Ombouwen NEM651 voor onafhankelijke sluitverlichting

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1681
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Ombouwen NEM651 voor onafhankelijke sluitverlichting

Bericht door Rick »

Goedenavond,

zoals de titel zegt gaat het hier om het ombouwen van locs met een NEM-651 aansluiting zodat de aanwezige sluitverlichting apart aanstuurbaar is (dus niet over het inbouwen van sluitseinen ;) ). Het is natuurlijk geen gezicht als de sluitseinen branden terwijl er wagons achter de loc hangen. Een eerste voorbeeld staat hier voor de Fleischmann Taurus en aanverwante locs.

Voor de ombouw is niet veel nodig:
- soldeerapparaat en een klein boortje van 1 mm
- een decoder met twee extra uitgangen zoals een Kuehn N045 of een DH10C
- extra draad om de uitgangen aan te sluiten

Bij de Fleischmann SBB/BLS Re460/465 heb ik onderstaande aanpassingen gemaakt:
Afbeelding
Bij de rode cirkels is de printbaan onderbroken door met het boortje een gat in de printplaat te boren, hier kan dan de extra draad door gevoerd worden. Op de Kuehn N045 zijn de extra draden op de soldeereilandjes voor AUX1 en AUX2 gesoldeerd.

Afbeelding
In de blauwe cirkels wordt deze dan aangesloten op de sluitverlichting (de cirkel linksonder stond verkeerd, de aansluiting is linksboven). Vervolgens kan in de decoder naar wens met de instellingen gespeeld worden om de sluitseinen naar wens te schakelen. In principe staan deze standaard op F1 en F2.

Het schakelplan van de decoder voor de geïnteresseerden:
Afbeelding

Als er interesse is in meer heb ik ook nog voorbeelden van de ombouw van de Fleischmann 1044/1144 van de OBB en Hobbytrain DB BR 140. Aan de Fleischmann BR 204 en Arnold Traxx wordt nog gewerkt. Mensen die ook nog cabine- of machineruimverlichting willen moeten een bepaald forumlid maar lief aankijken voor nieuwe printplaten met Next18-aansluiting. :lol:



WouterDeBanaan
Elektronica/Commercieel
Berichten: 225
Lid geworden op: 22 jul 2023 15:55

Re: Ombouwen NEM651 voor onafhankelijke sluitverlichting

Bericht door WouterDeBanaan »

Leuk stukje! En mooi geschreven. Zelf stoor ik me hier ook enorm aan. Heb dit bij de Taurus ook opgelost met een nieuwe printplaat met NEXT18, gelijk ook de grootlicht en meegenomen.


----> Mijn store met printplaatjes & magneetkoppelingen
Onder andere printplaten voor de motorpost, koploper, wadloper en diverse rijtuigen

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1681
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Ombouwen NEM651 voor onafhankelijke sluitverlichting

Bericht door Rick »

De volgende ombouw is de gerenoveerde V100 van Fleischmann, onder andere uitgebracht in Rail Feeding en Railion kleurstelling. De bovenste printplaat is de originele versie, de onderste is de aangepaste versie met apart schakelbare sluitseinen:
Afbeelding

Afbeelding
In dit geval is de ombouw heel simpel, in de rode cirkels zijn de benodigde onderbrekingen aangebracht. Op deze plekken wordt een printspoor van de onder- naar de bovenzijde van de printplaat geleid, een goede geleiding voor de boor dus. Na het aanbrengen van de extra draden op de decoder worden deze in de blauwe cirkels aan de weerstanden gesoldeerd. Ik heb er voor gekozen om de witte draad via de uitsparing in de printplaat bovenlangs aan te brengen, in de kap is ruimte genoeg. Voor de andere versies zoals de SBB Cargo en Volkerrail locs zal deze ombouw ook geschikt zijn, zolang deze dezelfde printplaat hebben.

Nu eens de 1044/1144 uitgraven voor de volgende beschrijving. :)


Plaats reactie