Issues met verlichting na decoder-inbouw

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Orchidee1
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2024 07:32

Issues met verlichting na decoder-inbouw

Bericht door Orchidee1 »

Beste mensen,

In drie N-modellen heb ik een decoder ingebouwd en daarbij doen zich problemen voor met de verlichting die ik niet opgelost krijg:

Piko 40420 (NS 2400) > Fleischmann 685101 Next18 (NEM662) decoder (gemaakt door Zimo?)
-front- en sluitseinen branden tegelijk aan voorzijde van de lok, aan de achterzijde brandt niets; via sommige functietoetsen zijn de sluitlichten aan de voorzijde uit te zetten, maar frontsein vóór en sluitsein achter is niet te realiseren.
-de CV-waarden die nodig zijn om de lichtsterkte te dimmen kan ik nergens vinden.
-de Fleischmann website verwijst naar de handleiding van Zimo decoders, daar kan ik niet wijs uit worden...

Piko 40500 (DB 221) > Fleischmann 685101 Next18 (NEM662) decoder (gemaakt door Zimo?)
-zelfde probleem

Piko 40250 (DB Schienenbus met bijwagen) > Uhlenbrock 73340 decoder
-de motorwagen alles prima, maar de bijwagen laat alleen nog maar het A-frontsein zien. Geen sluitlichten meer. Is het noodzakelijk hiervoor een functiedecoder in de bijwagen te zetten?

Dank voor het meedenken!

Mvg, Oscar


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Issues met verlichting na decoder-inbouw

Bericht door PaulRoman »

Hallo Oscar,

Zelf heb ik een Piko NS2200 met een ZimoMX623P12 Next18 decoder.
Ik stuur je de CV-waarden zoals ik die heb ingesteld. De gele kolom geeft de door mij ingestelde waarden.
Het effect is dat de Lok front en sluitverlichting heeft, afhankelijk van de rijrichting, en dat met F1 de sluitverlichting kan worden uitgeschakeld voor het geval de lok een sleep trekt. Met F3 schakel ik de rangeerinstellingen aan/uit. Hopelijk heb je er wat aan.

Afbeelding
Afbeelding

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel

piksov
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Issues met verlichting na decoder-inbouw

Bericht door piksov »

volgens de website van n-spoorstore.nl (u kent em wel ...) Fleischmann 685101 Next 18 decoder = MX618N18

Je hebt dus een mx618n18 in de lok zitten.

De truuk is altijd om te weten welke functie (lampje/led) waar zit

de actieve verlichting functies vooruit worden bepaald door cv33

Dus ...

lok op de rails, rijrichting vooruit en verlichting aan met F0

CV33 staat normaal op 1

Met POM (programming on the main)

probeer je achtereen volgens de waarden 2, 4, 8, 16, 32, 64 en 128 in cv33

Als het goed is gaat er dan elke keer een andere lampje aan

Laat maar weten wat er bij jou gebeurt

groet,
Guus
Laatst gewijzigd door piksov op 02 jun 2024 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
Orchidee1
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2024 07:32

Re: Issues met verlichting na decoder-inbouw

Bericht door Orchidee1 »

Dank jullie wel, Paul & Guus! Heb eerst de BR221 gedaan. Met de CV-waarden van Paul is het opgelost! Er zijn nog drie dingetjes:
-de cabineverlichting van de BR221 is aan beide kanten altijd aan, zou mooi zijn als dit schakelbaar is..?
-de rangeerstand zit nu netjes onder F3, maar ik mis nog het in/uitschakelen van de optrek/remvertraging..?
-is het mogelijk de front/sluitseinen te dimmen?
Nu aan de slag met de NS2400! Nogmaals dank.
Mvg, Oscar



Rick
Berichten: 1662
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Issues met verlichting na decoder-inbouw

Bericht door Rick »

Orchidee1 schreef: 02 jun 2024 12:02 -de cabineverlichting van de BR221 is aan beide kanten altijd aan, zou mooi zijn als dit schakelbaar is..?
-de rangeerstand zit nu netjes onder F3, maar ik mis nog het in/uitschakelen van de optrek/remvertraging..?
-is het mogelijk de front/sluitseinen te dimmen?
1: Dat kan, mogelijk moet SUSI worden gedeactiveerd maar de CV weet ik daar niet van.
2: Dat heeft niet met de rangeerstand te maken of bedoel je iets anders?
3: Ja, met CV60 volgens de lijst van Paul.
PaulRoman schreef: 02 jun 2024 09:19Zelf heb ik een Piko NS2200 met een ZimoMX623P12 Next18 decoder.
De software zal hetzelfde zijn maar een Next18 zit niet in een 2200, een plux12 wel. :)


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Issues met verlichting na decoder-inbouw

Bericht door PaulRoman »

ZimoMX623P12 ... P12 zal inderdaad staan voor Plux12/ Het is alweer 10 jaar geleden dat ik met dit ding heb gestoeid. :D
Dimmen inderdaad volgens CV60, in combinatie eventueel met CV114.

Paul


Schäßburg an der Kokel

Onderwerp starter
Orchidee1
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2024 07:32

Re: Issues met verlichting na decoder-inbouw

Bericht door Orchidee1 »

Dimmen inderdaad volgens CV60, in combinatie eventueel met CV114.
De Piko BR221 dimde keurig met het aanpassen van CV60. Dus dat is mooi gelukt! De Piko NS2400 bevat dezelfde decoder maar daar blijven de front- en sluitseinen op maximale lichtintensiteit ongeacht de waarden van CV60 of CV114…. Vreemd.
2: Dat heeft niet met de rangeerstand te maken of bedoel je iets anders?
Ik bedoel de functie waarmee de lok direct op de rijregelaar reageert, zonder optrek- of afremvertraging. Net als bij analoog, zeg maar.

Mvg, Oscar


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Issues met verlichting na decoder-inbouw

Bericht door PaulRoman »

Hoi Oscar,

Lees de Zimo-handleiding er nog eens op na. CV#124. Als ik het goed heb nagelezen krijg je met CV124==23 knop F3=halve snelheid, knop F4=deactiveren remvertraging, dus twee knoppen. Of met CV#124=83 krijg je knop F3=halve snelheid en deactivering remvertraging, dus alles met 1 knop. Verder blijk je nog met CV#155, CV#156 en CV#157 te kunnen gaan stoeien, maar daar heb ik me nog nooit in verdiept.

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel

Onderwerp starter
Orchidee1
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2024 07:32

Re: Issues met verlichting na decoder-inbouw

Bericht door Orchidee1 »

Dank! Ga ik proberen. Mvg, Oscar



Onderwerp starter
Orchidee1
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2024 07:32

Re: Issues met verlichting na decoder-inbouw

Bericht door Orchidee1 »

PaulRoman schreef: 04 jun 2024 07:53 CV#124. Als ik het goed heb nagelezen krijg je met CV124==23 knop F3=halve snelheid, knop F4=deactiveren remvertraging, dus twee knoppen.
Klopt helemaal, Paul. Opgelost, dank! Mvg Oscar


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Issues met verlichting na decoder-inbouw

Bericht door PaulRoman »

Mooi dat het werkt, Oscar. Toch een kwestie van de Zimo handleiding uitpluizen !

Groet,
Paul


Schäßburg an der Kokel
Plaats reactie