Bovenleiding
Geplaatst: 20 feb 2025 17:47
Ik dacht maar eens een nieuw topic te starten: bovenleiding. Hoe gaan jullie daar mee om? Ik zie op plaatjes en filmpjes van alles langs komen, van niets en alleen met stomers en diesels rijden, tot mechanisch volledig functionerende bovenleiding met de pantografen er keurig tegen aan. En dan niet alleen op een foto, maar rijdend zonder dat alles kapot getrokken wordt.
Ik zelf heb er indertijd voor gekozen wel bovenleiding aan te brengen, omdat dat toch toevoegt aan de scenery en de indruk die je krijgt, maar met de pantografen omlaag. Ik zag dat in Hamburg en dacht, wat goed genoeg is voor Hamburg is zeker goed genoeg voor mij. Maar ik kijk met bewondering naar banen waar de bovenleiding echt functioneert. Nadeel is natuurlijk, dat je niet goed meer bij de baan kan komen. Schoonmaken van de rails met wat alcohol of het opheffen van een simpele ontsporing wordt meteen een hachelijke operatie.
En dan van welke leverancier? Viessmann is alom tegenwoordig maar wat is dat spul duur en fragiel. Als je er naar kijkt gaat het al stuk. Bij het aanbrengen van de draden is bij mij menig mastje gesneuveld. Tegenwoordig doe ik een klein drupje secondenlijm op de plek waar de uithangers (heten die zo?) aan de mast bevestigd zijn, dat helpt een beetje. Vroeger ben ik begonnen met spul van Hobbex, was wat minder gedetailleerd, maar veeeel sterker en een acceptabel compromis. Maar dat is helaas al geruime tijd niet meer verkrijgbaar en wordt ook niet meer gemaakt.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik zelf heb er indertijd voor gekozen wel bovenleiding aan te brengen, omdat dat toch toevoegt aan de scenery en de indruk die je krijgt, maar met de pantografen omlaag. Ik zag dat in Hamburg en dacht, wat goed genoeg is voor Hamburg is zeker goed genoeg voor mij. Maar ik kijk met bewondering naar banen waar de bovenleiding echt functioneert. Nadeel is natuurlijk, dat je niet goed meer bij de baan kan komen. Schoonmaken van de rails met wat alcohol of het opheffen van een simpele ontsporing wordt meteen een hachelijke operatie.
En dan van welke leverancier? Viessmann is alom tegenwoordig maar wat is dat spul duur en fragiel. Als je er naar kijkt gaat het al stuk. Bij het aanbrengen van de draden is bij mij menig mastje gesneuveld. Tegenwoordig doe ik een klein drupje secondenlijm op de plek waar de uithangers (heten die zo?) aan de mast bevestigd zijn, dat helpt een beetje. Vroeger ben ik begonnen met spul van Hobbex, was wat minder gedetailleerd, maar veeeel sterker en een acceptabel compromis. Maar dat is helaas al geruime tijd niet meer verkrijgbaar en wordt ook niet meer gemaakt.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.