Pagina 1 van 3
Baan Neuffen
Geplaatst: 19 feb 2011 11:01
door BenQ
Ben in de zomer van 2008 begonnen met deze baan te ontwerpen, rails Fleischmann, baan 2,4 x 2,4 m. met een afgesnoten hoek.
Thema duits met heuvels/bergen
Het eerste ontwerp stampt uit deze tijd , daarna diverse keren aangepast.

Eerste ontwerp, ontwerpen doe ik met AutoCAD 2008, hierin staan alle bochten, wissels en rechte stukken als blokken zodat deze makkelijk te plaatsen en te roteren zijn.

Aanpassing na opmerkingen op BeneluxSpoor.net.
Baan met een geplotte versie van het ontwerp.
Laatste ontwerp zoals deze nu in de computer staat.
Op Rail 2008 in Utrecht na een gesprek met Leon besloten om met Dinamo te gaan rijden.
De kast met daarin het Dinamosysteem is klaar met 6 blokkaarten en 6 CD16.
Alles zelf in elkaar gesoldeerd en dat is heel wat werk.
Eerst met Koploper gereden en dat rijd goed alleen vond ik de opbouw van de baan behoorlijk moeilijk.
Na een demonstratie van iTrain besloten om hiervoor te gaan.
De hele huidige baan staat hierin.
Na diverse testritten vond ik mijn huidige baan toch niet lekker gaan.
Ondertussen is de zolderkamer behoorlijk verbouwd met een dakkapel er op en dat is nu klaar.
Doordat ik de plaatjes via PfotoBucket niet in het bericht krijg (max 798 * 598) nu nog zonder plaatjes, maar ik hoop dat dit snel opgelost is.
Na opslaan van het bericht en weer editen kon ik 1 plaatje toevoegen.
Na weer opslaan en editen ging het met een 2e plaatje weer mis.
Lijkt wel of de plaatjes per bericht opgeteld worden
Groet, Ben Quanjer
Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 19 feb 2011 11:12
door Spoor 9 mm
Ben benieuwd naar je baanplan. Ga je nog een plaatje bijvoegen? Ben ook benieuwd naar wat je tot nu toe van je plan gerealiseerd hebt. Klinkt in ieder geval veelbelovend!
Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 19 feb 2011 15:13
door BenQ
De laatste versie, trein gaat 2x rond voor deze weer op hetzelfde punt komt:
Groet, Ben
Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 19 feb 2011 15:28
door BenQ
Blijf problemen houden met het toevoegen van plaatjes uit PhotoBucket, lijkt of 1 plaatje wel goed gaat.
Een plaatje met de plot uit AutoCAD op de baan:
Deze hoort eigenlijk voor het vorige plaatje.
Zal in volgende berichten foto's zetten zoals de baan nu is, dwz voordat ik de sloophamer er in zette.
Groet, Ben
Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 19 feb 2011 15:51
door BenQ
Foto van de Dinamokast, een oude pc.

Travo 225 VA, 8 blokkaarten dus 64 blokken.

De draaischijf.

Uitgang tunnel achter de draaischijf.

Tunnel rechtsvooraan.
Groet, Ben
Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 19 feb 2011 15:57
door BenQ
Het lijkt nu goed te gaan met de foto's, de eerste foto's had ik van FhotoBucket verwijdert, aangepast en opnieuw geupload.
Daardoor kan het zijn dat de foto's uit cache worden gehaald en dat er niets aangepast is.
Zal er in het vervolg meteen rekening met de grootte houden.
Groet, Ben
Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 19 feb 2011 19:08
door Spoor 9 mm
Zo Ben, dat ziet er indrukwekkend uit. Daar ga je heel veel plezier aan beleven. Zo te zien weet je precies wat je wilt en heb je alles goed voorbereid. Ziet er allemaal netjes uit.
Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 21 feb 2011 19:28
door BenQ
Nog wat aangepast, midden onder een houtzagerij gepland en bij de draaischijf wat rails om wat wagonnetjes te stallen.
Het station links staat ± 6 cm hoger, achterste baan 4 cm lager waardoor bij de kruizing met brug er ongeveer 10cm ruimte is.
De uitstulpingen links zijn een ventilatiekanaal en een schoorsteenkanaal, daarvoor loopt een trambaan.
De brug linksboven (gestippeld) moet opnieuw

gemaakt worden maar dat is geen probleem.

