Pagina 1 van 1

Montage instructie wielen dieseloc

Geplaatst: 29 feb 2024 12:32
door HenkieB
Ik heb mijn Atlas 2194 N GAUGE DB DIESEL LOCOMOTIVE BR 261 006-1 gedemonteerd om grondig schoon te maken.
Ik ben me ervan bewust dat hij niet meer de allermooiste staat is, maar ik ben aan het leren en proberen tegen lage kosten.
Het lukt mij niet om de stang tussen de wielen goed te bevestigen, hij schiet steeds weer los.

Is er een magische truc of instructie hoe je de (tand) wielen moet plaatsen (volgorde) om de verbindingsstang wel goed te monteren?
Hoe heet zo’n verbindingsstang officieel?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Montage instructie wielen dieseloc

Geplaatst: 29 feb 2024 13:05
door henkoia
Hoi HenkieB,

Wat ik altijd doe/deed bij de 500/600 NS van Graham & Farish:

- bodemplaat losschroeven en dan voorzichtig verwijderen
- de 3 wielen aan beide zijden tussen duimen en wijsvingers nemen
- je hebt dan wat meer de beweegruimte om de drijfstang weer op zijn plek te krijgen
- als dat gelukt is dan in zijn geheel weer tussen duimen en wijsvingers nemen en terugplaatsen.

Bij mij werkt dat prima zo.

Succes!

Groeten, Henk

Re: Montage instructie wielen dieseloc

Geplaatst: 29 feb 2024 14:15
door stoombr38
De contragewichten moeten in de zelfde stand staan,aan een zijde .
Aan de andere kant moeten die dan 90 graden verdraaid staan.
of de bevestigings gaten voor de drijfstangen in de zelfde stand zetten.
Op de foto lijkt mij dat het oog aan de linkerkant stuk is.
Grt Jo

Re: Montage instructie wielen dieseloc

Geplaatst: 29 feb 2024 18:57
door Zolderspoor
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de as onder de lange neus verkeerd om is geplaatst bij de montage. Zie ook de stand van de gewichten: De wielen onder de korte neus en de centrale as zitten hetzelfde, die van de lange neus niet en daar zit het probleem.

Rob

Re: Montage instructie wielen dieseloc

Geplaatst: 01 mar 2024 08:49
door HenkieB
Hartelijk dank voor de reacties.
Hier kwam mijn gebrek aan basiskennis en ervaring om de hoek kijken.

Op basis van de adviezen bleek het volgende te werken:
Het is belangrijk dat bij alle wielen de ballast in dezelfde positie staat.
Positioneer eerst het achterste wiel (met aandrijfstangen), dan het voorste en daarna het middelste wiel.
Priegel dan de beide tandwielen ertussen. Als een wiel een beetje verdraait, corrigeer dan.
Bevestigingsbeugel losjes aandraaien.