Depot prutsen + aansturen draaischijf
-
Onderwerp starter - Forum-Beheerder
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Depot prutsen + aansturen draaischijf
Nu het weer wat koeler is en het toelaatbaar is om op de zolder te vertoeven, wil ik het gebied oppakken waar het depot moet komen. De ruimte is beperkt (joh?) dus ik zal aanpassingen moeten doen!
De loods in de ORANJE cirkel heeft al een plek onderaan (grote oranje cirkel)
Het RODE gebied moet de ringloods worden met 6 deuren. Die heb ik in bezit. Hoe die precies komt weet ik nog niet, maar zoveel mogelijk 'naar rechts' op de draaischijf.
Het GROENE gebied zullen 2 sporen vanaf de draaischijf komen, waaraan de diverse facetten voor onderhoud moeten komen. Ik heb o.a. 2 inspectie putten, diverse waterkranen, bezandingsinstallatie en bok kranen.
Het GELE spoor is voor de bevoorrading van de kolen. Dit kan enkel via dit spoor, rechts ligt een kopstation, vanwaar de kolenwagons terug opgeduwd moeten worden.
Ergens moet ook een dieselpomp komen te staan voor dieseltreinen en treinstellen. De loods onderaan is de 'dieselwerkplaats'.
Nu heb ik wel een tekening liggen van een depot, maar ik kom er op dit gebied gewoon even niet uit.
De BLAUWE pijl is enkele richting, het spoor in het ZWARTE vlak is 2 richtingen, maar dit ligt al werkend op de baan en in iTrain. Dus vanaf het GELE vlak daarboven moet ik het inpassen.
Wie-o-wie heeft hier verstand van, deze dingen vroeger opgezet of kan mij dmv bovenstaande uitleg de juiste kan op wijzen.
Nu draai ik dus met iTrain en wil de draaischijf lekker zn gang laten gaan. Welke aansturing kan ik het beste gebruiken icm terugmelding. Heb al zitten kijken naar de aansturing van Fleischmann, maar dan zit je met de terugmelding op de brug die er niet is? Nu heeft dit geen haast, de opbouw van het depot vind ik belangrijker en leuker!
De loods in de ORANJE cirkel heeft al een plek onderaan (grote oranje cirkel)
Het RODE gebied moet de ringloods worden met 6 deuren. Die heb ik in bezit. Hoe die precies komt weet ik nog niet, maar zoveel mogelijk 'naar rechts' op de draaischijf.
Het GROENE gebied zullen 2 sporen vanaf de draaischijf komen, waaraan de diverse facetten voor onderhoud moeten komen. Ik heb o.a. 2 inspectie putten, diverse waterkranen, bezandingsinstallatie en bok kranen.
Het GELE spoor is voor de bevoorrading van de kolen. Dit kan enkel via dit spoor, rechts ligt een kopstation, vanwaar de kolenwagons terug opgeduwd moeten worden.
Ergens moet ook een dieselpomp komen te staan voor dieseltreinen en treinstellen. De loods onderaan is de 'dieselwerkplaats'.
Nu heb ik wel een tekening liggen van een depot, maar ik kom er op dit gebied gewoon even niet uit.
De BLAUWE pijl is enkele richting, het spoor in het ZWARTE vlak is 2 richtingen, maar dit ligt al werkend op de baan en in iTrain. Dus vanaf het GELE vlak daarboven moet ik het inpassen.
Wie-o-wie heeft hier verstand van, deze dingen vroeger opgezet of kan mij dmv bovenstaande uitleg de juiste kan op wijzen.
Nu draai ik dus met iTrain en wil de draaischijf lekker zn gang laten gaan. Welke aansturing kan ik het beste gebruiken icm terugmelding. Heb al zitten kijken naar de aansturing van Fleischmann, maar dan zit je met de terugmelding op de brug die er niet is? Nu heeft dit geen haast, de opbouw van het depot vind ik belangrijker en leuker!
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Depot prutsen + aansturen draaischijf
Als je een goede aansturing wilt hebben die redelijk betaalbaar is, zou ik voor de DTC controller icm de DTS75 van VPEB. Op dit moment is dat de beste besturing in de markt en volledig compatibel met iTrain.
De DTC heeft een PID lastregeling voor de brug en kan hem mooi laten optrekken en aftemmen. De DTS zorgt ervoor dat elke uitgang is gedetecteerd via een Hallsensor.
Andere optie is wachten op de YaMoRC besturing, maar dat kan nog wel even duren.
De andere opties zoals de Fleischmann en Litfinski bieden die mogelijkheden niet.
Groetjes
De DTC heeft een PID lastregeling voor de brug en kan hem mooi laten optrekken en aftemmen. De DTS zorgt ervoor dat elke uitgang is gedetecteerd via een Hallsensor.
Andere optie is wachten op de YaMoRC besturing, maar dat kan nog wel even duren.
De andere opties zoals de Fleischmann en Litfinski bieden die mogelijkheden niet.
Groetjes
-
Onderwerp starter - Forum-Beheerder
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Depot prutsen + aansturen draaischijf
Wachten op de YaMoRC is, mits het niet nog jaren duurt geen probleem. Ik wil toch eerst het plan hebben liggen voordat ik alle elektronica ga aansluiten. Mocht het te lang duren is DTC ook nog een optie!
Bedankt Martin voor deze info
Bedankt Martin voor deze info
Re: Depot prutsen + aansturen draaischijf
Mooie uitdaging, gaat zeker een heel mooi depot worden.
Wil je iets aan inspiratie is in het Frans en Engels: https://journals.openedition.org/rhcf/1771?lang=en
Wil je iets aan inspiratie is in het Frans en Engels: https://journals.openedition.org/rhcf/1771?lang=en
Groetjes
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Depot prutsen + aansturen draaischijf
Dat is zeker een goed plan.
Let er wel op als je de schijf plaatst, dat je de keuze voor besturing hebt gemaakt. Beide systemen hebben een andere manier van detectie. De DTC gebruikt sensoren onder de brug, waarbij de uitgangen geïsoleerd zijn van de brug.
De YaMoRC betrekt de uitgangen bij de brug en doet daar de detectie.
Dit houdt in dat je de uitgangen anders aansluit tov elkaar.
Bij de DTC verwijder je de vinnetjes aan de brug, bij de YaMoRC isoleer je beide stafen van de uigang en voorzie je van 2 draden.
Groetjes
-
Onderwerp starter - Forum-Beheerder
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Depot prutsen + aansturen draaischijf
De schijf ligt nu wel 'vast' dmv de aangesloten railstukken, maar is in principe nog geheel uit te nemen voor eventuele aanpassingen. Nogmaals, ik wil eerst het sporenplan rond hebben voordat ik daadwerkelijk alles ga aansluiten en ik werking ga stellen.
Hieronder even een schematisch plaatje zoals die nu in iTrain staat. Ik zie nu dat ik de nieuwe wissels vergeten ben toe te voegen, maar dat is niet direct een probleem.
Op WS-1 en WS-2 (werkspoor genoemd, geen idee hoe dat in het echt heet) zullen de 2 'werkstraten' komen met de inspectie/slakken put, zandinstallatie, bekolingsinstallatie en div waterkranen. Beide sporen zijn +/- 70cm lang, ik neem aan dat dit genoeg lengte is om de locomotieven te kunnen behandelen. Alleen het uitloopspoor aan het eind ben ik niet zeker van of die nut heeft.
KB (KolenBunker) is het spoor waar de trein kolen komt leveren. Daar komt nog een ontkoppelaar zodat de loc kan loskoppelen, vanaf KB-o (Opstel) komt een andere loc die de trein na het lossen dan eerst naar het station duwt, om vanaf daar weer vooruit weg te kunnen. Ivm de inrichting van de baan kan die niet terug rijden naar boven (dan komt die tegen het verkeer in op de hoofdbaan uit, hier heb ik verder geen ruimte voor aanpassingen meer. Kwam dit probleem later pas tegen dus heb het daar mee te doen helaas..)
Onderstaande foto is zoals het er nu bij ligt.
Hieronder even een schematisch plaatje zoals die nu in iTrain staat. Ik zie nu dat ik de nieuwe wissels vergeten ben toe te voegen, maar dat is niet direct een probleem.
Op WS-1 en WS-2 (werkspoor genoemd, geen idee hoe dat in het echt heet) zullen de 2 'werkstraten' komen met de inspectie/slakken put, zandinstallatie, bekolingsinstallatie en div waterkranen. Beide sporen zijn +/- 70cm lang, ik neem aan dat dit genoeg lengte is om de locomotieven te kunnen behandelen. Alleen het uitloopspoor aan het eind ben ik niet zeker van of die nut heeft.
KB (KolenBunker) is het spoor waar de trein kolen komt leveren. Daar komt nog een ontkoppelaar zodat de loc kan loskoppelen, vanaf KB-o (Opstel) komt een andere loc die de trein na het lossen dan eerst naar het station duwt, om vanaf daar weer vooruit weg te kunnen. Ivm de inrichting van de baan kan die niet terug rijden naar boven (dan komt die tegen het verkeer in op de hoofdbaan uit, hier heb ik verder geen ruimte voor aanpassingen meer. Kwam dit probleem later pas tegen dus heb het daar mee te doen helaas..)
Onderstaande foto is zoals het er nu bij ligt.
-
Onderwerp starter - Forum-Beheerder
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Depot prutsen + aansturen draaischijf
Het nazoeken op internet en vooral door het schuiven met stukjes tot het volgende gekomen:
Redelijk definitief plan die ik ook al aan het opbouwen ben op de baan. Ik heb denk ik ook wel redelijk alle onderdelen die er bij horen geplaatst. Nog niet op het plan is een tankplaats van diesel of olie (oliegestookte 01 kwam ik gister achter.. ) dus die moet ik nog even bedenken, maar dat kan altijd nog wel ergens geplaatst worden rond om de draaischijf. Blijft die ook in beweging
Voor de aansturing zal ik op de YaMoRC gaan wachten. Het monteren van de DTC plaat onder de draaischijf is niet mogelijk bij mij vanwege draagbalken waar de draaischijf tussen hangt.. Ach, geen haast, lekker bouwen!
Mis ik nog iets, zeg het! Propt ik het er nog ergens bij
Redelijk definitief plan die ik ook al aan het opbouwen ben op de baan. Ik heb denk ik ook wel redelijk alle onderdelen die er bij horen geplaatst. Nog niet op het plan is een tankplaats van diesel of olie (oliegestookte 01 kwam ik gister achter.. ) dus die moet ik nog even bedenken, maar dat kan altijd nog wel ergens geplaatst worden rond om de draaischijf. Blijft die ook in beweging
Voor de aansturing zal ik op de YaMoRC gaan wachten. Het monteren van de DTC plaat onder de draaischijf is niet mogelijk bij mij vanwege draagbalken waar de draaischijf tussen hangt.. Ach, geen haast, lekker bouwen!
Mis ik nog iets, zeg het! Propt ik het er nog ergens bij
Re: Depot prutsen + aansturen draaischijf
misschien een kantoor/kantine etc gebouwtje en hier en daar een schuurtje
groet kees
groet kees
-
Onderwerp starter - Forum-Beheerder
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer: