weggeslepen railstaaf overbruggen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

weggeslepen railstaaf overbruggen

Bericht door Peter Ruifrok »

Ik moest een railstaaf met de dremel doorsnijden om een isolatie puntje te krijgen, maar door een bibber in mijn hand is die wat groter geworden dan bedoeld. Locs ontsporen er niet op, maar ze hobbelen wel een beetje. Ik denk dat het mogelijk moet zijn om de staaf weer aaneengesloten te krijgen met iets van lijm o.i.d. en ik meen me te herinneren daar in het grijze verleden wel iets over gelezen te hebben op dit forum. Maar waar en wanneer? Wie heeft een advies?

Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

EdwinB

Re: weggeslepen railstaaf overbruggen

Bericht door EdwinB »

Hoi Peter,

Dat euvel heb ik ook gehad. Ik heb het als volgt opgelost. Druppel de snede vol met seconden GEL lijm, soms beetje bij beetje doen, ligt aan de grote van de snede. Laat dat een dag goed uitharden, daarna kun je met scalpelmesje en fijn schuurpapier de seconden GEL lijm in de vorm van de railstaaf snijden en schuren. Dan is de isolatie nog prima en de hobbels weg.

gr. Edwin

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

neudalhausenstadbahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Er zijn meerdere oplossingen mogelijk, alles wat je in de opening kan lijmen en stevig genoeg blijft zitten is een optie. Alleen veel dingen hebben nawerk nodig om het strak te krijgen. Als dat nawerk weer met de miniboormachine moet gebeuren is de kans groot dat je het door de tremor weer met een vergelijkbaar gat komt te zitten.

Hoe groot is de opening( in millimeters)?

In jou geval zou ik zeker even kijken naar zo'n kunststof railasje van Fleischmann als basis omdat die en stevig om de spoorstaven zit en al deels vult.

Lukt het jou om met stukjes styreen of iets anders te werken van 1mm dik?

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Dank. Ongeveer 3 mm. Ik denk dat ik het met de gel ga proberen. Sturen wordt moeilijk en een raillasje daar gaat denk ik niet. Beetje bijsnijden en schuren moet lukken. Heb een foto’tje bijgevoegd.
Afbeelding

Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Niet sturen, maar styreen. Verdraaide auto fill 🤨

neudalhausenstadbahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Er vanuit gaande dat jij meer geduld hebt als ik, kan je het met supergel dan het beste zoals Edwin zegd in stappen opbouwen.

Met zo'n vierkant slijpsteentje dat bij een miniboormachine zit kan je het dat wat bij schuren.

Voor de bovenkant van de rails een een zacht goedkoop vijltje handig waarvan je beide uiteinden omhoog buigt zodat je daar de boven kant van de spoorstaven goed mee op een hoogte kan vijlen.

Ik zou het gat graag opvullen maar ik heb dan ook niet het geduld iets in laagjes op te bouwen :mrgreen: .

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

EdwinB

Bericht door EdwinB »

Niet een allerbeste foto maar er is net op te zien hoe e.e.a is als het dicht en bijgewerkt is.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Helder 👍

Plaats reactie