Het is eindelijk zover! Mijn nieuwe project is onlangs van start gegaan!

Misschien ken je mij nog van het project 'Miniatuur Elzas'. Een modelbaan geïnspireerd op de mooie streek in Frankrijk. Helaas moest ik de bouw van mijn baan staken wegens gebrek aan ruimte door gezinsuitbreiding. In 2017 heb ik deze baan helaas moeten afbreken, maar ik wist dat ik ooit wel weer in de gelegenheid zou zijn om de hobby weer op te pakken. Inmiddels zijn we 7 jaar verder en is het zover. Ondertussen zijn we verhuisd naar een grotere woning en is er ruimte om een nieuwe baan te bouwen. In die jaren heb ik mijn treinenvloot soms wat uitgedund en soms wat aangevuld. En natuurlijk volgde ik het forum ook af en toe en bezocht ik wel eens een beurs, dus zo bleef de hobby levend.
Mijn nieuwe project noem ik 'Alsace 160'. Ook deze keer gebaseerd op de Franse Elzas, maar weer met een iets andere insteek. Met mijn nieuwe baan heb ik een lengte van 3,80 meter en een diepte van 1,60 meter beschikbaar. Vooral in N-spoor is dit een hele riante maatvoering. Ik ben altijd wel gefascineerd door modelbanen waarin het landschap leidend is en de trein daar slechts een onderdeel van is. Ik hou niet zo van ingewikkelde sporenplannen met allerlei wisselstraten of modelbanen waar verhoudingsgewijs te veel rails ligt. Dus ik wilde het met de bouw van deze baan vooral simpel houden. Een panorama waarin 2 spoorlijnen als een paradebaan in het landschap liggen. Ik bouw een reguliere spoorbaan op de voorgrond en een hogesnelheidslijn op een viaduct in de achtergrond. Dit viaduct ben ik overigens zelf aan het bouwen met behulp van mijn 3d printer.
Voor nu heb ik even een tipje van de sluier opgelicht. De komende tijd zal ik wat meer informatie en foto's posten. De bouw van het eerste deel van de onderbouw is bijna klaar en daarmee is de 'eerste steen' gelegd.