Decoder plaatsen in startrain 1300
Decoder plaatsen in startrain 1300
Ik heb in 3 1300 een decoders geplaatst een Uhlenbrock 73 400 en de andere de nieuwe Kuehn N45. De loks zijn standard uitgeleverd met aan 1 kant een koppeling. Het vreemde is als je volgens de snelheid naar voren rijd hij in de richting van de koppeling rijd wat volgens mij dus achteruit is. Dit heb ik opgelost door de richting te veranderen in de decoder. Is dit toeval of heeft iedereen dat en is dat ook analoog zo?
Re: Decoder plaatsen in startrain 1300
Gewoon de decoder omprogrammeren, zou in de handleiding moeten staan.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Decoder plaatsen in startrain 1300
Paul,
Analoog: Daar wordt de rijrichting bepaald door de polariteit van de rail. Als je in de lengte richting over de rails kijkt, en je zet je trein voor je op de rails de zal de trein van je af rijden als de rechterspoorstaaf de Plus is van de analoge spanning. En naar je toe rijden als de linkerspoorstaaf de plus is. Het maakt dan niet uit of je de trein dan met de koppeling naar voren of naar achter zet.
Digitaal: Daar wordt de rijrichting bepaald door de decoder, en de manier van aansluiten.
Cabinedeur nummer 1 is de richting vooruit normaal gesproken.
Daarbij wordt de rode draad van de decoder aangesloten op de rechterzijde van de lok, de zwarte draad op de linkerzijde van de lok (railspanning)
De motorspanning: de oranje draad op de rechterzijde van de motor, (waar eerst de rechterrailspanning op aangesloten was)
De grijze draad op de linkerzijde van de motor.
Wit op het lampje(ledje) wat brand als de lok vooruit rijdt, en Geel op het Lampje (ledje) als de lok achteriot rijdt, beide dus de koplamp verlichting.
Als het zo aangesloten is, dan zit misschien de koppeling wel aan de verkeerde zijde van de lok.
Mvg
Wim.
Analoog: Daar wordt de rijrichting bepaald door de polariteit van de rail. Als je in de lengte richting over de rails kijkt, en je zet je trein voor je op de rails de zal de trein van je af rijden als de rechterspoorstaaf de Plus is van de analoge spanning. En naar je toe rijden als de linkerspoorstaaf de plus is. Het maakt dan niet uit of je de trein dan met de koppeling naar voren of naar achter zet.
Digitaal: Daar wordt de rijrichting bepaald door de decoder, en de manier van aansluiten.
Cabinedeur nummer 1 is de richting vooruit normaal gesproken.
Daarbij wordt de rode draad van de decoder aangesloten op de rechterzijde van de lok, de zwarte draad op de linkerzijde van de lok (railspanning)
De motorspanning: de oranje draad op de rechterzijde van de motor, (waar eerst de rechterrailspanning op aangesloten was)
De grijze draad op de linkerzijde van de motor.
Wit op het lampje(ledje) wat brand als de lok vooruit rijdt, en Geel op het Lampje (ledje) als de lok achteriot rijdt, beide dus de koplamp verlichting.
Als het zo aangesloten is, dan zit misschien de koppeling wel aan de verkeerde zijde van de lok.
Mvg
Wim.