Pagina 1 van 2
Baanplan René
Geplaatst: 18 okt 2010 21:48
door René
Hallo allemaal. Ik ben René, 44 jaar jong en ben net begonnen met n-spoor zonder ervaring maar met gedrevenheid. Mijn andere hobby is het verzamelen van allerlei 1:18 auto's uit 1965-1973 maar dat ligt nu even stil.
Ik heb vorige week een nieuwe startset met multimaus in huis gehaald van Fleischmann met de BR140 en de BR86. Dat is een leuke set om mee te beginnen dacht ik zo. Heb mezelf de laatste maanden lekker ingelezen in de materie en heb wat baanplannen gemaakt met Trackplanner. Ik wil hier nu graag mijn laatste baanplan plaatsen om door iedereen te laten beoordelen. Ik hoop dat het goed overkomt. Ik heb het plan voor het plaatsen in 2-en gedeeld anders is het nogal breed.
Mijn doelstellingen voor de baan zijn als volgt: Geen R1-bochten, bereikbaarheid rails max ca. 80 cm, mooie lange stukken, een stukje rangeer en parkeermogelijkheid, een station met 3 perrons, zoveel mogelijk dubbelspoor en Duits heuvelland tijdperk III/IV. Verder wil ik Peco code 55 gaan leggen. Ik ga er vanuit dat het me een aantal jaren gaat kosten, maar wil er uiteindelijk wel een stuk of 8 treinen op hebben staan. De omtrek van de baan is noodgedwongen "getailleerd" in verband met twee schuiframen in het midden die ik nog moet kunnen bedienen
. De lengte is ongeveer 460 cm. Ik ben benieuwd naar de reacties.
Re: Baanplan René
Geplaatst: 18 okt 2010 22:26
door pk1966ma
Hoi
Mooi indrukwekkend ontwerp.
Ik zou alleen de keerlussen aan beide zijdes op de helix aansluiting geven.
zo creeer je nog meer rijmogelijkheden.
8 treinen kunnen er wel 40 worden op zo'n baan.
succes
peter
Re: Baanplan René
Geplaatst: 18 okt 2010 22:37
door walter
Beste Rene,
Niet dat ik nou een perfecte baanplanner ben, maar vanuit mijn perceptie zou ik me voor kunnen stellen dat er wellicht enige verbeterpunten kunnen zijn.
Allereerst is je keuze voor Peco code 55 een uitstekende keuze. Hou wel rekening met de wissels. Die hebben veel ruimte nodig. Gebruik je voor het leggen van je rais de sets Track-Setta??
Mijn commentaar:
Je station vind ik wel erg karig. Het is inderdaad beter om een klein station op een grote baan te hebben dan een groot station op een kleine baan, maar wellicht is er met een extra wissel nog iets meer levendigheid te creëren (pendelbaan?). Ook vind ik de hoogten nogal krap: 5 cm tussen de rails vind ik zelf niet ruim. Waarom niet een extra draai in de helixen??
Voorts mis ik eigenlijk ook een schaduwstation. Vooral met een hondebot (zoals in jouw geval) is een afwisseling van treinen erg belangrijk.
Tenslotte vind ik het aantal opstelsporen een beetje veel. Kan je er niet een paar weglaten en dan wat gebouwen of een draaischijf plaatsen?
Ik hoop dat je wat aan mijn opbouwende kritiek heb. Nogmaals: ik ben zelf ook geen goede ontwerper, maar soms zit je in een tunnelvisie en dan is het prettig als er iemand anders naar je ontwerp kijkt.
Groeten,
Walter
Re: Baanplan René
Geplaatst: 18 okt 2010 22:38
door René
Peter bedankt... heb er heel wat uren in zitten rekenen en passen/meten
Keerlus aansluiten op de helix is inderdaad een leuke suggestie. Ben als beginner nog wat terughoudend met wissels in overkapt gebied, maar technisch is het een leuke uitdaging en het verruimd de route-mogelijkheden behoorlijk. Zit ook te denken om een eventueel schaduwstation onder de baan al wel voor te bereiden met een mogelijke aansluiting. Maar die wil i nog niet direct meebouwen.
Re: Baanplan René
Geplaatst: 18 okt 2010 22:55
door René
Walter bedankt voor je reactie. Ja in een tunnelvisie kun je beter niet terecht komen vandaar dat ik graag kritiek wil hier
. Track Setta, zijn dat mallen om bochten vloeiend te leggen? Schaduwstation bereid ik wellicht voor. Inderdaad vrij karig station maar in een andere variant had ik er nog een spoor bijgelegd voor goederen bijvoorbeeld en kwam ik in de knoei met het plannen van een stationsgebouw. Extra wissels is op zich leuk maar dan lijkt het me dat er kortsluitingen gaan ontstaan en moet ik aan keerlusmodules, of zie ik dat verkeerd? Probleem met helixen is dat ze toch veel ruimte innnemen. 5 cm hoogte is vrij krap maar houdt de helix compact bij een max stijging van 3% in de buitenbocht. Misschien plan ik 'm wat langwerpiger om 1 cm tussenhoogte te winnen. Ik streef op zich naar 6 cm tussenruimte bij viaducten. Het opstelspoorgedeelte vind ik zelf ook wat massaal overkomen. Daar kan ik nog wel wat mee doen. Een draaischijf heb ik overwogen maar ben ik niet van plan te plaatsen.
Re: Baanplan René
Geplaatst: 19 okt 2010 08:57
door shoven
Nou, het begin is er René!
Wat opmerkingen n.a.v. wat er hier allemaal geschreven is: je hebt goede punten in je baan verwerkt en duidelijk gelet op waar anderen mee de mist in gingen.
Nog wat puntjes:
- Bij de rood resp. groen gestippelde bocht zie je al snel weer dezelfde trein terugkomen. Dat ben je heel snel zat denk ik.
- Al eerder gemeld: wat ga je doen met al die opstelsporen? Waar je rekening mee moet houden is hoeveel treinen er op je baan passen zonder dat het propvol staat. En dat zijn er niet zo veel. Als je wat meer treinen krijgt, staan die opstelsporen al snel vol en kun je af en toe 1 van de treinen op het opstelspoor uitwisselen/rangeren met een andere trein op de baan. Wil je dat?
- Aansluitend op het vorige punt: overweeg een schaduwstation. Dat draagt enorm bij aan de variatie in je treinenloop.
- Wees niet bang voor keerlussen. Daar zijn handige printjes voor verkrijgbaar. ik heb er ook 2 in de baan zitten en dat werkt prima (zodra je de draadjes goed hebt aangesloten ).
- TrackSetta zijn malletjes van Peco. Kijk hier maar eens.
- Doorrijhoogtes van een cm of 6 past prima. Ik heb hier zelf plm. 65mm en daar kunnen ze met panto's omhoog makkelijk onderdoor. Voor een realistische afwerking kun je nog op nproject.org de normbladen er eens op naslaan.
Re: Baanplan René
Geplaatst: 19 okt 2010 18:55
door René
Steven bedankt voor je opmerkingen. Het stuk met de opstelsporen ga ik wat uitdunnen. De locloodsen wil ik anders. Ik wil liefst ook daar een goederenstationnetje. Misschien zijn er suggesties? Geen draaischijf vooralsnog. De doorrijhoogtes ga ik optimaliseren tot minimaal 6 cm, liefst 6,5. Ik heb de helix al berekend op 6,5 cm doorijhoogte dus die ga ik vernieuwen in het baanplan. De helix zal wat langer worden maar dat scheelt gelukkig weinig qua verandering en het wordt dan veel beter bereikbaar bij ontsporingen. Keerlusprints laat ik nog even zitten. Ik heb er namelijk nog te weinig verstand van, maar ik hou het in gedachten. Tracksetta hou ik ook in gedachten. Ik ga me nog even goed inlezen op ervaringen met het aanleggen van flexrails. Ik ben vrij handig dus het leggen daarvan zie ik wel zitten. Met tracksetta heb je natuurlijk ook weer vaste stralen en ben juist gecharmeerd van het kunnen leggen zonder vast patroon. Een enorme passer zal er wel aan te pas moeten komen
). Een schaduwstation ga ik voorbereiden zodat ik die makkelijk inclusief neerwaartse helix kan bijbouwen als ik er klaar voor ben (misschien wel heel snel klaar voor
) Binnenkort hier een vernieuwd baanplan.
