puntstuk van R1/R2 gebogen wissel geleidend maken
Geplaatst: 15 okt 2023 16:19
Hallo,
Ik had op mijn pr8baan vier R1/R2 gebogen wissels liggen. Een aantal hebben kunnen vervangen door een recht wissel of een gebogen wissel van Peco settrack. Deze laatste heeft ongeveer R2/R3 bochten.
1 R1/R2 wissel wil/kan ik niet vervangen omdat de ingreep te groot is. Een paar treinen, waaronder mat'54, hebben echter moeite met dit wissel en blijven "hangen". Normaal kan het mat'54 wel een enkel R1 bochtje hebben maar op dit wissel verliezen beide draaistellen met de slepers het contact en stopt de trein.
De firma Eichhorn levert metalen puntstukken van nieuwe zilver om wissels, van diverse merken die geen geleidend puntstuk, hebben te voorzien van een geleidend puntstuk;
https://www.eichhorn-modellbau.de/produ ... -2?lang=en
Dus het experiment maar eens aangegaan;
De situatie voor de ingreep:
Dan het originele puntstuk operatief verwijderd, 1e helft en compleet:
Een draadje aan het nieuwe puntstuk gesoldeerd en na de geleidende strippen geïsoleerd te hebben met seconde lijm op de plek gelijmd.
Hier en daar met de dremel een beetje bijgewerkt.
Mat'54 rijdt er nu prima overheen.
Zo is er weer een ergernis minder.
groetjes,
Gerard
Ik had op mijn pr8baan vier R1/R2 gebogen wissels liggen. Een aantal hebben kunnen vervangen door een recht wissel of een gebogen wissel van Peco settrack. Deze laatste heeft ongeveer R2/R3 bochten.
1 R1/R2 wissel wil/kan ik niet vervangen omdat de ingreep te groot is. Een paar treinen, waaronder mat'54, hebben echter moeite met dit wissel en blijven "hangen". Normaal kan het mat'54 wel een enkel R1 bochtje hebben maar op dit wissel verliezen beide draaistellen met de slepers het contact en stopt de trein.
De firma Eichhorn levert metalen puntstukken van nieuwe zilver om wissels, van diverse merken die geen geleidend puntstuk, hebben te voorzien van een geleidend puntstuk;
https://www.eichhorn-modellbau.de/produ ... -2?lang=en
Dus het experiment maar eens aangegaan;
De situatie voor de ingreep:
Dan het originele puntstuk operatief verwijderd, 1e helft en compleet:
Een draadje aan het nieuwe puntstuk gesoldeerd en na de geleidende strippen geïsoleerd te hebben met seconde lijm op de plek gelijmd.
Hier en daar met de dremel een beetje bijgewerkt.
Mat'54 rijdt er nu prima overheen.
Zo is er weer een ergernis minder.
groetjes,
Gerard