Fleischmann's dubbeldraagwagen, een test en vergelijking
Geplaatst: 31 jul 2010 16:31
Fleischmann Containerdraagwagens Sggmrss ’104 (Sggmrs 714/715) AAE, DB, ÖBB en NS
Door: Robert Wienesen
He, kijk daar hebben we de volgende dubbelddraagwagen. Dit maals uit het huis van de gebroeders Fleischmann uit het Duitse Heilsbron. Tijd voor een bespreking en een korte vergelijking met z’n broertjes van Hobbytrain en Rocky-Rail.
Geschiedenis/Grote voorbeeld:
Hoewel de voorgeschiedenis van dit wagen type al in het begin van de jaren ’70 van de vorige eeuw begon nam de ontwikkeling pas echt een vlucht in 1987 met de ontwikkeling van de Sggmrs 714/ Sggnos715. Deze laatste zijn inmiddels omgecat naar Sggmrs715 wagens en zijn beide prima uitgerust voor het vervoer van wissellaadbakken en containers. Deze wagentypes zijn uiteindelijk doorontwikkeld en gestandaardiseerd tot het type 626Z(a) van een Poolse fabrikant EKK-wagon. De Sggmrss 104 is de AAE-versie van deze wagens en voor precies dezelfde doeleinden bruikbaar (alleen de AAE zet dit wagen vooral neer als geschikt voor wissellaadbakken). Qua inzet kan je er 20’, 30’, 40, en 45’containers en laadbakken met een lengte van 13,6 meter kwijt met een maximale hoogte van 8 voet. Ergo (want na al dit gezwam hoort een conclusie) je kan er vrijwel alles opknallen zonder enige bedenkingen.
Het model:
Tijd om het model eens onder de loep te nemen want daar kwamen we eigenlijk voor. Qua eerste indruk maakt de wagen geen slecht figuur. De bedrukking is netjes zuiver, er zitten vier containers op (maar dat varieert met het artikelnummer) en het ziet er netjes stabiel uit in de bekende fleischmann-kwaliteit. Maar we hebben het over de eerste indruk…
Juist ja we hebben een aantal puntjes die wat minder geslaagd zijn. Laten we beginnen met de plaatsing van de 20’-containers. Die is vanuit de verpakking gewoon FOUT. De containers zitten “in het echie” op de wagen verankerd met speciale nokken. Doordat fleischmann de containers tegen elkaar heeft gezet (standaard 40’-configuratie zoals ook bij eerdere containerwagens) staan de containers niet in lijn met deze punten. Nu kan je met enig draaiwerk dit probleem ondervangen maar het betekent wel dat de meest interessante korte zijde (met deurbedrukking) altijd naar elkaar wijst. Zonde dus.
Verder is het zo dat de wagens zijn uitgerust met het bekende nokken-systeem van fleischmann. Nu betekende dat in het verleden dat je altijd met containers moest rijden omdat deze ontsierende punten anders zichtbaar zouden worden. Nu heeft men duidelijk wat geleerd. Men heeft deze zodanig geconstrueerd dat je ze gewoon kan verwijderen (kleine losse onderdeeltjes). Top, er is dus wel wat geleerd. Het had een wat vastere verbinding tussen container en nokje mogen zijn naar mijn smaak, maar doordat de daken van de containers los zitten zet ik er wel een magneetje in ter compensatie. In ieder geval heeft men geen bruut geweld meer nodig om de containers los te krijgen.
Overigens zijn de containers (vier 20 voets-varianten, Grimaldi bedrukking) geen nieuwe ontwikkeling en al jaren terug te vinden op diverse wagens in het fleischmann-assortiment. Misschien wel een beetje een gemiste kans omdat ze wat outdated zijn qua details en er nog zoveel andere containertypes en wissellaadbakken zijn. Een nieuwe container was dus een mooie manier geweest om de wagen extra elan te geven.
Verder zijn er nog diverse aangezette details zoals een rangeergrepen en remwielen (het zijn van nature wat steriele wagens) en ook de wagonbodem is mooi gedetaileerd. De rangeertreden zijn niet gemonteerd maar worden los bijgeleverd (plastic). Hoe deze te bevestigen heb ik nog niet uitgevogeld, maar als je R1-bochten hebt liggen dan zouden ze toch in de weg zitten. Het bordes op het jacobsdraaistel is van metaal maar heeft geen “traanplaat” nabootsing waardoor het wel eens waar vlakker is dan de Rocky Rail oplossing maar ook wat saai aandoet. Te verwend noemen we deze modelspoorder.
