met bedding
LS,
Ik heb al meerdere google zoekacties geprobeerd, maar mijn google-fu is niet sterk genoeg. Waar ik naar op zoek ben is een uiteenzetting van een keerlus op basis van de Fleischmann rails (met bedding). In mijn trackplanning programmatje komt het er nooit goed uit. Iemand enig idee?
Groet,
Edzard
Ik heb al meerdere google zoekacties geprobeerd, maar mijn google-fu is niet sterk genoeg. Waar ik naar op zoek ben is een uiteenzetting van een keerlus op basis van de Fleischmann rails (met bedding). In mijn trackplanning programmatje komt het er nooit goed uit. Iemand enig idee?
Groet,
Edzard
Re: Keerlus Fleischmann Piccolo met bedding
Welk railsysteem je ook neemt er zullen altijd situaties voorkomen dat het railplan met vaste railstukken niet lukt.
Zelfs de voorbeelden uit een railplanboek passen vaak niet helemaal.
De oplossing is een klein gedeelte zelf pas maken of een stuk flexrail te gebruiken.
Zelfs de voorbeelden uit een railplanboek passen vaak niet helemaal.
De oplossing is een klein gedeelte zelf pas maken of een stuk flexrail te gebruiken.
Hallo Edzard,
Heb je hier wat aan?
m.vr.gr.
Hans
Heb je hier wat aan?
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Hallo Edzard,
Of anders misschien dit.
m.vr.gr.
Hans
Of anders misschien dit.
m.vr.gr.
Hans
Persoonlijk zou ik geen 270 graden boog met daaraan meteen een tegenboog maken wat om problemen vraagt maar het spoor schuin laten lopen met een recht stuk dus bijv 240 graden en tegenboog 60 graden of 225 graden en 45 graden.
Hallo Bert,
Je hebt natuurlijk gelijk.
Met een recht stuk er tussen is beter. Zoals bijvoorbeeld hieronder.
Overigens kun je de railstukken 9110 ook vervangen door stukjes flexrail. Zoals je zelf ook al aangaf. Dat doe ik ook.
R1 vermijden is natuurlijk ook beter, maar vraagt wel meer ruimte.
m.vr.gr.
Hans
Je hebt natuurlijk gelijk.
Met een recht stuk er tussen is beter. Zoals bijvoorbeeld hieronder.
Overigens kun je de railstukken 9110 ook vervangen door stukjes flexrail. Zoals je zelf ook al aangaf. Dat doe ik ook.
R1 vermijden is natuurlijk ook beter, maar vraagt wel meer ruimte.
m.vr.gr.
Hans
Laatst gewijzigd door Hans op 02 jun 2023 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
En nog een variant, mogelijkheden genoeg.
m.vr.gr.
Hans
m.vr.gr.
Hans
Dat niet aansluiten is milimeterwerk. In de praktijk krijg je dit wel passend als je hievoor kiest.
Heeft denk ik te maken met de nauwkeurigheid van het programma (afronding van de invoergegevens bijv.)
Jarenlang ervaring met een professioneel tekenprogramma (AutoCAD) en dat werkt op de millimeter nauwkeurig.
Ik zou me over die lichte afwijking niet zo'n zorgen maken.
Hallo Edzard,
Wat Bert aangeeft klopt. Ik gebruik Anyrail en daar kun je de maximale tolerantie v.w.b. de nauwkeurigheid zelf instellen. Zowel t.a.v. de afstand als t.a.v. de hoek van verbindingen.
Maar je bent ook een railstukje vergeten. Rechtsonder, tussen 9103 en 9136 moet nog een railstukje 9104.
Als het goed is, heb je op de plek van 9110 dan nog ongeveer 10 cm nodig. Aangezien je 9110 kunt instellen tussen 83 mm en 111 mm, zou dat moeten lukken.
m.vr.gr.
Hans
Wat Bert aangeeft klopt. Ik gebruik Anyrail en daar kun je de maximale tolerantie v.w.b. de nauwkeurigheid zelf instellen. Zowel t.a.v. de afstand als t.a.v. de hoek van verbindingen.
Maar je bent ook een railstukje vergeten. Rechtsonder, tussen 9103 en 9136 moet nog een railstukje 9104.
Als het goed is, heb je op de plek van 9110 dan nog ongeveer 10 cm nodig. Aangezien je 9110 kunt instellen tussen 83 mm en 111 mm, zou dat moeten lukken.
m.vr.gr.
Hans
-
Het kan met nog minder rails...
Bij een railsegment staat geen nummer, dit is 9104, het segment is te klein om het nummer erin te plaatsen. Voordeel van deze opzet is dat de trein geen rare slinger maakt, de wissel is een onderdeel geworden van de boog.
Bij een railsegment staat geen nummer, dit is 9104, het segment is te klein om het nummer erin te plaatsen. Voordeel van deze opzet is dat de trein geen rare slinger maakt, de wissel is een onderdeel geworden van de boog.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Heren, dank voor alle reacties. Direct veel geleerd!
Die laatste ga ik eens proberen, ik denk dat het wel goed gaat met die bochten.
Die laatste ga ik eens proberen, ik denk dat het wel goed gaat met die bochten.