Electronica vraagje
-
Onderwerp starter - Berichten: 531
Electronica vraagje
Een vraag voor de electronica onderlegden onder ons.
Ik heb onderstaand schema bedacht om m.b.v. de tuimel en reed schakelaars voor de wisselbediening een bistabiel relais te schakelen. Het relais zal dan ledjes op het bedieninspaneel aansturen om de positie aan te geven.
Wij willen dit niet middels bv digitale melders doen.
Via e.o.a IC lijkt me ook niet makkelijk omdat bij spanninsuitval de positie onthouden moet worden.
Beetje ouderwets misschien, maar dat ben ik dan ook
De meeste (betaalbare) bistabiele relais werken op gelijkstroom.
De bruggelijkrichter zal een spanningsval (1,2V ?) geven.
Mijn vragen zijn;
1-Blijft er genoeg (gelijk) spanning over voor het 12Vdc relais?
2-Moet er (persé) nog een blusdiode over de relaisspoelen geplaatst worden?
3-Zie ik iets over het hoofd?
4-Is zoiets al kant en klaar te verkrijgen?
Ik heb onderstaand schema bedacht om m.b.v. de tuimel en reed schakelaars voor de wisselbediening een bistabiel relais te schakelen. Het relais zal dan ledjes op het bedieninspaneel aansturen om de positie aan te geven.
Wij willen dit niet middels bv digitale melders doen.
Via e.o.a IC lijkt me ook niet makkelijk omdat bij spanninsuitval de positie onthouden moet worden.
Beetje ouderwets misschien, maar dat ben ik dan ook
De meeste (betaalbare) bistabiele relais werken op gelijkstroom.
De bruggelijkrichter zal een spanningsval (1,2V ?) geven.
Mijn vragen zijn;
1-Blijft er genoeg (gelijk) spanning over voor het 12Vdc relais?
2-Moet er (persé) nog een blusdiode over de relaisspoelen geplaatst worden?
3-Zie ik iets over het hoofd?
4-Is zoiets al kant en klaar te verkrijgen?
Re: Electronica vraagje
1 Nee, de brugcel staat volgens mij verkeerd en zal kortsluiting geven. Als je hem anders zet, zal het wel meevallen. 12 wissel spanning geeft iets van 17 volt gelijkspanning als de belasting niet te hoog is.
2 Ik denk dat dat wel beter is. Ik denk ook dat ipv brugcel 1 diode ook wel goed genoeg is. De brugcel diode zorgt er dan we voor dat de stroom nog even blijft lopen.
3 Wat gebeurt er als de wagen met de magneet boven het contact stil staat.
Heeft de wissel eindafschakeling? Kan het relais tegen continu stroom?
2 Ik denk dat dat wel beter is. Ik denk ook dat ipv brugcel 1 diode ook wel goed genoeg is. De brugcel diode zorgt er dan we voor dat de stroom nog even blijft lopen.
3 Wat gebeurt er als de wagen met de magneet boven het contact stil staat.
Heeft de wissel eindafschakeling? Kan het relais tegen continu stroom?
-
Ton, bedankt voor je input.
Brugcelsymbool heb ik idd verkeerd getekend, dat krijg je als je het ff uit het hoofd doet
Oei, 17 Vdc lijkt me wat veel voor een 12Vdc spoeltje. Ik zal eens meten wat er bij gebruik van een enkele diode overblijft.
(Diode heb ik wel, brugcel moet ik bestellen.)
Of de wissels (Minitrix) een eindafschakeling hebben moet ik nagaan, ik dacht van wel. Continuespanning op het relais zal ik ook nagaan. Wel zijn de reedswitches zo gepositioneerd dat het niet heel waarschijnlijk is dat de lok (we maken alleen magneetjes op de loks) hierop blijft staan. Goede opmerking!
Brugcelsymbool heb ik idd verkeerd getekend, dat krijg je als je het ff uit het hoofd doet
Oei, 17 Vdc lijkt me wat veel voor een 12Vdc spoeltje. Ik zal eens meten wat er bij gebruik van een enkele diode overblijft.
(Diode heb ik wel, brugcel moet ik bestellen.)
Of de wissels (Minitrix) een eindafschakeling hebben moet ik nagaan, ik dacht van wel. Continuespanning op het relais zal ik ook nagaan. Wel zijn de reedswitches zo gepositioneerd dat het niet heel waarschijnlijk is dat de lok (we maken alleen magneetjes op de loks) hierop blijft staan. Goede opmerking!
-
De minitrix wisselasndrijvingen (14934 en 15935) hebben idd een eindafschakeling.
Datasheet van het relais vermeld een spoelspanning van 9 tot 24Vdc, met 17Vdc moet dat dus prima kunnen.
Continuegebruik kan ik niet vinden, maar wel dat ze getest hebben met 1000Vac gedurende 1 minuut. Hoewel Vdc een zwaardere belasting is durf ik toch wel te stellen dat hij 17Vdc wel een aardig tijdje aankan. En anders kosten ze nog geen 2,- euro. Wel een relaisvoetje toepassen om makkelijk te vervangen.
