Nico s eerste n-spoorbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
nico42

Nico s eerste n-spoorbaan

Bericht door nico42 »

Hallo allemaal,

Deze week kan ik een half afgebouwde spoorbaan ophalen van 2x1 meter en daar wil ik een L-stuk bij aanzetten en dan het bestaande spoor langer maken.

Ik zou er zo ie zo een keerlus in willen en een klimspiaraal maar eerst van de week de baan ophalen dan laar ik er foto s van zie aan jullie.

Ik heb al wel een mooie baan van internet gehaald deze lijkt me wel wat het is wel een foto.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden????
Afbeelding

dentheo

Re: Nico s eerste n-spoorbaan

Bericht door dentheo »

Lijkt mij een echte baan om te "rijden", niet om te stoppen. Ik zie geen enkel station .

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Ja inderdaad maar het is wel aan te passen het is alleen een idee van wat ik in mijn hoofd heb maar mocht je nog een idee hebben ik heb twee platen van 2x1 meter in bijv een L-vorm maar het mag ook 4x1 meter zijn.

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo allemaal,

Gisteravond zat ik op dit forum banen te zoeken en zag de baan van Steven en ik vind het ontwerp erg mooi dus niet om te " stelen" maar ik laat denk ik het gedeelte wat ik al heb bij het station liggen en maar de ring iets groter en heb het plan om in plaats van naar beneden met de helix naar boven te gaan (eigenwijs) en het "schaduwstation" boven de 0 baan te maken het plan is wel om de helix boven het spoor links te maken.
Afbeelding

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie er van vinden en aanvullingen zijn altijd welkom aangezien de meeste van jullie al meerdere banen hebben gebouwd ik ben hier ook om te leren.

shoven

Bericht door shoven »

Nou, als je door mijn baan bent geïnspireerd zal ik maar eens reageren.
En "stelen" mag gerust hoor, als je ermee geholpen bent vind ik het allemaal prima.

De diepte van je baan is 1m zie ik. Dat is wel op (en ik denk zelfs over) het randje. Ik ben zelf in versie 2 van de baan bewust teruggegaan naar 80cm, dan kun je overal goed bij, ook in de hoeken.
Als je kaarsrechte stukken langs de randen een beetje vermijdt, ziet het er veel natuurlijker en speelser uit.
Jouw plaatje ziet er uit als versie 1 van mijn baan. De plaats van de helix was een van de redenen waarom ik de boel heb afgebroken en opnieuw heb gemaakt. Maar als je het goed doet kan dit, let erop dat het vaak ruimte kost. Kijk ook eens in de 2e helft van mijn draadje, daar zie je wat ik allemaal nog veranderd heb.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo Steven ik zal een kijken of ik het geheel smaller kan maken en ik weet dat de helix veel ruimte in neemt maar ik wil toch eens kijken of ik hem niet links al boven het dubbele spoor uit kan laten komen dat scheelt alweer een 30 cm.

Wel leuk dat ik je ontwerp mag stelen :lol: :lol: :lol: en zal even bij je terugkijken.

Gr van Nico en bedankt.

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo allemaal,

Ik ben vanmiddag aan het slopen geweest omdat een gedeelte van de baan niet zo was als ik wil ik laat de sporen die er nu liggen well iggen die liggen mooi zo.
Als ik morgen tijd heb ga ik beginnen met de opbouw en Henry ik heb de baan toch opgehaald en alle locs lopen als een zonnetje.

Ik kreeg er ook nog nieuwe rails bij en de oude die ik over heb ga ik weer gebruiken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk dat de oude eigenaar dit niet ziet :lol: :lol: :lol:

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo allemaal,

Ik ben al een paar weken aan het kijken hoe jullie een klimspiraal hebben gemaakt, en ik vind het best een uitdaging en vanmiddag ben ik begonnen met een klimspiraal van 60x70cm.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zag er toch wel tegenop om zoiets te maken maar na advies aan jullie te hebben gevraagt toch maar een poging wagen.
Vanavond wil ik bij mijn vader een dremel halen om de flexrails op maat te kunnen maken dan kan ik de rails gaan leggen en de lucht in gaan.

Steven ook bedankt voor je berekeningen etc ;)

shoven

Bericht door shoven »

Graag gedaan Nico. Het begin is er zo te zien. Laat de foto's maar komen!
Enne... heel veel testrijden tijdens de bouw. :ugeek:

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Nou het begin is er ik moet nog wel als de tweede laag in de rails zit de eerste laag testen en alles goed op hoogte stellen ben blij dat ik in 1 avond zo ver ben gekomen alleen de flexrails op maat maken is wel even prutsen in het begin maar na een paar uur ging het al wat beter dankzij de dremel van mijn vader ideaal zo n ding :D
Afbeelding

Het geheel is nog wat scheef allemaal maar dat komt morgen wel goed ;)

Hookies

Bericht door Hookies »

Is het wel voldoende om maar vier draadeinden - ook nog eens allemaal aan de buitenzijde - te gebruiken?

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Michiel

Bericht door Michiel »

Hoi Martin,

mij lijkt de stevigheid en de stijfheid van de constructie met 4 draadstangen geen probleem. En mocht het nodig zijn, dan kan met een extra boord de stijfheid van de overhangende bogen opgevoerd worden.

Mijn zorg gaat naar de steilheid van de helix. Er worden krappe bochten gebruikt (R1 en R2 schat ik). Ik heb een voorgevoel dat Nico met plankjes onder het rijvlak op de proppen gaat komen op de aansluiting van de secties door te voeren. Daardoor beperk je de doorrijhoogte, en kan de helix niet optimaal ingesteld worden. Ik zou een andere oplossing zoeken, maar mijn vermoeden in voorlopig speculatief, en laat Nico rustig verder knutsel... ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

shoven

Bericht door shoven »

Je zou aan de binnenzijde nog wat draadeinden kunnen plaatsen, of met steunlatjes/strips kunnen werken. Zelf heb ik er 12 gebruikt, M10 (of M8?). OK, is wat overkill maar maakt het wel heel stevig en makkelijk te verplaatsen.
Maar ik ben net als Michiel vooral nieuwsgiering naar de toegepaste bogen. Als ik het goed heb begrepen is dit flex en is het ding 60 cm breed. Dus dan zou je beide bogen (binnen & buiten) ruimer dan R2 kunnen leggen. Maar als ik op de foto kijk wordt 60 cm niet gehaald, wat gevolgen heeft voor je boogstralen en hellingen.

Nico, heb je dit uit een standaard plaat van 61cm breed gemaakt? En hoeveel effectieve breedte hou je over?
De draden aan de onderzijde kun je met Ductape o.i.d. vastplakken, dat kost je weinig doorrijhoogte. I.p.v. plankjes aan de onderzijde kun je ook metalen strips gebruiken, die zijn een stuk dunner.
Mijn advies is wel om met al je locs (in elk geval de grootste/hoogste/lastigste) te testen of dit goed werkt. Een grote stomer of een Class 66 zijn zeer geschikt als proefkonijn. De BR101 is ook een bekende lastpak.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo beiden,

Ik snap wel wat jullie bedoelen maar de loc fluit omhoog als een zonnetje ik heb wel de binnenste baan laten vervallen en ga enkel sporig omhoog en naar beneden.
Afbeelding

Het spoor is 47cm van hart spoor naar hart spoor en deze loc loopt prima omhoog en is momenteel de grootste die ik heb.............

Ik snap wel wat jullie bedoelen dat de bochten te krap zijn............????

Michiel

Bericht door Michiel »

Hallo Nico,

probeer ook een de helling op te komen met een reële sleep achter je loc, iets van anderhalve meter of zo. Want een losse lok haalt waarschijnlijk ook een helling van 10%. ;)

Als je boog een straal heeft van 25cm of groter, dan zou je geen problemen mogen verwachten op dat vlak. Kleiner dan 20cm is echt af te raden, (behalve voor lokale lijntjes met kort materieel).

In elk geval ben je goed bezig!

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

shoven

Bericht door shoven »

47cm is net iets boven R2, dus dat zou moeten kunnen.
Maar waarom enkelsporig? Gaat dat niet tot opstoppingen leiden bij de ingang van je helix?
Als je het binnenspoor alsnog aanlegt kom je daar uit op een straal van plm. 20cm. Is wat krap maar als de locs (en rijtuigen!) er door komen (en elkaar kunnen passeren!) is het goed. Helling is daar minder spannend omdat je (als het goed is) in het binnenste spoor daalt. De ruimte is er zo te zien.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

shoven

Bericht door shoven »

Michiel schreef:probeer ook een de helling op te komen met een reële sleep achter je loc, iets van anderhalve meter of zo. Want een losse lok haalt waarschijnlijk ook een helling van 10%. ;)
Ja klopt. Een Klaas zonder ASB's komt bij mij in de kleine helix makkelijk boven, met 8 niet eens zo zware kolenwagens erachter geeft hij het op. Let vooral op het gewicht van de sleep: er is nogal wat verschil in gewicht bij wagonnetjes...

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Ik vind het erg sympathiek dat jullie met me meedenken ik heb algelopen twee weken jullie bouwverhalen gelezen en ik weet dat des te ruimer des te beter alleen op de baan die ik nu heb 2x1 meter komen toch geen treinen te rijden van 1.5 meter.

Ik ga zo een aantal wagonnen erachter gooien kijken wat hij dan doet :P

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo allemaal,

Ik moest wel lachen maar de klimspiraal is even van de baan :mrgreen: ik moet mij eerst even goed verdiepen hoe ik goed de flexrails kan leggen dat lukt me nog niet goed het zal toch wel een kwestie zijn van veel doen dus ales jullie nog tips voor mij hebben heel erg graag.

Het probleem wat ik heb is in de bochten de flexrails aan elkaar krijgen ik denk dat door de krappe bochten er teveel spanning op staat???
Een gedeelte van de baan van de vorige eigenaar wat nog ligt daar zitten 2 stukken wel netjes aan elkaar in de bochten maar dit zijn denk ik R4 of R5 bochten.

Als jullie tips hebben voor mij heel erg graag ;)

Michiel

Bericht door Michiel »

Hallo Nico,

in verband met de flex-rails in bochten zijn er 2 methodes: omzeilen of de confrontatie! :D

1 - omzeilen: je zorgt ervoor dat de raillasjes van de flex-sporen steeds in het rechte stuk uitkomen. Flex op maat zagen en dus het probleem omzeilen.

2 - de confrontatie: er zijn een aantal methodes, maar perfect krijgen is haast onmogelijk. Tegenwoordig rijg ik de flex-rails aan elkaar. Dit houdt in dat ik een flex-spoor leg tot op 10cm van het uiteinde (bocht of niet). Dan soldeer ik het volgende stuk flex-spoor aan het vrije uiteinde, en ga door met het op de plaats leggen van de rails. Het is wat voorzichtig wringen, maar uiteindelijk heb je haast geen enkele knik bij de overgang. De blokindeling en het door slijpen van een spoorstaaf doe ik bij voorkeur in een recht stuk. Als het niet ander kan, lijm ik eerst met secondelijm de rails vast in de biels, en slijp dan pas door. Om de paar meter slijp ik het spoor langs beide zijde door om spoorspatting te voorkomen. Dit natuurlijk op een recht stuk.

Bon, dat is een hele boterham, maar dat is de techniek dat mij het beste ligt. Anderen zullen weer zweren bij een andere methode. Ieder zijn ding, zolang je maar plezier hebt met je hobby, en tevreden bent met wat je doet, is alles prima.

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo Michiel,

Ik had al wel veel gelezen op internet over flexrails leggen en ieder doet het op zijn eigen manier maar zoals jij het uitlegt zou het ook kunnen alleen op de rechte stukken de rails aan elkaar maken want gister op de helix met bochten van 47 cm wat een ge....... :(

Ik heb normaal best veel geduld maar dit vond ik niet leuk meer er stond zoveel spanning op en je tip met secondenlijm zal ik ook in gedachten houden dat is een goede tip.

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Ik heb het zelf ook gesoldeert en vind dat best fijn werken. Ik soldeer de nieuwe delen eerst vast op de raillassen en buig dan het traject verder.

gaat goed

shoven

Bericht door shoven »

Ook bij solderen wil het in de bocht nog wel eens knikken. Probeer als het kan je verbindingen op de rechte stukken te maken. En als het in de bocht knikt kun je het wat in het gareel dwingen met een klein spijkertje of schroefje naast de rails.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Als flexrails buigt krijg je een stukje spoorstaaf aan de binnenbocht wat je normaliter wegdremelt, kan je dit stukje niet doorschuiven in de railbedding van de volgende flexrails, zodat je een asymetrische railovergang hebt. Zou dat de kans op knikken ook niet verminderen?

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Kijk aan jullie heb ik wat alles word nu wel wat duidelijker zo ik wist wel waarom het zo n beetje niet wou lukken maar nu met jullie tips ;)

Plaats reactie