Micro-diorama "Grischun"

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator

Micro-diorama "Grischun"

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi allemaal,

Oorspronkelijk was het de bedoeling om een klein landschapje neer te zetten bij de demo die ik zou doen op het aankomende N-spoorevenement, jammergenoeg ben ik niet in staat om te komen door andere (schoolgerelateerde) verplichtingen. Het diorama was vooral bedoeld om eens lekker te spelen met verschillende technieken en het is dan ook niet echt toegespitst op een echt voorbeeld. Het thema zijn de smalspoorlijnen in Grischun (RR voor Graubünden) en de ster is in dit geval de Rhätia.

Eerst wat gegevens van het diorama en de gebruikte materialen:
Onderbouw: MDF 4mm plaat van 10,5 bij 10 cm
Railmateriaal: proefpakketje zelfbouwrail op basis van code 40 railprofiel, pertinax en houten bielsen (Finescale-und-Mehr)
Ballast: Granodiorit N (code 55) ballast (Minitec)
Ondergrond: Parabraunerde 0,0-0,15 mm (Minitec)
Bestrating: Klinkerweg van gelasert karton (Finescale-und-Mehr)
Auto: Mercedes O3500 Postbus "PTT Schweiz", (Lemke Minis)
Boom: Naaldboom-stam en loof (MiniNatur/Langmesser)
Overige beplanting: Graspollen "Fruhherbst" (MiniNatur/Langmesser), Fine Turf "Burnt grass" (Noch/Woodland Scenics)
Overige details: Rail en bielsen (N-tram/Hammerschmid), boomstronken (AB-modell)

En voorlopig de eerste foto, er zullen er nog een paar volgen als het mooi weer is. Niets beter dan fatsoenlijk zonlicht. Tevens zijn er nog een paar kleine addities in de pijplijn. Enkele preistertjes en nog wat groffe steenslag zullen nog worden toegevoegd want die missen nog een beetje.

Afbeelding

Wat was nu het leermoment? Nou dat ik met een beetje geduld best een aardig bouwwerkje kan neerzetten op een minimale oppervlakte. Dat het wel noodzakelijk is om voor mens en dier te zorgen om het levendig te krijgen en dat solderen van de sporen ook best wel prettig werkt, zeker als je soldeerverf gebruikt.

Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)

bisschop
Kleinserie/Commercieel

Re: Micro-diorama "Grischun"

Bericht door bisschop »

Hallo Robert,

Ik heb dan wel niks met smalspoor in Zwitserland??
Maar dit is wel een kunstwerk op zich.
Vooral de stoomlok is zeer mooi.
Aleen is de ballast wel een beetje schoon of is dit een net aangelegd spoor.
Ga zo door en plaats gerust meer foto's.

Groetjes Rob,

Bouwt modeltreinen van de NS

vantongeren

Bericht door vantongeren »

Hallo Robert,

Zelf lijken mij de 2 boomstammen wel erg dik. Verder ziet het er wel okee uit, maar dat lokje doet het hem als aandachtstrekker.
Wil ook graag meer foto's zien :lol:

Groet,
Marcel

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Schachbrett

Bericht door Schachbrett »

Hallo Robert,

Het ziet er erg sfeervol uit!!
Je hebt ook leuke details gebruikt om het aan te kleden.

Gr Chris

Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator

@Rob
De poeders slingeren ergens in huis, gister niet kunnen vinden. Komt nog een lading roestpoeder aan te pas zodra ze zijn terug gevonden.

@Marcel
Tja als de picknicker z'n Sequoia laat slingeren dan krijg je dit ;) . Maar zonder gekheid. De boomstam in het groen is misschien wel erg fors, echter is restmateriaal van eerdere modelbouwactiviteiten (Kk-p wagen in zelfbouw) en eigenlijk zonde om weg te gooien. Ik denk dat een extra graspolletje (welke deels maatje N-spoor en deels maatje spoor 0 zijn) rondom behoorlijk kan camoufleren, idem met wat stenen erbij.

@all
Ik zal uiteraard meer foto's plaatsen als het weer het toelaat. Het leeft meer als het zonnetje erop staat. Ook ga ik vandaag even kijken of ik wat preistertjes en wat steenslag (grof) kan scoren bij de locale modelspoortoko in Utrecht. Verder ga ik nu ook een beetje plannen wat ik wil doen met de mini-diobakjes (tja diegene waar de ledstrips in moeten komen Rob). In ieder geval ook wat smalsporigs maar ze moeten ook bereidbaar worden. Misschien eens op zoek naar een paar wisseltjes of draaischijfje of zoiets.

Robert

Schachbrett

Hallo Robert,

Dat maakt het wel af een touch met roestpoeder.

