Pagina 1 van 2

slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 15 okt 2010 20:44
door boemel
Hallo ,

ik heb het volgende probleem , heb een deel van mijn baan klaar en aangesloten, maar mijn loc`s rijden zeer beroerd als ik ze met mijn MM laat rijden, sluit ik een analoge trafo aan dan rijden ze stuk voor stuk goed zonder horten en stoten zoals ze met de digitale spanning wel doen .
heb alle aansluitingen nogmaals gecontroleerd, maar dat zat goed.
weet het even niet meer.


Mvg Jan

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 16 okt 2010 08:23
door Michiel
Van hier uit is het een beetje koffiedik kijken, maar sommige decoders zijn erg gevoelig voor kleine spanningsonderbrekingen, en resetten zich tijdens het rijden, waardoor ze steeds opnieuw optrekken van snelhed 0.

Als dit het geval is, zou je het loopvlak van je sporen eens goed moeten schoonmaken, met een railblokje of met een doekje met wasbenzine. Hardnekkige vlekken (lijmresten of verf op het loopvlak) kan je met een houten schraper of spatel verwijderen. Maak meteen ook het loopvlak de wielen van je locomotieven schoon.

Heb je na deze grondige schoonmaakbeurt nog dit schokkerig rijgedag?

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 16 okt 2010 08:54
door Spar
boemel schreef:Hallo ,

ik heb het volgende probleem , heb een deel van mijn baan klaar en aangesloten, maar mijn loc`s rijden zeer beroerd als ik ze met mijn MM laat rijden, sluit ik een analoge trafo aan dan rijden ze stuk voor stuk goed zonder horten en stoten zoals ze met de digitale spanning wel doen .
heb alle aansluitingen nogmaals gecontroleerd, maar dat zat goed.
weet het even niet meer.


Mvg Jan
Hallo Jan,

Je zou in CV 29 de analoge ondersteuning uit kunnen schakelen dan kan je alleen nog digitaal rijden, dit voorkomt dat als je een stroompulsje krijgt de trein of wilt stoppen of wilt gaan rijden met korte schokjes.
Hier onder een cv29 calculator, kan je berekenen wel CV nummer je moet gebruiken.
http://www.2mm.org.uk/articles/cv29%20calculator.htm

Even nog wat regels over digitaal:
Hooft voeding draden vanaf je centrale 2 a 2 1/2 kwartdraad ( http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... pic=8973.0 ) het liefst rechte bij een smalle baan, een U vorm bij een brede baan, geen gesloten O maken.
Van de hooft draden naar de rails aan sluitingen met 0,75 kwartdraad.
Als je bezetmelders gebruikt dan met de zelfde maten werken.
Hoe dikker de bedrading hoe beter, bij te dunne draad kan kortsluiting niet gemeld worden en dan kan er wat gaan branden.
Ik heb al eerder gezegd dat hetgeen onder de baan niet minder belangrijk dan wat er op rijd. Dure treinen boven en prut eronder werkt niet of niet goed.
Stroom moet voldoende zijn, investeren in goede trafo,s met de goede voltage is van groot belang.
Baan aansluitingen met dun draad en veel wagons met lampjes kan ook storen op het rijgedrag van de decoder, stroom tekort.



M.v.g. Spar

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 16 okt 2010 09:56
door boemel
hallo , Michel

Mijn baan heb ik goed schoon gemaakt met zowel de railgum en wasbenzine.

Hallo , spar

Ik gebruik vanaf de rails dunne draad zo`n 10 cm lang en daarna dikker draad tot mijn bezetmelders die daarna door aan trafo gevoed worden.


Mvg jan

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 16 okt 2010 12:02
door Rob Fongers
Ik wil toch wel ff zeggen dat voor een ringleiding 0,5mm² meer als zat is.

Voor de aansluitingen vanaf je ringleiding naar je baan kan je volstaan miet 0,14mm²

Maar dit is niet aan de orde bij Jan. Het rijdt goed op analoog en digitaal niet.