Nieuw plan.
Als jullie opmerkingen hebben: Graag.
Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 21 feb 2011 19:45
door Michiel
Ik vind dit ook best een goed plan. Ik vrees wel een beetje voor de variatie in het treinverkeer. Ik zou proberen om de overdekte gebieden maximaal te benutten met schaduwsporen. En hoe kom je tot achteraan in de verste hoek? Dat lijkt me toch best wel ver reiken.
Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 21 feb 2011 21:47
door BenQ
Michiel,
Dat is lang geleden, samen met Piet en Bert bomen over de banen (Saraan).
Maar de baan kan heel makkelijk van de muur worden losgetrokken, er is wel een scheiding tussen de trambaan en het grote station.
Deze scheiding zal wel zichtbaar blijven maar niet echt storend.

De wielen onder de baan
Over jouw opmerking over het rijden met meer afwissling, daar ben ik ook bang voor maar achterin kan ik niet meer ruimte maken voor meer rails.
Van het station links ligt alle rails al, zou veel moeten slopen. Heb nu van de berg het dak gehaald om een aanpassing te maken in dat gedeelte van het sporenplan.
Heb een alternatiefplan gemaakt links een stuk 60 cm vanaf de scheiding, lang 405 cm en langs de achterwand nog een stuk van 160 x 60 cm.
Totaal best wel veel oppervlakte voor een N-baan.

Alternatief
Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 25 feb 2011 23:12
door BenQ
Daar ik de oude baan niet vond voldoen ben ik de oude alvast gaan slopen.

Rails verwijdert.
Een gedeelte kan blijven liggen, bv bij het station linksachter.
De brug moet ik wel opnieuw maken.

Dak van de tunnel er heel afgekregen.
Bij onze Repro plots laten maken (2 stuks 250x91cm en 1 stuks 200x91cm)

De plots aan elkaar geplakt en op de baan gelegd, alleen nog verder uitknippen.
Als er geen goede raadgevingen meer komen ga ik hier mee aan de slag.
Kan onderweg altijd nog aanpassingen maken.
Ga nog proberen het schaduwstation groter te maken.
Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 27 feb 2011 15:57
door BenQ
Ook aan de hand van opmerkingen van Michiel een schaduwstation toegevoegd onder de baan.

Toegang naar het schaduwstation vanuit dee tunnel.

De 1 toerige helix met spiegelbeeld.

Het schaduwstation.
Aan de hand van opmerkingen van Beneluxspoor het plan wat aangepast.

Laatste wijzigingen.
Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 28 feb 2011 14:41
door Michiel
Hoi Ben,
sorry dat mijn antwoord even op zich liet wachten. Ik was dit weekend nogal verzonken in een eigen knutselvlaag. Jouw oplossing om een schaduwstation te koppelen aan de sporen onder de berg is origineel en perfect. Knap bedacht!
De opgeklapte dubbelsporige ovaal als basis geeft lekker veel rijlengte op de bovenbaan. Stations liggen optisch goed gescheiden. Maar ik heb toch een paar opmerkingen:
- Vlak na het dubbele industriespoortje onderaan zou ik nog een overloop plaatsen, opdat je niet over de hele baan tegenspoor moet gaan rijden om er terug van weg te kunnen rijden.
- Het depot met draaschijf zou ik onmiddelijk bij het grote station betrekken, en dus ook op die hoogte aanleggen. Zorg ervoor dat het depot vanuit haast alle perron- en opstelsporen ervan vlot te bereiken is.
- Ik zou proberen om de perronlengte naar onder to nog wat te verlengen. Zo geschat lijken me de perrons nu nog geen meter lang. En dat lijkt me een beetje kort.
- Als jet depot met draaischijf bij het station betrekt, dan kan de loods linksboven vervangen door een goederenkade, postspoor of iets anders naar keuze. Mischien iets dat aansluiting geeft met de industrie onderaan, zodat het een doel geeft voor het goederenvervoer (vb boskap, en plankenzagerij, of mijn en kolenhandelaar, ....)
- Zorg ook hier weer (loskade aan het staion) dat je met een oversteek op het juiste spoor op de hoofdbaan kan aankomen of wegrijden.
Ben, succes met je baan,
Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 28 feb 2011 23:13
door BenQ
Michiel,
Bedankt voor je opmerkingen.
Had de optie nog niet eens bekeken om het depot met draaischijf hoger te leggen en aan te sluiten op het station, lijkt mij een zeer goede aanpassing. Ben ik ook meteen van het probleem met de 2 helixen af, deze komen net boven de grond waar ik in de grote plattegrond begin met de twee sporen, daar waar 2x -60.5 staat. Heb daardoor meer speling.
Jij bedoeld met overloop bij het industriespoortje daar waar ik een houtzagerij heb gepland. Deze heeft al een overloop naar het andere spoor.
De stationssporen van het grote station zijn ± 110cm zou er 5 cm bij kunnen sprokkelen maar dan moet ik een boel slopen en je wil niet weten hoe de baan er nu bijligt, complete berg gesloopt en de zaag gaat ook nog in het achterste stuk van het station, gelukkig heb ik de rails gespijkerd. Eerst had ik ze met dubbelzijdig plakband vastliggen.
Het voorste station is een stuk korter, die die is maar 80cm.
Zal morgen wat foto's laten zien van de puinhoop.
Zag trouwens dat Bert hier ook rondsnuffeld.
Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 01 mar 2011 14:29
door Michiel
Hoi Ben,
om 5 cm te sprokkelen hoef je de baan niet half af te breken. Dat is niet echt de moeite. Laat de perronlengte dan maar op die 1.10m. Dat is toch al een rijtuig of 4-5. Dat het perron van de kleine halte korter is, is niet erg. Je zal er toch enkel korte omnibussen laten stoppen denk ik. De expresstreinen zullen er wel voorbij razen.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 01 mar 2011 14:41
door Hookies
De DB-IC van Trix is 84 cm lang en telt vijf rijtuigen. Lokje ervoor en je komt op een meter. Dat is toch een mooie lengte voor een station. De grote ICE en de Thalys laat je gewoon niet stoppen, maar in één keer doorrijden en achterliggend blok bij te lange trein bezethouden. Het zij maar voorbeeldtreinen, want ik weet even niet welk tijdperk je wilt uitbeelden.
Mvg,
Martin
Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 01 mar 2011 22:41
door BenQ
Heren,
Bedankt voor de positieve opmerkingen, in AutoCAD heb ik de baan aangepast en lijkt er goed uit te zien.
De bergen zijn van de baan gesloopt en staan op de voorzolder te wachten tot ze weer mogen gaan liggen.
Ook de achterste 60 cm zijn van de plaat afgehaald en er moet nog een stuk van 10 cm afgezaagd worden voor de Helix.
Plot gemaakt van de Helix en het schaduwstation, morgen kijken hoeveel hout er voor nodig is.
Wat kan ik het beste gebruiken: triplex 9 mm of MDF 9 mm. Ik heb geen ervaring met MDF.
Het is een hele ingreep maar het doel heiligd de middelen.
Vandaag geen tijd gehad om foto's te maken, hoef morgen niet te werken, daardoor wat meer tijd.

Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 02 mar 2011 08:54
door Michiel
Ik zou niet twijfelen, en voor triplex gaan. Triplex is harder en vormvaster. Het spaant misschien iets meer, maar met een goede zaagtechniek valt dat ook weer mee. MDF laat zich gemakkelijker bewerken, maar MDF maakt veel meer stof, buigt gemakkelijke door en is vochtgevoeliger. Ik heb met beide gewerkt, en Triplex heeft mijn voorkeur.

Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 03 mar 2011 19:14
door Spoor 9 mm
Hoi Ben,
Ik ga ook triplex gebruiken voor mijn baan. Net als wat eerder gezegd is, is het steviger. MDF heeft nogal eens de neiging om snel te splijten als je er een spijkertje in timmert of een schroefje in draait. MDF gaat op den duur ook vocht uit de lucht opnemen en daardoor wat uitzetten en bovendien naar ruiken. Vooral 's zomers als de luchtvochtigheid >80% wordt. Niet dat je de hele dag met je neus langs de rails gaat, maar toch. Ander hout neemt natuurlijk ook wat vocht op, maar wel in mindere mate. Daarom verf/beits ik alle houten delen die ik ga gebruiken op mijn baan.
Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 03 mar 2011 19:19
door Spoor 9 mm
Hoi Ben,
Trouwens die vitrinekast die je zelf gemaakt hebt en bij mij in mijn draadje geplaatst hebt, heb je daar zelf die sporen in gefreesd? In het onderschrift stond dat de fabrikant dat niet wilde doen. Heb je dat met een (grote) bovenfreesmachine gedaan of met een Dremel bovenfrees-hulpstuk? Wil ook zo'n vitrinekast gaan maken.
Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 03 mar 2011 22:44
door BenQ
Johan,
Ik had een mailtje gestuurd naar Heinsvitrines (te vinden via Marktplaats) en gevraagd of zij ook in N-spoor rails konden frezen maar dat deden zij niet, wel in H0-spoor of grotere vitrines.
Toen besloten om hem zelf te maken.

De rails heb ik er ingevreesd met een bovenfrees.
Het moeilijkste vond ik het pas maken van de plexiglas ramen, uiteindelijk ook met de bovenfrees gedaan.
Het frame is gemaakt van triplex, de verbindingen met stukjes sateprikker. Ook de liggers.
Achterkant is wit hardboard dat met schroeven is vastgezet.
De liggers zitten alleen vast aan de achterwand.

Je kan de sateprikkers bijna niet zien, je ver inzoomen.
Op de achterkant over bijna de hele hoogte een triplex lat, om de twee liggers vast geschroefd.
Johan, voor het frezen van de rails heb ik een puntfrees ( V ) gebruikt, gewoon uittesten hoe diep je moet gaan en welke breedte (hoh rails

)
Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 03 mar 2011 23:08
door Spoor 9 mm
Hoi Ben,
Dank voor de beschrijving. Ik ga kijken of ik een smal freesje voor mijn B&D bovenfrees kan kopen.
Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 03 mar 2011 23:20
door BenQ
De beloofde fotos eerst een foto zoals de tafel er bij stond nadat de afbraak klaar was.

Afbraakterrein

Platen er weer op, de gaten voor de helixen afgetekend, zaterdag uitzagen.
Haakse slijper was voor de poten die moesten 27 mm korter worden.

Balkenrooster zit er al onder.
Nu alleen nog maar

opbouwwerk.
Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 09 apr 2013 21:17
door BenQ
Stond al in een ander draadje.
Re: Baan Neuffen
Geplaatst: 09 apr 2013 21:27
door spoor65
Mooie foto`s Ben,
Maar mss beter om dit in de rubriek over de modelbanen te plaatsen, ipv hier bij baanplannen, wat dit is al wel iets meer dan een plan.
Ziet er goed uit.
mvg
Freddy