Kopstation

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Richie
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 mar 2011 12:48
Locatie: Bussum

Kopstation

Bericht door Richie »

Ik ben met mijn baan nu redelijk ver in de opbouwfase. Schaduwstation sporen omhoog via helixen zijn aangelegd. Ik ben er alleen nog steeds niet uit hoe ik de bovenplaat ga inrichten. Nu denk ik steeds vaker na om misschien een kopstation te maken op de bovenplaat (deze is overigens 4 m - 0,90 m). Er komen aan de rechterkant van de plaat 2 maal dubbelspoor. Dus op zich moet hier een redelijk station voor te maken zijn met een paar goederensporen.

Qua materieel alles wat in Nederland rijdt (of reed). Zoals Thalys, ICE3, DDMa, koplopers, DE2 en diverse ICR / ICL's. Daarnaast verschillende goederentreinen, zoals containers, grind, kolen, VAM, schuifwagens etc.

Heeft iemand ervaring of een kopstation leuk is en vooral leuk blijft?

Richard


The difference between men and boys, is the price they pay for their toys.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Kopstation

Bericht door Rob Fongers »

Richard,

Dat ligt er geheel aan wat je wilt gaan doen? En ook nog eens hoe je het zelf wilt invullen.

Handmatig heb je een heleboel mogelijkheden en heel veel werk dus heb je geen tijd voor andere dingen.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

marco1
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2009 20:53
Locatie: Roosendaal

Re: Kopstation

Bericht door marco1 »

Hoi,

Ik zat /zit met hetzelfde probleem. Misschien dat onderstaande link je op weg kan helpen.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... 513.0.html

Succes,

Marco


reed Ho, daarna N, toen weer Ho, nu ga ik ermee stoppen.......

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Kopstation

Bericht door marco »

Hoi richard ik heb op mijn vaste baan ook een kopstation.
Ik heb een dubbelsporige baan als hondebot zeg maar met 2 keerlussen , ik heb een aftakking gemaakt naar het kopstation.Ik kan dus ook treinen rondrijden zonder dat ze naar het station moeten te rijden.Mijn tip is dus om ervoor te zorgen dat je ook een keerlus hebt zodat niet alle treinen verplicht via het kopstation moeten keren.

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Kopstation

Bericht door Michiel »

Persoonlijk vind ik een oud kopstation het meest boeiende station: omlopen, locwissel, stam opzij afstellen, loc draaien... Er beweegt een hele hoop op en rond zo'n station.

Maar een modern kopstation is erg statisch geworden. Ik zie dat je met moderne treinstellen en trek-duwcombinaties allerhande gaat rijden. Dan is een kopstation eerder een hinder in de variatie in het treinverkeer dan een bijdrage.

Maar als je een zeer bepaald kopstation wilt uitbeelden, is dat natuurlijk niet verkeerd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Richie
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 mar 2011 12:48
Locatie: Bussum

Re: Kopstation

Bericht door Richie »

Heren, bedankt voor jullie reacties en wijze raad en de kans op een kopstation wordt steeds groter. Heeft iemand ervaring met het heen en weer rijden van o.a. Thalys, koplopers, ICE3 etc? Gaat dit goed op hellingen? In principe zijn de stijgingen <3%.


The difference between men and boys, is the price they pay for their toys.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Kopstation

Bericht door spoor65 »

Richie,

Thalys en ICE3 zijn natuurlijk lange samenstellingen, dus als je die gaat gebruiken zou ik beslist zorgen om de helling niet meer dan 2,5% te laten zijn.
Dan moet het geen probleem wezen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie