DMV Module Paul - Vestingstadje
Geplaatst: 29 aug 2024 12:58
Al een tijdje heb ik het idee (ja zo veel ideëen zitten er in mijn hoofd) om een module te maken met een klein hollands dorpje met water. Na wat uitstapjes door het land, zoals een corona vakantie naar zeeland met bezoek aan Middelburg,Goes en Veere en een weekendje weg naar Elburg, dagje Gorinchem etc etc, kwam het idee om een klein vestingstadje te maken met een klein binnenhaventje. Omdat het misschien wel handig zou zijn om ook een rechte module te hebben in ons bestand die korter is dan de gebruikelijke lengte van 1m, kwam ik op het idee om dit te gaan bouwen.
De benodigde ruimte is 0,75m (0,5m breed) met recht doorgaande hoofdbaan. De module kan flexibel ingezet worden, maar moet ook van een niveau zijn om stand alone tussen de gesloten hoekbochten als een soort dioramabaan te fungeren. Veel detailering dus.
Het idee is om zga alles 3d te printen en te snijplotten, huisjes, bruggen, figuren, terrassen, etc.
De module heb ik uitgetekend voor ik begonnen ben met zagen. Daarbij ontstond ook het idee om de bodemplaat te bouwen op water niveau, zodat ik niet telkens in de bodem hoef te gaan zagen als het ontwerp toch iets aangepast moet worden, maar op het water te gaan bouwen met stukjes hout of xps. Ik heb daarom bewust gekozen voor het duurdere, maar wel lichtere populieren hout, dat ook veel beter blijkt te zagen zonder splinters dan het standaard multiplex van meranti dat soms compleet uit elkaar slaat van de splinters. Het populieren hout is lichter, maar ook zachter, dus wel oppassen met aandraaien van schroeven en bouten. Het werkt erg lekker om kleine blokjes te maken om als maquette tijdens het bouwen nog te ontwerpen.
Het eerste ontwerp heb ik 1:1 geschetst op een aantal aan elkaar geplakte a3 velletjes. Op de module komt een haventje, lage en hoge kade, twee huizenblokken met terrassen voor toerisme, een graanbeurs (los dak op pootjes), een dubbele ophaalbrug, een stadspoort met stadsmuur, bascule spoorbrug. Muurtjes en verdedigings kanonnen langs het spoor, loodsen onder het spoor voor munitie opslag etc, en evt een orkest overkapping of molen. Als er plek is ook nog een brug/sluiswachtershuisje.
Inmiddels is er een module in elkaar gezet met hoogte van het water op -4cm tov spoor. De weg moet dus iets zakken om het spoor onderdoor te rijden.
Met reststukjes populierenhout. Heb ik zo veel mogelijk vorm al aangebracht, alles ligt nog los zodat ik hier nog mee kan schuiven. De brug is nu ook even in hout gemaakt, maar wordt uiteindelijk een 3d geprinte constructie.
omdat we de module al tijdens onze opendag willen gebruiken heb ik er alvast spoor op gelegd volgens de standaard DMV module overgang.
alles lag inderdaad nog los, nu een grote puzzel hoe het zat!
nog even wat plaatjes die ik als inspiratie ga gebruiken:
De benodigde ruimte is 0,75m (0,5m breed) met recht doorgaande hoofdbaan. De module kan flexibel ingezet worden, maar moet ook van een niveau zijn om stand alone tussen de gesloten hoekbochten als een soort dioramabaan te fungeren. Veel detailering dus.
Het idee is om zga alles 3d te printen en te snijplotten, huisjes, bruggen, figuren, terrassen, etc.
De module heb ik uitgetekend voor ik begonnen ben met zagen. Daarbij ontstond ook het idee om de bodemplaat te bouwen op water niveau, zodat ik niet telkens in de bodem hoef te gaan zagen als het ontwerp toch iets aangepast moet worden, maar op het water te gaan bouwen met stukjes hout of xps. Ik heb daarom bewust gekozen voor het duurdere, maar wel lichtere populieren hout, dat ook veel beter blijkt te zagen zonder splinters dan het standaard multiplex van meranti dat soms compleet uit elkaar slaat van de splinters. Het populieren hout is lichter, maar ook zachter, dus wel oppassen met aandraaien van schroeven en bouten. Het werkt erg lekker om kleine blokjes te maken om als maquette tijdens het bouwen nog te ontwerpen.
Het eerste ontwerp heb ik 1:1 geschetst op een aantal aan elkaar geplakte a3 velletjes. Op de module komt een haventje, lage en hoge kade, twee huizenblokken met terrassen voor toerisme, een graanbeurs (los dak op pootjes), een dubbele ophaalbrug, een stadspoort met stadsmuur, bascule spoorbrug. Muurtjes en verdedigings kanonnen langs het spoor, loodsen onder het spoor voor munitie opslag etc, en evt een orkest overkapping of molen. Als er plek is ook nog een brug/sluiswachtershuisje.
Inmiddels is er een module in elkaar gezet met hoogte van het water op -4cm tov spoor. De weg moet dus iets zakken om het spoor onderdoor te rijden.
Met reststukjes populierenhout. Heb ik zo veel mogelijk vorm al aangebracht, alles ligt nog los zodat ik hier nog mee kan schuiven. De brug is nu ook even in hout gemaakt, maar wordt uiteindelijk een 3d geprinte constructie.
omdat we de module al tijdens onze opendag willen gebruiken heb ik er alvast spoor op gelegd volgens de standaard DMV module overgang.
alles lag inderdaad nog los, nu een grote puzzel hoe het zat!
nog even wat plaatjes die ik als inspiratie ga gebruiken: