Goedenacht mede-modelspoorliefhebbers.
Ook ik ben begonnen aan de mooie hobby van het modelspoor. Ik ben begonnen met een Marklin baan, maar ik merkte dat ik daar gewoon geen ruimte voor heb. Ik heb deze uit eindelijk weggedaan en gelijk weer een nieuwe set voor teruggekocht. Een digitale startset van minitrix met gelijk twee locomotieven. Al gauw volgde meer en meer rails. En moest ik toch maar eens gaan denken aan een baanplan. Iedereen kent het waarschijnlijk wel dat je genoeg plannen in je hoofd hebt om iets te kunnen bedenken, maar het nou net nooit haalbaar is. Ook ik had last van dit probleem. En al gauw werd ik op dit forum erop gewezen om klein te beginnen, om te kunnen experimenteren. Nog eens goed nadenken, en toen kwam er wat op papier. Ik wilde geen test/ oefenbaantje met alleen een rondje; dit omdat ik zelf er ook mee wil rijden , bouwen en mezelf vermaken. Er moesten dus wat wissels inkomen.
Ik heb er voor gekozen om een station te ontwerpen met vier sporen en een opgevouwde hondenbot. Hierdoor krijg je een realistisch sporenbeeld en heb je de mogelijkheid om te wisselen. Natuurlijk wilde ik er ook een schaduwstation bij hebben.
Het is een klein baanoppervlakte van circa 170 cm bij 100 cm. Vanwege deze formaten kan ik er rond omheen lopen. Niveau 0 bestaat uit “schaduwstationnetje”, + 70 uit het stationnetje en + 120 uit het “paradespoortje”.
Onlangs is de onderplaat in elkaar gezet en een deel van de rails gelegd. Foto’s hiervan volgen nog omdat dat nog niet helemaal meewerkt.
Patrick's test / oefenbaan
-
Onderwerp starter - Berichten: 23
- Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
- Locatie: Zaanstad
-
Onderwerp starter - Berichten: 23
- Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
- Locatie: Zaanstad
Re: Patrick's test / oefenbaan
Ik heb in totaal 4 locs en dat vind ik mooi om te oefenen.
Ik heb een NS loc 1800 + 3 rijtuigen.
1 Stoomlocomotief BR 003, 1 Sneltreinrijtuig 1e klasse Am 202, 1 Sneltreinrijtuig 2e klasse Bm 232, 1 Sneltrein-restauratierijtuig WR-4üm-64, 1 Sneltreinrijtuig 2e klasse met bagagecoupé BDms 273.
1 Diesellocomotief BR 221, 1 Zijlosser, 1 Ketelwagen, 1 Rongenwagen, 1 Koelwagen.
8 dienstwagons van de NS
8 wagons, waarvan ik geen afbeelding heb.
plaatjes komen van de site van minitrix
Mvg Patrick
Ik heb een NS loc 1800 + 3 rijtuigen.
1 Stoomlocomotief BR 003, 1 Sneltreinrijtuig 1e klasse Am 202, 1 Sneltreinrijtuig 2e klasse Bm 232, 1 Sneltrein-restauratierijtuig WR-4üm-64, 1 Sneltreinrijtuig 2e klasse met bagagecoupé BDms 273.
1 Diesellocomotief BR 221, 1 Zijlosser, 1 Ketelwagen, 1 Rongenwagen, 1 Koelwagen.
8 dienstwagons van de NS
8 wagons, waarvan ik geen afbeelding heb.
plaatjes komen van de site van minitrix
Mvg Patrick
- Bijlagen
-
- Ns 1800
- 1800 + ice.jpg (27.98 KiB) 2495 keer bekeken
-
- Sneltrein + Goederentrein
- Loc's.jpg (44.55 KiB) 2495 keer bekeken
-
- Ns wagons
- Wagons.jpg (48.91 KiB) 2495 keer bekeken
-
- Diesel + twee wagons
- 11476.jpg (61.52 KiB) 2495 keer bekeken
Re: Patrick's test / oefenbaan
Ik weet niet of je commentaar wil op je baanplan, maar daar het gebruikelijk is om zoiets te leveren wanneer er een getoond wordt neem ik het risico:
- Je baanplan is nog steeds niet meer dan een rondje met een paar inhaalsporen. Er zal dus weinig te doen zijn buiten het rondjes laten rijden. Prima, maar rangeren kan je op deze baan vergeten.
- Er is het een en ander geschreven over gebogen wissels en hun onbetrouwbaarheid. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar slanke wissels zijn uit functioneel en esthetisch oogpunt altijd aan te bevelen.
- Je 'schaduwstation' zou langere sporen kunnen gebruiken. Het zou handig zijn wanneer die minstens zo lang zouden zijn als de sporen op het station, zodat je ook langere treinen daar kwijt kan.
- De kronkel op niveau 0 achterin is onnodig, het zou voor ontsporingen kunnen zorgen, dus het liefst vermijden. (waarschijnlijk onzichtbaar als ik je baanplan correct interpreteer)
- Het station op niveau +70 is wat steriel, geen mogelijkheden tot andere bewegingen dan doorrijden en inhalen.
- Maar als je hier al aan begonnen bent en denkt dat het gaat werken, vooral doorgaan. Foto's worden op prijs gesteld wanneer het je lukt ze te posten.
- Je baanplan is nog steeds niet meer dan een rondje met een paar inhaalsporen. Er zal dus weinig te doen zijn buiten het rondjes laten rijden. Prima, maar rangeren kan je op deze baan vergeten.
- Er is het een en ander geschreven over gebogen wissels en hun onbetrouwbaarheid. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar slanke wissels zijn uit functioneel en esthetisch oogpunt altijd aan te bevelen.
- Je 'schaduwstation' zou langere sporen kunnen gebruiken. Het zou handig zijn wanneer die minstens zo lang zouden zijn als de sporen op het station, zodat je ook langere treinen daar kwijt kan.
- De kronkel op niveau 0 achterin is onnodig, het zou voor ontsporingen kunnen zorgen, dus het liefst vermijden. (waarschijnlijk onzichtbaar als ik je baanplan correct interpreteer)
- Het station op niveau +70 is wat steriel, geen mogelijkheden tot andere bewegingen dan doorrijden en inhalen.
- Maar als je hier al aan begonnen bent en denkt dat het gaat werken, vooral doorgaan. Foto's worden op prijs gesteld wanneer het je lukt ze te posten.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Patrick's test / oefenbaan
Denk ook even na over hoe je bij het midden kunt, bv igv een ontsporing of tijdens het bouwen.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan