loks die DCC voorbereid zijn
loks die DCC voorbereid zijn
Hoy
misschien een domme vraag , maar als je een lok wil digitaliseren en je bekijkt hem vanbinnen, zijn er dan altijd maar 2 mogelijkheden?
Voor de soldeervariant moet je rekening houden met de beschikbare plaats, maar bij en de andere, is dat enkel maar inpluggen en klaar? zoja, past dan eender welk merk of moet ik hier ook met dingne rekening houden?
In het geval dat het echt zo simpel en snel klaar is, geeft me dat wel meer mogelijkheden van aankoop mits solderen er de eerste maanden nog niet echt inzit bij mij.
alvast bedankt
Cepero
misschien een domme vraag , maar als je een lok wil digitaliseren en je bekijkt hem vanbinnen, zijn er dan altijd maar 2 mogelijkheden?
Voor de soldeervariant moet je rekening houden met de beschikbare plaats, maar bij en de andere, is dat enkel maar inpluggen en klaar? zoja, past dan eender welk merk of moet ik hier ook met dingne rekening houden?
In het geval dat het echt zo simpel en snel klaar is, geeft me dat wel meer mogelijkheden van aankoop mits solderen er de eerste maanden nog niet echt inzit bij mij.
alvast bedankt
Cepero
-
Re: loks die DCC voorbereid zijn
Cepero,
Voor de eerste variant komt er nog iets anders om de hoek kijken namelijk niet digitaal voorbereid. Hier zal je dus ook nog de nodige aanpassingen moeten maken om e.e.a werkend te krijgen zoals bvb printbanen onderbreken en draden naar de diverse gebruikers zoals lampjes trekken.
Voor de 2de optie heeft alleen HT. Minitrix en Kato(zover ik weet althans) een directe aansluiting voor decoder erin en rijden. Bij Fleischmann is alleen een ESU direct in te pluggen. Bij andere decoder merken komt er nogal wat kunst en vliegwerk aan te pas
Voor de eerste variant komt er nog iets anders om de hoek kijken namelijk niet digitaal voorbereid. Hier zal je dus ook nog de nodige aanpassingen moeten maken om e.e.a werkend te krijgen zoals bvb printbanen onderbreken en draden naar de diverse gebruikers zoals lampjes trekken.
Voor de 2de optie heeft alleen HT. Minitrix en Kato(zover ik weet althans) een directe aansluiting voor decoder erin en rijden. Bij Fleischmann is alleen een ESU direct in te pluggen. Bij andere decoder merken komt er nogal wat kunst en vliegwerk aan te pas
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Moderator
Das wat kort door de bocht. De meeste loks benodigen inderdaad een decoder met draden en een stekkertje waaronder de Re 421, Traxx/185-en en Duitse Krokodil. Er zijn echter ook loks die wel geschikt zijn voor een directe aansluiting, te weten de Ae 610, Re 450 en met het verwijderen van wat ontstoringselementen ook de Hercules en (in mindere mate) Desiro. De laatste in mindere mate omdat als de decoder niet functioneert je de print vrij moet leggen en daarvoor moet het complete treinstel uit elkaar.R Fongers schreef:Bij Fleischmann is alleen een ESU direct in te pluggen.
Ergo: Bij fleischmann is de constructie bepalend voor de toegepaste decoder.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
Robert,
Kort door de bocht is vaak het snelst maar zeker het kortst
Maar wat ik wilde zeggen dat de Flm's die ik heb, de nem aansluiting staat en als je daar een decoder zonder draden inzet het huis dus niet meer past omdat de decoder er ca 10 mm bovenuit steekt. Dus zal je toch een andere manier moeten zoeken en uitvoeren om deze aan te sluiten. De Esu heeft een mooi stekkertje wat wel direct past. Er zullen ongetwijfeld meer decoders zijn met die mogelijkheid. Met een SX decoder is het ook een gepriegel vanwege de stugheid van de draden met het plastic er omheen.
Kort door de bocht is vaak het snelst maar zeker het kortst
Maar wat ik wilde zeggen dat de Flm's die ik heb, de nem aansluiting staat en als je daar een decoder zonder draden inzet het huis dus niet meer past omdat de decoder er ca 10 mm bovenuit steekt. Dus zal je toch een andere manier moeten zoeken en uitvoeren om deze aan te sluiten. De Esu heeft een mooi stekkertje wat wel direct past. Er zullen ongetwijfeld meer decoders zijn met die mogelijkheid. Met een SX decoder is het ook een gepriegel vanwege de stugheid van de draden met het plastic er omheen.
Grtzz Rob
Over kort door de bocht gesproken!! Het verwijderen van de ontstoriings onderdelen is alleen afhankelijk van het merk en type decoder en is terug te vinden in de inbouwbeschrijving van de desbetreffende decoder, en is dus niet afhankelijk van het merk en of type lok. Verder zijn er dus maar twee mogelijkheden voor het digitaliseren van een analoge lok, namelijk via soldeervebindingen of via een stekkerverbinding.Robert_N-Nm schreef:Das wat kort door de bocht. De meeste loks benodigen inderdaad een decoder met draden en een stekkertje waaronder de Re 421, Traxx/185-en en Duitse Krokodil. Er zijn echter ook loks die wel geschikt zijn voor een directe aansluiting, te weten de Ae 610, Re 450 en met het verwijderen van wat ontstoringselementenRobertR Fongers schreef:Bij Fleischmann is alleen een ESU direct in te pluggen.
Welke decoder er in past is afhankelijk van de constructie en ruimte.
Mvg
Wim.
-
- Moderator
@Wim
Je hebt volkomen, volledig en onmiskenbaar het recht aan jou zijde. Alleen een klein verzoek van mij, niet zo schreeuwerig. Mijn nekharen staan weer gelijk, het wekt de nodige wrevel op bij mij. Dus even niet gelijk de uitroeptekens. Ik zal gelijk even de noodzakelijke toevoeging geven aan de eerdere berichtgeving mijnzijds. Oh en om maar meteen elke vorm van spontaniteit de kop in te drukken mijnerzijds, ik lees ze weer 4x door en herschrijf ze vijf maal alvorens ik weer wat post. Top, doel bereikt? Mooi, dan door naar de aanvulling:
...de Hercules en (in mindere mate) Desiro. Dit alles is alleen van toepassing bij selectrixdecoders en het verhaal over de ontstoringselementen heeft betrekking op de selectrixdecoder en Kuehn N-025 DCC decoders. De laatste (desiro + ontsoringselementen + Sx danwel N-025) in mindere mate...
@Rob
Ik ben het helemaal met je eens, alleen heb ik Sx/DCC decoders van müt gebruikt met een vergeliijkbare opbouw (stekker-draad-decoder) als de ESU dus ik heb gelukkig niet hoeven klooien met de bandkabel van de normale Sx/DCC decoder. Zie ook http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... 735.0.html voor een foto van wat ik bedoel.
Robert
Je hebt volkomen, volledig en onmiskenbaar het recht aan jou zijde. Alleen een klein verzoek van mij, niet zo schreeuwerig. Mijn nekharen staan weer gelijk, het wekt de nodige wrevel op bij mij. Dus even niet gelijk de uitroeptekens. Ik zal gelijk even de noodzakelijke toevoeging geven aan de eerdere berichtgeving mijnzijds. Oh en om maar meteen elke vorm van spontaniteit de kop in te drukken mijnerzijds, ik lees ze weer 4x door en herschrijf ze vijf maal alvorens ik weer wat post. Top, doel bereikt? Mooi, dan door naar de aanvulling:
...de Hercules en (in mindere mate) Desiro. Dit alles is alleen van toepassing bij selectrixdecoders en het verhaal over de ontstoringselementen heeft betrekking op de selectrixdecoder en Kuehn N-025 DCC decoders. De laatste (desiro + ontsoringselementen + Sx danwel N-025) in mindere mate...
@Rob
Ik ben het helemaal met je eens, alleen heb ik Sx/DCC decoders van müt gebruikt met een vergeliijkbare opbouw (stekker-draad-decoder) als de ESU dus ik heb gelukkig niet hoeven klooien met de bandkabel van de normale Sx/DCC decoder. Zie ook http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... 735.0.html voor een foto van wat ik bedoel.
Robert
Robert, als je last hebt van je nekharen, lees het PB.
Is een betere manier dan op de stoel te gaan zitten van de moderator.
Is een betere manier dan op de stoel te gaan zitten van de moderator.
-
- Moderator
Beste medegebruikers, Wim Ros,
Hierbij mijn welgemeende excuses voor mijn eerdere uitval in het bovenstaande deel van dit draadje. Het was ongepast om zo'n reactie te geven tegenover een medegebruiker (in dit geval Wim). Het getuigt van een slechte smaak en zorgt ervoor dat (naast informatievervuiling) men zich niet prettig voelt op een forum.
Nogmaals mijn welgemeende excuses aan alle forumgebruikers en Wim Ros in het bijzonder.
Robert
p.s. Ik wil geen discussie ontketenen over dit bericht. Ik acht ze noodzakelijk, en op z'n plaats dus vandaar dat ze er staan.
Hierbij mijn welgemeende excuses voor mijn eerdere uitval in het bovenstaande deel van dit draadje. Het was ongepast om zo'n reactie te geven tegenover een medegebruiker (in dit geval Wim). Het getuigt van een slechte smaak en zorgt ervoor dat (naast informatievervuiling) men zich niet prettig voelt op een forum.
Nogmaals mijn welgemeende excuses aan alle forumgebruikers en Wim Ros in het bijzonder.
Robert
p.s. Ik wil geen discussie ontketenen over dit bericht. Ik acht ze noodzakelijk, en op z'n plaats dus vandaar dat ze er staan.
Heren,
Graag weer terug naar onderwerp.
Hans
Graag weer terug naar onderwerp.
Hans
https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
Ik ben van mening dat je het volgende kunt stellen over het digitaal (lees DCC) maken van
voorbereide locs:
Het is niet zo dat je zomaar elke decoder in elke loc kunt steken, ook al is ie voorbereid.
Naar mijn mening is dit nog een tekortkoming van de NRMA-spec. En wordt dit ,aangezien deze
vragen regelmatig de revue passeren, door de fabrikanten ook onderschat.
Het is namelijk nogal een technisch verhaal. Je bent afhankelijk wat er al in je loc op de print zit.
Dat staat natuurlijk never nooit niet op de doos. Dus da's het 1e probleem al.
Het 2e is dat de verkoper echt niet van elke loc weet wat er nu op de print zit zonder de loc eerst
eens uit elkaar te halen. En dan nog weet ie waarschijnlijk niet eens wat ie precies ziet.
Het 3e is dat sommige decoders wel last hebben van dergelijke componenten, andere decoders weer
niet.
Als je het goed wilt doen, is het dus nogal een puzzel om de juiste decoder bij een loc te vinden, ook al
past ie gewoon in de voet en in de constructie.
Voor de elektro fanaten in de hobby wellicht een uitdaging.
Voor hen die daar geen kaas van hebben gegeten een struikelblok.
Dit vind ik persoonlijk HET grote nadeel van "digitaal" rijden.
Gelukkig is er zoiets als kennisdeling zoals dit forum waar dit soort zaken in een rubriek kunnen komen
waar iedereen zijn ervaringen over loc/decoder combinaties kan plaatsen.
Mocht iemand hier een reactie op willen geven, zorg er svp voor dat mijn nekharen wel lekker plat
blijven liggen... In het dagelijks leven heb ik al genoeg met mede-techneuten te maken waar de
discussies ook wel eens onplezierig bij worden (iedereen denkt dat ie gelijk heeft, terwijl de waarheid
altijd in het midden blijkt te liggen). Dat hoef ik in mn hobby niet.
Goed weekend iedereen!
Collin
voorbereide locs:
Het is niet zo dat je zomaar elke decoder in elke loc kunt steken, ook al is ie voorbereid.
Naar mijn mening is dit nog een tekortkoming van de NRMA-spec. En wordt dit ,aangezien deze
vragen regelmatig de revue passeren, door de fabrikanten ook onderschat.
Het is namelijk nogal een technisch verhaal. Je bent afhankelijk wat er al in je loc op de print zit.
Dat staat natuurlijk never nooit niet op de doos. Dus da's het 1e probleem al.
Het 2e is dat de verkoper echt niet van elke loc weet wat er nu op de print zit zonder de loc eerst
eens uit elkaar te halen. En dan nog weet ie waarschijnlijk niet eens wat ie precies ziet.
Het 3e is dat sommige decoders wel last hebben van dergelijke componenten, andere decoders weer
niet.
Als je het goed wilt doen, is het dus nogal een puzzel om de juiste decoder bij een loc te vinden, ook al
past ie gewoon in de voet en in de constructie.
Voor de elektro fanaten in de hobby wellicht een uitdaging.
Voor hen die daar geen kaas van hebben gegeten een struikelblok.
Dit vind ik persoonlijk HET grote nadeel van "digitaal" rijden.
Gelukkig is er zoiets als kennisdeling zoals dit forum waar dit soort zaken in een rubriek kunnen komen
waar iedereen zijn ervaringen over loc/decoder combinaties kan plaatsen.
Mocht iemand hier een reactie op willen geven, zorg er svp voor dat mijn nekharen wel lekker plat
blijven liggen... In het dagelijks leven heb ik al genoeg met mede-techneuten te maken waar de
discussies ook wel eens onplezierig bij worden (iedereen denkt dat ie gelijk heeft, terwijl de waarheid
altijd in het midden blijkt te liggen). Dat hoef ik in mn hobby niet.
Goed weekend iedereen!
Collin
wel Collin, daar zeg je zoiets!
Het is inderdaad haast zo dat je een bak vol verschillende decoders moet hebben liggen om na te gaan welke er nu het beste past. Voor iemand die er regelmatig mee bezig is, zal zo'n investering minder doorwegen dan iemand die dat occasioneel eens wil proberen.
Ik vind persoonlijk ook dat men in deze tijden best alles DCC-ready zou moeten maken. Daarmee bedoel ik dan toch de modellen die recentelijk uitkomen. Dat gepruts met soldeerbouten is toch niet echt gebruiksvriendelijk en van deze tijd. Dat is ook maar mijn mening
groeten
José
Het is inderdaad haast zo dat je een bak vol verschillende decoders moet hebben liggen om na te gaan welke er nu het beste past. Voor iemand die er regelmatig mee bezig is, zal zo'n investering minder doorwegen dan iemand die dat occasioneel eens wil proberen.
Ik vind persoonlijk ook dat men in deze tijden best alles DCC-ready zou moeten maken. Daarmee bedoel ik dan toch de modellen die recentelijk uitkomen. Dat gepruts met soldeerbouten is toch niet echt gebruiksvriendelijk en van deze tijd. Dat is ook maar mijn mening
groeten
José
-
Hee José,
Ik ben het met je eens echter wie maakt de standaard en wie gaat al zijn modellen ombouwen naar die standaard. Dat is gezien de ruimte niet het simpelste.
En daar komt nog bij dat het individu zijn eigen ideeën heeft die hij alleen met een soldeerbout kan verwezenlijken.
Ik ben het met je eens echter wie maakt de standaard en wie gaat al zijn modellen ombouwen naar die standaard. Dat is gezien de ruimte niet het simpelste.
En daar komt nog bij dat het individu zijn eigen ideeën heeft die hij alleen met een soldeerbout kan verwezenlijken.
Grtzz Rob
Hoi José,cepero schreef:Het is inderdaad haast zo dat je een bak vol verschillende decoders moet hebben liggen om na te gaan welke er nu het beste past.
Ik heb tot nu toe 20 loks omgebouwd, allemaal met dezelfde decoder (TCS Z2). Ik heb gewoon de kleinste decoder gezocht die ik kon vinden en deze past tot nu toe in al mijn (stoom) loks zonder probleem. Slechts een enkele keer heb ik wat moeten vijlen (Mtx V36 diesel).
Ik heb geen enkele lok die digitaal voorbereid is, laat staan met NEM stekkers. Je moet er alleen even de tijd voor nemen en dan stelt het soldeerwerk ook niks voor.
Als je handig en nauwkeurig genoeg bent om een leuke N spoorbaan in elkaar te knutselen met wat landschap, etc, dan mag dit ook geen probleem zijn.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Dat valt best wel mee, alleen het merk Fleischmann is eigenzinnig, de rest is redelijk universeel en standaard. Decoder die passen DCX74 of DCX75 van Tran, Kuehn N025 of Lokpilot Mini.cepero schreef:wel Collin, daar zeg je zoiets!
Het is inderdaad haast zo dat je een bak vol verschillende decoders moet hebben liggen om na te gaan welke er nu het beste past. José
Als dan niet met draden, of een nem stekker.
De clue is alleen even van te voren kijken wat erin past en niet vertrouwen op het advies van de verkoper-winkelier. De betere uitgezonderd.
Mvg
Wim.
bedankt allemaal voor jullie inbreng!
dat is weer iets bijgeleerd
groeten José
dat is weer iets bijgeleerd
groeten José