Hoe te beginnen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Nico 64

Hoe te beginnen

Bericht door Nico 64 »

Ik ben 64 jaar. 45 jaar geleden gespeelt met marklin. Ik ga over 2 maanden met pensioen en wil weer met treintjes spelen.
I.v.m met de ruimte wil ik een N spoor. Ben al een paar weken aan het lezen en heb Houten bezocht, maar dat maakt mijn probleem alleen maar groter.
Er zijn voor mij 2 dingen zeker. ik wil N spoor en digitaal.
Om nou te voorkomen dat ik na een paar maanden zeg. Had ik nou maar dat andere gekocht wil ik graag mijn probleem aan de kenners voorleggen. Ik begrijp dat ik met een eenvoudig baantje moet beginnen om mij eigen te maken met mogelijkheden om digitaal te rijden. Wat moet ik kiezen voor software en centrale want dat lijkt mij belangrijk voor als je verder gaat bouwen. De bedoeling is om het uiteindelijk uit te bouwen tot een redelijke baan, dus ik wil wel gelijk iets goeds kopen. Is b.v een intellibox met I-train een goede combinatie of zeggen de kenners iets anders. Er zijn in de IB ook nog verschillen o.a met en zonder USB aansluiting. De keuze van rails is ook al zo groot. Ik wil rails zo natuurgetrouw mogelijk en het minst storinggevoelig. Ik hoop dat ik duidelijk mijn beginners probleem heb overgebracht en hoop op een reactie.
met vriendelijke groet Nico

ouwerling

Re: Hoe te beginnen

Bericht door ouwerling »

Hi Nico,

Jou dilemma is een veel voorkomende.
Ik zelf ben ruim 1 jaar geleden weer ingestapt.
Veel gelezen (dit is ook een hele mooie site voor al je vragen: ( http://www.nproject.org/nl/ ) en 2 workshops gedaan bij Digitaal service Almere ( http://www.digitaalservice.nl )
Daarna een proefbaan aangelegd om de digitale techniek onder de knie te krijgen, maar ook om te leren solderen, de software etc. etc. Het is een veelzijdige / veeleisende hobby!

Ik heb zelf daarna na advies een IB Basic (USB naar PC) aangeschaft en Uhlenbrock wissel en bezetmeld modules. Alles via Loconet geschakeld. Duurdere en mooiere centrales zijn niet nodig daar je alles toch met de PC en software bestuurd.
En het Uhlenbrock programma met artikelen is zeer uitgebreid.

Als PC gebruik ik een desktop (Windows XP) met 2 schermen.

Ik gebruik locs met DCC decoders. Meestal koop ik locs waar een 6 polige "Schnitstelle" inzit (insteek plug) zodat ik makkelijk zelf de decoder erin kan schuiven. Zoniet dan laat ik de decoder inbouwen bij de vakhandel. N spoor is wel klein natuurlijk!

Als rails heb ik Fleischmann Piccolo. Natuurgetrouw, goede kwaliteit, enorm aanbod (ook 2e hands) en groot assortiment.

Als Software heb ik eerst Koploper gebruikt, maar ben nu overgestapt naar Itrain.
Koploper werkt uitstekend, is uitgebreid, gratis maar visueel wat minder. Itrain is eenvoudiger in baan-invoer en bediening, nog in ontwikkeling en wordt elke keer mooier en beter. Ziet er ook gelikt uit! Niet gratis helaas.
Maar ja deze hobby is niet gratis zul je gauw merken :)
Voor beide systemen is de ondersteuning voor beginners enzo uitstekend via een forum.

Inmiddels is mijn proefbaan uitgegroeid tot een baan met 28 blokken en meer dan 36 wissels.
Ben nu aan het nadenken over een "echte" baan.

Ik hoop dat dit je iets verder helpt en als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

Groet

Jos

Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V

Modelspoorbarry

Bericht door Modelspoorbarry »

Hallo Nico,

Welkom op dit forum in de mooie hobby.
Je schetst de bekende dilemma’s van elke beginnend treinhobbyist. Eigenlijk is een goed advies niet te geven. Het hangt van een aantal zaken af. Naast het volgende: hoe handig ben je zelf in het maken van dingen, welke basiskennis bezit je van electronica, heb je ervaring met modelbouw, wil een baan om te rijden of een baan om te bouwen, komen de belangrijkste 2 zaken om de hoek: wat is je smaak en welke budget heb je beschikbaar.

Als je rails zo natuurgetrouw mogelijk wil hebben, kom je uit bij PECO Code 55: deze heeft de juiste verhoudingen t.o.v. de werkelijkheid. Code 55 heeft mooie slanke wissels, die met bijv. bedieningen van N-Detail, vanaf de onderzijde van de baan zijn te sturen en dan ook volkomen natuurgetrouw zijn. Bij Fleischmann moet je altijd weer die grote bedieningen ergens kwijt. Maar ja: smaak en budget.

Als centrale: ik heb van het begin de keuze gemaakt voor de ECoS-centrale van ESU, die simpel te bedienen is, maar ook alles in de toekomst aankan en waarvoor je niet meteen een PC nodig hebt. Wil toch automatisch rijden, dan kan dat ook met de ECoS. Maar ook hier: smaak en budget.
Voor automatische besturing op de PC gebruik ik Koploper van Paul Haagsma. Bij mij beantwoord het aan de eisen, die ik stel aan een automatische besturingsprogramma.

Voor de locs zijn er inmiddels vele merken en typen decoders, ook met geluidmodule. Daar speelt wel mee hoe handig je bent om dit eventueel zelf in te bouwen. Maar zoals “Ouwerling” zegt: laten inbouwen is ook een optie. Ook hier weer een kwestie van budget. Dan komt er nog de keuze van bezetmelders, wissel- en seindecoders bij. Die zijn er ook in vele soorten, maten en uitvoeringen.
En wat te bedenken van eventuele seinen: klassieke armseinen zijn ook niet het goedkoopste

Ik besef, dat je onder de streep waarschijnlijk niet veel opschiet met mijn antwoorden. Ik ben inmiddels alweer een aantal jaren actief met bouwen en ben, ondanks veel ondersteuning op allerlei fora, in vele valkuilen getrapt. Inmiddels ben ik in mijn 3e baan bezig in 5 jaar tijd, juist vanwege alle lessen, leringen en valkuilen van de vorige 2 banen. Maar ja: ik vind dat niet erg, maar heb ook gezorgd, dat ik mijn basismaterialen van electronica, maar ook wissels en sturingen weer kon hergebruiken. Zo blijven de kosten beperkt. Ten minste, wat je beperkt kan noemen.

Vooral in het begin goed nadenken over wat je wilt, maar ook hoe je het wilt. Ontwerpen van een baan vraagt veel tijd, omdat daar ook vanaf geleid kan worden, wat je in de techniek allemaal nodig hebt.
Als dan enigszins een totaalbeeld ontstaat, heb je ook een idee of het haalbaar, uitvoerbaar, maar ook betaalbaar is. Dat laatste kan bij ambitieuze baanplannen nog wel eens behoorlijk tegenvallen.

Ga vooral door met deze mooie hobby en mocht je meer vragen hebben: vooral stellen. Hier zitten een heleboel mensen, die kunnen meedenken.

Groeten,

Barry

N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Michiel

Bericht door Michiel »

Ik zou het niet te ver gaan zoeken. mij lijkt een startset van Fleischmann met een multimause een goed begin.

Een voorbeeld, zonder verder enige bijbedoeling is hier te vinden.

Dan, gewoon eens aandachtig de handleiding doorlezen, op een plank de rails uitleggen, aansluiten en rijden.

Daarna kan je uitbreiden naar eigen voorkeur: scenery, lokje erbij, wissels met zijspoor,... jij bent baas en alles is OK zolang jij er plezier in hebt.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Nijboer

Bericht door Nijboer »

Inderdaad,

Begin eenvoudig, niet te veel tegelijk gaan doen, dat is vragen om vallen in een kuil.
Je kunt je afvragen of digitaal rijden betekent dat je alles wilt automatiseren of dat
je het beperkt tot het alleen besturen van loks.
Welk onderdeel van de hobby spreekt je het meest aan? Dat is ook belangrijk om in
het achterhoofd te houden om een start te maken.

