Ik heb vandaag een bedieningspaneeltje gemaakt voor iTrain i.s.m. een computer. Het is via bluetooth met mijn computer verbonden, maar het kan ook met een usb-kabel.
Het was altijd mijn wens om een draaiknop te hebben voor de snelheidsregeling en een overzichtelijk toetsenbordje voor de bediening van de treinen, het starten en stoppen van routes.
Ik neem wel aan dan ook anderen dit stuurrad al uitgevonden hebben, maar eerlijk gezegd heb ik niet gezocht naar oplossingen van anderen. Het resultaat is een bedieningspaneeltje dat ik zelf kon inrichten voor de prijs van €39. Misschien is dit ook interessant voor anderen.
De foto toont het bordje met 15 mechanische toetsen en drie draaiknoppen (met druktoets).
https://nl.aliexpress.com/item/10050069 ... ry_from%3A
en goedkoper nog zonder bluetooth:
https://nl.aliexpress.com/item/10050059 ... pt=glo2nld
Er zijn bij Ali-express ook toetsenbordjes met minder toetsen. Dat is nog wat goedkoper. De paneeltjes kunnen ingericht worden met een Windows-computer, maar zijn daarna ook bruikbaar op andere systemen. Het toetsenbordje is heel degelijk met prima reagerende mechanische toetsen.
De grote draaiknop is voor de snelheidsregeling. De kleine knoppen zijn voor de keuze van de trein die bediend wordt en voor het zetten c.q. verwijderen van reserveringen.
De toetsen zijn vrij (met macro’s) aan uit te voeren acties te koppelen. Ze zijn beplakt met dun plastic folie met een eigen bedrukking. De toets linksonder start een route bij de gekozen trein, de tweede is voor het beëindigen en de derde voor het onmiddellijk stoppen van een route. De andere symbooltjes zullen de iTrain-gebruiker bekend voorkomen. (Geluiden aan/uit. Licht schakelen)
Het toetsenbordje genereert macro’s die als toetsaanslagen naar de computer verzonden worden. Het sneltoetsenpalet van iTrain wordt ingezet om ITrain dan te besturen. Het werkt dus gewoon als toetsenbord.
Als iemand interesse heeft en nadere informatie wil kan ik die geven. Het inrichten van het paneeltje is in een half uur gefikst. Het beplakken van de toetsen kost een uurtje. Het ontwerpen van de symbooltjes kostte wel wat uurtjes. Als iemand ze van me wil gebruiken dan hoor ik dat wel.
Bedieningspaneeltje voor iTrain.
-
Onderwerp starter - Berichten: 159
Bedieningspaneeltje voor iTrain.
Laatst gewijzigd door BramvanLeeuwen op 20 okt 2024 10:58, 7 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Bram van Leeuwen