Snelheid digitale trein

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Sandor

Snelheid digitale trein

Bericht door Sandor »

Ik ben een beginner en heb 2 dcc-loks op mijn baan rijden en deze wordt aangestuurd door een fleismann lok-bos nr.6865
Nu valt de snelheid van de treinen erg terug. Dit terwijl de rangeersnelheid is uitgeschakeld.
Mijn vraag is deze, wat kan ik hieraan doen.

Wim Ros

Re: Snelheid digitale trein

Bericht door Wim Ros »

Booster aanschaffen, de profi-boss heeft net genoeg energie om 1 lokje te laten rijden.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
Sandor

Bericht door Sandor »

Bedankt voor je snelle reactie!
Sandor

baantje

Bericht door baantje »

hier bij een link voor het berekenen van schaalsnelheid:
http://users.telenet.be/annette-guy/model/treinSnelheid.htm

Wimpie

Bericht door Wimpie »

Mooie link baantje.

Ik heb ook al mijn 40 loc's geijkt maar toch heb ik de indruk dat ze allemaal niet de juiste snelheid rijden die ik heb aangegeven in het blok.

Dit valt des te meer op bij mijn tijdelijke paradebaan.

Ik heb een 70VA trafo voor mijn IB hangen.

Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Wim,

Heel belangrijk is dat je de juiste lengte van de bloksectie invoert. Indien deze onjuist is kunnen er grote afwijkingen ontstaan. In koploper is de sectie binnenkomst Melder 1 en + de complete tussensectie tot melder 2, de te meten afstand. Andersom binnenkomst Melder 2 + de complete tussensectie tot melder 1.

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

dentheo

Bericht door dentheo »

Wimpie schreef:
Ik heb ook al mijn 40 loc's geijkt maar toch heb ik de indruk dat ze allemaal niet de juiste snelheid rijden die ik heb aangegeven in het blok.
In het overzicht laat koploper zien welke snelheid de lok rijdt en waarom: lokbeperking, treintype beperking, blokbeperking gemiddelde snelheid , bedoel je dat ?
Of bedoel je dat de snelheid tussen de loks zeer verschillend is in hetzelfde blok met zelfde treintype ?

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

dentheo

Bericht door dentheo »

R Fongers schreef:Wim,

Heel belangrijk is dat je de juiste lengte van de bloksectie invoert. Indien deze onjuist is kunnen er grote afwijkingen ontstaan. In koploper is de sectie binnenkomst Melder 1 en + de complete tussensectie tot melder 2, de te meten afstand. Andersom binnenkomst Melder 2 + de complete tussensectie tot melder 1.
Ron,
Als er daarin een fout zit zijn volgens mij alle loks fout geijkt, maar onderling geen verschillen .

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Rob Fongers

Zeg maar Rob hoor Theo ;) ;)

Maar dat is juist. Maar je weet ook dat het bij de een meer opvalt als de andere

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Wimpie

Bericht door Wimpie »

Rob,

Ik heb als volgt mijn loc's geijkt:

Ik heb 2 remmelders opgegeven in koploper van 19 cm, hiertussen ligt nog een binnenkomstmelder van 91 cm.
Als meetlengte heb ik in koploper de lengte van de binnenkomstmelder opgegeven, dus 91 cm.

Dit lijkt mij in orde.

Als ik het toch fout zou hebben gedaan zouden toch alle loc's dezelfde snelheid moeten rijden (mits ze natuurlijk niet de snelheid kunnen halen die het betreffende blok maximaal mag hebben). Zoals Theo al aangaf.

gr.

Wim

Wim
Januari 2010

dentheo

Bericht door dentheo »

Spijtig...bijna juist .
Koploper ijkt op het bezet "worden" van de twee buitenste bezetmelders.
De afstand die de trein aflegt tussen het "bezet worden" van de eerste en de laatste is 19 +91.
Snelheden zijn +- 20 % lager dan koploper "denkt te weten" uit het ijken.

Uw observatie dat ze te traag rijden kan dus kloppen.

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Wimpie

Bericht door Wimpie »

Uhm,

Dit houdt dus in dat alle loc's opnieuw geijkt moeten worden.

Wat mij wel opviel tijdens het ijken dat bij de ijkmethode heen en weer de snelheid vooruit langzamer was dan de snelheid achteruit.
In koploper heb ik dus aangegeven alleen te ijken op de snelheid vooruit (dus niet heen en weer of het gemiddelde).

Moet ik hier nog wat aanpassen voor ik opnieuw ga ijken?

Wim

Wim
Januari 2010

Rob Fongers

Uit de helpfile van Koploper schreef:
Snelheid ijken
Om de snelheden te kunnen ijken is het noodzakelijk dat je ergens op je baan een ijkspoor hebt volgens de onderstaande situatie:

---------------A1--(1.01)--A2------------(1.02)-------------------B1--(1.03)--B2-----------------

De afstand van A1 tot B1 dient gelijk te zijn aan de afstand van A2 tot B2. Deze afstand, de schaal, en de nummers van beide ijkbezetmelders moet eerst worden vastgelegd in de "instellingen per database" op het tabblad "snelheid".

Het stuk tussen de ijk-bezetmelders mag een (andere) bezetmelder bevatten maar dat is niet van invloed op de meting . Als het ijkspoor geen deel uit maakt van een bestaande baan, dient het gehele ijkspoor gevoed te worden door een centrale eenheid.

Een voorbeeld zou kunnen zijn:
ijkmelder 1 = (1.01) tussen liggende melder = (1.02) en ijkmelder 2 = (1.03)
Als adviesafstand in schaal N geldt ongeveer 70 tot 100 centimeter tussen de bezetmelders 1 en 2, en aan weerszijde van de bezetmelders dienen voldoende rails te liggen omdat de te ijken locomotief doorrijdt totdat de laatst gepasseerde ijk-bezetmelder ( 1 of 2 ) 2 seconden vrij is. De lengte van de uitloopstukken is afhankelijk van de snelheid waarmee geijkt wordt.

Bij hoge snelheid is meer rails nodig dan bij lage snelheid. Stel dat proefondervindelijk vast.

Het is mogelijk om handmatig schaalsnelheden in te geven, hiervoor is het NIET noodzakelijk dat de centrale eenheid is aangesloten, echter wanneer je de automatische snelheidsmeting wil activeren is het WEL noodzakelijk dat de centrale eenheid aanstaat en er tijdens het meten geen andere treinen rijden.
Over de optische afwijkingen doe ik geen uitspraak want dat is o.a. gerelateerd aan de zienswijze van de persoon. De normale procedure is dat de meting begint op A1 dus de eerste detectie van het voorste wiel en eindigt op B1 of omgekeerd op B2 Start en A2 Einde. Hier speelt dus de lengte van de loc geen rol. Van de afwijkingen welke kunnen ontstaan en de uitwerking daarvan heb ik geen idee.

Grtzz Rob

dentheo

Bericht door dentheo »

[quote="Wimpie"
Wat mij wel opviel tijdens het ijken dat bij de ijkmethode heen en weer de snelheid vooruit langzamer was dan de snelheid achteruit.
In koploper heb ik dus aangegeven alleen te ijken op de snelheid vooruit (dus niet heen en weer of het gemiddelde).
[/quote]

Er zijn weinig loks die vooruit en achteruit op dezelfde snelheid rijden.
Afwijkingen van 10% zijn niet "abnormaal". bv vooruit 88 terug 80 geeft gemiddeld 84.
Ik heb gemiddeld gekozen omdat voor en achteruit ijken niet bestaat in Koploper.

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Rob Fongers

Theo,

Je kan de snelheid wel gelijk krijgen in een DCC decoder. Dat is een betere methode als een gemiddelde te nemen. Kost wat meer tijd echter als je dit doet tijdens het aanpassen van de maximum snelheid valt dat ook wel weer mee. De afwijking waar je dan over praat is maar 1 kmh

Grtzz Rob

dentheo

Bericht door dentheo »

Rob,
Daar zal dan nog woordje uitleg bij horen voor Wim, want met CV5 alleen zal dat niet lukken vrees ik.

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Rob Fongers

Hoezo woordje uitleg staat allemaal in de manual. En het leuke is dat dit voor vele decoders anders is :( :(

Grtzz Rob

Plaats reactie