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 16 okt 2010 13:50
door Wim Ros
boemel schreef: Ik gebruik vanaf de rails dunne draad zo`n 10 cm lang en daarna dikker draad tot mijn bezetmelders die daarna door aan trafo gevoed worden.
Mvg jan

Beste Jan,

Als jij digitaal rijd met een multi-maus, hoe kan het dan dat jij de bezetmelder met een normale trafo voed? Dat kan toch niet juist zijn is het wel? Als het anders is, wil je dan de juiste benamingen gebruiken, dit voorkomt verwarringen, en onnodige discussies.

Zit er perongeluk niet ergens een condensator in een aansluitrails? Dit heeft er namelijk alle schijn van dat dit het geval is.


Mvg
Wim.

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 16 okt 2010 15:05
door boemel
Hallo wim,

De trafo van de multimaus voedt via de bezetmelders de rails.

en er zit nergens nog een condensator in de rails .


Mvg Jan

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 16 okt 2010 15:31
door Spar
Hallo Jan,

Laten wij eens opnieuw beginnen, hoeveel treinen rijden/staan er bij jou op de rails + wagons met verlichting?
Hoeveel amp. in de voedingstrafo van je mm.

P.S. nog even over de bedrading.

Een voorbeeld: je heb een flatgebouw met 10 etages, deze wil je allen met water voorzien.
De loodgieter gebruikt hier alleen 15mm buis, hoeveel water denk je dat er boven komt!

Met stroom is dit precies hetzelfde, als je op alle plaatsen voldoende stroom wilt hebben dan zal je er voor moeten zorgen dat het er ook kan komen, het heeft natuurlijk te maken met hoe groot je baan is, en hoeveel treinen/wagons met licht er op staan. ( Wagons met led is beter voor digitaal.) gebruikt minder stroom.

Je kan altijd genoegen nemen met het minimale, maar zoals ik al eerder heb geschreven, heb je kortsluiting ergens op de baan, bijvoorbeeld op een wissel en de vertragingstijd door dunne draad is te lang, dan kan er iets kapot gaan.

Sterkte

Spar

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 16 okt 2010 19:31
door Rob Fongers
Spar schreef:Hallo Jan,

Laten wij eens opnieuw beginnen, hoeveel treinen rijden/staan er bij jou op de rails + wagons met verlichting?
Hoeveel amp. in de voedingstrafo van je mm.
Laat dit even rusten en begin met één trein Jan

Laat ook het verhaal van de bedrading buiten beschouwing want analoog werkt het dus wel en daar heb je maar 1,5A.

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 16 okt 2010 22:05
door Jos
Jan,

Hoe zitten de draadjes van de multimaus aan de rails? Klemmen? Gesoldeerd? Of een standaard rail met draadjes?

Groetjes,
Jos

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 17 okt 2010 09:05
door Spar
Laat dit even rusten en begin met één trein Jan

Laat ook het verhaal van de bedrading buiten beschouwing want analoog werkt het dus wel en daar heb je maar 1,5A.[/quote]

Hallo allen,

Het is hier de bedoeling om informatie te geven aan die er om vragen, als je het zelf niet goed weet, vertel dan niet dat het gene wat door andere word geschreven niet goed is. Het geen dat ik schrijf komt niet uit mijn hoge hoed, maar van grote fabrikanten die wereldwijd veel ervaring hebben.
Ik lees dat er informatie gegeven word door mensen die bij andere onderwerpen om hulp gevraagd word.
Ben je niet zeker van wat je denkt, breng dan een ander niet in verwarring.
Het is namelijk de bedoeling dat een ieder ervan kan leren, fouten maken doet iedereen, maar goede informatie inwinnen voorkomt veel.

