Tomix onderstellen inbouwen in 3D geprinte bodemplaten
Geplaatst: 08 dec 2010 16:21
N.a.v een vraag in het draadje over de plan U geprint in 3D het volgende verhaaltje over de inbouw van Tomix onderstellen.
Geschikt voor de modellen van Frits zijn de onderstellen TM02, TM03 en TM04.
Allereerst: ga er goed voor zitten met voldoende licht en geen storende factoren zoals herrie e.d.
Op deze foto het onderstel van een Tomix van de onderkant gezien. Het klepje wat de wielen en asjes op zijn plaats houdt, moet verwijderd worden door aan alle vier de zijden het klepje iets naar buiten te buigen (zie de rode pijlen op de foto). Let op, dit gaat behoorlijk strak en de kans dat het klepje weer terugschiet is groot. Eventueel zou je er een sateprikker oid tussen kunnen steken om dit te voorkomen. Pas op: zodra het dekseltje los is, kunnen de onderdeeltjes er uit vallen.
Dit is dan het resultaat:
En je kunt de onderdelen eruit halen.
Dan is het tijd om het motortje los te halen. Op de foto geven de twee rode pijlen de lipjes aan waar het motortje mee vast zit geklemd in het frame. Aan de andere zijde heb je ook twee lipjes. Door het frame aan beide zijden naar buiten te buigen, kun je het motortje verwijderen. Let op: het aandrijfasje van de motor zit los en raakt gemakkelijk zoek. Hierna kun je het motortje uit zijn houder halen. Daarna neem je het bovenste stuk van het draaistel uit de bodemplaat van de Tomix.
Als het goed is heb je dan deze onderdelen voor je liggen die we gaan gebruiken voor de bodemplaten van Frits:
Voordat we iets gaan monteren gaan we eerst de soldeerpunten waar de draadjes aan de stroomafnemers en de motor komen kaalschuren. Dit kan met een dremelslijpschijfje of een stukje schuurpapier. De soldeer zal dan beter hechten.
Van de beide stroomafnemers moet het bovenste lipje worden kaal geschuurd.
Van de motor moeten beide lipjes die aan de achterzijde eruit steken ook worden kaalgeschuurd.
Als dit klaar is pak je de bodemplaat en steek je van bovenaf het draaistel in de uitsparing. Doe dit zo dat het gat van het aandrijfasje richting de motoruitsparing wijst. Hou je duim hierop en draai dan de bodemplaat ondersteboven en doe de tandwieltjes, asjes en stroomafnemers weer op hun plek en druk het dekseltje op de juiste manier vast (de nokjes zijn aan de uiteinden anders om verwisseling te voorkomen).
Uiteindelijk is dan dit het resultaat:
Dan kun je de draden vastsolderen en zo een rijdende trein ervan maken.
De stroomafnemers zou je iets naar binnen kunnen buigen (minimaal) zodat de stroomafname verbeterd wordt.
Dit is de manier zoals ik het doe en wie het nadoet: alles is op eigen risico!
mvg Bouwe
Geschikt voor de modellen van Frits zijn de onderstellen TM02, TM03 en TM04.
Allereerst: ga er goed voor zitten met voldoende licht en geen storende factoren zoals herrie e.d.
Op deze foto het onderstel van een Tomix van de onderkant gezien. Het klepje wat de wielen en asjes op zijn plaats houdt, moet verwijderd worden door aan alle vier de zijden het klepje iets naar buiten te buigen (zie de rode pijlen op de foto). Let op, dit gaat behoorlijk strak en de kans dat het klepje weer terugschiet is groot. Eventueel zou je er een sateprikker oid tussen kunnen steken om dit te voorkomen. Pas op: zodra het dekseltje los is, kunnen de onderdeeltjes er uit vallen.
Dit is dan het resultaat:
En je kunt de onderdelen eruit halen.
Dan is het tijd om het motortje los te halen. Op de foto geven de twee rode pijlen de lipjes aan waar het motortje mee vast zit geklemd in het frame. Aan de andere zijde heb je ook twee lipjes. Door het frame aan beide zijden naar buiten te buigen, kun je het motortje verwijderen. Let op: het aandrijfasje van de motor zit los en raakt gemakkelijk zoek. Hierna kun je het motortje uit zijn houder halen. Daarna neem je het bovenste stuk van het draaistel uit de bodemplaat van de Tomix.
Als het goed is heb je dan deze onderdelen voor je liggen die we gaan gebruiken voor de bodemplaten van Frits:
Voordat we iets gaan monteren gaan we eerst de soldeerpunten waar de draadjes aan de stroomafnemers en de motor komen kaalschuren. Dit kan met een dremelslijpschijfje of een stukje schuurpapier. De soldeer zal dan beter hechten.
Van de beide stroomafnemers moet het bovenste lipje worden kaal geschuurd.
Van de motor moeten beide lipjes die aan de achterzijde eruit steken ook worden kaalgeschuurd.
Als dit klaar is pak je de bodemplaat en steek je van bovenaf het draaistel in de uitsparing. Doe dit zo dat het gat van het aandrijfasje richting de motoruitsparing wijst. Hou je duim hierop en draai dan de bodemplaat ondersteboven en doe de tandwieltjes, asjes en stroomafnemers weer op hun plek en druk het dekseltje op de juiste manier vast (de nokjes zijn aan de uiteinden anders om verwisseling te voorkomen).
Uiteindelijk is dan dit het resultaat:
Dan kun je de draden vastsolderen en zo een rijdende trein ervan maken.
De stroomafnemers zou je iets naar binnen kunnen buigen (minimaal) zodat de stroomafname verbeterd wordt.
Dit is de manier zoals ik het doe en wie het nadoet: alles is op eigen risico!
mvg Bouwe