Gr Chris

Gr Chris

Bahnfahren ist ÖBB!!!

tv_man

Bericht door tv_man »

Ziet er mooi uit.

Al het iets 'te grote' er omheen (spoor 0 gras en boomstronk) doen de locomotief weer wat kleiner lijken, wat deels weer de bedoeling is met smalspoor, niet? :D

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator

Hoi,

Nou de verweringspoeders zijn teruggevonden en de preistertjes hebben hun intrek genomen in de omgeving. En de eerste stenen en kiezels (of hoe je ze wil noemen) liggen inmiddels ook. Ik ben eigenlijk zeer tevreden voor de eerste landschapsbouw-poging. Smaakt naar meer.

Voor wat betreft de stoomlok. Het grote voorbeeld is net geen 8 meter lang (5cm) en iets meer dan 3,5 meter hoog, "schoorsteen" inclusief (2,3cm), het is gewoon een heel klein lokje van zichzelf. Ik ben het met je eens dat ze een beetje verdwijnt in de omgeving en inderdaad het hout op de achtergrond is wat fors. Echter door toevoeging van de preistertjes en nog wat steenslag valt het formaat weer wat minder op (aandacht gaat naar elders). Qua foto's morgen zou het zonnetje weer een beetje gaan schijnen, dus daar wacht ik nog even op.

Robert

Ron

Bericht door Ron »

Robert,

het ziet er heel realistisch uit en met wat poeders en preisertjes zal het er nog mooier uitzien.
Ik vind zelf de boomstammen wel meevallen zo in het hoge gras. In het echt liggen er ook van die woudreuzen aan de kant.

Leuk idee trouwens om zoiets kleins te bouwen.

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator

Hierbij de beloofde foto's van het diorama. Jammer genoeg niet tegen een mooie blauwe horizon maar (zoveel mogelijk) tegen een wit A4-tje als achtergrond terwijl het zonnetje er lekker op schijnt.

Afbeelding
Vandaag is de Rhätia aanwezig op het stoomfestival. De bewonderaars staan al klaar in de berm.

Afbeelding
Nog even een leuke foto maken van zowel een historische postbus als een stoomlok.

Afbeelding
Vanuit een ander perspectief, zo in het wild

Afbeelding
Maar niet iedereen is even geinteresseerd in het festival.

Zoals op de foto's te zien is er nog het een en ander aangepast aan het diorama. Zo heeft de bestrating nog een vervuilingskuur gehad en is de bus ook een beetje vuilig geworden. De preistertjes zijn toegevoegd en de steenlag bij het spoor is nu sterk vervuild en deels overwoekert met groenzooi. Een echt ongebruikt spoortje is het geworden (en dat was wel nodig want het vervuilde uiteinde lag spoortechnisch niet helemaal lekker). Ik moet eerlijk zijn het leeft nu wel een stuk meer dan voorheen. Het enige is dat dit landschapje een beetje erg vlak is voor een Zwitsers landschap (al hoewel, diep in de dalen van de Engadin ook vlakke stukken te vinden zijn, zeker rond de stations).

Inmiddels is de aansturing voor het lokje ook binnen (begrensde trafo van 6V en een zeer fijn regelbare snelheidsregelaar) en is ook de F4004 gearriveerd. Helemaal interessant voor achter de Rhätia en ook zeer historisch verantwoord (alles anno 1889, lees Club1889). Op naar het plannen van een nieuw projektje.

Robert

Ron

Bericht door Ron »

Robert,

Het is een mooie blikvanger geworden.

gr. Ron

Ik rommel maar wat aan!

Schachbrett

Hoi Ribert,

Die foto's met zonlicht blijven toch weergaloos,waar kennen we dat toch van. :?: ;)

Gr Chris

Gr Chris

Bahnfahren ist ÖBB!!!

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator

Tja, ik zou er eigenlijk een glas Calanda naast moeten zetten en een glaasje Valser, dan hadden we de sfeer helemaal goed te pakken gehad. Met dat zonnetje doet het Boppards aan. En dan kan ik nu eindelijk eens roepen, Chris landschap bouwen met je Mallnitzer-kadaver. Kan jij ook zon overgoten foto's gaan maken.

Robert

Schachbrett

Ja ja,ik ga meteen aan de gang. :D

Gr Chris

Gr Chris

Bahnfahren ist ÖBB!!!

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator

Nog een paar nieuwe foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Robert

Jos

Bericht door Jos »

Erg mooi geworden hoor Robert! Complimenten.

Groetjes,
Jos

H@Ns
N-spoor

Bericht door H@Ns »

Hallo,

Rob zal zijn Microdiorama tonen op ons N-Spoor Evenement.

Zondagmiddag zal hij er zijn, kan helaas niet eerder.

Tot in Lochem

Hans :D

https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
Plaats reactie