Pagina 1 van 1

BR89/T3 met tender

Geplaatst: 25 aug 2010 07:52
door tv_man
Ik wilde een tenderlok op m'n baan hebben en het prut-T3tje kon wel wat betere stroomafname gebruiken, dus was het idee geboren om een tender erachter te hangen. Hier een plaatje. Let op: daar het model van de T3 volgens mij niet zo overeenkomt met de werkelijkheid is de tender ook niet precies volgens tekeningen gebouwd. Artistieke vrijheid ofzo. Het chassis van de tender is overigens gebouwd door anderhalve draaistel van een Aüm van de DB aan elkaar te zetten. (die overigens van een heel moeilijk te lijmen plastic was)

Er moet nog wat belettering op en er zou nog verlichting ingebouwd kunnen worden, maar als ik de tender vul met een paar ledjes is er al gauw geen ruimte meer voor de ballast waardoor de stroomafname weer afneemt.

Re: BR89/T3 met tender

Geplaatst: 25 aug 2010 09:31
door Glaskast189
Ik vind het wel leuk bedacht!

Gr Bruce

Re: BR89/T3 met tender

Geplaatst: 25 aug 2010 09:46
door Raymon
Dat is weer eens wat anders, zo'n T3 ziet er dan meteen beter uit. :)

Re: BR89/T3 met tender

Geplaatst: 25 aug 2010 10:02
door Michiel
En het is ook nog mogelijk naar waarheid. Ik heb nog tenderlocomotieven gezien (niet de T3, maar wel vb type 53) met een extra tender om de actieradius te verhogen. Het kan dus! ;)

Re: BR89/T3 met tender

Geplaatst: 25 aug 2010 14:15
door tv_man
Ja, ik vond een tekening van een T3 met tender waar dit dus ook op gebaseerd is. Waarschijnlijk zou de kolenbak iets smaller moeten en verder is deze zoals die is wat te lang, maar ik zat ook vast aan het draaistel waar ik 'm op bouwde.

Betekent nu wel dat ik een nieuw klein rangeerlokje nodig heb (daar was deze T3 sowieso waardeloos voor..)

Re: BR89/T3 met tender

Geplaatst: 25 aug 2010 18:18
door Jos
Leuk gedaan hoor.

Groetjes,
Jos

Re: BR89/T3 met tender

Geplaatst: 29 aug 2010 17:49
door Robboz
Prachtig gedaan en het heeft ook nog zo gereden. Het Baureihenummer was 89 6222-6225 en ze zijn vanf 1960 omgebouwd met een tender.
Ze kwamen van de Oderbruchbahn. Nummer 89-6222 kreeg een twee-assige tender en de overige drie kregen een drie-assige tender. De 89-6222 kreeg naderhand ook een drie-assige tender en was in 1968 nog in Bw Magdeburg-Rothensee nog in gebruik.
De dakrand was inderdaad ook verlengd; je hebt dat prachtig getroffen.
De foto staat in Taschenbuch Deutsche Dampflokomotiven.