Technische uitrusting:
Qua techniek zit het wel snor. De wagens zijn uitgerust met NEM 355 schacht met standaard N-koppelhaken en je kan ze gemakkelijk vevangen. De bevestiging van de koppelschacht zelf is even robuust als gebruikelijk hetgeen de werkzaamheid ten goede komt. De zijwaartse speelruimte is verder maximaal.
De verbinding van de wagenhelften (via het jacobsdraaistel) komt tot stand via een stevige schroef welke door het draaistel in een schroefoog (een per wagenhelft) verankerd zit. Solide constructie en op zich netjes weg gewerkt onder het bordes. De roleigenschappen zijn prima en de wagen kan zo aangehangen worden bij de Rocky Rail wagens.
Verpakking:
De wagens worden geleverd in plastic doosje type Fleischmann H0. Op de bodem zit de papieren inleg met een summiere handleiding die niet veel meer beschrijft dan het vervangen van de koppelingen en de nodige gebruikswaarschuwingen voor kleine kinderen. Jammer genoeg is men vergeten te vermelden dat de containernokjes verwijderd kunnen worden en dat je ze onder (reserve)onderdeelnummer weer kan bestellen. Tevens zit onder de plastic wageninleg nog een kleine verpakking met onderdelen (rangeertreden, starre koppelboom en containernokjes van een ander type (langwerpig ipv rond) dus een stukje uitleg/handleiding was welkom geweest.
Overige:
Tja de woorden zijn al aan het begin gevallen, Hobbytrain en Rocky Rail. De laatste wagen is een wagen van een vergelijkbaar maar ander type containerdraagwagen., de eerste is van exact hetzelfde type. Hoe staat de fleischmann zich hier kwalitatief van…
De Hobbytrain komt sowieso niet "Im frage". De eerste series hebben belabberde rijkwaliteiten (misschien nog steeds) en de beschrifting en kleurstelling zijn (verhoudingsgewijs) bedroevend (groene handgrepen doordat het geel doorschijnend is). Om er een fatsoenlijk rijdende wagen van te maken zijn nieuwe assen een noodzaak wat betekent dat de prijs richting de 50€ gaat.
De Rocky Rail komt kwalitatief beter uit de bus. De beschrifting is absoluut niet minder dan de fleischmann wagen, sterker de bovenzijde van de wagen van RR is ook bedrukt en ziet er prima uit. Ook is de verbinding tussen de beide wagens met meer aansprekend “traanplaat” afgedekt. De aangezette details zijn overigens vergelijkbaar met de fleischmann-wagen. De containers zijn echter een stapje hoger in kwaliteit en detailering. Niet gek voor een wagen die net geen €40,- kost en verder prima dienst kan doen op de baan.
Conclusie:
Maar wat is dan de daadwerkelijke conclusie. Nou het is niet "laat lekker in de winkel liggen en neem een Rocky Rail" want kwalitatief zijn ze absoluut niet minder. De prijs is echter wel een pijnpunt. Met een adviesprijs van tegen de €70,- zijn ze veruit de duurste wagens van dit type en zijn ze qua detail duidelijk wat minder als de RR. Nu is deze vergelijking niet helemaal zuiver aangezien de RR wagen niet van hetzelfde type is, maar als fleischmann had geïnvesteerd in een stukje “traanplaat” en de rangeertredes had aangezet was het helemaal top geweest. Nu kan ik niet anders concluderen dat de wagon voor het gebodene gewoon eigenlijk aan de dure kant (ik zou bijna zeggen: "te duur") is. De oude prijs bij de aankondiging in 2009 (€40,-) was een stuk fatsoenlijker geweest.
Gegevens:
Merk: Fleischmann
Type: Sggmrss ‘104 (Sggmrs 714/715)
Schaal: 1:160, spoor N
Tijdperk: IV-VI
Catalogusnrs: 825300 (display van 12 wagens met 4 verschillende wagenbeladingen met elk 3 nummervarianten), 825313 t/m 17 (elke wagen met verschillende beladingen)
Frame: metaal
Opbouw: kunststof details, containers kunststof
LoB: 218 mm (gvb 33480 mm)
H: 28 mm (wagen inclusief container)
B: 16 mm
Gewicht:
Min. Radius: geschikt voor R1
Koppeling: standaard N-spoorkoppeling, NEM 355 adapter aanwezig.
Prijs: adviesprijs €69,90 p.st
Bronnen:
http://www.aae.ch/upload/dokgattung/SGGMRSS104-PB.PDF
http://www.fleischmann.de/
http://www.ekk-wagon.pl/en/?strona=Wagon_626Z_Sggmrs
http://www.kombimodell.de/
p.s. Onder artikelnummer 825315 is zo'n draagwagen beschikbaar met NS-vishaken en twee blauwe 40-voets containers "van Dieren".
