Buffet wagon

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel

Buffet wagon

Bericht door Paul_DMV »

Al een paar jaar geleden had ik de buffet wagon getekend en geprint bij Shapeways, tijdje terug nog een tweede besteld met wat meer details op het dak en verbeterde draaistel uitsparing.

Ik dacht wel een donor onderstel te vinden, maar dat lukte niet echt. Nu ik zelf een 3d printer heb staan ben ik gaan hobbyen om zelf een onderstel te maken icm met mijn reeds bestaande 3d geprinte bufferbalk en retrofit kortkoppel systeem voor de plan E.

De draaistellen heb ik zo goed als mogelijk nagemaakt. Zo goed als betekend dat het van een afstandje lijkt, en dat het ook nog functioneert. Ik heb een trucje bedacht om de twee zijkantjes met een bodem deel en een kapje in elkaar te schuiven. In de zijkantjes passen de messing asbusje van Casper IN2N. Deze rollen zeer soepel.

De eerste print was een dag rommelen, het is niet mijn favoriete bezigheid, dat thuis printen. Het lijkt een half drugslab, met zo'n resin printer, het is echt chemische troep als het vloeibaar is en de dampen die vrijkomen bij het printen. Hier moet je dus voorzichtig mee omgaan. De eerste poging in mijn hobbykamer printen was geen succes, naast de airbrush afzuiging en het raam open was niet voldoende. De mechanische ventilatie in huis trekt het juist naar binnen. Binnenkort dus eens een gat in de buitengevel laten maken met een flinke afzuigmotor voor directe afzuiging naar buiten.

Verder geeft het een hoop troep, en moet je er voor zorgen dat niet alles onder komt te zitten. Dit keer maar even buiten geprint, ook dat is niet ideaal want buiten heb je UV licht en heb je binnen no time al een vliesje op je resin bad staan. Dus de printer en de wasbox in een grote kartonnen doos geplaatst tegen het licht. Helaas werd het bij het opruimen al donker, en werd het helemaal een opzienbarende scene.

De eerste print van het onderstel is best ok, maar zoals bij een eerste versie, moeten er nog tal van verbeteringen plaatsvinden. Die heb ik al in het 3d model gezet zodat ik niet vergeet wat er anders moest. Dan even wachten op de volgende print sessie.

Afbeelding

Met kap versie 2 in de rode EETC kleur, op het dak wat meer detail, de pootjes van de kap bij de draaistellen nog wat langer.

Afbeelding

Magneet koppeling moet nog iets langer worden, had even niet opgelet dat de deuren naar binnen vallen en het kortkoppel mechaniek dus ook naar achteren moest.
Afbeelding

Afbeelding

:geek: :lol:

Hier nog wat plaatjes van het 3d model.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wordt vervolgd...

Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Re: Buffet wagon

Bericht door Hoontje »

Fantastische foto van je tuin-activiteiten! :mrgreen:
Alle gekheid op een stokje, heel mooi model om te maken.

Groetjes,

Hoontje

Pjotr
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Pjotr »

Mooi Project Paul. Weer een aanwinst voor het NL N-spoor.

Riem

Bericht door Riem »

Dat ziet er mooi uit Paul.
Ben toevallig zelf sinds begin dit jaar bezig met zo'n buffetrijtuig, alleen doe ik het 'ouderwets' met knip en plakwerk.
Heb zelf een Arnold donor gevonden ervoor, al is daar niet veel meer van over. Hoop eind van het jaar dat hij klaar is.
Ben je van plan meerdere verschillende NS wagons te gaan ontwerpen en ook te gaan verkopen of is dit alleen voor de eigen collectie?
Vind zelf namelijk dat er op dit moment veel 3D-print word verkocht, maar wat ik nog niet op de markt zie zijn 3D wagons.
Voor HO heeft Kleinspoor pakketten. Denk dat treinmodelbouwpakketten met een kap en decals, eventueel met onderstel of geschikt voor een donorwagon in N zeker verkooppotentie heeft. Ben zelf met meerdere Shapeways producten bezig, welke niet meer te koop zijn en waarbij de grote zoektocht de decals altijd zijn. Verf is makkelijk verkrijgbaar.

CC72000

Bericht door CC72000 »

Voor de draaistellen kun je ook de minitrix TEE GC rijtuigen als donor gebruiken. Bv artnrs 13122, 13123 of 13124

Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Paul_DMV »

CC72000 schreef: 02 nov 2024 23:50 Voor de draaistellen kun je ook de minitrix TEE GC rijtuigen als donor gebruiken. Bv artnrs 13122, 13123 of 13124
Thanks, ik ga ze niet gebruiken, want ik denk dat de wagon dan wat te hoog op de pootjes komt te staan en ik of veel geld kwijt ben aan een donor of lang moet zoeken terwijl ik ze ook zelf kan maken. Maar ik zocht nog wel wat betere foto's van de details hoe het draaistel er uitziet. Het was tot nu toe een beetje gokken met donkere foto's. Dit helpt daar wel bij!

Of ik deze wagon ook voor verkoop als bouwpakket ga uitbrengen weet ik nog niet zeker, daar ga ik pas over nadenken als het model 100% goed in elkaar zit en geen nabewerking meer nodig heeft. Wie weet..

Kijk ook eens op:

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel

Bericht door 3dbuildr »

Mooi werk!! Heb je al enig idee of je te maken krijgt met krimp/uitzetting/printtoleranties van het resin bij je draaistellen? Die afstand komt toch tamelijk precies i.v.m. de lagering van de assen in de asbusjes?

(Breaking Bad in je achtertuin LOL)

Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Paul_DMV »

er zit redelijk veel flexibiliteit in de draaistel zijkantjes, dus toleranties heb ik daarvoor niet meegenomen. Met de messing busjes van Casper rijden ze als een zonnetje.

Voor de asbusjes en de meeste andere pen-gat verbindingen met "vaste passing" neem ik altijd 0,05mm ruimte op het gat voor oppervlakteruwheid en een afschuining op de rand van het gat zodat je het makkelijker er in krijgt. Ook moet je wat ruimte nemen naar het einde van het gat omdat daar ook nog wat rest materiaal kan achterblijven.

Gelukkig heb ik werktuigbouwkunde gestudeerd en komen de vakken uit de studierichting, ontwerpen en produceren hierbij goed van pas.

Kijk ook eens op:

Driesel

Bericht door Driesel »

Mooi hoor, Paul!

Ik heb de Belgische variant gemaakt (zelf getekende kap laten printen bij ShapeWays), en zoals Diederik aangeeft heb ik de draaistellen van Minitrix gebruikt. Eerst had ik ook 'old school' een onderstel in elkaar gestopt, maar dat was niet zo stevig. Toen de Minitrix DEV-rijtuigen in een promotie stonden, daar eentje van gekocht en daarvan het onderstel, met kortkoppeling-mechaniek, gebruikt. Was wel een gedoe om de originele draaistellen van het chassis te wisselen met die van de Grand Confort-rijtuigen.
Afbeelding

Afbeelding

Voor de raampjes heb ik raampjes van Roco 2e klas Eurofima-rijtuigen gebruikt: die passen perfect.
Ik zou eens werk moeten maken van een interieur nu.

En die stiekeme bezigheden in de tuin 's nachts zijn inderdaad geweldig! ;)

Groeten,

Dries

Plaats reactie