Pagina 1 van 1

Rijden met volledige trein detectie

Geplaatst: 27 aug 2010 07:04
door ouwerling
Hi,

Samen met een collega hobbyist proberen we met volledige treindetectie te gaan rijden.
We willen dit met 10K ohm weerstanden doen aangebracht op de as van de wagons; zoals aangegeven op het Nproject site;
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... itaal.html

Een aantal wagons omgebouwd en het rare doet zich nu voor dat het op zijn baan werkt. De wagons worden herkend door de bezetmelders maar op mijn baan worden de wagons niet herkend?

????

Beide rijden we met IB. Hij met Viesmann bezetmeld decoders en ik met Uhlenbrock bezetmeld decoders via loconet.

Is er een instelling in Koploper die bij mij niet aan staat of verkeerd? Is voor mij de 10K ohm weerstand niet voldoende?
Is er wat anders wat we verkeerd doen?

Gaarne jullie ideeen wat hier aan de hand is.

Vr Gr

Jos

Re: Rijden met volledige trein detectie

Geplaatst: 27 aug 2010 07:21
door Michiel
Ik zou het pragmatisch aanpakken, en met weerstandjes van verschillende waarden over de sporen, en uitzoeken vanaf welke weerstandswaarde ik een betrouwbare melding krijg.

Je kan er ook de handleiding van je bezetmelder bij halen, en nakijken welke gevoeligheid deze heeft qua stroom. Maar dan zit je nog met je baanspanning, digitaal, filterwerking.... Theorie is mooi, maar het moet wel werken. Nee, neem gewoon een hoop weerstandjes en probeer.

Ik heb het vermoeden dat je eerder naar ongeveer 3KOhm moet gaan, maar dat is dan speculaas, en dat is weer niet goed. ;)

Re: Rijden met volledige trein detectie

Geplaatst: 27 aug 2010 08:19
door ouwerling
Bedankt Michiel,
Goed idee.

Maar hoe komt het dan dat het wel op de ene en niet op de andere baan werkt.
Ligt dat aan de verschillende decoders?

Vr Gr

Jos

Re: Rijden met volledige trein detectie

Geplaatst: 27 aug 2010 08:44
door Michiel
Er zijn toch een aantal factoren die invloed hebben op de minimale benodige weerstandswaarde opdat een bezetmelder die detecteert: een paar ervan zijn de gevoeligheid van de bezetmelder zelf, de baanspanning, de bekabeling en eventuele extras in het circuit (diodeschakeling...), vuil en oxidatie,... Teveel factoren en onzekerheden om in een eenduidige formule te steken.

Re: Rijden met volledige trein detectie

Geplaatst: 27 aug 2010 08:58
door ouwerling
Hi Michiel ok, begrijp ik.

Inderdaad gebruiken we o.a. verschillende decoders en verschillende dikte bekabeling (ik 0,22mm en hij 0,14 mm).
Dus daar zou het aan kunnen liggen.

Daar ik geen elektronica genie ben; betekent dit dat een weerstand met een "lagere" waarde (dus ipv 10K ohm naar 3K ohm) een beter resultaat voor terugmelding zouden krijgen of juist andersom (ipv 10K ohm naar bijv 20K ohm)

Vr Gr

Jos

Re: Rijden met volledige trein detectie

Geplaatst: 27 aug 2010 09:10
door Michiel
Als je nu geen melding krijgt, is het waarschijnlijk dat de bezetmelder niet voldoende stroom krijgt. Elk merk bezetmelder heeft zijn eigen gevoeligheid. Je zal in jouw geval de weerstandswaarde iets moeten verlagen, probeer eens 4K7 of 3K3. Normaal verwacht ik dat bij je bij 3K3 wel een duidelijke, betrouwbare melding krijgt.

Re: Rijden met volledige trein detectie

Geplaatst: 27 aug 2010 09:12
door Rob Fongers
Jos,

Het contact van een vinger moet genoeg zijn om een melder te activeren. Krijg je met je locs wel bezetmeldingen?

Re: Rijden met volledige trein detectie

Geplaatst: 27 aug 2010 09:27
door ouwerling
Ja met de loks loopt alles prima.

Vr Gr

Jos

Re: Rijden met volledige trein detectie

Geplaatst: 27 aug 2010 10:31
door Rob Fongers
Ik denk toch dat je het in je wagon moet zoeken. :o :o

Hoe zijn ze gemonteerd, smd met lijm en geleidende verf of Lak?
Heb je ze gemeten?

Heb je het al met je vinger geprobeerd wat er gebeurd? eventueel nat

Re: Rijden met volledige trein detectie

Geplaatst: 27 aug 2010 22:53
door martinb
De montage moet goed zijn anders had het op de ene baan ook niet mogen werken. Zit hem in een andere soort bezetmelder die net wat gevoeliger is dan de andere of het ontbreken van een diodebrug op je eigen baan.

Als je wel een diodebrug erin hebt zitten is inderdaad rommelen met de weerstandswaarde een optie.

Verlaag eens naar 7K o.i.d. maar NIET te laag. Als je teveel te laag gaat kun je warmte problemen krijgen op de assen die dan weer kunnen smelten..... :? :? Hoe dichter tegen de 10k aan hoe beter, bij de meeste banen zal zelfs 15k nog moeten werken. 7K vindt ik wel het minimale.

Re: Rijden met volledige trein detectie

Geplaatst: 11 sep 2010 07:39
door Ronald1
Ik ben de collega hobbyist van Jos in dit avontuur en we hebben inmiddels voortgang geboekt

De weerstanden om de asjes gaat prima alleen piept het als de ziekte (en toch wel redelijk los aangebracht). Als de trein passeert lijkt het wel een piepende schommelstoel die voorbijkomt (op zich nog wel realistisch maar geen prettig achtergrond geluid).

Inmiddels zijn ook de juiste SMD's en Bison Electro binnen dus van de week samen met Jos de eerste wielen onderhanden genomen.

Bij thuiskomst ben ik echter probleempje tegengekomen. Ik heb op het wiel van een goederenwagen SMD geplakt en dat lukt allemaal wel maar bij het rijden springt de wagen nu uit de rails bij wissels en ontkoppelrails omdat de SMD de rails raakt en ik zie zo gauw geen andere/betere manier om de SMD te plakken.

Vraag aan andere SMD gebruikers wat zijn jullie ervaringen (kan het uberhaupt bij alle wagens ?) , hoe plakken jullie de SMD's op de wielen zodat je hier geen last van beht of heeft dit puur te maken met mijn railtype ? (NB ik gebruik Fleischmann piccolo rails/wissels)

Groet

Ronald

Re: Rijden met volledige trein detectie

Geplaatst: 11 sep 2010 09:20
door martinb
Als de weerstandjes om de asjes piepen zitten ze n.a.w. toch nog te strak. Ze mogen er echt wel losjes omheen hangen is mijn eigen ervaring. De meeste bungelen er maar wat onder aan deze kant. Geeft voldoende contact, geen wrijvingsweerstand en gepiep heb ik nog nooit last van gehad.

Welk formaat smd heb je gebruikt? Er zijn een aantal maten beschikbaar.

Re: Rijden met volledige trein detectie

Geplaatst: 11 sep 2010 10:18
door vantongeren
Ik zou geen SMD op de wielen zelf plakken, dit brengt ongewenste trillingen met zich mee*. Handigst lijkt mij weerstandslak te gebruiken. Anders de SMD onder de wagon monteren en solderen aan stroomafnemers die tegen de wielen aandrukken.
*) De wielen van auto's worden niet voor niets gestabiliseerd met loodjes. Door die loodjes worden ongewenste trillingen voorkomen waardoor de bestuurbaarheid toeneemt, wat jij doet met de SMD is precies het tegenovergestelde, het uit balans brengen van de wielen :!:

Groet,
Marcel

Re: Rijden met volledige trein detectie

Geplaatst: 11 sep 2010 19:35
door Ronald1
martinb schreef:Als de weerstandjes om de asjes piepen zitten ze n.a.w. toch nog te strak. Ze mogen er echt wel losjes omheen hangen is mijn eigen ervaring. De meeste bungelen er maar wat onder aan deze kant. Geeft voldoende contact, geen wrijvingsweerstand en gepiep heb ik nog nooit last van gehad.

Welk formaat smd heb je gebruikt? Er zijn een aantal maten beschikbaar.
Hoi Martin

Die weerstandjes ga ik inderdaad losser monteren
We gebruiken SMD 0805's

We zijn via de n-project site erop geattendeerd dat het op drie manieren kan (weerstanden, smd of weerstandslak) en zijn eerst maar eens met de eerste twee begonnen, temeer de derde methode het lastigst / gevaarlijkst lijkt, maar misschien hebben we ons daar in vergist.

Groet

Ronald

Re: Rijden met volledige trein detectie

Geplaatst: 11 sep 2010 19:40
door Ronald1
vantongeren schreef:Ik zou geen SMD op de wielen zelf plakken, dit brengt ongewenste trillingen met zich mee*. Handigst lijkt mij weerstandslak te gebruiken. Anders de SMD onder de wagon monteren en solderen aan stroomafnemers die tegen de wielen aandrukken.
*) De wielen van auto's worden niet voor niets gestabiliseerd met loodjes. Door die loodjes worden ongewenste trillingen voorkomen waardoor de bestuurbaarheid toeneemt, wat jij doet met de SMD is precies het tegenovergestelde, het uit balans brengen van de wielen :!:

Groet,
Marcel
Hoi Marcel
Bedankt voor de tip voor de SMD's maar wordt zo wel heel gedoe en die dingen zijn al zo klein. We doen nu denk ik meer dan uit balans brengen die dingen zitten egwoon in de weg als wagen over een ontkoppelrail of wissel moet dus dat gaat hem inderdaad niet worden.

