Blokindeling-vraag

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jeroen

Blokindeling-vraag

Bericht door Jeroen »

Hi boys,

nu ik op het punt sta te beginnen aan het bouwen van onderstaande wisselstraat vroeg ik mij af of ik de hele wisselstraat moet zien als één ongedetecteerd stuk (dus aangesloten via zo'n diode-schakeling). Klopt het dan dat er ook maar één trein tegelijkertijd door de wisselstraat kan rijden?

Afbeelding

Hoop wat te horen van de experts hier! Voor mij is dit compleet nieuwe stof.

Grtz,

Jeroen

Afbeelding

Michiel

Re: Blokindeling-vraag

Bericht door Michiel »

Alle wissels samen worden als 1 wisselcomplex beschouwd. Eventueel zou je het stukje spoor tussen de 2 bovenste wissels als een apart klein blok kunnen ingeven, waar je een losse loc in kan opstellen. Maar voor de rest is het 1 groot wisselcomplex. Koploper zal hierover tot 4 simultane rijwegen op activeren, zodat tot 4 treinen tegelijk over het wisselcomplex kunnen rijden. Het opdelen van dit wisselcomplex in 2 of meer delen heeft naar mijn oordeel niet veel zin.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Hier kan ik wat mee! Top, Michiel, en bedankt voor je snelle antwoord. Scheelt weer onnodig isolaties aanbrengen in het complex(je).

Afbeelding

Robert_N-Nm
Moderator

Bericht door Robert_N-Nm »

Zolang je de peco-wissels zelf maar goed isoleert, anders kan je de boel alsnog slopen.

Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Jeroen, als het peco rails is met geleidende puntstukken ontkom je niet aan isolaties. Maar dat staat buiten het maken van meldpunten in je wisselstraat.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Hi Wim,

Ja, de Peco wissels pak ik natuurlijk wel aan zoals het hoort. Ik vroeg me dus inderdaad af of je verder nog bezetmeldpunten moest maken in de wisselstraat. Dat Koploper er 'gewoon' een paar treinen over de verschillende richtingen kan sturen tegelijkertijd wist ik dus niet.

Grtz,

Jeroen

Afbeelding

marco

Bericht door marco »

Ja jeroen je zult zien dat er een hele wereld opengaat nu je gaat rijden via koploper :D
Ik vind het nog steeds super hoe koploper een modelbaan kan besturen daarnaast zijn er ook nog opties om bepaalde handelingen handmatig te blijven doen, dat vind ik persoonlijk wel belangrijk omdat ik niet alleen wil kijken maar zelf ook wil rijden.

Groetjes marco

Groetjes marco

Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Plaats reactie