Pagina 1 van 1

Kopstation

Geplaatst: 27 aug 2011 16:31
door Richie
Ik ben met mijn baan nu redelijk ver in de opbouwfase. Schaduwstation sporen omhoog via helixen zijn aangelegd. Ik ben er alleen nog steeds niet uit hoe ik de bovenplaat ga inrichten. Nu denk ik steeds vaker na om misschien een kopstation te maken op de bovenplaat (deze is overigens 4 m - 0,90 m). Er komen aan de rechterkant van de plaat 2 maal dubbelspoor. Dus op zich moet hier een redelijk station voor te maken zijn met een paar goederensporen.

Qua materieel alles wat in Nederland rijdt (of reed). Zoals Thalys, ICE3, DDMa, koplopers, DE2 en diverse ICR / ICL's. Daarnaast verschillende goederentreinen, zoals containers, grind, kolen, VAM, schuifwagens etc.

Heeft iemand ervaring of een kopstation leuk is en vooral leuk blijft?

Richard

Re: Kopstation

Geplaatst: 27 aug 2011 17:12
door Rob Fongers
Richard,

Dat ligt er geheel aan wat je wilt gaan doen? En ook nog eens hoe je het zelf wilt invullen.

Handmatig heb je een heleboel mogelijkheden en heel veel werk dus heb je geen tijd voor andere dingen.

Re: Kopstation

Geplaatst: 27 aug 2011 17:46
door marco1
Hoi,

Ik zat /zit met hetzelfde probleem. Misschien dat onderstaande link je op weg kan helpen.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... 513.0.html

Succes,

Marco

Re: Kopstation

Geplaatst: 28 aug 2011 17:45
door marco
Hoi richard ik heb op mijn vaste baan ook een kopstation.
Ik heb een dubbelsporige baan als hondebot zeg maar met 2 keerlussen , ik heb een aftakking gemaakt naar het kopstation.Ik kan dus ook treinen rondrijden zonder dat ze naar het station moeten te rijden.Mijn tip is dus om ervoor te zorgen dat je ook een keerlus hebt zodat niet alle treinen verplicht via het kopstation moeten keren.

Groetjes marco

Re: Kopstation

Geplaatst: 29 aug 2011 12:25
door Michiel
Persoonlijk vind ik een oud kopstation het meest boeiende station: omlopen, locwissel, stam opzij afstellen, loc draaien... Er beweegt een hele hoop op en rond zo'n station.

Maar een modern kopstation is erg statisch geworden. Ik zie dat je met moderne treinstellen en trek-duwcombinaties allerhande gaat rijden. Dan is een kopstation eerder een hinder in de variatie in het treinverkeer dan een bijdrage.

Maar als je een zeer bepaald kopstation wilt uitbeelden, is dat natuurlijk niet verkeerd.

Re: Kopstation

Geplaatst: 29 aug 2011 12:49
door Richie
Heren, bedankt voor jullie reacties en wijze raad en de kans op een kopstation wordt steeds groter. Heeft iemand ervaring met het heen en weer rijden van o.a. Thalys, koplopers, ICE3 etc? Gaat dit goed op hellingen? In principe zijn de stijgingen <3%.

Re: Kopstation

Geplaatst: 29 aug 2011 13:14
door spoor65
Richie,

Thalys en ICE3 zijn natuurlijk lange samenstellingen, dus als je die gaat gebruiken zou ik beslist zorgen om de helling niet meer dan 2,5% te laten zijn.
Dan moet het geen probleem wezen.

mvg

Freddy