Re: Baanplan René
Geplaatst: 19 okt 2010 20:15
door shoven
René schreef:Met tracksetta heb je natuurlijk ook weer vaste stralen en ben juist gecharmeerd van het kunnen leggen zonder vast patroon. Een enorme passer zal er wel aan te pas moeten komen
). Een schaduwstation ga ik voorbereiden zodat ik die makkelijk inclusief neerwaartse helix kan bijbouwen als ik er klaar voor ben (misschien wel heel snel klaar voor
) Binnenkort hier een vernieuwd baanplan.
Een touwtje met een potlood was voor mij genoeg als passer, TrackSetta en andere malletjes beperken je allemaal weer tot hun systeem.
Een optie is nu vast wissels (of ruimte daarvoor) inbouwen die later naar een te bouwen schaduw station voeren.
Re: Baanplan René
Geplaatst: 19 okt 2010 20:51
door René
Ja stug touw zonder rek of een lat gebruiken
Ja het schaduwstation wil ik eventueel aansluiten op de groene keerlus rechts met ergens 1 of 2 wissels die dan voorlopig niet doorlopen. Ik ga nu even trackplanner openen om de baan aan te passen.
Re: Baanplan René
Geplaatst: 21 okt 2010 17:16
door René
Dit is het vernieuwde baanplan:
http://i1090.photobucket.com/albums/i37 ... lan15a.jpg
Nog steeds het hondenkluifprincipe. Nog steeds 2 keerlussen op de uiteinden dus, maar 1 keerlus is nu het schaduwstation geworden, daardoor is er een 3e helix bij moeten komen. Doorijhoogtes allemaal 6,5 cm of meer. Helixen groter gemaakt. Opstelplaats wat uitgedund. Een soort vrachtperron gepland waaromheen wat loodsen kunnen komen. Het totaal is wat meer op z'n plek gevallen denk ik. Het industriegedeelte links is het misschien nog niet helemaal en zou goed zijn om me eens te verdiepen in hoe zo'n vrachtstation er in werkelijkheid uitziet. Het schaduwstation heb ik zo ontworpen dat vanuit de onderbouw ik nog steeds in de helixen kan kruipen als het moet.
Zie hier het schaduwstation:
http://i1090.photobucket.com/albums/i37 ... chaduw.jpg
Ik hoor graag opmerkingen/kritische geluiden
Re: Baanplan René
Geplaatst: 21 okt 2010 21:30
door walter
Kijk,
Dat ziet er al een heel stuk beter uit!!! Pima!!
Maar toch nog 2 puntjes (of eigenlijk 3)ter overweging:
Aan de linker kant komt de zelfde trein de berg uit als die er in gaat. Wellicht 1 of 2 inhaalspoortjes (of wellicht nog een schaduwstation)??
In het bovenste spoor zit een kronkel aan de linker zijde. Ik ben bang dat het wellicht een onrustig effect geeft, dat geslinger. Misschien is een heel ruime boog wat rustiger?
Is het mogelijk om het schaduwstation zo te ontwerpen dat er alleen linker of rechter wissels gebruikt worden? Hierdoor zijn alle opstelsporen even lang.
Verder ziet het er prima uit. Ik wacht met smart op de eerste foto's.
Overigens schiet het me nu te binnen: Heb je al geprobeert om het (zichtbare) station te ontwerpen aan je bovenste spoor? Wellicht heb je dan iets meer ruimte. Okee, ik geef toe: ik gooi nu weer alles door de war. Sorry
Vind je trouwens dit ontwerp zelf ook niet beter dan je eerste??
Groeten,
Walter
Re: Baanplan René
Geplaatst: 21 okt 2010 22:16
door René
@ Walter. Bedankt voor je compliment en het meedenken! Ja ik vind dit plan een stuk beter, maar vooral technisch... visueel zijn de verschillen niet zo heel groot vind ik.
Jouw punten:
1. Kun je me uitleggen wat je bedoelt met 1 of 2 inhaalspoortjes? Waar zou je die kunnen plannen? Nog een schaduwstation zie ik niet zitten. Nu zijn er al 3 helixen en nog een helix wordt me te veel. De linker helix naar beneden toe verlengen zie ik niet als optie omdat ik er nog wel in wil kunnen kruipen van onderaf. Ik ben me bewust van het feit dat de trein uit dezelfde berg weer terugkomt op dezelfde baan, maar hij is redelijk lang in de tunnel, veel langer dan in het eerste ontwerp, dus mij zal het niet storen.
2. De kronkel in achterste spoor heb ik juist er in gemaakt voor de afwisseling. Dit spoor ligt best hoog en ik zie het voor me dat hij dan enigszins door de heuvels kronkelt, maar je hebt misschien wel gelijk. Ik vind dat moeilijk in te schatten. Bij het bouwen zal ik er op letten en is het nog wel aan te passen. Deze kronkels heb ik in Trackplanner kunnen leggen met de grootste straal die er in zit (76cm). Bij het bouwen met flexrails kan ik mooi zelf de boog bepalen.
3. Mijn eerste ontwerp voor het schaduwstation was zoals jij nu oppert, maar op die manier kwamen enkele sporen te dichtbij en onder de helixen te liggen en die wil ik van onderaf geheel vrijhouden om zonder moeite in te kunnen kruipen als het nodig is.
4. Station aan het bovenste spoor gaat in verband met de hoogte (+17) niet lukken denk ik. Ik heb verschillende opties bekeken en het huidige plan geeft de meeste ruimte voor de perrons en nog wat redelijk vlakke ruimte er omheen die ik hard nodig heb voor een stationsgebouw en een stadse scenery.
Re: Baanplan René
Geplaatst: 21 okt 2010 22:48
door walter
René schreef:@ Walter. Bedankt voor je compliment en het meedenken! Ja ik vind dit plan een stuk beter, maar vooral technisch... visueel zijn de verschillen niet zo heel groot vind ik.
Nu komt de grap: visueel zijn de verschillen levensgroot, omdat er een andere trein uit de tunnel komt. Dat komt door je schaduwstation!!
Jouw punten:
1. Kun je me uitleggen wat je bedoelt met 1 of 2 inhaalspoortjes? Waar zou je die kunnen plannen? Nog een schaduwstation zie ik niet zitten. Nu zijn er al 3 helixen en nog een helix wordt me te veel. De linker helix naar beneden toe verlengen zie ik niet als optie omdat ik er nog wel in wil kunnen kruipen van onderaf. Ik ben me bewust van het feit dat de trein uit dezelfde berg weer terugkomt op dezelfde baan, maar hij is redelijk lang in de tunnel, veel langer dan in het eerste ontwerp, dus mij zal het niet storen.
Je zou kunnen overwegen om (bijna) direct na de tunnelingang en voor de tunneluitgang (aan de linkerkant) 1 of 2 paar wissels te plaatsen. Desnoods met een grotere wisselhoek van 15 graden of meer (Fleischmann of Minitrix). Je kan dan 1 of 2 inhaalsporen aan de buitenkant om het doorlopende spoor leggen (dus eigenlijk een mini-schaduwstation).
2. De kronkel in achterste spoor heb ik juist er in gemaakt voor de afwisseling. Dit spoor ligt best hoog en ik zie het voor me dat hij dan enigszins door de heuvels kronkelt, maar je hebt misschien wel gelijk. Ik vind dat moeilijk in te schatten. Bij het bouwen zal ik er op letten en is het nog wel aan te passen. Deze kronkels heb ik in Trackplanner kunnen leggen met de grootste straal die er in zit (76cm). Bij het bouwen met flexrails kan ik mooi zelf de boog bepalen.
Ik heb hier 1 wijze raad voor
: uitproberen!! Als het niet bevalt, kan je het altijd nog veranderen!!
3. Mijn eerste ontwerp voor het schaduwstation was zoals jij nu oppert, maar op die manier kwamen enkele sporen te dichtbij en onder de helixen te liggen en die wil ik van onderaf geheel vrijhouden om zonder moeite in te kunnen kruipen als het nodig is.
Ok.
4. Station aan het bovenste spoor gaat in verband met de hoogte (+17) niet lukken denk ik. Ik heb verschillende opties bekeken en het huidige plan geeft de meeste ruimte voor de perrons en nog wat redelijk vlakke ruimte er omheen die ik hard nodig heb voor een stationsgebouw en een stadse scenery.
Dus mijn idee was zo gek nog niet
. En dat voor een treinenfreak zonder baan. Hahahaha, wat een bluf heb ik he? Maar ik bedoel het goed
.
Groeten,
Walter
Re: Baanplan René
Geplaatst: 21 okt 2010 23:09
door René
Walter, je mag dan geen baan hebben maar meedenken gaat je goed af
Je hebt gelijk, visueel een groot verschil als er een andere trein tevoorschijn komt! Ik begrijp nu je idee voor het inhaalspoor. Het zou kunnen als ik de linker helix 5 cm naar rechts en 5 cm naar voren opschuif, dan krijg ik rondom ruimte voor 1 extra lijntje buitenom. Zo ontstaat een manier om van trein te wisselen daar. Leuk idee!
Ik hou het in gedachten, maar ik ben beginner en wil het niet direct te ingewikkeld maken. Mogelijk reserveer ik de ruimte ervoor om het later alsnog te kunnen aanleggen. Nadeel is dat de berg dan ook weer iets naar voren komt en ik minder vlakte over hou voor het voorliggende industrieterrein/rangeerterrein.
Gr. René
Re: Baanplan René
Geplaatst: 21 okt 2010 23:21
door walter
Ja, als je de helix verplaatst, dan hou je inderdaad iets minder ruimte over voor je industrieterrein. Maar ik had begrepen dat je daar toch al over aan het dubben was.
Het blijft lastig hé, zo'n baanontwerp.
Sterkte dan maar.
Groeten,
Walter
Re: Baanplan René
Geplaatst: 21 okt 2010 23:24
door René
Ik zie trouwens ineens iets dat ik net nog niet zag... de lus om de linker helix hoeft niet om de helix heen maar kan er ook precies onder lopen, er zit namelijk 7 cm hoogte tussen! Twee lijnen is dus geen probleem qua ruimte. Helix hoeft niet verschoven te worden. Sterker nog: de helix kan nog iets naar achter. Alle ruimtewinst vooraan is meegenomen
Re: Baanplan René
Geplaatst: 21 okt 2010 23:27
door walter
Kijk.
Zo werkt het nou. Van het 1 komt het ander en voor je het weet heb je de oplossing.
Dus ik zou zeggen: Bouwen maar!!
Re: Baanplan René
Geplaatst: 21 okt 2010 23:34
door René
Kan haast niet wachten, maar ik moet eerst nog ruimte maken (en sparen) maar dat maakt het juist leuk. Over een paar maanden gaat de schop de grond in hoop ik
Re: Baanplan René
Geplaatst: 22 okt 2010 02:21
door walter
Beste René,
Ik dacht nog even na over je opstelsporen. Ik weet het, het is al 3 uur geweest, maar laten we het jeugdige enthousiasme noemen.
Volgens mij kan je daar 4 wissels uitsparen. Als je je cargo opstelspoor NIET oprijdt maar rechtdoor gaat, kom ik een wissel tegen en een wissel waar deze aanligt die volgens mij onnodig zijn. Een eindje verderop hetzelfde. Volgens mij is alleen de wissel aan het einde noodzakelijk. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Kijk er nog maar eens goed naar.
Wat mij ook stof tot nadenken gaf, maar daar moet je je vooral niks van aantrekken want het kan weer een probleem opleveren: je trein komt vanaf het station de opstelsporen binnen. Dan heb ik 2 vragen:
1: Hoe doe je dat met de locomotieven? Die ben je nu aan het opsluiten, tenzij je met de locs achter de trein rijdt. Nu durf ik het eigenlijk niet te zeggen, maar wat gebeurt er als je je opstelsporen spiegelt, zodat de trein achteruit de opstelsporen binnenkomt? Dus de aansluiting vanaf de hoofdbaan aan de linkerkant maakt inplaats aan de rechterkant?
en 2: Hoe kom ik nu vanaf de opstelsporen het snelste weer bij je station? Dat kan alleen door om te rijden door de tunnel. Ok. ik geef toe: ik draaf een beetje door nu, maar misschien een kleine eye-opener?
Sterkte (met zoveel goedbedoelde maar vervelende opmerkingen).
Groeten,
Walter
Re: Baanplan René
Geplaatst: 22 okt 2010 08:31
door FidOo
Rene ik heb er stiekem al in meezitten kijken, maar alle opmerkingen die ik had waren al geopperd.
Nu heb ik nog wel 2 dingetjes die ik niet kon terugvinden dus bij deze:
1) De helix rechtsboven kan een kwartslag gedraaid worden, daardoor ontstaat net iets meer zichtbaar spoor op de achtergrond. Lijkt mij een kleine ingreep.
2) Ik neem aan dat je deze baan digitaal wilt hebben. Dus dat meegenomen zou ik het volgende doen:
Plan in het station en bij het vracht/opstel gedeelte wat overloopwissels tussen het dubbelspoor.
Daarnaast zou ik het station minder statisch maken, dus de wissels niet exact evenwijdig aan elkaar plaatsen maar versprongen. Eventueel gebruik maken van engelse wissel die dan gelijk als overloopwissel dient naar het spoor in de tegengestelde richting.
Nu krijg je kortsluiting als je het traditioneel zou aansluiten, dus wat je dan doet is dat je over heel het station en de rest van de baan, de polen (nee niet die illigale vodkastokers) maar dus de spanning op dezelfde railstaven aansluit. Dan in de keerlussen neem je 2 kortsluitbeveiligingen op. Dit stelt echt niet zo veel voor.
Daarmee krijg je denk ik een nog meer natuurgetrouwere uitstraling op de baan.
Hopelijk is het duidelijk genoeg wat ik probeer te vertellen. (tis niet mijn sterkste kant om gedachten in woorden onder te brengen!)
Re: Baanplan René
Geplaatst: 22 okt 2010 20:13
door René
@Walter:
Hoi, je hebt weer goeie punten
walter schreef:Volgens mij kan je daar 4 wissels uitsparen. Als je je cargo opstelspoor NIET oprijdt maar rechtdoor gaat, kom ik een wissel tegen en een wissel waar deze aanligt die volgens mij onnodig zijn. Een eindje verderop hetzelfde. Volgens mij is alleen de wissel aan het einde noodzakelijk. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Kijk er nog maar eens goed naar.
Ja die 4 wissels die je noemt kunnen er uit, dat vind ik ook en dan is er nog genoeg beweging mogelijk voor een loc om treinen samen te stellen.
FidOo schreef:Hoe doe je dat met de locomotieven? Die ben je nu aan het opsluiten
Je hebt gelijk de loc moet wachten tot alle wagons geladen/gelost zijn om verder te kunnen. Wat dacht je d'r van om parallel aan het laad/losspoor een lijntje te maken waarop de loc over kan stappen om achteruit terug te keren naar de doorgaande banen?
De opstelsporen plan ik alleen voor goederentreinen. Ze kunnen over de parallelbaan achteruit om vervolgens het cargoperron in te rijden of een andere doorgaande route te nemen. Die hoeven niet perse naar het grote station waar in principe alleen personen in- en uitstappen.
Gr. René
Re: Baanplan René
Geplaatst: 22 okt 2010 20:40
door René
@ Joost
Hallo Joost, bedankt voor je opmerkingen
FidOo schreef:De helix rechtsboven kan een kwartslag gedraaid worden, daardoor ontstaat net iets meer zichtbaar spoor op de achtergrond.
Heel goed idee!! Had ik zelf nog niet opgemerkt, en dat heeft tevens het voordeel dat de berg achter het station iets naar rechts kan en er wat meer ruimte achter het station komt.
René schreef:Plan in het station en bij het vracht/opstel gedeelte wat overloopwissels tussen het dubbelspoor.
Daarnaast zou ik het station minder statisch maken, dus de wissels niet exact evenwijdig aan elkaar plaatsen maar versprongen. Eventueel gebruik maken van engelse wissel die dan gelijk als overloopwissel dient naar het spoor in de tegengestelde richting.
Nu krijg je kortsluiting als je het traditioneel zou aansluiten, dus wat je dan doet is dat je over heel het station en de rest van de baan, de polen (nee niet die illigale vodkastokers) maar dus de spanning op dezelfde railstaven aansluit. Dan in de keerlussen neem je 2 kortsluitbeveiligingen op. Dit stelt echt niet zo veel voor.
Ja de baan wordt digitaal. Het zweet breekt me uit als ik aan al die electronica en extra kastjes denk (cursus solderen staat gepland
) maar ik denk dat je gelijk hebt qua natuurgetrouwheid. Lees ik het goed dat al deze kortsluiting bij zowel het opstelspoor als bij het station kan worden opgelost met slechts 2 kortsluitbeveiligingen in de twee uiterste keerlussen? Klinkt niet zo ingrijpend dan. Kun je dan eventueel de baan evengoed nog in blokken verdelen? Want hoewel ik er (nog) niks van begrijp denk ik wel dat ik uiteindelijk aan Koploper + PC moet gaan.
Groet,
René
Re: Baanplan René
Geplaatst: 22 okt 2010 23:41
door René
Dit is het laatste plan na weer wat verbeteringen.
http://i1090.photobucket.com/albums/i37 ... lan15c.jpg
Groeten,
René
Re: Baanplan René
Geplaatst: 23 okt 2010 00:13
door walter
Beste René.
Zo gaat het goed. Het ziet er al veel beter uit.
Maar volgens mij kunnen er nog 2 wissels uit je rangeerspoor. Overigens hoeft de loc niet om te lopen. Je sluit hem namelijk niet op: als je aan komt rijden op je binnenkomende spoor (rechtuit) van je rangeerterrein, afkoppelt en vervolgens een rangeerloc (kort spoortje aanleggen) de goederenwagons naar het juiste spoor brengt. Zo zie je maar; niet elke raad is een goeie
.
Ik maak je lekker in de war.
Ik vind je voorgaande ontwerp van je rangeerterrein wat rustiger. Kijk er nog eens rustig naar. Mijns inziens is dit nog een puntje wat aandacht verdient.
Een goede keus: Koploper. Werkt perfect. En je kan er zoooooo veel mee....
Ik zou me er in eerste instantie geen zorgen over maken. Stap voor stap.
Succes. Het wordt een bar weekeind, dus lekker knutselweer.
Groeten,
Walter
Re: Baanplan René
Geplaatst: 23 okt 2010 14:57
door FidOo
Hey rene, geloof me een keerlus is echt niets spannend, bij wim ros kun je deze printjes kant en klaar kopen. alleen wat draden aansluiten en klaar. Er is hier genoeg kennis aanwezig om je te helpen met het aansluiten van deze printjes. Daarnaast als je digitaal gaat rijden neem ik aan dat je voor pc besturing gaat met deze baan? dan krijg je ook te maken met bezetmelders, en dat is praktisch het zelfde als een keerlus aansluiten.
Wat je nu hebt is in principe een grote ovaal. die in het midden samen geknepen is tot dubbelspoor.
Wat je dan zou krijgen als je het gedeelte tussen de lussen zou beschouwen als een enkelspoor is een echte hondebot.
dat betekend dat je zowel in de linker als rechterlus kortsluiting krijgt. Hier ga je de sporen isoleren van de rest en daar komt dan die geschakelde voeding via de keerlus print.
normaal heb je dus 2 printjes nodig. Alleen als we dit naar jouw baanplan vertalen heb jij in de linker lus een opstelspoor gemaakt in de berg. Dit houdt in dat je hier dus 2 keerlusprintjes moet gebruiken.
Ik zou hier echt voor kiezen, daar krijg je een veel realistischer beeld van op je baan.
Ik heb maar eens wat in paint lopen rotzooien, kijk maar eens wat je er van vind....
- spoorplan15c.jpg (49.25 KiB) 5525 keer bekeken