Datasheet van het relais vermeld een spoelspanning van 9 tot 24Vdc, met 17Vdc moet dat dus prima kunnen.
Continuegebruik kan ik niet vinden, maar wel dat ze getest hebben met 1000Vac gedurende 1 minuut. Hoewel Vdc een zwaardere belasting is durf ik toch wel te stellen dat hij 17Vdc wel een aardig tijdje aankan. En anders kosten ze nog geen 2,- euro. Wel een relaisvoetje toepassen om makkelijk te vervangen.
Met eindafschakeling kan het wel eenvoudiger. Neem een 12 V voeding of iets dergelijks de 0 verbind je aan de 'afvoer' (gemeenschappelijke) draad van de wissel. Vanaf de 12V ga je naar 2 x (led, weerstand, diode) en dan naar de draad van de wisselspoelen. Wanneer geen van de reedcontacten contact maakt doet de schakelaar van de wissel dan het werk. Maakt een reedcontact wel contact dan heb je even tijdens het schakelen last van de wisselspanning. Als de led max 20 mA trekt, maar R dan 24/0.02 = 1200 Ohm, of hoger. Misschien moet het zelfs nog wat hoger, weet niet helemaal zeker. Probeer maar eens. De extra diodes zijn om geen tegenwaarste spanning op de led te krijgen.
Naschrift: Kan nog mooier. Vanaf de kant van de 12 Vac die naar de reedcontacten gaat ook naar de 2 leds. dan heb je geen extra voeding nodig. R zou dan iets kleiner dan 1200 Ohm kunnen zijn, maar waarshijnlijk geven de leds wel voldoende licht. (Tenzij je ze in de zon zet)
Naschrift: Kan nog mooier. Vanaf de kant van de 12 Vac die naar de reedcontacten gaat ook naar de 2 leds. dan heb je geen extra voeding nodig. R zou dan iets kleiner dan 1200 Ohm kunnen zijn, maar waarshijnlijk geven de leds wel voldoende licht. (Tenzij je ze in de zon zet)
-
Ik zou alleen niet van eindafschakeling uit gaan. Deze willen nog wel eens falen. Met alle gevolgen van dien.
Een wisselspoel dient altijd met een puls aangestuurd te worden!
Een wisselspoel dient altijd met een puls aangestuurd te worden!
Hallo Bart en Thomas,
Als jullie wissels met eindafschakeling hebben is er voor een terugmelding van de wisselstand een heel eenvoudige oplossing.
Deze vind je op de pagina van Klaas Zondervan. https://klaas.beneluxspoor.net/bonte%20verzameling.html
Zie ook onderstaand plaatje:
Groet,
Paul
Als jullie wissels met eindafschakeling hebben is er voor een terugmelding van de wisselstand een heel eenvoudige oplossing.
Deze vind je op de pagina van Klaas Zondervan. https://klaas.beneluxspoor.net/bonte%20verzameling.html
Zie ook onderstaand plaatje:
Groet,
Paul
Schäßburg an der Kokel
-
@Joost. Eens, wij gebruiken dan ook pulsschakelaars. Hoewel ik nog nooit een falende eindafschakeling heb gemerkt. Nu heb ik alleen ervaring met Roco wissels (nu gaan we Minitrix gebruiken) en met pulsschakelaars valt het natuurlijk ook niet echt op.
@Paul (en klaas) Dat ziet eruit zoals Ton bedoelde in zijn naschrift denk ik. Thanks.
Ik lees op www wel dat het voor de levensduur van de Led's beter is om op wisselspanning er een gewone diode in serie achter te zetten.
Er blijft bij deze methode wel een spanning (3V ?) op, en een stroom (20 mA ?) door de wisselspoel lopen. Ik neem aan dat dit geen probleem is? Geen gebrom geeft?
@Paul (en klaas) Dat ziet eruit zoals Ton bedoelde in zijn naschrift denk ik. Thanks.
Ik lees op www wel dat het voor de levensduur van de Led's beter is om op wisselspanning er een gewone diode in serie achter te zetten.
Er blijft bij deze methode wel een spanning (3V ?) op, en een stroom (20 mA ?) door de wisselspoel lopen. Ik neem aan dat dit geen probleem is? Geen gebrom geeft?
Ze gebruiken geen wisselspanning, maar 12 V gelijk. Maakt het nog iets gemakkelijker.
-
ff getest. (nog zonder led's)De wisselspoelen werken zowel op gelijk als op wisselspanning. Gelijkspanning is dan makkelijker.
Is er iets op tegen om gelijkspanning te gebruiken?
Is er iets op tegen om gelijkspanning te gebruiken?
-
Het enige is dat een spoel een grotere stroom doorlaat bij gelijkstroom. Dat kan een probleem zijn als er lang op de knop gedrukt wordt. Maar met eindafschakeling is dat geen probleem. De schakelaar zorgt er wel voor dat de stroom stopt.
Ik denk dat het wel kan.
Ik denk dat het wel kan.
-