Groetjes
Spar

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 17 okt 2010 10:11
door Jos
Als ik het goed begrijp moeten wij allemaal onze mond houden en ga jij het oplossen spar. Ik vind het best hoor, maar ik vind het wel jammer voor Jan, want de adviezen die jij geeft slaan echt nergens op.
Succes hoor Jan.

Groetjes,
Jos

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 17 okt 2010 11:17
door boemel
Hallo jongens,

Ik heb met de eigenaar van de treinenzaak hier gesproken en hij komt deze week een avond langs.
Dan gaan we alles vanaf het begin opnieuw controleren en de boel aan de gang zien te krijgen.

Mvg Jan

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 17 okt 2010 11:46
door Jos
Dat is nog eens service Jan!

Groetjes,
Jos

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 17 okt 2010 11:58
door boemel
hallo Jos,

hij zie ook , dat ik was nu zover dat hulp eigenlijk wel nodig was om verdere problemen te voorkomen .
En dat dit probleem ook demotiverend werkt.

Mvg Jan

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 17 okt 2010 12:36
door Wim Ros
Spar schreef:Laat dit even rusten en begin met één trein Jan

Laat ook het verhaal van de bedrading buiten beschouwing want analoog werkt het dus wel en daar heb je maar 1,5A.
Hallo allen,

Het is hier de bedoeling om informatie te geven aan die er om vragen, als je het zelf niet goed weet, vertel dan niet dat het gene wat door andere word geschreven niet goed is. Het geen dat ik schrijf komt niet uit mijn hoge hoed, maar van grote fabrikanten die wereldwijd veel ervaring hebben.
Ik lees dat er informatie gegeven word door mensen die bij andere onderwerpen om hulp gevraagd word.
Ben je niet zeker van wat je denkt, breng dan een ander niet in verwarring.
Het is namelijk de bedoeling dat een ieder ervan kan leren, fouten maken doet iedereen, maar goede informatie inwinnen voorkomt veel.

Groetjes
Spar
Zo dat noemen ze ook weleens hoog van de toren blazen. Of gewoon arrogant.

Ik zou zeggen Spar gewoon opzouten hier, in plaats van ons anoniem de les proberen te lezen. Zal het hier een stuk gezelliger maken, en er worden dan minder mensen tegen de haren ingestreken, en krijgen dan ook de juiste informatie, tenminste informatie waar ze iets aan hebben.

Geen vriendelijke groet.

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 17 okt 2010 12:40
door Wim Ros
boemel schreef:hallo Jos,

hij zie ook , dat ik was nu zover dat hulp eigenlijk wel nodig was om verdere problemen te voorkomen .
En dat dit probleem ook demotiverend werkt.

Mvg Jan
Beste Jan,

Als je echte hulp wil van iemand met verstand van zaken, kun je contact met mij opnemen. Als het nodig blijkt kom ik gewoon je ter plaatse helpen.

Mvg
Wim Ros (RoSoft)

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 17 okt 2010 17:24
door martinb
boemel schreef:Hallo jongens,

Ik heb met de eigenaar van de treinenzaak hier gesproken en hij komt deze week een avond langs.
Dan gaan we alles vanaf het begin opnieuw controleren en de boel aan de gang zien te krijgen.

Mvg Jan
Wow! Dat is pas service!!! Daar kunnen veel anderen een positief voorbeeld aan nemen. Super! :)

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 17 okt 2010 21:11
door spoor65
Wim Ros schreef:
Spar schreef:Laat dit even rusten en begin met één trein Jan

Laat ook het verhaal van de bedrading buiten beschouwing want analoog werkt het dus wel en daar heb je maar 1,5A.
Hallo allen,

Het is hier de bedoeling om informatie te geven aan die er om vragen, als je het zelf niet goed weet, vertel dan niet dat het gene wat door andere word geschreven niet goed is. Het geen dat ik schrijf komt niet uit mijn hoge hoed, maar van grote fabrikanten die wereldwijd veel ervaring hebben.
Ik lees dat er informatie gegeven word door mensen die bij andere onderwerpen om hulp gevraagd word.
Ben je niet zeker van wat je denkt, breng dan een ander niet in verwarring.
Het is namelijk de bedoeling dat een ieder ervan kan leren, fouten maken doet iedereen, maar goede informatie inwinnen voorkomt veel.

