Decoder inbouw 'Zwarte Anna'
Geplaatst: 23 okt 2010 11:30
Ik was al een tijdje van plan om eigenhandig een decoder in een loc te bouwen,dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb op aanraden van iedereen natuurlijk een loc uitgekozen waar ruimte genoeg inzit en waar je overal een beetje redelijk bij kan komen.
NIET DUS,zo eigenwijs als ik ben het tegenovergestelde,de Flm.7000 (Zwarte Anna),ik heb het inbouwverslag van een duitse website afgehaald maar vertel het hier op mijn manier,met mijn eigen foto's.
Neem de kap eraf door de schroef aan de onderkant los te draaien.
Nu de kap eraf is zie je de motor en de twee rode spoeltjes.
Reinig eerst het motortje,deze haal je eraf door de twee schroefjes aan de achterzijde los te draaien.
De twee spoeltjes moeten eraf,dit doe je door de draadjes ervan los te solderen,voorzichtig want het platic onderstel smelt anders weg,ook de condensator die voor het tandwiel zit er tussen uit halen.
Voor dit locje gebruik ik de Tran DCX75 decoder,de draden kort je in tot er tussen de 4 en 5 cm draad aan de decoder vast blijft zitten,daarna plak je de decoder aan de binnenkant van de cabine tegen het dak met dubbelzijdig tape.
Dan ga je de draden aansluiten,voor je dat doet even goed kijken welke kleur waar word gesoldeerd,kijk liever een keer extra dat je zeker weet dat je goed zit en neem de tijd ervoor!
De gele en witte draad zijn voor verlichting,deze kan je dus afknippen omdat dit locje geen verlichting heeft,je kan ze ook laten zitten voor het geval je de decoder ergens anders voor wil gaan gebruiken of zelf verlichting erin gaat maken.
Oranje-motoraansluiting rechtsachter , Rood-wielencontact rechtsvoor , Grijs-motoraansluiting linksachter , Zwart-wielencontact linksvoor
Als alles goed vast zit begint de narigheid,de bedrading moet ook in de cabine omdat er nergens anders plek voor is.
Maar dan stuit je op het volgende probleem,de bedrading rust dan op het motortje en het ronddraaiende motoranker!!!!
Je moet dus een afdekking maken wat op het motortje komt te liggen,maar zorg er wel voor dat het anker vrij kan draaien,want deze komt iets boven de bovenkant van de motor uit.
Hier moet je dus creatief aan het werk,maar het kan wel met veel passen en meten.
Als je dat gedaan hebt kan de kap er weer op,maar kijk uit dat de bedrading niet tussen het onderstel en de motor klem komt te zitten,kans op draadbreuk!!
Dus met goed kijken en veel pielen lukt het wel.
Dan de cv's afstellen en rijden maar,tot het eerstvolgende wissel met kunstof puntstuk dan wel te verstaan,want dan stopt de pret.
Dat is dus het nadeel van een twee-assertje,maar ook daar heb ik een oplossing voor gemaakt in het onderwerp: Extra stroomafname door wagon.
NIET DUS,zo eigenwijs als ik ben het tegenovergestelde,de Flm.7000 (Zwarte Anna),ik heb het inbouwverslag van een duitse website afgehaald maar vertel het hier op mijn manier,met mijn eigen foto's.
Neem de kap eraf door de schroef aan de onderkant los te draaien.
Nu de kap eraf is zie je de motor en de twee rode spoeltjes.
Reinig eerst het motortje,deze haal je eraf door de twee schroefjes aan de achterzijde los te draaien.
De twee spoeltjes moeten eraf,dit doe je door de draadjes ervan los te solderen,voorzichtig want het platic onderstel smelt anders weg,ook de condensator die voor het tandwiel zit er tussen uit halen.
Voor dit locje gebruik ik de Tran DCX75 decoder,de draden kort je in tot er tussen de 4 en 5 cm draad aan de decoder vast blijft zitten,daarna plak je de decoder aan de binnenkant van de cabine tegen het dak met dubbelzijdig tape.
Dan ga je de draden aansluiten,voor je dat doet even goed kijken welke kleur waar word gesoldeerd,kijk liever een keer extra dat je zeker weet dat je goed zit en neem de tijd ervoor!
De gele en witte draad zijn voor verlichting,deze kan je dus afknippen omdat dit locje geen verlichting heeft,je kan ze ook laten zitten voor het geval je de decoder ergens anders voor wil gaan gebruiken of zelf verlichting erin gaat maken.
Oranje-motoraansluiting rechtsachter , Rood-wielencontact rechtsvoor , Grijs-motoraansluiting linksachter , Zwart-wielencontact linksvoor
Als alles goed vast zit begint de narigheid,de bedrading moet ook in de cabine omdat er nergens anders plek voor is.
Maar dan stuit je op het volgende probleem,de bedrading rust dan op het motortje en het ronddraaiende motoranker!!!!
Je moet dus een afdekking maken wat op het motortje komt te liggen,maar zorg er wel voor dat het anker vrij kan draaien,want deze komt iets boven de bovenkant van de motor uit.
Hier moet je dus creatief aan het werk,maar het kan wel met veel passen en meten.
Als je dat gedaan hebt kan de kap er weer op,maar kijk uit dat de bedrading niet tussen het onderstel en de motor klem komt te zitten,kans op draadbreuk!!
Dus met goed kijken en veel pielen lukt het wel.
Dan de cv's afstellen en rijden maar,tot het eerstvolgende wissel met kunstof puntstuk dan wel te verstaan,want dan stopt de pret.
Dat is dus het nadeel van een twee-assertje,maar ook daar heb ik een oplossing voor gemaakt in het onderwerp: Extra stroomafname door wagon.