O, daar hebben we er nogal wat van... Veel vallen onder de categorie '
RTFM' of te snel willen werken. Of een schadelijke (en genante) combinatie daarvan. Daarom hierbij onze eigen blunder top 20:
Om te beginnen bij 20: behalve wat rijdend materieel verder niets bewaren van je eerder gemaakte modelspoorbaan.
Op 19 een oude fout: veel te korte perrons. In ons geval hebben we daarom achteraf een wisselstraat laten vervallen.
Niet vantevoren duidelijk vaststellen welke kleur draden welke functie hebben, zodat het achteraf gezien een lastig te onderhouden rommel wordt.
De dikte van de draagplaat in een helix of elders niet meerekenen in de vrije ruimte waardoor het achteraf gezien veel te krap wordt.
Op 16 het domweg vertrouwen op de schaal die de fabrikant opgeeft en niet op je gezondverstand ("hoe groot is een N preisertje en wat is de verhouding tot dit product?") , waardoor je opeens met veel te grote elementen zit. Voorbeeld bij ons: de Viessmann wandlantaren (64711)
In samenhang met nummer 16: niet eerst 'droog' testen maar meteen gaten boren en plaatsen. Of kleien en verven. Of lijmen en fotograferen. Enzovoorts!
Bart: denken dat hij zelf wel even een schakeling kan solderen (helaas niet)
Lijmplekjes op bouwpakketten, uiteraard altijd in het zicht zoals op het dak.
Een baanplan 1:1 uitprinten en veel te laat, na het overnemen op de baantafel, inzien dat de printer helaas geschaald heeft...
Als een schakeling (bijv. scenery) nadrukkelijk om wisselspanning vraagt, er gelijkspanning aan prikken. En andersom.
In samenhang daarmee: niet eerst even netjes doormeten.
Dan onze top tien. Met als eerst: een linkse bocht direct na een rechtse plannen (ook nog eens verkant). Dat vinden rijtuigen niet leuk.
In later moeilijk of onmogelijk te bereiken plaatsen kiezen voor gloeilampjes in plaats van leds.
Te snel willen solderen, zodat de bout nog niet heet genoeg is.
Bouwpakketje eerst helemaal in elkaar zetten en dan pas verouderen.
Net te ver vastspijkeren van rails waardoor hij niet helemaal meer recht ligt, met name bij wisselstraten.
Reedcontacten gebruiken.
Op vier staat het even snel van draad een stukje mantel halen met mijn tanden (gebitswijs een permanent aandenken nu).
Dan nu de top drie van onze blunders. Met op 3 het bij het lijmen, plakken en kleien niet de reeds gereedzijnde stukken (achterkant, ondergrond) eerst even afplakken ter bescherming maar dom vertrouwen op precies werken.
Een baan maken die zo groot en ondeelbaar is dat 'ie nooit meer de ruimte kan verlaten zonder een muur (gelukkig een tussenwand) door te breken.
En de absolute nummer één: veel te veel tijd besteden aan dit geweldige forum (met berichten als deze) in plaats van aan de modelbouw zelf.