Groetjes
Spar
Zo dat noemen ze ook weleens hoog van de toren blazen. Of gewoon arrogant.

Ik zou zeggen Spar gewoon opzouten hier, in plaats van ons anoniem de les proberen te lezen. Zal het hier een stuk gezelliger maken, en er worden dan minder mensen tegen de haren ingestreken, en krijgen dan ook de juiste informatie, tenminste informatie waar ze iets aan hebben.

Geen vriendelijke groet.
H@ans zal het wel weer niet echt fijn vinden, bij voorbaat sorry daarvoor, en zal mij verder niet offtopic uitlaten,
behalve dat ik mij toch graag weer wil aansluiten bij de woorden van Wim.

Mvg

Freddy

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 17 okt 2010 22:06
door Wim Ros
Heren,

Nu terug naar het onderwerp.

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 17 okt 2010 22:49
door spoor65
:mrgreen:

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 17 okt 2010 23:49
door FidOo
Ik wil nog even wat verwarring recht zetten voor toekomstige lezers.

2,5 mm kwadraad gebruiken als voedingsdraad heeft niet zo heel veel zin.
1 omdat 1mm of 0,75mm draad al meer als genoeg is voor het amperage waar je hier mee te maken hebt (6 a 7 ampere).

2 spanningsval, bij lage spanningen en hoge stromen heb je snel te maken met spanningsverliezen. Ook dit is hier niet aan de orde omdat de stroom niet zodanig hoog is, of de afstand zodanig lang.

Daarnaast heeft de vergelijking met water en stroom echt geen poot om op te staan. Als ik 100 verdiepingen omhoog moet en ik gebruik daarvoor 0,75 mm dan komt het er echt wel. Alleen als er teveel stroom door de draad gaat smelt de draad. Maar dat gebeurt ook bij 1m dus ook onzin.

En voordat ik naar mn hoofd krijg dat ik niet weet waar ik het over heb.
Ik ben HBO afgestudeerd in elektro techniek. Daarnaast werk ik dagelijks met deze 2 factoren.

Daarnaast ben ik benieuwd welke fabrikant het af raad om de geleverde trafo NIET te gebruiken. Zoals wel eens eerder gesuggereerd.

Ps dit lost jouw probleem helaas niet op jan en ik hoop ook dat de winkeleigenaar snel een oplossing kan vinden, wat ik overigs echt geweldige service vind. Succes er mee!

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 18 okt 2010 06:39
door boemel
Hallo Joost,

die winkeleigenaar heeft in het verleden zelf een zeer grote HO-baan gehad , dus die weet echt wel waar hij over praat.

grz Jan

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 18 okt 2010 08:31
door Wim Ros
Jan, dat is geen garantie dat hij dan ook verstand heeft van de digitale techniek, hij is misschien wel erg goed in het bouwen van landschap. ;)
Maar het is in ieder geval een top service dat hij bij je langskomt. Hopelijk vind hij de oorzaak van je probleem. Persoonlijk denk ik dat je het niet moet zoeken op of onder de baan, maar meer in de lok en zijn decoder, temeer omdat het analoog wel goed gaat op de baan, en bij digitaal verandert de baan niet.

Mvg
Wim.

Re: slecht rijden van loc`s

Geplaatst: 18 okt 2010 10:22
door boemel
Hallo Wim,

Die baan was volledig digitaal, dus hij weet echt wel wat hij zegt .
Maar hij komt van de week langs en gaan ook de loc`s testen, hoewel ik betwijfel dat het daar aan ligt.

we zullen wel zie.

Mvg Jan