Pagina 1 van 20

Neu-Axburg-Süd

Geplaatst: 03 sep 2011 19:45
door René
Hallo N-sporofielen,
Op dit draadje ga ik de bouw van mijn baan presenteren. Ik had nog nooit eerder een spoorbaan gemaakt en was dus volledig groen. Inmiddels kan ik wel een beetje meepraten denk ik. :roll:
Ik ben vorig jaar begonnen met het plannen van een baan. Veel getekend en nagedacht. Veel gelezen bij anderen vooral. Daar leer je heel veel van.

Stukje historie:
Augustus 2010: Toen kreeg ik het ineens in m'n bol. :lol:
Oktober 2010: aanschaf Fleischmann digitale startset.
December 2010: internetbestelling met Peco-rails ontvangen uit Engeland.

Uiteindelijk ben ik mijn definitieve baanplan gaan realiseren in maart 2011 (dat was inmiddels baanplan versie 22 :) )

De startset:
Afbeelding

Bestelling uit Engeland:
Afbeelding

Groeten,
René

Re: René's N-baan

Geplaatst: 03 sep 2011 20:00
door OBBinN
Mooi spul allemaal!! Succes met het plannen en bouwen van de baan ;)

Re: René's N-baan

Geplaatst: 03 sep 2011 20:06
door WimC
Leuke startset!

Groeten,
Wim

Re: René's N-baan

Geplaatst: 03 sep 2011 20:11
door René
Wouter en Wim bedankt :)

Ben inmiddels al een heel eind. Ga ik in dit draadje verder laten zien.

Het definitieve baanplan:

Afbeelding

Het schaduwstation:

Afbeelding

René

Re: René's N-baan

Geplaatst: 03 sep 2011 20:19
door René
De ruimte waar de baan in staat is 4,6 meter lang.
In verband met 2 schuiframen langs die muur heb ik de baan versmald gepland in het midden om daar nog bij te kunnen. Tis niet anders. Ben al blij dat ik zo'n ruimte heb kunnen nemen in dit appartement.

De baan wordt geheel gemaakt met Peco code 55 rails.
Max. stijging: 3%.
Geen bochten kleiner dan R2.
Voorlopig geen keerlusschakelingen, PC-aansturing en electrische wissels.
Onder alle rails leg ik een ringleiding met aan elk stuk rails een aansluiting.

René

Re: René's N-baan

Geplaatst: 03 sep 2011 20:27
door René
Hieronder de foto's van de eerste bouwactiviteiten aan het schaduwstation.

Afbeelding
Afbeelding

Moest nog leren solderen, maar dat ging vrij snel goed. :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

René

Re: René's N-baan

Geplaatst: 03 sep 2011 20:36
door René
Het leggen van de flexrails was geheel nieuw voor mij natuurlijk. Ik vond het meevallen!
Ik gebruik de Xuron kniptang om de rails op maat te knippen en dat bevalt uitstekend. Als ondergrond heb ik gekozen voor multiplex of triplex, dat is sterk, taai en handig met punaises. Ik leg de rails niet op geluidsisolerende ondergrond zoals bijv. kurk. Ik vind dat niet nodig.
Ik leg de rails gewoon precies langs de potloodlijn en pin het tijdelijk vast met punaises.
Vervolgens (tijdelijk) vastzetten met plaatschroefjes. De zichtbare stukken rails wil ik uiteindelijk gaan lijmen.

Re: René's N-baan

Geplaatst: 03 sep 2011 20:44
door spoor65
Rene,

Vergeet jij toevallig niet een heel belangrijk onderdeel van elke modelspoorbaan?

Ik mis namelijk een degelijk onderstel.

Je gaat een behoorlijk schaduwstation bouwen, ik voorzie dat het niet makkelijk gaat worden, als je nu eerst alles op die plaat gaat leggen,
en dan later hem nog op een onderstel moet maken.

het moet al wel een hele dikke plaat zijn wil die niet gaan buigen, en jouw rails losknappen.

Verder, mooi plan.

