Horten en stotende loc
Horten en stotende loc
Hallo medeforumers
Ik heb al wat ervaring met het inbouwen van SX-decoders en daar verder nooit problemen mee gehad. Maar omdat ik tegenwoordig over een Mobile Station van Minitrix beschik die ook alle vormen DCC aan kan sturen heb ik vandaag voor het eerst een DCC-decoder in een Minitrix VT62 gebouwd (een Uhlenbrock IntelliDrive Comfort Mini 73 400). Prima decoder volgens mij, werkt zowel met digitale als analoge aansturing en dat gewoon helemaal automatisch.
Ik heb -zonder de fabrieksinstellingen van de decoder te wijzigen- volgens de gebruiksaanwijzing de loc met adres 3 op de baan gezet en de aansturing van het mobile station op SX1+2+DCC gezet. De loc reed een centimeter of 25, stond stil met een beetje gerommel van de motor en na 5 seconden reed hij weer een centimer of 25. Daarna weer een seconde of 5 stil met wat gerommel van de motor en toen weer zo'n 25 centimer........en zo de baan rond.
Alle aansluitingen zitten op de juiste plaats.
Ik heb de loc als DCC 14 Fahrtstufen in het Mobile station gezet, maar vanuit de fabriek staat de decoder op 28 Fahrtstufen -> kan dat? Of heeft het met de met CV53 (Widerholrate der Motorreglung) of CV54 (Widerholrate der Motorreglung abhängig von Fahrstufe) te maken. Met SX-decoders heb je niet zoveel van doen met CV's, dus dat is voor mij nog wat abracadabra.....
Alle SX-locs rijden perfect op de baan, alleen deze niet. Weten jullie waar dit aan kan liggen?
Ik wacht met spanning af...
Groet,
Rob
Ik heb al wat ervaring met het inbouwen van SX-decoders en daar verder nooit problemen mee gehad. Maar omdat ik tegenwoordig over een Mobile Station van Minitrix beschik die ook alle vormen DCC aan kan sturen heb ik vandaag voor het eerst een DCC-decoder in een Minitrix VT62 gebouwd (een Uhlenbrock IntelliDrive Comfort Mini 73 400). Prima decoder volgens mij, werkt zowel met digitale als analoge aansturing en dat gewoon helemaal automatisch.
Ik heb -zonder de fabrieksinstellingen van de decoder te wijzigen- volgens de gebruiksaanwijzing de loc met adres 3 op de baan gezet en de aansturing van het mobile station op SX1+2+DCC gezet. De loc reed een centimeter of 25, stond stil met een beetje gerommel van de motor en na 5 seconden reed hij weer een centimer of 25. Daarna weer een seconde of 5 stil met wat gerommel van de motor en toen weer zo'n 25 centimer........en zo de baan rond.
Alle aansluitingen zitten op de juiste plaats.
Ik heb de loc als DCC 14 Fahrtstufen in het Mobile station gezet, maar vanuit de fabriek staat de decoder op 28 Fahrtstufen -> kan dat? Of heeft het met de met CV53 (Widerholrate der Motorreglung) of CV54 (Widerholrate der Motorreglung abhängig von Fahrstufe) te maken. Met SX-decoders heb je niet zoveel van doen met CV's, dus dat is voor mij nog wat abracadabra.....
Alle SX-locs rijden perfect op de baan, alleen deze niet. Weten jullie waar dit aan kan liggen?
Ik wacht met spanning af...
Groet,
Rob
Gek op stoom!
Re: Horten en stotende loc
Hallo Rob,
mij komt dit over als een thermische zekering die in werking treedt. Als dit waar is, dan moet je het probleem zoeken in de richting van ofwel een groter verbruik dan dat de decoder verwacht te moeten leveren, ofwel dat de decoder zijn warmte niet kwijt kan.
mij komt dit over als een thermische zekering die in werking treedt. Als dit waar is, dan moet je het probleem zoeken in de richting van ofwel een groter verbruik dan dat de decoder verwacht te moeten leveren, ofwel dat de decoder zijn warmte niet kwijt kan.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Horten en stotende loc
Rob,
Het aantal stappen bepaal je in CV29 bit 1.
Het ziet er inderdaad naar uit dat de 3x3 of 5x5 de problemen veroorzaken. Je kan dat constateren of die warm wordt.
Als dat zo is kan je hem overbruggen want de decoder heeft zijn eigen overlast beveiliging
Het aantal stappen bepaal je in CV29 bit 1.
Het ziet er inderdaad naar uit dat de 3x3 of 5x5 de problemen veroorzaken. Je kan dat constateren of die warm wordt.
Als dat zo is kan je hem overbruggen want de decoder heeft zijn eigen overlast beveiliging
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Horten en stotende loc
Michiel en Rob
Hartelijk dank voor jullie antwoorden; ik voel echter geen warmte op de decoder, noch op de motor.
Ik las in de installatiehandleiding van de decoder wel dat de "Entstörelemente" (ik vermoed dat daarmee het spoeltje en de condensator bedoeld wordt) aan de motor moesten blijven zitten.
Omdat ik eerder van plan was om een Sx-decoder te gebruiken had ik die al weggehaald, want dat is het eerste wat je bij de inbouw van een Sx-decoder moet doen.
Is het gebruikelijk bij de inbouw van een DCC-decoder om die dingen gewoon te laten zitten? En kan dit de oorzaak zijn van dat rare rijden?
Ikhoop dat jullie je nog eens hierover willen buigen
Alvast bedankt
Rob
Hartelijk dank voor jullie antwoorden; ik voel echter geen warmte op de decoder, noch op de motor.
Ik las in de installatiehandleiding van de decoder wel dat de "Entstörelemente" (ik vermoed dat daarmee het spoeltje en de condensator bedoeld wordt) aan de motor moesten blijven zitten.
Omdat ik eerder van plan was om een Sx-decoder te gebruiken had ik die al weggehaald, want dat is het eerste wat je bij de inbouw van een Sx-decoder moet doen.
Is het gebruikelijk bij de inbouw van een DCC-decoder om die dingen gewoon te laten zitten? En kan dit de oorzaak zijn van dat rare rijden?
Ikhoop dat jullie je nog eens hierover willen buigen
Alvast bedankt
Rob
Gek op stoom!
Re: Horten en stotende loc
Het wel of niet verwijderen van de ontstoringselementen heeft meestal geen merkbaar verschil (op een uitzondering te na geproken). Bij een 73400 heb ik al deze elementen weg genomen, en het lokje reed nog steeds perfect.
Het enige waar ik aan kan denken is dat de kortsluitbeveiliging bij deze decoder standaard erg gevoelig afgesteld staan. Met de meeste locomotieven geeft dit echter geen probleem. Ik zou dus eerst eens de stroom meten dat de loc verbruikt bij het rijden. Waarschijnlijk is die wat hoog, en kan je dan best eens je loc een onderhoudsbeurt geven. Als de stroom normaal lijkt, kan je de stroombegrenzing van de decoder eventueel iets optrekken.
Het enige waar ik aan kan denken is dat de kortsluitbeveiliging bij deze decoder standaard erg gevoelig afgesteld staan. Met de meeste locomotieven geeft dit echter geen probleem. Ik zou dus eerst eens de stroom meten dat de loc verbruikt bij het rijden. Waarschijnlijk is die wat hoog, en kan je dan best eens je loc een onderhoudsbeurt geven. Als de stroom normaal lijkt, kan je de stroombegrenzing van de decoder eventueel iets optrekken.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Horten en stotende loc
Het motortje heb ik helemaal schoongemaakt en netjes geolied, evenals de overige tandraderen en wielen. De stroomopname was normaal en na forse bestudering van de CV-lijst heb ik ten einde raad van CV49 bit 0 op 1 gezet (dus de Motorregelung aus). Tot mijn stomme verbazing reed de loc daarna vlekkeloos over de baan.
Zoals gezegd, ik weet niets van CV-instellingen en F-instellingen, maar kan met mijn Trix mobile station wel alle CV's uitlezen en wijzigen.
Nu blijft er nog één probleempje over; op de lampjes krijg ik helemaal geen spanning, ook niet als ik de dimming op 1 of op 36 zet. In de gebruiksaanwijzing van de decoder staat dat dit te schakelen is met F0. Helaas kan ik ook de overige F's, zoals de aanzet- en remvertraging en de rangeergang niet aan- of uitzetten, hoewel die wel op mijn regelaar zitten.
Weten jullie hoe ik dat toch kan doen?
Zoals gezegd, ik weet niets van CV-instellingen en F-instellingen, maar kan met mijn Trix mobile station wel alle CV's uitlezen en wijzigen.
Nu blijft er nog één probleempje over; op de lampjes krijg ik helemaal geen spanning, ook niet als ik de dimming op 1 of op 36 zet. In de gebruiksaanwijzing van de decoder staat dat dit te schakelen is met F0. Helaas kan ik ook de overige F's, zoals de aanzet- en remvertraging en de rangeergang niet aan- of uitzetten, hoewel die wel op mijn regelaar zitten.
Weten jullie hoe ik dat toch kan doen?
Gek op stoom!
Re: Horten en stotende loc
Ook voor de verlichting heb je bij de 73400 een aparte overijverige kortsluitbeveiliging. Probeer eens met CV60 op 30. De frontseinen zouden dan weer moeten gaan branden.
Maar je moet er wel bewust van zijn dat nu, met de kortsluitbeveiliging uitgeschakeld, je een groot risico loopt dat je decoder ooit de geest gaat geven. Een kortsluiting is nooit ver weg, en de decoder heeft er nu geen enkele beveiliging tegen. Ik zou toch proberen op een of andere manier om de algemene kortsluitbeveiliging actief te houden.
Maar je moet er wel bewust van zijn dat nu, met de kortsluitbeveiliging uitgeschakeld, je een groot risico loopt dat je decoder ooit de geest gaat geven. Een kortsluiting is nooit ver weg, en de decoder heeft er nu geen enkele beveiliging tegen. Ik zou toch proberen op een of andere manier om de algemene kortsluitbeveiliging actief te houden.
Laatst gewijzigd door Michiel op 03 sep 2010 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Horten en stotende loc
Hoi Michiel,
Ik had natuurlijk moeten gaan googelen op de decodernaam/type, want dan was ik gewoon op jouw Saraan-site terechtgekomen op je inbouwverslag van de Arnold 2294......
Dat is dus voor mij gewoon weer een leermoment.
Ik wil je wel heel hartelijk bedanken voor de moeite die je genomen hebt om mij op het juiste spoor te zetten. Ik ga met jouw oplossingen aan de slag en ben ook benieuwd of mijn VT62 met enige regelmaat stil blijft staan.
Ik heb nog zo'n decoder liggen en moet nog besluiten in welke loc ik die ga inbouwen. Ik betwijfel echter of ik nog meer van deze decoders ga gebruiken, maar moet dan nog wel op zoek naar decoders met dezelfde kleine afmeting.
Groeten,
Rob
Ik had natuurlijk moeten gaan googelen op de decodernaam/type, want dan was ik gewoon op jouw Saraan-site terechtgekomen op je inbouwverslag van de Arnold 2294......
Dat is dus voor mij gewoon weer een leermoment.
Ik wil je wel heel hartelijk bedanken voor de moeite die je genomen hebt om mij op het juiste spoor te zetten. Ik ga met jouw oplossingen aan de slag en ben ook benieuwd of mijn VT62 met enige regelmaat stil blijft staan.
Ik heb nog zo'n decoder liggen en moet nog besluiten in welke loc ik die ga inbouwen. Ik betwijfel echter of ik nog meer van deze decoders ga gebruiken, maar moet dan nog wel op zoek naar decoders met dezelfde kleine afmeting.
Groeten,
Rob
Gek op stoom!
Re: Horten en stotende loc
Ik heb geen idee hoe groot deze decoders zijn. Maar ik heb goeie ervaringen met de kuehn n025 en tran dcx75. Deze zijn ook zeer klein en ook niet de duurste.
Misschien voor de volgende keer.
Misschien voor de volgende keer.
Re: Horten en stotende loc
Ik heb nog even de motoraansluitingen gewisseld en ben daarbij ietwat onvoorzichtig te werk gegaan zodat de motormassa contact maakte met de railmassa.....Een rookwolkje was het gevolg. Ik heb daarna maar een Sx-decoder ingebouwd en de VT62 reed daarna als een trein
De tweede Uhlenbrock 73400 heb ik ingebouwd in een BR89 van Minitrix; heeft toch geen licht en in 10 minuten tijd reed ook die vlekkeloos weg.
@ Fid0o:
De decoder meet 10,8x7,5x2,4 mm en ik heb nog geen kleinere gezien. Ik vind het nog steeds een prachtdingetje, omdat hij volkomen automatisch overschakelt van digitaal op analoog en dus op beide banen inzetbaar is.
Ik weet nog niet of die kuehn n025 en tran dcx75 dat ook kunnen, maar dat zoek ik uit.
En zo wandel ik verder op de digitale rails........
De tweede Uhlenbrock 73400 heb ik ingebouwd in een BR89 van Minitrix; heeft toch geen licht en in 10 minuten tijd reed ook die vlekkeloos weg.
@ Fid0o:
De decoder meet 10,8x7,5x2,4 mm en ik heb nog geen kleinere gezien. Ik vind het nog steeds een prachtdingetje, omdat hij volkomen automatisch overschakelt van digitaal op analoog en dus op beide banen inzetbaar is.
Ik weet nog niet of die kuehn n025 en tran dcx75 dat ook kunnen, maar dat zoek ik uit.
En zo wandel ik verder op de digitale rails........
Gek op stoom!