Door: Robert Wienesen
He, kijk daar hebben we de volgende dubbelddraagwagen. Dit maals uit het huis van de gebroeders Fleischmann uit het Duitse Heilsbron. Tijd voor een bespreking en een korte vergelijking met z’n broertjes van Hobbytrain en Rocky-Rail.
Geschiedenis/Grote voorbeeld:
Hoewel de voorgeschiedenis van dit wagen type al in het begin van de jaren ’70 van de vorige eeuw begon nam de ontwikkeling pas echt een vlucht in 1987 met de ontwikkeling van de Sggmrs 714/ Sggnos715. Deze laatste zijn inmiddels omgecat naar Sggmrs715 wagens en zijn beide prima uitgerust voor het vervoer van wissellaadbakken en containers. Deze wagentypes zijn uiteindelijk doorontwikkeld en gestandaardiseerd tot het type 626Z(a) van een Poolse fabrikant EKK-wagon. De Sggmrss 104 is de AAE-versie van deze wagens en voor precies dezelfde doeleinden bruikbaar (alleen de AAE zet dit wagen vooral neer als geschikt voor wissellaadbakken). Qua inzet kan je er 20’, 30’, 40, en 45’containers en laadbakken met een lengte van 13,6 meter kwijt met een maximale hoogte van 8 voet. Ergo (want na al dit gezwam hoort een conclusie) je kan er vrijwel alles opknallen zonder enige bedenkingen.
Het model:
Tijd om het model eens onder de loep te nemen want daar kwamen we eigenlijk voor. Qua eerste indruk maakt de wagen geen slecht figuur. De bedrukking is netjes zuiver, er zitten vier containers op (maar dat varieert met het artikelnummer) en het ziet er netjes stabiel uit in de bekende fleischmann-kwaliteit. Maar we hebben het over de eerste indruk…
Juist ja we hebben een aantal puntjes die wat minder geslaagd zijn. Laten we beginnen met de plaatsing van de 20’-containers. Die is vanuit de verpakking gewoon FOUT. De containers zitten “in het echie” op de wagen verankerd met speciale nokken. Doordat fleischmann de containers tegen elkaar heeft gezet (standaard 40’-configuratie zoals ook bij eerdere containerwagens) staan de containers niet in lijn met deze punten. Nu kan je met enig draaiwerk dit probleem ondervangen maar het betekent wel dat de meest interessante korte zijde (met deurbedrukking) altijd naar elkaar wijst. Zonde dus.
Verder is het zo dat de wagens zijn uitgerust met het bekende nokken-systeem van fleischmann. Nu betekende dat in het verleden dat je altijd met containers moest rijden omdat deze ontsierende punten anders zichtbaar zouden worden. Nu heeft men duidelijk wat geleerd. Men heeft deze zodanig geconstrueerd dat je ze gewoon kan verwijderen (kleine losse onderdeeltjes). Top, er is dus wel wat geleerd. Het had een wat vastere verbinding tussen container en nokje mogen zijn naar mijn smaak, maar doordat de daken van de containers los zitten zet ik er wel een magneetje in ter compensatie. In ieder geval heeft men geen bruut geweld meer nodig om de containers los te krijgen.
Overigens zijn de containers (vier 20 voets-varianten, Grimaldi bedrukking) geen nieuwe ontwikkeling en al jaren terug te vinden op diverse wagens in het fleischmann-assortiment. Misschien wel een beetje een gemiste kans omdat ze wat outdated zijn qua details en er nog zoveel andere containertypes en wissellaadbakken zijn. Een nieuwe container was dus een mooie manier geweest om de wagen extra elan te geven.
Verder zijn er nog diverse aangezette details zoals een rangeergrepen en remwielen (het zijn van nature wat steriele wagens) en ook de wagonbodem is mooi gedetaileerd. De rangeertreden zijn niet gemonteerd maar worden los bijgeleverd (plastic). Hoe deze te bevestigen heb ik nog niet uitgevogeld, maar als je R1-bochten hebt liggen dan zouden ze toch in de weg zitten. Het bordes op het jacobsdraaistel is van metaal maar heeft geen “traanplaat” nabootsing waardoor het wel eens waar vlakker is dan de Rocky Rail oplossing maar ook wat saai aandoet. Te verwend noemen we deze modelspoorder.
Technische uitrusting:
Qua techniek zit het wel snor. De wagens zijn uitgerust met NEM 355 schacht met standaard N-koppelhaken en je kan ze gemakkelijk vevangen. De bevestiging van de koppelschacht zelf is even robuust als gebruikelijk hetgeen de werkzaamheid ten goede komt. De zijwaartse speelruimte is verder maximaal.
