Dikte triplex/multiplex/plywood?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1109
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Dikte triplex/multiplex/plywood?

Bericht door Raymond (UK) »

Rare vraag misschien maar wat is de beste dikte om rails op te leggen? Mijn vorige baan was 12mm maar de nieuwe baan gaat verschillende hoogtes krijgen dus het moet iets flexibeler zijn. Is 6mm te dun?

Bij voorbaat dank.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2181
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Dikte triplex/multiplex/plywood?

Bericht door OBBinN »

Ligt hier op 5mm plaat. Is een beetje mee te buigen, voldoet voor mij prima. Depot gebied ligt op 12mm, maar meer omdat ik dat nog had liggen en anders nieuw had moeten kopen. Zorg wel voor goede ondersteuning als je dunne(re) plaat gebruikt, tegen het doorhangen. Ik heb latten uitgemeten met het hellingspercentage en daar later de plaat op geschroefd, stuk van vlak naar hellend vlak kan je dan mooi met de flexibele plaat laten overlopen.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1109
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Dikte triplex/multiplex/plywood?

Bericht door Raymond (UK) »

Thanks Wouter.

5mm doen ze hier niet op dit eiland geloof ik dus ik ga met 6mm aan de slag. Ik zal die helling percentages even opzoeken. Die had ik hier ergens gevonden een paar jaar terug.

We gaan weer beginnen!


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2181
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Dikte triplex/multiplex/plywood?

Bericht door OBBinN »

Ik heb de hellingspercentage overal rond de 2% geprobeerd te houden (zowel de lange helling als in de spiraal!) 2,5% is een beetje de max voor de meeste locomotieven. Hoe lager hoe beter, maar je moet ook de ruimte hebben natuurlijk! En is het spoor enkel dalend (dus rijd nooit niet een trein op naar boven) dan kan die wel groter dan 2,5%. Maar ook niet te steil want dan komt de zwaartekracht om de hoek kijken.. :lol:

Succes! :Thumb :Thumb


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1109
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Dikte triplex/multiplex/plywood?

Bericht door Raymond (UK) »

Bedankt Wouter.

Ik weet niet precies wat het percentage is maar volgens mij klopte het wel. Het is alweer bijna precies twee jaar geleden dat ik de nieuwe baan had uitgetekend. Ik weet alleen nog niet of ik hem kwijt kan op zolder. Beetje kantje boord om overal nog bij te kunnen maar we gaan er aan beginnen.

Plan hier

Hopelijk gaan ze omhoog. Ik heb vier vrij lange en zware treinen dus we gaan het zien.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Plaats reactie