De Sik
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
- Locatie: Brabant
De Sik
Het testen van wat een prachtig N spoor Sikje moet worden, is niet onopgemerkt gebleven.
Daarom zal ik hier binnen kort het een en ander laten zien. Zoals wat er reeds ontworpen is, hoe dat er uit ziet in een kloddertje FUD (Frosted Ultra Detail, plastic type bij Shapeways) en wat er mijn inziens nog aan verbeterd kan worden. Hopelijk kan ik dan met wat feedback die Sik, incl. wat ingewanden, zo snel mogelijk afronden.
Want daar hebben we uiteindelijk allemaal baad bij.
m.v.g.
Mark
Daarom zal ik hier binnen kort het een en ander laten zien. Zoals wat er reeds ontworpen is, hoe dat er uit ziet in een kloddertje FUD (Frosted Ultra Detail, plastic type bij Shapeways) en wat er mijn inziens nog aan verbeterd kan worden. Hopelijk kan ik dan met wat feedback die Sik, incl. wat ingewanden, zo snel mogelijk afronden.
Want daar hebben we uiteindelijk allemaal baad bij.
m.v.g.
Mark
Love to build realistic... ...let's be kind.
Re: De Sik
Ben benieuwd en nieuwsgierig er naar Mark
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: De Sik
Ben erg geïnteresseerd in 1 of meer sikjes. Misschien een leuk idee om ook het bekende kraantje en bijbehorende "imperiaal" als losse onderdelen te leveren??!!
Re: De Sik
Ik ben ook erg geïnteresseerd in een of meer Sikjes.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: De Sik
Hoi Mark,
Super dat je het oppakt! Ben erg benieuwd.
Super dat je het oppakt! Ben erg benieuwd.
Rory
(n-spoor website met project volgt)
(n-spoor website met project volgt)
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
- Locatie: Brabant
Re: De Sik
Fijn om te zien dat zo’n klein testje (niet helemaal zorgvuldig afgedekt in de Markenburg winkel ) al zo tot de verbeelding spreekt.
Even wat antwoorden/reacties op de reeds gestelde vragen.
@ Sander,
Een kapje met kraan en de daarbij behorende onderdelen is mijn inziens wel te maken.
Ik denk dan aan een variant op het bestaande kapje (zie bovenstaande link) i.p.v. losse onderdelen, zodat de details een beetje body hebben en daardoor meer kans hebben om niet opgesnoven te worden door een hard werkende Shapeways medewerker.
Dus die kraan komt wel goed, zodra ik een Sikje zelfstandig kan laten rijden.
@ Jos
(Je vraag staat in het draadje “even (re)introduceren, maar omdat het over de Sik gaat beantwoord ik het even hier.)
Ik heb geen donoronderstel in gedachten. Het zou dingen makkelijk kunnen maken, dus daar doen we niet aan.
Nee even zonder gekheid. Een onderstel brengt een aantal feiten met zich mee, zoals een breedte, lengte, radstand en de garantie dat de machinist met een motor op schoot door het leven moet. En dat komt helaas niet overeen met een sik die exact 1:160 getekend is.
Kortom: terug naar de tekentafel voor mij, om een eigen onderstel te ontwerpen.
Dat brengt een aantal echte uitdagingen met zich mee, maar daarover hoop ik in de komende tijd nog wel wat dingentjes aan jullie te mogen vragen.
m.v.g.
Mark
Even wat antwoorden/reacties op de reeds gestelde vragen.
@ Sander,
Een kapje met kraan en de daarbij behorende onderdelen is mijn inziens wel te maken.
Ik denk dan aan een variant op het bestaande kapje (zie bovenstaande link) i.p.v. losse onderdelen, zodat de details een beetje body hebben en daardoor meer kans hebben om niet opgesnoven te worden door een hard werkende Shapeways medewerker.
Dus die kraan komt wel goed, zodra ik een Sikje zelfstandig kan laten rijden.
@ Jos
(Je vraag staat in het draadje “even (re)introduceren, maar omdat het over de Sik gaat beantwoord ik het even hier.)
Ik heb geen donoronderstel in gedachten. Het zou dingen makkelijk kunnen maken, dus daar doen we niet aan.
Nee even zonder gekheid. Een onderstel brengt een aantal feiten met zich mee, zoals een breedte, lengte, radstand en de garantie dat de machinist met een motor op schoot door het leven moet. En dat komt helaas niet overeen met een sik die exact 1:160 getekend is.
Kortom: terug naar de tekentafel voor mij, om een eigen onderstel te ontwerpen.
Dat brengt een aantal echte uitdagingen met zich mee, maar daarover hoop ik in de komende tijd nog wel wat dingentjes aan jullie te mogen vragen.
m.v.g.
Mark
Love to build realistic... ...let's be kind.
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
- Locatie: Brabant
Re: De Sik
De Sik
We weten allemaal dat er wel sikjes op de markt zijn in onze schaal, maar dat is beperkt en ik heb me ook laten vertellen dat die bestaande modellen niet allemaal helemaal netjes op schaal zijn. (Ik heb het dan nog even niet over de koppelingen en een motor bij de denkbeeldige machinist op schoot ligt.)
Wellicht dat ervaringsdeskundige onder ons iets kunnen vertellen over de Sikjes die jullie goed kennen of zelf bezitten? Ik kan immers juist leren van datgene dat bij de huidige modellen nog verbeterd kan worden.
Wat hebben we tot dusver voor het zelf maken van een Sikje:
Een 3D tekening van de Sik 1:160.
Zo zou de Sik er ongeveer uit moeten gaan zien.
Alles is 1:160 getekend. Normaal gesproken is dat een Pré, maar ik heb inmiddels door dat als je dat ook echt doet, je toch wat onregelmatigheden tegen komt.
Zo zijn er geen echte schaal 1:160 wielen/asjes te koop voor zover ik tot op heden gezien heb.
Zelfs de toch redelijk subtiele Kato asjes (uit de class 66) zijn nog net even te breed.
Hopelijk weet iemand nog een interessant adresje voor asjes en wielen?
Voor de aandrijving wil ik een binnenwerkje (ook wel ingewanden genoemd) maken, die uiteraard perfect samengaat met het kapje waarvan je hierboven een afbeelding ziet. Ik heb al een motortje en wat tandwielen/wormpjes op het oog die aan de geringe afmetingen voldoen. Het is nog wel even duimen of de werkelijkheid ook net zo goed functioneert als dat het op papier doet.
Later meer over hoe de ontwikkelingen gaan.
m.v.g.
Mark
We weten allemaal dat er wel sikjes op de markt zijn in onze schaal, maar dat is beperkt en ik heb me ook laten vertellen dat die bestaande modellen niet allemaal helemaal netjes op schaal zijn. (Ik heb het dan nog even niet over de koppelingen en een motor bij de denkbeeldige machinist op schoot ligt.)
Wellicht dat ervaringsdeskundige onder ons iets kunnen vertellen over de Sikjes die jullie goed kennen of zelf bezitten? Ik kan immers juist leren van datgene dat bij de huidige modellen nog verbeterd kan worden.
Wat hebben we tot dusver voor het zelf maken van een Sikje:
Een 3D tekening van de Sik 1:160.
Zo zou de Sik er ongeveer uit moeten gaan zien.
Alles is 1:160 getekend. Normaal gesproken is dat een Pré, maar ik heb inmiddels door dat als je dat ook echt doet, je toch wat onregelmatigheden tegen komt.
Zo zijn er geen echte schaal 1:160 wielen/asjes te koop voor zover ik tot op heden gezien heb.
Zelfs de toch redelijk subtiele Kato asjes (uit de class 66) zijn nog net even te breed.
Hopelijk weet iemand nog een interessant adresje voor asjes en wielen?
Voor de aandrijving wil ik een binnenwerkje (ook wel ingewanden genoemd) maken, die uiteraard perfect samengaat met het kapje waarvan je hierboven een afbeelding ziet. Ik heb al een motortje en wat tandwielen/wormpjes op het oog die aan de geringe afmetingen voldoen. Het is nog wel even duimen of de werkelijkheid ook net zo goed functioneert als dat het op papier doet.
Later meer over hoe de ontwikkelingen gaan.
m.v.g.
Mark
Love to build realistic... ...let's be kind.
Re: De Sik
Als ik de dik zo bekijk dan schieten mij 3 opties voor een onderstel zo te binnen:
1 is de nieuwe kof2 van trix. ( kleine motor en ook asjes, maar duur voor donor gebruik)
2 ik heb ergens eens een ombouw gezien van een vw busje naar railversie. Ik dacht op www.mtkb.de
(Was geloof ik een roco H0e railtraktor als basis)
3 was een oude roco kof2, hier zit alleen wel een grote motor in.
1 is de nieuwe kof2 van trix. ( kleine motor en ook asjes, maar duur voor donor gebruik)
2 ik heb ergens eens een ombouw gezien van een vw busje naar railversie. Ik dacht op www.mtkb.de
(Was geloof ik een roco H0e railtraktor als basis)
3 was een oude roco kof2, hier zit alleen wel een grote motor in.
Re: De Sik
Heeft Arnold in het verleden ook niet iets met DB Kof en SBB "Kof" gedaan? Wellicht goedkoper als donor.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: De Sik
Die kof-jes zijn op e-bay toch nog wel prijzig, meestal tussen de 60 en de 80 euro. Voor een donor locje vindt ik dat een hoop geld.
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
- Locatie: Brabant
Re: De Sik
Dag Heren,
Een donor onderstel van een Köfje heeft mijn inziens 2 min puntjes.
1: De prijs van een leuk onderstel met niet al te grote motor is aan de hoge kant. (Geven jullie ook aan.)
2: De radstand verschilt. (afstand tussen de assen)
*Bij een echte Köf is de radstand 2500mm, in 1:160 is dat 15.625mm
*Bij een echte Sik is de radstand 3200mm, in 1:160 is dat 20mm
Komt neer op een verschil van 4.375mm in onze schaal. (Ruim 20% van de totale radstand.)
Misschien ben ik een mieren***, maar vinden jullie dat niet een beetje veel verschil?
(*Ik ga even van de werkelijke versies uit omdat ik niet precies weet hoe de diverse fabrikanten de werkelijkheid hebben vertaald in hun modellen.)
Mocht het nou echt niks worden met een zelf te ontwikkelen onderstel, is het zeker wel een optie om toch beter naar de mogelijkheden van een Köf te kijken.
m.v.g.
Mark
Een donor onderstel van een Köfje heeft mijn inziens 2 min puntjes.
1: De prijs van een leuk onderstel met niet al te grote motor is aan de hoge kant. (Geven jullie ook aan.)
2: De radstand verschilt. (afstand tussen de assen)
*Bij een echte Köf is de radstand 2500mm, in 1:160 is dat 15.625mm
*Bij een echte Sik is de radstand 3200mm, in 1:160 is dat 20mm
Komt neer op een verschil van 4.375mm in onze schaal. (Ruim 20% van de totale radstand.)
Misschien ben ik een mieren***, maar vinden jullie dat niet een beetje veel verschil?
(*Ik ga even van de werkelijke versies uit omdat ik niet precies weet hoe de diverse fabrikanten de werkelijkheid hebben vertaald in hun modellen.)
Mocht het nou echt niks worden met een zelf te ontwikkelen onderstel, is het zeker wel een optie om toch beter naar de mogelijkheden van een Köf te kijken.
m.v.g.
Mark
Love to build realistic... ...let's be kind.
Re: De Sik
Hoi Mark. Ik heb 3 Kofjes, Arnold, Minitrix en nog een waar ik het merk niet van weet. Alledrie hebben ze een asafstand van 15,5 a 16 mm. Het is inderdaad best wel een verschil ja. Maar omdat het 2mm naar voren en 2 mm naar achteren is, valt het in de praktijk misschien wel mee. Een nieuw Kofje wordt in Houten regelmatig aangeboden voor 70 euro, het merk weet ik echter niet. Voor digitale Minitrix heb ik dacht ik 120 euro betaald.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: De Sik
Mark,
Ik heb ooit een website gezien waar ze kleine onderstelletjes verkochten incl. aandrijving. Ik zal nog wel even zoeken.
Misschien leest Robboz mee, bij hem heb ik het gezien.
Ik heb ooit een website gezien waar ze kleine onderstelletjes verkochten incl. aandrijving. Ik zal nog wel even zoeken.
Misschien leest Robboz mee, bij hem heb ik het gezien.
-
- Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: De Sik
Ach je hebt ook enkel-as aandrijvingen van de firma SB-modellbau. Ik dacht dat de kleinste motor zo'n 16 mm lang is, maar misschien moet je ze even contacten via hun website (http://sb-modellbau.com).
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: De Sik
Is dit wat? Ik heb geen idee hoe lang de sik wordt in N...
http://www.smdv.de/products/12154/N-Kat ... chsig.html
http://www.smdv.de/products/12154/N-Kat ... chsig.html
Re: De Sik
Ik zie de radstand niet... Wel dat de totale lengte 54 mm is. Maar als ik naar een köf kijk is die ook 40 mm totale lengte. Dus asafstand is 38.75% van de lengte. Doe ik dat bij 54mm dan kom ik op een afstand van 21 mm (20.9 zelfs). Zit dus erg goed in de buurt!
Voor de duidelijkheid: Ik zie de precieze maten niet op die site en ik weet niet hoe lang een Sik is in N. Maar een Köf is 40 mm volgens die site en als de Sik een maatje groter is zou dit kunnen kloppen. En dit is in ieder geval een goedkope oplossing à €20,00
Voor de duidelijkheid: Ik zie de precieze maten niet op die site en ik weet niet hoe lang een Sik is in N. Maar een Köf is 40 mm volgens die site en als de Sik een maatje groter is zou dit kunnen kloppen. En dit is in ieder geval een goedkope oplossing à €20,00
Re: De Sik
@ detlev deze past wel voor de grote sik (trawos), deze heb ik hier voor gebruikt, alleen het kapje moet ik nog vast zetten en een verf beurt geven.
Je moet alleen de zijkant af frezen wil je de boel passend krijgen. En de koppeling voor de achterkant oh en de condensator moet wijken.
Voor de sik is er ook een andere oplossing ala trawos, dit onderstel van kato gebruiken om in een wagon te plaatsen, sikje ervoor en rijden maar. In een trawos moet wel een kof passen, maar we hebben het hier over een markenburg sik.
Ik volg het draadje op de voet.
De sik helemaal 1: 160 ben ik zeer geintresserd in, ook zonder motor. Het kleine formaat zal ook niet zo heel duur zijn in frosted ultra, ik heb een hothopper dat zal ongeveer dat formaat zijn voor nog geen 20 euro.
Je moet alleen de zijkant af frezen wil je de boel passend krijgen. En de koppeling voor de achterkant oh en de condensator moet wijken.
Voor de sik is er ook een andere oplossing ala trawos, dit onderstel van kato gebruiken om in een wagon te plaatsen, sikje ervoor en rijden maar. In een trawos moet wel een kof passen, maar we hebben het hier over een markenburg sik.
Ik volg het draadje op de voet.
De sik helemaal 1: 160 ben ik zeer geintresserd in, ook zonder motor. Het kleine formaat zal ook niet zo heel duur zijn in frosted ultra, ik heb een hothopper dat zal ongeveer dat formaat zijn voor nog geen 20 euro.
Groeten Chris
Re: De Sik
@Rory: die wielbasis is nog korter dan die van een Kof, dat lijkt me niet gewenst. daarnaast denk ik dat het motortje relatief hoog is.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: De Sik
die is inderdaad te hoog, deze wilde ik eerst voor een messing 2200 die 1:148 is maar dat paste niet.
Groeten Chris
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
- Locatie: Brabant
Re: De Sik
Dank jullie allemaal voor het mee zoeken naar geschikte donor onderstellen.
Sommige had ik ook al gevonden, maar andere nog niet.
Nog even over de maten van de Sik:
......................1:1.....................1:160..................Markenburg Sik 1:160
Radstand...........3200mm...............20mm.................20mm
L.O.B...............7220mm...............45.125mm............45.125mm
Interne hoogte (in motorcompartiment vanaf hart as).......12.5811mm
Interne max. lengte..............................................35.8125mm
Interne max. breedte.............................................9.6824mm
Binnen die 9.6824mm moeten de wielen/asjes ook passen en dat maakt het vinden van de juiste wielen/asjes wat lastig.
m.v.g.
Mark
PS: ik zal binnen kort nog even een fototje proberen te posten van het eerste test-print kapje in FUD.
Ik hoop dat dat nog voor mijn vakantie lukt en anders wordt het er na.
Sommige had ik ook al gevonden, maar andere nog niet.
Nog even over de maten van de Sik:
......................1:1.....................1:160..................Markenburg Sik 1:160
Radstand...........3200mm...............20mm.................20mm
L.O.B...............7220mm...............45.125mm............45.125mm
Interne hoogte (in motorcompartiment vanaf hart as).......12.5811mm
Interne max. lengte..............................................35.8125mm
Interne max. breedte.............................................9.6824mm
Binnen die 9.6824mm moeten de wielen/asjes ook passen en dat maakt het vinden van de juiste wielen/asjes wat lastig.
m.v.g.
Mark
PS: ik zal binnen kort nog even een fototje proberen te posten van het eerste test-print kapje in FUD.
Ik hoop dat dat nog voor mijn vakantie lukt en anders wordt het er na.
Love to build realistic... ...let's be kind.
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: De Sik
Even een totaal offtopic idee. Als je dit soort tabelletjes weg wilt zetten, dan is het waarschijnlijk handig om de code BBCode-tag te gebruiken. Dan worden 2 spaties achter elkaar wel gewoon weergegeven, en elk karakter is ook even breed op het scherm (een i neemt dus even veel ruimte in als een m, bij normale lettertypes zijn die ruimtes verschillend). Met de code tag krijg je dan zoiets:
Wordt het iets overzichtelijker van, naar mijn bescheiden mening .
Code: Selecteer alles
1:1 1:160 Markenburg Sik 1:160
Radstand 3200mm 20mm 20mm
L.O.B 7220mm 45.125mm 45.125mm
Interne hoogte (in motorcompartiment vanaf hart as) 12.5811mm
Interne max. lengte 35.8125mm
Interne max. breedte 9.6824mm
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig