Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 22 jul 2010 14:34
Na 10 jaar afwezigheid in deze hobby heb ik in april de stap genomen om het avontuur weer aan te gaan. Uiteraard weer in N-spoor, de oude liefde. Dankzij veel tips van N-spoorforum ben ik tot een voor mij goed ontwerp gekomen. Nadat er een boel tips zijn gegeven in mijn draadje in Baanplan kan ik eidnelijk over gaan naar de bouw. Het ontwerp is af, de indeling definitief en de planning gedaan. Na 10 jaar afwezigheid pak ik de hobby waarmee ik ben opgegroeid weer op. Ik ben in april begonnen met plannen en na veel tips op dit forum en inspiratie opgedaan heb ik dan eindelijk mijn baanplan af. Hierbij presenteer ik Project Schwarzwald:
Zichtbaar gebied
Schaduwgebied Bovenbouw
Itrain Layout Het project is gebaseerd op een fantasie van de Duitse bergen. Hetgeen waar ik altijd door ben gefascineerd. De hoofdinzet van de modelbaan is stoom, maar diesel en elektrische tractie zal hier ook gaan rijden. Ik probeer alles in tijdperk III en IV te houden maar met het rollend materieel vind ik het niet erg als er een tijdperk V samenstelling tussen rijd.
In dit modelbaan draait alles om het centraal station van schwarzburg, een station met aan beide zijde een dubbelsporige hoofdbaan verdeeld over vier perronsporen. De hoofdbaan is geelectrificeerd alsmede de ontvangst- en omloopsoren van het rangeeremplancement. Het station kent ook een aansluiting op een nevenlijn waarop een pendeldienst zal gaan rijden naar een nevenstation. Het centraal station is ook uitgerust met een goederenperron.
Links van het station vin het paradespoor de aansluiting. Deze gaat in de linkerberg d.m.v. een helix naar 35cm hoogt om daar te pareren over de Bietschtall brug en een steneboogbrug. Vervolgens zal de trein rechts in de berg draaien en terug keren. de linker berg zal scenery geven aan een burgt en de rechter berg geeft scenery aan een bergdorp. De twee bovenste bergen dienen als landschapsscheiding. De nevenlijn draait achter het depot langs en zal in de rechterberg stijgen naar 15 cm om uit te komen in het nevenstation, hierbij is omloop mogelijk voor wisseling van materieel. Rechts van het station sluit het schaduwspoor aan. Hiervan is slechts een klein gedeelte zichtbaar. Het herbergt een vijf-sporig schaduwstation en een opstelspoor voor de schoonmaaktrein.
Biede hoofdbaanvakken en CS zijn geëlektrificeerd en voorzien van lichtseinen. De nevenspoorlijn is niet geëlektrificeerd en voorzien van armseinen.
Onder CS vind de goederenafwikkeling plaats. De treinen hebben een aankomst- en vertrekspoor voorzien van omloopspoor. Via dit omloopspoor kan de goederendienst verdeelt worden over een opstelspoor of het tweesporig goederendepot links. Als de tractie is verleent door een e-loc kan deze opstellen op een opstelspoor in de omloopsectie. Naast het opstelspoor vind het locdepot, dit depot is voorzien van een inspectie- en slakkenspoor, kolenspoor en zandspoor. Naast het zand en kolenspoor bevind zich een bevoorradingsspoor. Nadat de locs zijn geserviced kunnen ze via de draaischijf toegang vinden tot een inspectieloods of locloods. Het vierde spoortje boven de slakkenspoor is voor het opstellen van een pendeltrein. De Rangeeremplancement (Centraal Goederen) is voorzien van lichtseinen, de draaischijf kent een armrangeersein. Aan het rangeeremplancement zit een aansluiting van de industrie. Deze geeft toegang tot een kolenmijn en een havenfabriek. De seinen op dit gedeelte zijn armseinen.
Op het baanvak is plaats om 8 treinen te laten rijden.
Rails: PECO Code 55
Aansturing: Dinamo
Software: Itrain
Seinwerk: Viessmann
Bovenleiding: Viessmann
Controle: Laptop en webcams
Ik ben op dit moment rails aan het verzamelen en heb al een aardige partij rollend materiaal waaronder een BR65, BR50, BR 80, BR 23, BR 38, V200 en een NS 1657. Gaat lekker dus...
