Sweex schreef:Ik begrijp dat dit afhankelijk is van de sleep die je erachter hangt.
Het ligt er een beetje aan wat je hiermee bedoeld of dat dit klopt. Als je bedoeld "als ik er meer wagonnetjes achter hang, dan rijd hij minder hard, omdat het motortje een groter gewicht voort moet slepen" dan klopt het niet, want daar heb je die lastdetectie voor, op je decoder. Die heeft door dat de motor het zwaarder heeft, en laat hem dus harder werken om ervoor te zorgen dat loc even snel blijft rijden. Elke snelheidsstap hoort bij een bepaalde snelheid, ongeacht de sleep die erachter hangt (of je moet het echt extreem maken, 10 elektrische locs erachter hangen (die de stroom van de niet-bestaande bovenleiding af proberen te halen, en dus niet rijden) en dan verwachten dat hij nog steeds over de baan heen raced is onrealistisch natuurlijk
. Ik verwacht dat hij niet eens van z'n plek af komt
).
Als je bedoeld "met een langere sleep rijd hij bij het grootspoor ook minder snel dan met een korte sleep." dan denk ik dat dat alleen maar op te lossen is door de snelheidsknop niet zo hoog te zetten
.
Verder: minimum, maximum en gemiddelde snelheid zijn in te stellen in respectievelijk CV2, CV5 en CV6. Mocht je dat niet precies genoeg vinden, dan heb je ook nog CV67 t/m CV94 tot je beschikking. Daar heb je 28 stappen waarmee je de snelheid in kan stellen. Je moet alleen even nakijken hoe je decoder ermee om gaat als je hem met 128 snelheidsstappen aanstuurt. Mijn Kuehn N45 negeert die tabel dan gewoon
. Iirc rij jij met de Lenz Gold Mini, en die berekend dan de tussenliggende stappen zelf (als ik het me goed herrinner hoor, kijk het iig nog ff na in de handleiding van de de Gold Mini).
Voor de optrekvertraging moet je in CV3 zijn. En afremmen wordt geconfigureerd in CV4 en misschien ook nog in CV27.
De bovenstaande CV's heb ik uit mijn eigen Kuehn handleiding. Heel veel CV's zijn vastgelegd door de NMRA in de DCC standaard (zoals bijv. CV2, 5, en 6), maar enkele ook niet. Die moet je dan dus zelf programmeren.