De verbinding van de wagenhelften (via het jacobsdraaistel) komt tot stand via een stevige schroef welke door het draaistel in een schroefoog (een per wagenhelft) verankerd zit. Solide constructie en op zich netjes weg gewerkt onder het bordes. De roleigenschappen zijn prima en de wagen kan zo aangehangen worden bij de Rocky Rail wagens.
Verpakking:
De wagens worden geleverd in plastic doosje type Fleischmann H0. Op de bodem zit de papieren inleg met een summiere handleiding die niet veel meer beschrijft dan het vervangen van de koppelingen en de nodige gebruikswaarschuwingen voor kleine kinderen. Jammer genoeg is men vergeten te vermelden dat de containernokjes verwijderd kunnen worden en dat je ze onder (reserve)onderdeelnummer weer kan bestellen. Tevens zit onder de plastic wageninleg nog een kleine verpakking met onderdelen (rangeertreden, starre koppelboom en containernokjes van een ander type (langwerpig ipv rond) dus een stukje uitleg/handleiding was welkom geweest.
Overige:
Tja de woorden zijn al aan het begin gevallen, Hobbytrain en Rocky Rail. De laatste wagen is een wagen van een vergelijkbaar maar ander type containerdraagwagen., de eerste is van exact hetzelfde type. Hoe staat de fleischmann zich hier kwalitatief van…
De Hobbytrain komt sowieso niet "Im frage". De eerste series hebben belabberde rijkwaliteiten (misschien nog steeds) en de beschrifting en kleurstelling zijn (verhoudingsgewijs) bedroevend (groene handgrepen doordat het geel doorschijnend is). Om er een fatsoenlijk rijdende wagen van te maken zijn nieuwe assen een noodzaak wat betekent dat de prijs richting de 50€ gaat.
De Rocky Rail komt kwalitatief beter uit de bus. De beschrifting is absoluut niet minder dan de fleischmann wagen, sterker de bovenzijde van de wagen van RR is ook bedrukt en ziet er prima uit. Ook is de verbinding tussen de beide wagens met meer aansprekend “traanplaat” afgedekt. De aangezette details zijn overigens vergelijkbaar met de fleischmann-wagen. De containers zijn echter een stapje hoger in kwaliteit en detailering. Niet gek voor een wagen die net geen €40,- kost en verder prima dienst kan doen op de baan.
Conclusie:
Maar wat is dan de daadwerkelijke conclusie. Nou het is niet "laat lekker in de winkel liggen en neem een Rocky Rail" want kwalitatief zijn ze absoluut niet minder. De prijs is echter wel een pijnpunt. Met een adviesprijs van tegen de €70,- zijn ze veruit de duurste wagens van dit type en zijn ze qua detail duidelijk wat minder als de RR. Nu is deze vergelijking niet helemaal zuiver aangezien de RR wagen niet van hetzelfde type is, maar als fleischmann had geïnvesteerd in een stukje “traanplaat” en de rangeertredes had aangezet was het helemaal top geweest. Nu kan ik niet anders concluderen dat de wagon voor het gebodene gewoon eigenlijk aan de dure kant (ik zou bijna zeggen: "te duur") is. De oude prijs bij de aankondiging in 2009 (€40,-) was een stuk fatsoenlijker geweest.
Gegevens:
Merk: Fleischmann
Type: Sggmrss ‘104 (Sggmrs 714/715)
Schaal: 1:160, spoor N
Tijdperk: IV-VI
Catalogusnrs: 825300 (display van 12 wagens met 4 verschillende wagenbeladingen met elk 3 nummervarianten), 825313 t/m 17 (elke wagen met verschillende beladingen)
Frame: metaal
Opbouw: kunststof details, containers kunststof
LoB: 218 mm (gvb 33480 mm)
H: 28 mm (wagen inclusief container)
B: 16 mm
Gewicht:
Min. Radius: geschikt voor R1
Koppeling: standaard N-spoorkoppeling, NEM 355 adapter aanwezig.
Prijs: adviesprijs €69,90 p.st
Bronnen:
http://www.aae.ch/upload/dokgattung/SGGMRSS104-PB.PDF
http://www.fleischmann.de/
http://www.ekk-wagon.pl/en/?strona=Wagon_626Z_Sggmrs
http://www.kombimodell.de/
p.s. Onder artikelnummer 825315 is zo'n draagwagen beschikbaar met NS-vishaken en twee blauwe 40-voets containers "van Dieren".