Pagina 1 van 1

Peco wissel ombouw

Geplaatst: 23 sep 2011 15:24
door matthew
Iedereen weet dat bij de wissels van Peco het hartstuk gepolariseerd moet worden. Omdat ik met mijn baantje analoog rijd met schakelaars, had ik geen zin om 2 schakelaars om te zetten met de wissel, met kans dat ik er een vergeet... Met dit in mijn hoofd heb ik samen met mijn vader gekeken of dit anders kon.

Na wat brainstormen hebben we toch uitgevonden hoe je het hartstuk niet hoeft om te polen. Ik heb hier een verslag met foto's hoe ik dit heb gedaan. Het ombouwen is niet moeilijk en neemt slechts 5 minuten in beslag.

Materialen
- Peco wissel (in dit geval SL-E391-2F Small Radius)
- Stanleymes
- Tang
- Raamfolie van bv. Faller
- Plasticlijm (Revell)

De wissel
Afbeelding
Dit is de wissel die in dit verslag word omgebouwd.

Stap 1
Je haalt het metalen brugje omhoog, en trekt het er met de tang uit. Hij komt niet altijd goed los, waardoor er onderling nog contact is. Ook dat moet los van elkaar. Alles eruit!
Afbeelding

Stap 2
Trek dan een van de railstaafjes van het hartstuk eruit. Let op: Je hoeft hier niet hard voor te trekken! Ik heb hiervoor gewoon een tang gebruikt.
Afbeelding

Stap 3
Snijd een dun strookje raamfolie af. Niet te dik, 2 mm is voldoende. Doe het dan door de wissel, tegen het andere stuk rails.
Afbeelding

Stap 4
Schuif dan de rails weer terug. Let op: Dit gaat moeizamer dan het eruit halen! Zorg dat hij goed doorgeduwd word zodat hij weer in de originele positie komt.
Afbeelding

Stap 5
Snijd het overtollige raamfolie weg. Meet nu of het echt geïsoleerd is. Anders kun je het nog aanpassen. Als hij geïsoleerd is, kun je aan de onderkant een drupje plasticlijm druppen om het te zekeren. Je weet maar nooit.
Afbeelding

Je wissel is nu klaar. Je hoeft je wissel nu niet te isoleren. Overal met metalen raillasjes kun je de stroom doorvoeren. De tongen halen stroom van de staaf waar ze tegenaan staan. Zorg wel dat hier geen vuil of verf komt waardoor het geen of slecht contact maakt.

Tot zover deze uitleg.

Groetjes,
Matthew

Re: Peco wissel ombouw

Geplaatst: 23 sep 2011 15:33
door Michiel
Hoi Matthew,

ik vrees dat je een probleem over het hoofd hebt gezien. De wissel is nu inderdaad kortsluitvrij, maar van zodra er een trein over het puntstuk rijdt krijg je gedonder. N-schaal wielen zijn een stuk breder dan een spoorstaaf, en de wielen zullen de beide sporen tijdens het berijden van het puntstuk kortsluiten.

Je hebt in feite de insulfrog wissel uitgevonden. Misschien is het dan het gemakkelijkst om volgende keer gewoon de insulfrog-wissel te kopen. Want je hebt met deze wissel nog heel wat geknutsel nodig om het feilloos werkend te krijgen.

Re: Peco wissel ombouw

Geplaatst: 23 sep 2011 15:48
door Trammetje
Dat probleem at Michiel beschrijft hebi met een kruising van Peco. Deze kruising bestaat volgens mij niet als insulfrog. Moet zelf nog even goed kijken hoe ik dat ga oplossen.

Re: Peco wissel ombouw

Geplaatst: 23 sep 2011 15:57
door P Bender
Dit probleem, van sluiting per wiel, krijg je met deze werkwijze bij ieder wissel / puntstuk.

Zolang je analoog rijdt zal het, waarschijnlijk / misschien nog wel meevallen.
De kortsluitbeveiliging van DCC zal je DIRECT in de problemen brengen

http://www.wiringfordcc.com/

Re: Peco wissel ombouw

Geplaatst: 23 sep 2011 18:47
door matthew
Ik heb de wissels in mogelijke standen uitbundig getest. Ik ben nog geen problemen tegen gekomen. Wel heb ik (nadat ik las wat Michiel had geschreven) alle lange stukken (die ik er uit heb getrokken) ligt afgevijld. Hopelijk hiermee voorkomen dat het toch kan gebeuren.

Groetjes,
Matthew

Re: Peco wissel ombouw

Geplaatst: 23 sep 2011 18:54
door Michiel
Matthew,

om het positief en constructief te stellen, je hoeft eigenlijk helemaal niets aan de wissel aan te passen opdat deze goed en correct werkt. Peco heeft deze wissels ontworpen met de opzet dat de wisseltongen zelf als schakelaar werken. Het enige wat je moet doen is isolatielassen gebruiken op de 2 korte railstukjes die uitkomen op het puntstuk. Klaar!

Het puntstuk wordt dan gevoed via de wisseltongen, en trein zullen dus steeds perfect over de wissel rijden. Wat je dan nooit mag doen, is de wissel open rijden. De wissel moet in alle rijrichtingen goed gezet worden.

Om het op deze manier goed te laten werken, moet je wel het veertje laten zitten. Deze zal de tong stevig tegen de aanliggende rail duwen, en zo voor een goed elektrisch contact zorgen. Als je dan een wisselaandrijving kiest, zal je eentje moeten gebruiken dat de kracht heeft om deze wissel te schakelen met veertje. zorg er ook voor dat er geen vuil, ballast, lijm of verf tussen tong en rail komt. Dat zou de goede werking verstoren.