Succes

Mvg

Freddy

Re: René's N-baan

Geplaatst: 03 sep 2011 20:47
door marco
hoi rene leuk baanplan, niet te vol.
Al zou ik onder de hele baan een groot schaduwstation maken wat via een spiraal verbonden is met de bovenbaan.Want je schaduwstation is snel te klein is mijn ervaring.

Je schrijft dat je de peco wissels nog niet elektrisch maakt.
Dat is niet zo betrouwbaar op den duur omdat je al snel contactonderbrekingen krijgt door vuil tussen de tongen en de vaste rail van het wissel.

Groetjes marco

Re: René's N-baan

Geplaatst: 03 sep 2011 20:48
door René
Om knikken te voorkomen leg ik de noodzakelijke raillassen alleen in de rechte stukken.

Hier nog een foto van het schaduwstation.
Er staan en rijden al wat treinen. De eerste proefritten gingen gelijk goed. Pak van m'n hart. :D

Afbeelding

De BR86 van dichtbij:

Afbeelding

René

Re: René's N-baan

Geplaatst: 03 sep 2011 20:54
door René
Hoi Marco en Freddy,

De baan hangt uiteindelijk geheel aan de muur. Kan zo de vloer vernieuwen als ik dat wil. ;)
Zie de foto's die ik nog zal plaatsen.

Het schaduwstation kon niet groter want er staan rechts van het schaduwstation een dressoir en die kan echt niet weg, bergruimte hard nodig.... De bovenbaan zal daar overheen komen. Zie de foto's binnenkort.

De wissels kunnen in de toekomst electrisch worden, maar nu vind ik dat nog te ingewikkeld. Ik maak wel al vast een flink gat in de onderbaan onder het wisselschuifje voor toekomstige bediening.

René

Re: René's N-baan

Geplaatst: 03 sep 2011 21:01
door René
Ik ga gelijk verder met de foto's van de eerste klimspiraal, rechtsachter in het baanplan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: René's N-baan

Geplaatst: 03 sep 2011 21:11
door René
Het leggen van de rails in de spiraal is wat lastiger.
De buitenbocht is precies zo lang dat er een flexrail in past met aan de uiteinden een paar centimeter recht stuk, zodat de raillassen niet in de bocht zitten. Dit bleek perfect te werken. Geen geknik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk heel spannend de eerste treinen laten rijden. Geen problemen :) .

René

Re: René's N-baan

Geplaatst: 03 sep 2011 21:26
door René
Hier wijk ik af van het baanplan. Ik maak een short-cut terug naar het schaduwstation. Dat is tijdelijk. De reden is dat ik niet kan wachten met rondjes rijden :). Voordat ik verder ga met de baan wil ik de treinen lekker even kunnen laten rijden zonder dat ik ze steeds weer achteruit terug moet laten gaan.

Afbeelding

Zoals je ziet inmiddels wat extra materieel aangeschaft voor achter de BR86.

Afbeelding

Het testen ging gelukkig weer heel goed.
Geen problemen.

Re: René's N-baan

Geplaatst: 03 sep 2011 21:36
door René
Afbeelding

Re: René's N-baan

Geplaatst: 03 sep 2011 21:36
door René
Oplettende kijker ziet wel dat ik de rechter muursteun een stukje heb opgeschoven. Zo kan ik er beter van onder bij.

De BR86 in een neergaande spiraal....

Afbeelding

En zo zag het schaduwstation er uit op 1 juni 2011.
Inclusief een nieuwe Fleischmann E03, hele fijne loc met veel kracht, net als in het echt.

Afbeelding

René

Re: René's N-baan

Geplaatst: 03 sep 2011 21:44
door maarten
Mooi hoor! Denk je ook nog aan wat vangrailsjes? Als er ergens wat ontspoort oid gaat ie zo de afgrond in... :(

Re: René's N-baan

Geplaatst: 03 sep 2011 21:54
door René
Dankjewel Maarten :)

Ja vangrail heb ik in de planning want ben als de dood dat er een keer een trein de afgrond in gaat. Ik ga stroken snijden uit transparante plastic verpakkingsmateriaal van ongeveer 2 cm hoog. Dat is stevig plastic. Die schroef ik dan in de bochten maar ook op enkele rechte stukken op de kopse kanten van de triplex. Uiteraard alleen op de ondergrondse stukken.

Gr.
René

Re: René's N-baan

Geplaatst: 03 sep 2011 22:16
door René
Inmiddels had ik een filmpje gemaakt van de baan medio juli 2011.

Daarin zie je dat ik al begonnen ben met de bouw van bovenliggende stukken baan en dat ik inmiddels een V200 heb rijden. Dat vind ik 1 van de mooiste locs. :)

http://www.youtube.com/watch?v=NlJtD2WP19E

Groeten,
René

Re: René's N-baan

Geplaatst: 03 sep 2011 22:43
door spoor65
Rene,

Ziet er goed uit allemaal, maar toch, dat dressoir he, ik zie al zo een mogelijkheid
waarmee jij dat bergruimte probleem 1 in klap kunt oplossen, en jouw schaduwstation kunt vergroten.

Jouw baan heeft lengte genoeg, jouw foto`s laten al duidelijk zien, dat je ook geen 2 linker handen hebt, en met hout weet te werken, onder de gehele lengte van jouw baan is ruim voldoende plek voor prachtige MDV opbergbakken op wieltjes, die je zo als laden onder jouw schaduwstation kunt wegdrukken.
Volgens mij heb je dan nog meer bergruimte dan in dat kassie.
En vooral veel meer schaduwsporen, en echt die je kom je nog sneller tekort dan bergruimte.

Vergeet tenslotte ook niet, des te meer treinen op jouw baan, des te minder hoef je er ook op te bergen in kastjes. ;)

Knap stukkie werkt overigens hoor, mooie helix ook.

Mvg

Freddy

Re: René's N-baan

Geplaatst: 03 sep 2011 22:55
door René
Freddy, bedankt voor je complimenten. Er zijn inderdaad wel mogelijkheden om onder de baan opberglades te maken. Sowieso komen er nog (laden)kastjes voor treinspul. Het dressoir bevat voornamelijk kleding. Dus onderkasten voor kleding bouwen wordt het dan. Ik hou het in gedachten! :)

René

Re: René's N-baan

Geplaatst: 04 sep 2011 22:51
door René
Weer even een paar foto's.

De linker spiraal ligt en is aangesloten op het hoogliggende stationstracé.
Aardig zichtbaar is de ophanging van het geheel.

Afbeelding

Afbeelding

Re: René's N-baan

Geplaatst: 07 sep 2011 19:36
door Spoor 9 mm
Hoi René,

Ziet er veelbelovend uit allemaal. Daar is al aardig wat tijd in gaan zitten. Zo te zien werk je erg netjes.

Re: René's N-baan

Geplaatst: 07 sep 2011 21:41
door René
Dankjewel Johan. Ja er zit al aardig wat tijd in. Over het algemeen heerlijk ontspannend om te doen. Ik zal weer een paar foto's bijvoegen.

De rechterhoek begint er aardig imposant uit te zien.

Afbeelding

Gelijmde verbinding tussen twee triplex delen.

Afbeelding

Het frame hangt aan de muren en rust niet op de kast. Oh ja: echt een aanrader!!!, de 3W LED bureaulamp van Ikea met zwanenhals en verzwaarde ronde voet. Staat goed stabiel, geeft heeeel veel licht en in alle standen op je priegelwerk te richten. Superfijn ding voor €9,95.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Extra verlichting boven de baan en natuurlijk muziek!

Afbeelding

De V200 met 2 Silberlingen in het nauw gedreven op het toekomstige station.
Hier wordt beneden de rails gelegd in een mooie flauw gebogen lijn. Dat deed ik op het oog en dat viel niet tegen. Eerst 1 baan leggen en daarna de overige sporen op vaste afstand er naast.

Afbeelding

Afbeelding

Gr.
René

Re: René's N-baan

Geplaatst: 07 sep 2011 23:27
door stargazer
ziet er netjes uit
ben benieuwd hoe het er verder uit kom te zien