Fleischmann multimaus of profi boss

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
HHenkie

Fleischmann multimaus of profi boss

Bericht door HHenkie »

Hallo allemaal,

Ik ben Henkie bosman en nieuw op dit forum. En ik wil mijn baantje digitaal maken met de multimaus of de profi boss, kan iemand mij zeggen welke ik moet gaan aanschaffen. Voordelen en nadelen, dingen die je er mee kan doe en niet mee kan doen en prijzen. Over DCC etc.

alvast bedankt.

groeten Henkie.

Wim Ros

Re: Fleischmann multimaus of profi boss

Bericht door Wim Ros »

Met een Profi-Boss kun je een CV's lezen en schrijven. Verder is het een systeem op basis van LocoNet, wat ongekende mogelijkheden biedt.
Je kunt hier maximaal 15 tegelijkertijd mee laten rijden.

Met een Multi-Maus kun je alleen CV's schrijven, (Decoder programmeren) Dit is een systeem op basis van het XPressnet, en is in de uitbreidings mogelijkheden iets beperkter.

De prijzen ontlopen elkaar niet, en liggen rond de 100,-- voor een startset.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
HHenkie

Bericht door HHenkie »

Oke dank Wim Ros. Ik wil DCC om het via de pc en de hand te kunnen besturen, Ik vraag mij daarom af wat voor prijzen er aan zitten (alles in een, terugmeldingen ect.) dus.

Groet Henkie

Onderwerp starter
HHenkie

Bericht door HHenkie »

o ja,

Is er nog verschil tussen de multimaus van Roco en die van Fleischmann????

groeten Henkie

Ron

Bericht door Ron »

Alleen de kleur, voor de rest geen verschil.

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

Onderwerp starter
HHenkie

Bericht door HHenkie »

Ik bedoel dit:

Goert Henkie
Bijlagen
!B1+HlP!BGk~$(KGrHqZ,!joE)pmgyCHTBMgs(K,JB!~~_12.JPG
!B1+HlP!BGk~$(KGrHqZ,!joE)pmgyCHTBMgs(K,JB!~~_12.JPG (48.99 KiB) 6258 keer bekeken
!BzgqPngEWk~$(KGrHqR,!jgEw49-Sp1OBMWYbDqBmw~~_12.JPG
!BzgqPngEWk~$(KGrHqR,!jgEw49-Sp1OBMWYbDqBmw~~_12.JPG (35.78 KiB) 6258 keer bekeken

Onderwerp starter
HHenkie

Bericht door HHenkie »

Voor en achter of zo?????

Henkie

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Heh, die van mij ziet er ook zo uit als ik hem omdraai. ;)

Mvg

Wim.

Onderwerp starter
HHenkie

Bericht door HHenkie »

Ja sorry ik kam er net na het plaatsen van het bericht er achter dat het ledjes waren!!!!

En wat moet nou kopen pb of multi?????????

Groet Henkie

Onderwerp starter
HHenkie

Bericht door HHenkie »

Ik las dit op een wed site: [Wanneer u geen wisseldecoders van Roco of Fleischmann aangeschaft heeft, maar wel een Multimaus gebruikt, dan is het gebruik van wisseladressen 1 t/m 4 bij de wisseldecoders af te raden. Dit heeft te maken met de verschuiving van 4 in de adressen. Niet alle wisseldecoders kunnen goed overweg met de wisselsadressen 1 t/m 4 van de Multimaus. Hierdoor kan de wisseldecoder overstuur raken en in sommige gevallen echt defect raken zodat deze niet meer te gebruiken is.] Klop dit??? en welke kan ik wel aan schaffen en welke niet (verschil)????

Groeten Henkie

Matheus

Bericht door Matheus »

Hoi Henkie.

Rijdt al een tijdje met de multimuis met Br 78 op adres 3 ESu Locpilot Basic en deze is nog altijd niet ontploft.
Geloof niet altijd alle sprookjes.
Mvg.
Matheus.

spoor65

Bericht door spoor65 »

henkie,

De keus wat of je nu moet kopen, dat is natuurlijk geheel aan jou.
Ieder systeem heeft voor en nadelen,

Multimaus, zoals gezegt al genoemd door wim, kun je wel decoders mee programeren, maar niet mee uitlezen.
ProfiBoss kan dat wel.

daarnaast zul je voor beide systemen een extra interface nodig zijn om hem aan de pc te koppelen.
Voor beide kun je daarvoor trouwens terecht bij onze eigen Wim die jou hierboven al een antwoord gaf.
op zijn site rosoft kun je het 1 en ander vinden.

Wat je verder nodig bent aan extra componenten zoals terugmelders, bezetmelders, wisseldecoders enz, dat is natuurlijk niet zomaar even te zeggen.
Dat is namelijk geheel afhankelijk aan de grote van de door jou te bouwen baan, maar dit kun je in alle rust steeds uitbreiden voor zover je het nodig bent.

Mijn advies, lees ook de site van Wim eens goed door, daar zul je al veel antwoorden kunnen vinden.

Nog 1 ding om over na te denken, tenminste als ik in jouw schoenen zou staan op dit moment.
Hoe zit het met de ProfiBoss en zijn verdere mogelijkheden kwa uitbreiding in de toekomst,
dit met name omdat de ProfiBos is ontwikkeld toen Fleischmann nog niet onder de vlag van Roco was
en nu het wel in het zelfde concern zit als roco, er duidelijk is gekozen om verder te gaan met de multimaus/rocomotion optie door
het moeder bedrijf.
Heeft dit gevolgen voor de verdere ontwikkeling van het oude Twin-centre/locboss/ProfieBoss verhaal, word het wel verder ontwikkeld of blijft het staan zoals het nu is en is het uiteindelijk einde verhaal en zult je dan alleen nog kunnen uitbreiden met 2e hands sets van b.v. het twincentre.

Misschien dat Wim hier iets meer van weet, of iemand anders, die daar wat meer over kan vertellen?

Maar hoe het ook zei, het blijft jouw eigen keus welke je kiest, en met beide zul je uiteindelijk veel kunnen, en vooral, voor een betaalbaar bedrag, kennis kunnen maken met digitaal en langzaam alle (vele) mogelijkheden ontdekken en onder de knie krijgen.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

spoor65

Bericht door spoor65 »

HHenkie schreef:Ik las dit op een wed site: [Wanneer u geen wisseldecoders van Roco of Fleischmann aangeschaft heeft, maar wel een Multimaus gebruikt, dan is het gebruik van wisseladressen 1 t/m 4 bij de wisseldecoders af te raden. Dit heeft te maken met de verschuiving van 4 in de adressen. Niet alle wisseldecoders kunnen goed overweg met de wisselsadressen 1 t/m 4 van de Multimaus. Hierdoor kan de wisseldecoder overstuur raken en in sommige gevallen echt defect raken zodat deze niet meer te gebruiken is.] Klop dit??? en welke kan ik wel aan schaffen en welke niet (verschil)????

Groeten Henkie
Henk,

Geen enkel probleem, enige wat hier eigenlijk staat is, gebruik je roco/Fleischmann wisseldecoders dan kun je bewoon bij 1 beginnen.
gebruik je echter andere merken wisseldecoders, dan moet je alles ff 4 plaatsten opschuiven (decoder adres 1t/m4 gebruik je dus eigenlijk niet, maar gaat gewoon beginnen bij 5, 6, 7, 8 enz.)

Voor de rest zal het allemaal gewoon werken zolang je hier aan denkt, en kun je dus gerust andere wisseldecoders aankopen.

maar nogmaals, lees ook ff de site van Wim door, en vraag hem gerust om uitleg, als je daar iets niet snapt.
Lees ook verder topics over digitaal eens goed door, hier op de site, daar zul je al vele antwoorden kunnen vinden op jouw vragen.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

spoor65 schreef:

Nog 1 ding om over na te denken, tenminste als ik in jouw schoenen zou staan op dit moment.
Hoe zit het met de ProfiBoss en zijn verdere mogelijkheden kwa uitbreiding in de toekomst,
dit met name omdat de ProfiBos is ontwikkeld toen Fleischmann nog niet onder de vlag van Roco was
en nu het wel in het zelfde concern zit als roco, er duidelijk is gekozen om verder te gaan met de multimaus/rocomotion optie door
het moeder bedrijf.
Heeft dit gevolgen voor de verdere ontwikkeling van het oude Twin-centre/locboss/ProfieBoss verhaal, word het wel verder ontwikkeld of blijft het staan zoals het nu is en is het uiteindelijk einde verhaal en zult je dan alleen nog kunnen uitbreiden met 2e hands sets van b.v. het twincentre.

Misschien dat Wim hier iets meer van weet, of iemand anders, die daar wat meer over kan vertellen?
Dat is geen enkel probleem. De Profi-Boss is een systeem op basis van het LocoNet. De Profi-Boss kun je aansluiten op alle systemen met een LocoNet aansluiting. Dus ook op de nieuwe Intellibox II of op een Digtrax centrale, als je later besluit, dat je meer mogelijkheden wil hebben en dat is dan eigenlijk alleen meer treinen tegelijk wil laten rijden dan de 15 die je nu met de Profi-boss kunt opslaan in de slots.
De Intellibox II heeft een opslag ruimte voor 119 loks, zo ook de Digitrax Centrale.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
HHenkie

Bericht door HHenkie »

dank heren. ik kijk nog even verder op internet.

Henkie

Onderwerp starter
HHenkie

Bericht door HHenkie »

Welke van de twee heeft meer vormogen??????

Henkie

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Henk,

De Multi_Maus heeft een booster van 3A. Hiermee kun je in H0 4 treinen laten rijden. Met de oude trafo, met de nieuwe en huidige trafo 2 tot 3 treinen.

Met de bij de Profi-Boss geleverde trafo kun je in H0 2 tot 3 treinen laten rijden. Met een andere trafo bijvoorbeeld de Fleischmann 6811 kun je in H0 4 treinen laten rijden.

Bij de Profi-Boss kun je modulair een booster aansluiten op het LocoNet, er zijn boosters te kop die een vermogen kunnen leveren van 3A of van 6A.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
HHenkie

Bericht door HHenkie »

Hallo alle ik heb zondag de profi boss gekocht :!: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :!: :!: :!: dus nu maar afwachten 8-)
zaterdag ga ik waarschijnlijk een decoder kopen (beurs) en inbouwen (fleischman 7170).

gr. Henkie :D :D
Bijlagen
pbas.jpg
pbas.jpg (77.66 KiB) 5943 keer bekeken

Onderwerp starter
HHenkie

Bericht door HHenkie »

Wim,

zou ik deze voeding kunnen bouwen??????

http://www.floodland.nl/aim/info_grote_voeding_1.htm

Henkie

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

HHenkie,

Kan niet, en raad ik je ook ten zeerste af. Gewoon de voeding gebruiken die erbij zit. En later uitbreiden met en Booster en een daarbij passende trafo.

Mvg
Wim.

Plaats reactie