De baan meet een omtrek van 240x210. Het frame zal gemaakt worden uit vurenhout 20x70 waarop ik met 9mm multiplex spanten ga werken. Het tracé maak ik uit 6,5mm multiplex.
Ik krijg 1 september de sleutel van mijn nieuwe huis en verwacht op 1 oktober te kunnen starten met de bouw van dit project.
Zichtbaar gebied
Schaduwgebied Bovenbouw
Itrain Layout Het project is gebaseerd op een fantasie van de Duitse bergen. Hetgeen waar ik altijd door ben gefascineerd. De hoofdinzet van de modelbaan is stoom, maar diesel en elektrische tractie zal hier ook gaan rijden. Ik probeer alles in tijdperk III en IV te houden maar met het rollend materieel vind ik het niet erg als er een tijdperk V samenstelling tussen rijd.
In dit modelbaan draait alles om het centraal station van schwarzburg, een station met aan beide zijde een dubbelsporige hoofdbaan verdeeld over vier perronsporen. De hoofdbaan is geelectrificeerd alsmede de ontvangst- en omloopsoren van het rangeeremplancement. Het station kent ook een aansluiting op een nevenlijn waarop een pendeldienst zal gaan rijden naar een nevenstation. Het centraal station is ook uitgerust met een goederenperron.
Links van het station vin het paradespoor de aansluiting. Deze gaat in de linkerberg d.m.v. een helix naar 35cm hoogt om daar te pareren over de Bietschtall brug en een steneboogbrug. Vervolgens zal de trein rechts in de berg draaien en terug keren. de linker berg zal scenery geven aan een burgt en de rechter berg geeft scenery aan een bergdorp. De twee bovenste bergen dienen als landschapsscheiding. De nevenlijn draait achter het depot langs en zal in de rechterberg stijgen naar 15 cm om uit te komen in het nevenstation, hierbij is omloop mogelijk voor wisseling van materieel. Rechts van het station sluit het schaduwspoor aan. Hiervan is slechts een klein gedeelte zichtbaar. Het herbergt een vijf-sporig schaduwstation en een opstelspoor voor de schoonmaaktrein.
Biede hoofdbaanvakken en CS zijn geëlektrificeerd en voorzien van lichtseinen. De nevenspoorlijn is niet geëlektrificeerd en voorzien van armseinen.
Onder CS vind de goederenafwikkeling plaats. De treinen hebben een aankomst- en vertrekspoor voorzien van omloopspoor. Via dit omloopspoor kan de goederendienst verdeelt worden over een opstelspoor of het tweesporig goederendepot links. Als de tractie is verleent door een e-loc kan deze opstellen op een opstelspoor in de omloopsectie. Naast het opstelspoor vind het locdepot, dit depot is voorzien van een inspectie- en slakkenspoor, kolenspoor en zandspoor. Naast het zand en kolenspoor bevind zich een bevoorradingsspoor. Nadat de locs zijn geserviced kunnen ze via de draaischijf toegang vinden tot een inspectieloods of locloods. Het vierde spoortje boven de slakkenspoor is voor het opstellen van een pendeltrein. De Rangeeremplancement (Centraal Goederen) is voorzien van lichtseinen, de draaischijf kent een armrangeersein. Aan het rangeeremplancement zit een aansluiting van de industrie. Deze geeft toegang tot een kolenmijn en een havenfabriek. De seinen op dit gedeelte zijn armseinen.
Op het baanvak is plaats om 8 treinen te laten rijden.
Rails: PECO Code 55
Aansturing: Dinamo
Software: Itrain
Seinwerk: Viessmann
Bovenleiding: Viessmann
Controle: Laptop en webcams
Ik ben op dit moment rails aan het verzamelen en heb al een aardige partij rollend materiaal waaronder een BR65, BR50, BR 80, BR 23, BR 38, V200 en een NS 1657. Gaat lekker dus...
De baan meet een omtrek van 240x210. Het frame zal gemaakt worden uit vurenhout 20x70 waarop ik met 9mm multiplex spanten ga werken. Het tracé maak ik uit 6,5mm multiplex.
Ik krijg 1 september de sleutel van mijn nieuwe huis en verwacht op 1 oktober te kunnen starten met de bouw van dit project.