Pagina 1 van 1
Baanplan Ostenbruck
Geplaatst: 17 mar 2011 09:51
door AAHendriks
Goeiendag mensen,
zoals sommigen misschien al weten zit ik met een "klein" dilemma, ik woon in Hong Kong en de huizen zijn hier vrij klein. Dus ik moet naar een methode zoeken voor een baan die gemakelijk afgebroken kan worden. Een idee is om modules te gebruiken, 3x 80cmx60cm (240cmx60cm). Verlopig zal ik naar dit idee werken.
Ik heb alvast een baanplan gemaakt, mijn aller eerste. Ik heb dan ook jullie hulp nodig om te kijken of de hoofdlijnen goed van elkaar staan, zijn de wissels goed geplaatst en etc.
Even wat meer information wat ik wil rijden en wat voor materiaal ik wil gebruiken.
Baan: Het is een fantasie baan, ik wil het simpel houden met twee hoofdlijnen en 4 lijnen bij het station.
Tijdperk: V-VI, waarschijnlijk ook steamies.
Materiaal: Peco 55 + wissels
Digitaal: ja, ik heb nu een multimaus van Roco.
Ik wil het eerst simpel houden met het digitaal, waarschijnlijk eerst veel dingen testen, blokken en etc komen later wel, tenzij iemand mij anders adviseert.
Alrighty, hier is de baanplan. Kom maar op met de comments/feedbacks.

Re: Baanplan Ostenbruck
Geplaatst: 17 mar 2011 10:16
door Michiel
Hallo Hendriks,
Gezien de context (kleinbehuisd) is dit baanplan niet slecht. Ik heb echter een paar kleine opmerkingen:
- de overlopen in het station zijn beide een copij van de overlopen voor de bocht. Het is een beetje dubbel-op en ik zou de overlopen in het station dus niet aanleggen.
- de baan lijkt me voor links-rijders. Niets mis mee als je Belgisch of Frans rijdt. Maar als je Duits of Nederlands spoor nastreeft, dan leg je de overlopen best net andersom.
- Het 2de stationspoor van boven geteld, heeft geen plaats voor een perron. Is dat zo bedoeld?
- Ik zou mogelijk nog ergens 1 extra kopspoortje voorzien voor het speelelement. Dit kan een goederenkade zijn, een industrieaansluiting, een postspoortje,... vul zelf maar in. Dat breekt een beetje met het rondjes-rijden van de rest van het treinverkeer.
Succes met het plannen en de bouw.
Re: Baanplan Ostenbruck
Geplaatst: 18 mar 2011 02:36
door AAHendriks
Hoi Michiel,
Dank je voor de feedbacks.
Inderdaad ik ga met vooral Duits materiaal rijden.
1. Ik wou eigenlijk op 1 baan van rechts naar links rijden en op de andere baan van links naar rechts, maar dat is niet goed dus?
2. Overloop? Ik neem aan dat je de wissels bedoeld? Sorry mijn modelspoor knobbel is nog niet zo uitgebreidt met termen.
3. Klopt, de tweede lijn van boven heeft geen perron.
4. Goed idee om een kopspoortje erin te plannen. Dat ga ik zeker doen.
Zie hier de 2 nieuwe versies van mijn baan. Suggesties en commentaar zijn zeer welkom.
V2
V3
Mvg,
Albert
Re: Baanplan Ostenbruck
Geplaatst: 18 mar 2011 09:07
door Michiel
Ik zou misschien nog de volgende aanpassing maken, maar voor de rest lijkt me je plan prima.
Re: Baanplan Ostenbruck
Geplaatst: 18 mar 2011 10:26
door AAHendriks
Dank je Michiel voor je input. Hieronder kan je de aanpassingen zien.
Ik heb trouwens bij de loods een extra lijn erbij gedaan. Het idee is om de trein los te koppelen op de bovenste lijn en dan terug rijden via de onderste lijn. Nu heb ik paar vraagjes.
1. Heb ik het zo goed gedaan of moet ik wat aanpassen?
2. Ik wil dus Peco 55 gaan gebruiken en wat voor ontkoppelings mechanisme kan ik hiervoor gebruiken?

Re: Baanplan Ostenbruck
Geplaatst: 18 mar 2011 11:52
door Michiel
Ik zou die wissels voor de loods niet aanleggen. Je houd nog amper opstellengte over. Het rangeren zal dan maar in je station moeten gebeuren, waarbij de goederenwagons opgeduwd worden tot aan de goederenloods. En ik zou dit spoor ook enkelvoudig houden. Dan heb je meer ruimte voor scenery.
Als ontkoppelaars kan je die van Herkat (nu Uhlenbrock) gebruiken. Laat je niet verleiden om Repa te kopen. Ze lijken erg veel op die van Herkat, maar zijn erg moeilijk af te stellen. Het leuke van deze Herkat ontkoppelaars is dat je ze eigenlijk overal kan plaaatsen, zolang de bocht maar niet te scherp is.
Re: Baanplan Ostenbruck
Geplaatst: 21 mar 2011 03:02
door AAHendriks
Bedankt Michiel. Ik heb het wat aangepast bij de loods.
Herkat, ik ga het even opzoek, klinkt goed.
Mvg,
Albert
Re: Baanplan Ostenbruck
Geplaatst: 12 apr 2011 08:22
door AAHendriks
Hallo mensen,
Ik ben toch nog niet helemaal tevreden met mijn huidige baanplan, dus ik ben maar weer in verschillende forums gedoken om te kijken of ik iets anders kan bedenken.
Nu heb ik een idee voor een nieuwe baanplan, maar ik heb jullie hulp nodig.
Eerst wat gegevens wat ik in gedachten heb. De baan wordt 3m bij 76cm en in totaal zal ik 6 verschillende modules maken, 3x 100cm bij 26cm (soort schaduwstation) en 3x 100cm bij 50cm. Zoals je misschien al kan zien krijgt de baan twee gedeeltes.
Het trein verkeer wordt een soort U vorm, zie plaatje als voorbeeld. Nou wil ik de ruimte van het schaduwstation optimaal gebruiken, maar ik weet niet wat de beste/slimste oplossing hiervoor is. Ik will graag meerdere sporen gebruiken op het schaduwstation. Ik zoek voor een goeie methode om de railsen met elkaar te verbinden zodat een trein de mogelijkheid heeft om bij voertuigen te komen van zowel aan de linkerkant als aan de rechterkant.
Wie kan mij een zetje naar de goeie richting geven? Alvast bedankt.
Mvg,
Albert
Re: Baanplan Ostenbruck
Geplaatst: 12 apr 2011 19:35
door piksov
Je zou ook de Rolf Knipper manier kunnen gaan gebruiken, persoonlijk blijf ik die heel leuk vinden:
http://www.piksov.com/index.php?id=gallery.php&g=4&p=21
In deze gallerij staan meer foto's.
Baanplan staat hier:
http://www.miba.de/verlag/i15087431.htm
groet,
Guus
Re: Baanplan Ostenbruck
Geplaatst: 13 apr 2011 05:14
door AAHendriks
Nai Ho ma,
Thanks Piksov. Ziet er inderdaad mooi uit. Hier kan ik zeker wat mee en ik heb dan ook twee baanplannen gemaakt.
Baanplan 1 is een soort u turn, dus er kunnen geen rondjes gemaakt worden. Je hebt wel veel mogelijkheden om te "spelen" in het schaduwstation. De baan heeft uitbreid mogelijkheden.
Baanplan 2 is bijna hetzelfde maar hier kan je gewoon rondjes rijden.
Feedbacks, comments zijn meer dan welkom.
Mvg,
Albert
Re: Baanplan Ostenbruck
Geplaatst: 13 apr 2011 07:06
door WimC
Hoi Albert,
Ik zou in beide plannen de keerlus verbinding weglaten. Je kunt hier ivm de keerlusoplossing maar hele korte treinen laten rijden.
Groeten,
Wim
Re: Baanplan Ostenbruck
Geplaatst: 13 apr 2011 08:03
door Michiel
Mijn voorkeur gaat naar het eerste plan, maar dan sterk vereenvoudigd. Met onderstaand voorstel kan je haast hetzelfde kwa rijbewegingen dam op jouw plan, uitgesloten die lus. Maar die lus leek me niet echt een nuttige bijdrage tot het rijplezier.

Re: Baanplan Ostenbruck
Geplaatst: 13 apr 2011 09:29
door AAHendriks
Dank u heren voor jullie input.
Ik heb wat aan mijn baanplan gesleuteld en hieronder zie je het resultaat. Ik wil trouwens eerst beginnen met het schaduwbaan om digitaal technieken te testen, want dat is nog iets onbekends voor mij.

Re: Baanplan Ostenbruck
Geplaatst: 13 apr 2011 09:35
door Michiel
Dat ziet er al een stuk rustiger uit!

(en een stuk goedkoper!

) Waarvoor plan je dat kopspoor rechts in je schaduwstation? En, het korte stukje dubbelspoor net voor je station lijkt me vrij zinloos. Het is te kort om er een trein op te laten wachten. Als je van het bovenste van de 2 sporen een kopspoor maakt, dan is het nog bruikbaar als keerspoor voor de rangeerlok, zonder het verkeer op de hoofdbaan te hinderen. Een tip?
En nog een kleine opmerking: zolang er goederenwagen opgesteld staan een de goederenloods, zijn de industriespoortjes rechts nu opgesloten. Misschien daar ook eens naar kijken?
Re: Baanplan Ostenbruck
Geplaatst: 13 apr 2011 10:39
door AAHendriks
Hoi Michiel,
man, wat ben jij snel met je feedbacks.

Ik heb het wat omgegooid. Alleen snap ik niet helemaal je tweede punt. Misschien dat het nu wat beter is?
Mvg,
Albert
Re: Baanplan Ostenbruck
Geplaatst: 13 apr 2011 10:58
door Michiel
Als je het station uit rijdt, dan kom je op dat korte stukje dubbelspoor. Ik zou dat herleiden tot een enkelspoor (zoals getekend op mijn plan hierboven). Het tweede spoor zou je kunnen laten liggen, maar zonder aansluiting met die wissel in de bocht op het hoofdspoor. Gewoon een buffer op dat spoor (ter hoogte van de tekst 300F), zodat er een rangeerlocomotief op kan keren.
Re: Baanplan Ostenbruck
Geplaatst: 13 apr 2011 11:06
door AAHendriks
Hoi Michiel,
Ai, dat stukje heb ik ff gemist. Ik snap hem, hoop ik.
Zoiets bedoel je?
Mvg,
Albert