Collin

spoor65

Bericht door spoor65 »

Nico,

Ik zal gewoon met de deur in huis vallen.
Ik sluit mij volledig aan bij de reactie van Michiel.

Ga niet direct beginnen met de grote centrales, als IB Ecos edd.

Begin gewoon met een Multimaus of Profiboss, dit is al meer dan voldoende om eerst eens digitaal te leren kennen.
Wil je met pc de baan gaan aansturen, he je er eigenlijk zelfs al genoeg aan, want tenslotte laat je het dan toch over aan de pc.
Enige wat je dan extra nodig bent is een interface, daarvoor zou ik zeggen, kijk ff op de rosoft site.

Eenvoudig beginnen leert veel makkelijker dan meteen een centrale nemen die veel meer kan dan je nodig bent.
Multimaus is op Marktplaats of ebay te vinden voor pakweg €80,

Wat rails betreft, sluit in mij aan bij de keus voor Peco code 55.
En die is ook nog eens een stuk goedkoper dan menig ander merk.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Nico 64

Bericht door Nico 64 »

Ten eerste wil ik op deze manier Freddy,Barry,Collin,Michiel en Jos vriendelijk bedanken voor hun adviezen.
Ik heb inmiddels wel in de gaten dat het niet zo eenvoudig is om op een goede manier te starten.
Ik ga eerst even kijken bij een club bij mij in de buurt om te zien hoe bij hun de baan wordt bestuurd.
Misschien is er bij mij in de buurt ( Den Haag ) een N spoor enthousiast bij wie ik een keer mag komen kijken.
Ik wil graag voorkomen dat wanneer ik iets koop ik later erachter kom dat ik beter iets anders had kunnen kopen.
Het mag geld kosten, want ik realiseer mij dat dit geen goedkope hobby is.
Ik hoop dat als ik mijn aankopen heb gedaan ik op dit forum mijn vragen mag stellen, want dat is wel zeker dat ik de nodige ondersteuning nodig zal hebben.
Met vriendelijke groet
Nico

spoor65

Bericht door spoor65 »

Nico,

Een prima idee om eerst wat rond te gaan kijken bij anderen,
maar denk er daarbij wel aan, dat een veelal redelijk grote clubbaan al heel anders bestuurd zal worden dan
de gemiddelde baan bij iemand thuis.

Juist om te voorkomen dat je iets koopt waar je later spijt van krijgt is dan ook het advies,
begin eenvoudig met een betaalbaar systeem. zoals dus de genoemde multimaus.

je kunt altijd later uitbreiden naar wat je uiteindelijk het meest aan spreekt.
gewoon ff de boel op de rij.

Multimaus pakweg €80
Profiboss ook pakweg €80
IB al snel een pakweg €250
Ib 2 pakweg €450
ECos pakweg €600

en dan ga ik uit van een gemiddelde nieuwprijs op site`s als ebay.

Liever spijt hebben van een multimaus van €80 dan van een ECos van €600 denk ik dan.

En spijt van die multimaus zul je niet snel hebben, want daarmee kun je prachtig beginnen met digitaal te leren,
zonder te struikelen over uitgebreide systemen waarvan je als leek 80% van de mogelijkheden de eerste 2 a 3 jaar niet zult gebruiken, domweg omdat je al genoeg werk hebt om die overige 20% te leren.

Daarnaast nogmaals, met een eenvoudig systeem ben je eigenlijk beter uit als je uiteindelijk via de pc, met een programma als Itrain of koploper
wilt gaan werken, want dan gebruik je alleen de handregelaar om eens zelf een locje tussendoor te besturen, de rest doet het programma al voor je.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

anne w

Bericht door anne w »

Beste Nico,

Komend weekend, 26 en 27 maart, is het "open dag" bij veel modelspoorclubs, zo ook bij de MSG in Den Bosch, waar je je kunt oriënteren op één N-baan, digitaal/koploper, twee 2-rail banen, digitaal/koploper en railware en twee 3-rail banen, digitaal/railroad en raptor.

Groet, Anne W

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Plaats reactie