Grappig dat jij juist weerstandslak gebruikt, op andere plekken hebben we gelezen dat dat juist lastig / onbetrouwbaar en zelfs gevaarlijk (?) is. Lastig om juiste hoeveelheid aan te brengen en onbetrouwbaar / gevaarlijk ivm slijtage en dan optredende kortsluiting (alles gezegd zonder hier zelf ervaring mee te hebben begrijp dat goed).

Als ik jouw post lijst heb jij goede ervaringen met weerstandslak en wellicht tips tav aanbrengen ?

Groet

Ronald

Re: Rijden met volledige trein detectie

Geplaatst: 11 sep 2010 20:03
door martinb
Mijn ervaringen met weerstandslak zijn ronduit slecht. Maar voor alles geldt: probeer het gewoon eens uit. Alleen je eigen ervaring leert het snelste.

Re: Rijden met volledige trein detectie

Geplaatst: 11 sep 2010 20:28
door Ronald1
Martin

Mee eens.

Even terugkomend op de SMD's gebruiken we wel de goede of zijn er betere (?)

Groet

Ronald

Re: Rijden met volledige trein detectie

Geplaatst: 11 sep 2010 20:28
door vantongeren
Hallo Ronald,

Even kort door de bocht; weerstandslak kan niet gevaarlijk zijn door slijtage. Als er slijtage plaatsvind dan wordt de weerstand juist groter, kortsluiting is juist zo weinig mogelijk weerstand tussen de polen, of eigenlijk gewoon het kortsluiten van de 2 polen.

Weerstandslak is lastig aan te brengen en een tijdrovende klus.
Zelf heb ik een plankje met daarop rails gemaakt met aansluiting voor de multimeter. Na elk laagje wat gedroogd is even op het plankje zetten om de weerstandswaarde te bepalen.
Bij normale 'dichte' wielen is het aanbrengen, ter overbrugging van de isolatie, voldoende. Bij de spaakwielen wordt het wat lastiger (de spaken zijn vaak plastic, dus er valt meer te overbruggen). Werk altijd laagje voor laagje en smeer het zeer dun. Beter 10 keer een dun laagje dan 1 keer te dik. Dit luistert namelijk erg nauwkeurig. Na elk laagje laten drogen en meten, net zo lang tot de weerstandswaarde (Ohm) op het gewenste niveau is.

Nou wordt het nog wat lastiger, want 2 assen waarop bij iedere as 10kOhm wordt gemeten is samen 5KOhm, vandaar het plankje met spoor, want je meet daarmee gelijk de weerstand over de gehele wagon en hoef je niet te gaan rekenen met formules om te bepalen welke weerstand elke as afzonderlijk moet hebben.
En dan: rijtuigen; de meesten kunnen voorzien worden van binnenverlichting. Het lampje/stripje met leds verbruiken ook stroom, dus hebben een bepaalde weerstand, gebruik die dan en dus niet de weerstandslak. Meestal is de weerstand van een lampje genoeg om gedetecteerd te worden, samen gebruiken geeft mogelijk ongewenste effecten, net als elke wagon/rijtuig voorzien van de lak. De laatste wagon ermee voorzien is in mijn situatie (detectie tussen de 1 en 2kOhm) meer dan genoeg.

Als ik dan nog een tip mag geven, merk doosjes (OVP) waarvan de wagon is voorzien van weerstandslak die gaat dus achterin de combinatie.

Hoop dat het zo wat duidelijker voor je is.

Groeten,
Marcel

Re: Rijden met volledige trein detectie

Geplaatst: 11 sep 2010 20:40
door vantongeren
Ronald1 schreef:Martin

Mee eens.

Even terugkomend op de SMD's gebruiken we wel de goede of zijn er betere (?)

Groet

Ronald

Als je dan toch kant en klare weerstanden wilt gebruiken, gebruik dan gewone koolweerstanden, SMD is z'n gepruts :S
Haal het dakje van de wagon, en boor precies boven de wielen 2 gaatjes (1 - 1 1/2mm), steek ieder uiteinde van de weerstand erdoor en buig deze iets zodat deze tegen de bovenkant van de wielen aandrukt. Laat de weerstand wel iets vrij staan, dus niet tegen plastic aan. Het kan namelijk aardig warm worden en het zou zonde zijn als het plastic zou smelten.


Groet,
Marcel

Re: Rijden met volledige trein detectie

Geplaatst: 11 sep 2010 21:52
door martinb
0805 gebruik ik aan deze kant ook. Soms kun je ze trouwens beter liggend plaatsen ipv staand ivm ruimte.

Maar waar ik kan gebruik ik normale koolweerstanden tussen asjes. Makkelijker aan te brengen en gaat ook goed.

Re: Rijden met volledige trein detectie

Geplaatst: 12 sep 2010 17:08
door Ronald1
Heren

Bedankt voor alle suggesties, wij gaan weer verder prutsen.

Waar mogelijk ga ik gewone weerstanden plaatsen en die heel losjes ophangen. Bij de enkel assers nog even bezien wat beste oplossing is

Ronald